s5000 ja s7000 kuvanlaatu ym. ?
-
Törmäsin samaan ongelmaan. Varsinkin EFV tarkkuus vähänkin hankalammissa olosuhteissa ei yksinkertaisesti riitä. Varsinkin jos vertaa järkkärin rasteriin tai leiko -kuvaan.
Siksipä olen turvautunut automaattiseen tarkennukseen, joka jossain valaistus-/sommitteluolosuhteissa ei aina pysy mukana. Juuris illoin olisi tarvinnut sitä manuaalitarkennusta.
Mutta ainahan jokaisesta laitteesta löytää puutteita. Olsosuhteiden ja ominaisuuksien kanssa on vainopittava elämään. Tärkein tekijä (taas kerran) on ihminen tähtäimen takana laukaisinta painamassa. Tuo tosiasia tahtoo tässä vekotin hulluudessa usein unohtua!
Siksipä olen turvautunut automaattiseen tarkennukseen, joka jossain valaistus-/sommitteluolosuhteissa ei aina pysy mukana. Juuris illoin olisi tarvinnut sitä manuaalitarkennusta.
Mutta ainahan jokaisesta laitteesta löytää puutteita. Olsosuhteiden ja ominaisuuksien kanssa on vainopittava elämään. Tärkein tekijä (taas kerran) on ihminen tähtäimen takana laukaisinta painamassa. Tuo tosiasia tahtoo tässä vekotin hulluudessa usein unohtua!
-
EVF
Minä olen oppinut käyttämään EVF:ää myös tarkennuksessa onnistuneesti.
Jos käytän yleensäkin manuaalitarkennusta niin ensin painallan tarkennusta haluamassani kohdassa. Tarkistan tarkennuksen sitten itse. Jos tarkennuspiste on hyvin pieni, joutuu tyytymään ihan täysin manuaaliseen eli rengasta pyörittelemään. Tarkkuutta ei näe kuten täysin optisessa etsimessä mutta focus check napin grafiikkaa oppii tulkitsemaan oikein kun kokeilee ja opettelee.
Jos käytän yleensäkin manuaalitarkennusta niin ensin painallan tarkennusta haluamassani kohdassa. Tarkistan tarkennuksen sitten itse. Jos tarkennuspiste on hyvin pieni, joutuu tyytymään ihan täysin manuaaliseen eli rengasta pyörittelemään. Tarkkuutta ei näe kuten täysin optisessa etsimessä mutta focus check napin grafiikkaa oppii tulkitsemaan oikein kun kokeilee ja opettelee.
-
Juu kunpa joskus tulisi Fujilta se firmwarepäivitys, että saisi manuaalitarkennukseen sen lukeman mihin etäisyyteen se on tarkennettu. Monissa halvemmissakin kameroissakin se on. Se helpottaa tarkennusta kyllä hurjasti. Mutta ei niin ei :) Oppii kai sen tarkennuksen kanssa elämään.
Kävin sunnuntaina kuvaamassa erään pändin keikalla, mutta tietenkin olin lukinnut tarkennuksen hiukan väärään kohtaan. :P
Eipä erottanut EVF:stä sitä.
Kävin sunnuntaina kuvaamassa erään pändin keikalla, mutta tietenkin olin lukinnut tarkennuksen hiukan väärään kohtaan. :P
Eipä erottanut EVF:stä sitä.
-
Mä en ymmärrä miksi porukka "pelleilee" manuaalitarkennuksen kanssa ja pahimmassa tapauksessa käy noin että tarkennus on pielessä. Itse käytän ainoastaan automaattia, tai pistetarkennusta ja aina toimii. Missä tilanteessa pitää itse säätää, kun kamera ei hoida hommaa?huopatoo kirjoitti:Kävin sunnuntaina kuvaamassa erään pändin keikalla, mutta tietenkin olin lukinnut tarkennuksen hiukan väärään kohtaan. :P Eipä erottanut EVF:stä sitä.
—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
-
esim.
Kohde vaikka oksan päässä ja niin pieni ettei siihen voi automaatilla tarkentaa. Etenkin jos kuvailee telepäässä ilman kolmijalkaa niin koitapa olla heilumatta jotta kamera saa tarkennettua tasan siihen pisteeseen mihin yrität.Leht1n kirjoitti:Mä en ymmärrä miksi porukka "pelleilee" manuaalitarkennuksen kanssa ja pahimmassa tapauksessa käy noin että tarkennus on pielessä. Itse käytän ainoastaan automaattia, tai pistetarkennusta ja aina toimii. Missä tilanteessa pitää itse säätää, kun kamera ei hoida hommaa?huopatoo kirjoitti:Kävin sunnuntaina kuvaamassa erään pändin keikalla, mutta tietenkin olin lukinnut tarkennuksen hiukan väärään kohtaan. :P Eipä erottanut EVF:stä sitä.
-
Ainakin s viistonnisen kanssa makrokuvaus vaatii manuaalitarkennusta, eikä siitä meinaa sittenkään tulla mitään. Eilen tappelin telejatkeen (tcon 17) ja autotarkennuksen kanssa. pikkuisen huono valo eikä kohteessa tarpeeksi kontrastia, niin ei oikein onnannut... tosin kuka käskee kuvata melkein vastavaloon...
Marko
Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
-
Re: esim.
No jos se kohde niiiiin pieni on, niin sittenhän se ei näytä kuvassakaan miltään. :o) Automaattiahan voi käyttää niinkin, että valitsee esimerkiksi keskipistetarkennuksen ja tähtää sillä keskipisteellä sitten haluttua kohdetta. Silloin automaatti ei lähde harhailemaan, kuten joskus haastavissa olosuhteissa voi käydä.baritoni kirjoitti:Kohde vaikka oksan päässä ja niin pieni ettei siihen voi automaatilla tarkentaa. Etenkin jos kuvailee telepäässä ilman kolmijalkaa niin koitapa olla heilumatta jotta kamera saa tarkennettua tasan siihen pisteeseen mihin yrität.
—Timo
Quot capita, tot sensus.
-
nojoo
Noh, joka tapauksessa on tilanteita missä ei voi aina automaattia käyttää. Tarkennuksen lukitus tietylle etäisyydelle on myös monesti kätevä.
Itse asiassa ihan tässä joku aika sitten kävelin metsässä ja yritin automaattitarkentaa erääseen oksaan joka heilui tuulen puhallellessa , ei onnistunut pistetarkennus vaan oksa heilui siihen malliin että tarkennus meni metsään (kirjaimellisesti). Manuaalinen pelasti.
Mutta samapa tuo, tarkennuksesta on kai turha väitellä, tapoja on niin monia.
Itse asiassa ihan tässä joku aika sitten kävelin metsässä ja yritin automaattitarkentaa erääseen oksaan joka heilui tuulen puhallellessa , ei onnistunut pistetarkennus vaan oksa heilui siihen malliin että tarkennus meni metsään (kirjaimellisesti). Manuaalinen pelasti.
Mutta samapa tuo, tarkennuksesta on kai turha väitellä, tapoja on niin monia.
-
Aika outoa, että makrolla noin takkuaa. Toki kontrastittomissa (hitto mikä sana) olosuhteissa monikin kamera vastustaa. Sisätiloissa makroilut kannattaa valaista jonkin sortin lampulla, mutta sitten saa olla tarkkana heijastusten ja varjojen kanssa. Ulkona valoa riittää, mutta onhan sielläkin niitä varjoisia paikkoja, talvesta puhumattakaan. Automaatilla kannattaa asettaa kamera keskipistetarkennnukseen ja hakea sillä keskipisteellä sitten kontrastista kohtaa, lukita tarkennus ja sommitella kuva uusiksi.mahei74 kirjoitti:Ainakin s viistonnisen kanssa makrokuvaus vaatii manuaalitarkennusta, eikä siitä meinaa sittenkään tulla mitään. Eilen tappelin telejatkeen (tcon 17) ja autotarkennuksen kanssa. pikkuisen huono valo eikä kohteessa tarpeeksi kontrastia, niin ei oikein onnannut... tosin kuka käskee kuvata melkein vastavaloon...
—Timo
Quot capita, tot sensus.
-
S7000 "voitti" MB:n pitkäputkistendigikameroiden vertailun alle 700e luokassa "kiinnostaen kuitenkin ainoastaan monipuolisia käsisäätöjä kaipaavaa edistyneempää kuvaajaa". *****
Canon PS S1 IS oli hyvänä kakkosena "voi kuvanlaadun ja helppokäyttöisyyden nimissä suositella aivan kenelle tahansa". *****
-Olympus Camedia C-760 3. ****
-Kodak Easyshare DX 6490 4. ****
-Konica Minolta Dimage Z2 5. ***
-Pentax Optio 555 (joka toimi vertailuna pienemmän kokoluokan kameroihin) 6. ***
-HP Photosmart 945 7. ***
Kannaa melkeimpä ostaa kyseinen lehti, ihan hyvä testi.
Canon PS S1 IS oli hyvänä kakkosena "voi kuvanlaadun ja helppokäyttöisyyden nimissä suositella aivan kenelle tahansa". *****
-Olympus Camedia C-760 3. ****
-Kodak Easyshare DX 6490 4. ****
-Konica Minolta Dimage Z2 5. ***
-Pentax Optio 555 (joka toimi vertailuna pienemmän kokoluokan kameroihin) 6. ***
-HP Photosmart 945 7. ***
Kannaa melkeimpä ostaa kyseinen lehti, ihan hyvä testi.
-
Niin siis siksi käytin sitä manuaalitarkennusta, koska lava oli todella hämärä, eikä keskipistetarkennuksellakaan saanut kuin välillä onnistuneen tarkennuksen. Ajattelin että lukitus olisi hyvä idea(tätä olisi siis se etäisyysnäyttö fujissakin helpottanut). Varmaan olisi automaattikin kuitenkin tarkentanut paremmin. Ensi kerralla sitten ehkä paremmin. :)
-
Kertokaapa..
Olen kanssa aikeissa ostaa tuon s7000, mutta haluaisin vielä kysäistä teiltä kokeneimmilta käyttäjiltä, että pystyykö sillä ottamaan kuvia esim. yöisestä tähtitaivaasta tai esim. revontulista?
-
- Viesti:
Re: Kertokaapa..
Onhan siinä ainakin yökuvausmoodi.Mikki7 kirjoitti:Olen kanssa aikeissa ostaa tuon s7000, mutta haluaisin vielä kysäistä teiltä kokeneimmilta käyttäjiltä, että pystyykö sillä ottamaan kuvia esim. yöisestä tähtitaivaasta tai esim. revontulista?
-
paljonko nämä tulevat yhteensä suunnilleen maksamaan?huopatoo kirjoitti:Kannattaa muuten hankkia se S7000:n adapteriputki ja uv-suodatin. Halpa vakuutus sille ettei linssi räsähdä mihinkään. Itse hommasin raynoxin rt-5255- mallin. Suodatin on siis kokoa 52mm, mutta enpä ole huomannut vinjetointia ainakaan vielä, joten ei pitäisi ongelmia olla. Telejatke kyllä houkuttelisi vielä hankkia. :)