Diojen kuvaus digillä?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
macpie

Diojen kuvaus digillä?

Viesti Kirjoittaja macpie »

Onko kellään kokemuksia siitä miten dioista kannattaa tehdä digitaaliseen muotoon kuvia? Miten on helpointa suuria määriä muuttaa itse? Skannaamalla, kuvaamalla vai miten...?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Raimo350D

Viesti Kirjoittaja Raimo350D »

Isäukolla on tallessa tuhatkunta lapsuuden diakuvaa 80-luvulta, mutta projektorin myynyt aikoinaan pois. Ovatko nuo kuvat jollain universaalilla kehyksellä vai pitäisikö käydä mittailemassa kokoja, kun tuo projektori voisi olla jossain vaiheessa hankinassa? Ei siis hajua dia-ajan systeemeistä digi-ajan lapsosella.

Itse ajattelin kuvata syksyn pimeydessä ihan kameralla jalustalta kuvat talteen. Ei uskoisi olevan kuin yhden vkl:n homma.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Paremmassa tallessa ne dioina ovat, mutta kyllä kehykset, jos kinoa tai puolikinoa ovat, ovat standardikokoisia; 5x5cm

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
2008>

Viesti Kirjoittaja 2008> »

Skannaus filmiskannereilla on se oikea systeemi, ja silläkin kannattaa skannata vain ne parhaimmat otokset, koska homma on hidasta.

Been there, done that.
macpie

Onko tietoa näistä filmiskannereista, ovatko kalliita vai voiskohan niitä vuokrata?

Minullakin on dioja kai tuhat tai jotain, vimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta. No nyttemmin kyllä jo usean vuoden olen ollut digi-ihminen ;-) vaikka todellakin kyllä diat taitavat säilyä paremmin kuin bitit.
2008>

Viesti Kirjoittaja 2008> »

macpie kirjoitti:Onko tietoa näistä filmiskannereista, ovatko kalliita vai voiskohan niitä vuokrata?
Kalliita ovat (valitettavasti) ja uutta tarjontaa on nähty viimeksi joskus 5 vuotta sitten.

Tiettävästi mikään liike näitä ei ole koskaan vuokrannut.
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

macpie kirjoitti:No nyttemmin kyllä jo usean vuoden olen ollut digi-ihminen ;-) vaikka todellakin kyllä diat taitavat säilyä paremmin kuin bitit.
Henvata, en ole ihmisenä digiksi oppinut, koskaan opikaan. Jok'ikinen aamukin analogia ajattaa. Nykyiässä jo uralogiakin, aamuöisin.

Mutta. En tiedä enkä ehkä näkemässäkään vaihetta, jolloin bittikuva on siinä ja samassa sijassaan vaikkapa 30 vuotta säilöytynyt yhtä huolettomasti kuin dia.

Vaan itse asiasta. Diaduplikaattori on nopea keino saattaa diat esimerkiksi digihallinnoitavaan, kymppikuvatulostettavaan tai nettijaeltavaan muotoon. Eli reprokuvata kameralla.

Jälki on esimerkiksi tällaista:
http://fotojoutsen.1g.fi/kuvat/Suurajot1985+/

En enää muista millä runkomallilla, joka tapauksessa 1.5-croppikertoimen rungolla ja duplikaattorilla nuokin diat reprosin. Rungon 1.5-cropista seurasi, että kinokoolle tarkoitettu duplikaattori rajasi kuva-alaa. Duplikaattori on ensiavuksi aivan passeli, tosin dynamiikka kärsii ehkä enemmänkin kuin skannatessa.

Omien kokemusteni mukaan, kuvaa kohden noin max. 2 minuuttia, kun dia on lippaasta duplikaattoriin lykätty, reprottu ja "koneelle" siirretty. Ja, omien kokemusteni mukaan, duplikoitu eli reprottu dia kestää vähintään A4-koon, olkoon koko sitten näytöllä tai printissä.

Kunnolliset skannerit ovat suht hinnakkaita, toisaalta mikä on minkäkin asian henkilökohtainen arvo? Yksi ratkaisu on ostaa hyvätasoinen skanneri (käytettynä) ja skannaukset tehtyään jälleenmyydä se. Käytetyillä asiallisen tasoisilla skannereilla on kohtuullisen hyvä kysyntä koko ajan.
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Reprokuvaus on ihan hyvä tapa, joskin kunnon makro-optiikka maksaa. Normaalillakin 50-millisellä tulee hyvin toimeen kun himmentää sen f/8 - f/11 paikkeille. Silloin ei tosin kannata pitää diakopiointilaitteen etupuolella olevaa mattalasia diassa kiinni. Hyviä vaihtoehtoja ovat myös reprokameroiden ja suurennuskoneiden paremmat objektiivit. Ns. kirkasvalolamppu on erinomainen valolähde ja hyödyllinen muussakin hommassa ainakin pimeinä syysaamuina...:)
Less Is More
macpie

Onko kukaan koittanut kuvata suoraan valkokankaalta dioja. Varmaan tulos ei ole ammattilaisia mairitteleva mutta olettaisin että ainakin laatu kelpaisi johonkin omaan ifilorin muistojen kuvakirjaan tms...
Ziffis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ziffis »

Filmiskannerit on tässä ketjussa mainittu kalliiksi, ilman ensimmäistäkään euromääräistä kommenttia. Haitari on iso, luokkaa 300 - 3000 euroa ainakin.

Itselläni on Minoltan Scan Dual III, jolla olen saanut itselleni kelpaavaa jälkeä ilman mitään kalibrointeja. Maksoi aikanaan about 300 euroa. Sen jälkeen on tullut uudempi IV, lienee alle 500 euron luokassa?

Uskallan väittää, että jälki hakkaa mennen tullen tasoskannerit sekä kankaalta kuvaukset. Toki 1000-3000 euron vehkeet pystyy parempaan. Homma on hidasta, enkä kuvittele koskaan skannaavani kuin ne hyvät kuvat, joita tarvin oikeasti sähköisessä muodossa.
antnis

Viesti Kirjoittaja antnis »

macpie kirjoitti:Onko kukaan koittanut kuvata suoraan valkokankaalta dioja. Varmaan tulos ei ole ammattilaisia mairitteleva mutta olettaisin että ainakin laatu kelpaisi johonkin omaan ifilorin muistojen kuvakirjaan tms...
Olen ja en suosittele. Huomattavasti paremman tuloksen saat kun laitat dian johonkin pidikkeeseen ja kuvaat taivasta/lamppua vastaan. Itse sain ihan kelvollisia tuloksia 350D + 60mm ef-s makrolla.

-
AN
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

antnis kirjoitti:
macpie kirjoitti:Onko kukaan koittanut kuvata suoraan valkokankaalta dioja. Varmaan tulos ei ole ammattilaisia mairitteleva mutta olettaisin että ainakin laatu kelpaisi johonkin omaan ifilorin muistojen kuvakirjaan tms...
Olen ja en suosittele.
Vallitsevan ymmärrykseni mukaan, valkokankaalta reprotessa ns. työskentelyetäisyys max. 1 metri.
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Vastaa Viestiin