Laadukas ja tukeva jalusta

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
nikop

Viesti Kirjoittaja nikop »

Konditiona kirjoitti: Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin kyseessä on muuten aika sama tuote, paitsi että toisessa on jalat kolmessa, toisessa neljässä pätkässä.
Näinhän se on. Tota juuri mietinkin noitten välillä. Pitäisi kulkea helposti lyhyenä mukana, mutta pitäis myös saada nopeesti pitkäksi, joka on hitaampaa kun jalat on neljässä pätkässä. Myös neljässä pätkässä kun jalusta on niin ei ole niin tukeva. Kiitoksia vastauksista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
m3ll0n
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m3ll0n »

m3ll0n kirjoitti:
nikop kirjoitti:Itsekkin olisin hankkimassa kunnon jalustaa ja kysysin nyt tässä noista Velbonin cf-630 tai cf-640, kun en oikein löytänyt täältä noista paljoo juttua, niin mitä mieltä ootte, kumpi ois helppokäyttösempi(paino, pituus jne.), mutta silti tukeva eli parempi? Ja tohon vielä kuulapääkö ois hyvä? Pitäs varmaan kestää sen yli 4kg, ton yhdistelmän, jos tulee tarttee, niin ei sitten tarvitse vaihtaa. Mikä noista esim. Velbonin kuulapäistä ois hyvä tohon tarkoitukseen vai meneekö sitten noitten raskaitten telejen kanssa videopään tai esim. kuulapään ja wimberley sidekickin käyttöön, jonka kyllä voi sitten vaikka hankkia joskus myöhemmin? Millaisia kuulapäitä käytätte?
Mä etsin kans sopivaa jalustaa ja oon ehkä päätymässä tohon CF-635 jalustaan. Sen hinnat pyörii siinä 230€ - 290€, mutta verkkokaupasta sais 240€ hintaan CF-635+QHD-71Q kuulapään.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=28593 Miten toi on noin halpa? Eikä kyseessä varmaan mikään ihan surkea kuula ole kun maksaa semmoset 113€-130€. Esim maitolaiturista ton setin hinnaksi tulis 358€.

P.S No hämmästelin tota verkkokaupan (118€ halvempaa)hintaa tässä kirjoitellessani sen verran että pistin varmuudeksi sit samantien tilauksen vetämään :) Ainahan sen voi perua jos tässä on joku koira haudattuna...
Eikö tämä ole muiden mielestä erikoisen halpa kun kukaan ei kommentoi? Mun mielestä hintaero oli ainakin omituisen suuri muihin liikkeisiin verrattuna.
keskone

Viesti Kirjoittaja keskone »

Keväällä tuli Gitzot hommattua. GT3540LS ja GH3750QR.
Laadukkaalta tuntuvat.
Kokoahan noilla on aikalailla (n. 70cm:n kombinaatio kokoontaitettunakin), ja luonnollisesti massaakin löytyy jonkin verran (n.2,5kg), mutta eipä ainakaan mun kamojeni alla nöyrry.
Erittäin tukeva setti, voin suositella.
Ehkä otin,ehkä en.
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Onko kellään kokemusta Feisolin jalustoista?
m3ll0n
Viesti:

m3ll0n kirjoitti:
m3ll0n kirjoitti:
nikop kirjoitti:Itsekkin olisin hankkimassa kunnon jalustaa ja kysysin nyt tässä noista Velbonin cf-630 tai cf-640, kun en oikein löytänyt täältä noista paljoo juttua, niin mitä mieltä ootte, kumpi ois helppokäyttösempi(paino, pituus jne.), mutta silti tukeva eli parempi? Ja tohon vielä kuulapääkö ois hyvä? Pitäs varmaan kestää sen yli 4kg, ton yhdistelmän, jos tulee tarttee, niin ei sitten tarvitse vaihtaa. Mikä noista esim. Velbonin kuulapäistä ois hyvä tohon tarkoitukseen vai meneekö sitten noitten raskaitten telejen kanssa videopään tai esim. kuulapään ja wimberley sidekickin käyttöön, jonka kyllä voi sitten vaikka hankkia joskus myöhemmin? Millaisia kuulapäitä käytätte?
Mä etsin kans sopivaa jalustaa ja oon ehkä päätymässä tohon CF-635 jalustaan. Sen hinnat pyörii siinä 230€ - 290€, mutta verkkokaupasta sais 240€ hintaan CF-635+QHD-71Q kuulapään.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=28593 Miten toi on noin halpa? Eikä kyseessä varmaan mikään ihan surkea kuula ole kun maksaa semmoset 113€-130€. Esim maitolaiturista ton setin hinnaksi tulis 358€.

P.S No hämmästelin tota verkkokaupan (118€ halvempaa)hintaa tässä kirjoitellessani sen verran että pistin varmuudeksi sit samantien tilauksen vetämään :) Ainahan sen voi perua jos tässä on joku koira haudattuna...
Eikö tämä ole muiden mielestä erikoisen halpa kun kukaan ei kommentoi? Mun mielestä hintaero oli ainakin omituisen suuri muihin liikkeisiin verrattuna.
Menee monologin puolelle, mutta kerrotaan kumminkin.

Eli kävin juuri hakemassa jalustan verkkokaupasta, mutta kun avasin paketin parkipaikalla niin ylläriylläri kuula puuttui. No takaisin kauppaan ja kyselin kuulan perään. Asiaa setvittiin melko pitkään, mutta lopputuloksena oli että sain jalustan nyt mukaan ja lähettävät mulle kuulan veloituksetta kotiin. Kyseessä kuulemma oli virhe Helsingin päässä, mutta kun olin jo tuotteeni tilannut ja maksanut niin tekivät uuden tilauksen mun nimissä pelkästä kuulapäästä+kuljetuksesta ja hinnaksi 0e.
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

m3ll0n kirjoitti: kun avasin paketin parkipaikalla niin ylläriylläri kuula puuttui.. ..Kyseessä kuulemma oli virhe Helsingin päässä, mutta kun olin jo tuotteeni tilannut ja maksanut niin tekivät uuden tilauksen mun nimissä pelkästä kuulapäästä+kuljetuksesta ja hinnaksi 0e.
Tunnustivat virheen omakseen, korjasivat sen veloituksetta asiakkaan kannalta näppärimmällä tavalla ja homma hoitui saman tien... hyvää palvelua, sanoisin!
m3ll0n
Viesti:

Konditiona kirjoitti:
m3ll0n kirjoitti: kun avasin paketin parkipaikalla niin ylläriylläri kuula puuttui.. ..Kyseessä kuulemma oli virhe Helsingin päässä, mutta kun olin jo tuotteeni tilannut ja maksanut niin tekivät uuden tilauksen mun nimissä pelkästä kuulapäästä+kuljetuksesta ja hinnaksi 0e.
Tunnustivat virheen omakseen, korjasivat sen veloituksetta asiakkaan kannalta näppärimmällä tavalla ja homma hoitui saman tien... hyvää palvelua, sanoisin!
Oikein hyvää palvelua. Ei mitään moitteen sanaa. Myyjäkin pahoitteli kovasti vaikka en mitenkään syytellytkään. Tietenkin ihan perusasioita asiakaspalvelussa, mutta valitettavan monessa paikassa nykyään asiakaspalvelu tuntuu olevan ihan outo käsite.
Rikikuvaaj

Viesti Kirjoittaja Rikikuvaaj »

Hei vaan!

Onkohan täälä kellään olla kokemuksia Hama Tripod Star 62 jalustasta?

Kuva

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=14495

Gigantissa myyvät hintaan 24,90e ja kiinnoistaisi tietää onko tuo tärpeeksi jämäkkä kestämään Nikon D70+teleobjektiivin painon?

Jotain vanhaa jalustaa testailin ja siinä tahtoi kameran paino aina siirtää jalustan yläosaa vaakasuunnassa. Eli harrastekäyttöön tulisi toki.
Konditiona

Rikikuvaaj kirjoitti:Onkohan täälä kellään olla kokemuksia Hama Tripod Star 62 jalustasta?

Kuva

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=14495

Gigantissa myyvät hintaan 24,90e ja kiinnoistaisi tietää onko tuo tärpeeksi jämäkkä kestämään Nikon D70+teleobjektiivin painon?
Ei ole kokemusta eikä tule koskaan olemaankaan.

Älä hyvä ihminen osta mitään, missä lukee "Hama" jalustaksi. Hyvä jalusta maksaa ihan kohtalaisesti ja huonolla ei tee mitään. Noin pääsääntöisesti kannattaa mieluummin vaikka säästää se 25€ kuin ostaa sen hintainen jalusta. Tai osta vaikka hyvä pöytäjalusta. Tai vaikka iso ja tukeva klämppi, johon pistät kiinni jonkun edullisen pään jostain rikki menneestä jalustasta. Tai monopodi - nekin tuppaavat olemaan tukevampia kuin nuo 25€ jalustat.
bitti

Viesti Kirjoittaja bitti »

Rikikuvaaj kirjoitti:Gigantissa myyvät hintaan 24,90e ja kiinnoistaisi tietää onko tuo tärpeeksi jämäkkä kestämään Nikon D70+teleobjektiivin painon?

Jotain vanhaa jalustaa testailin ja siinä tahtoi kameran paino aina siirtää jalustan yläosaa vaakasuunnassa. Eli harrastekäyttöön tulisi toki.
Ei ole minullakaan kokemusta tuosta, mutta tuon näköinen (25 euron) jalusta on lähes varmasti niin heppoinen, että se juuri heilumisensa vuoksi vain pitkittää kameran+objektiivin tärinää (toimii jousena).

Minulla on se käsitys, että nuo kelpaavat lähinnä pienten ja kevyiden videokameroiden jalustoiksi, jos videokameran haluaa satunnaisesti jättää yksikseen kuvaamaan tyynellä paikalla.

D70+teleobjektiivi vaatii selvästi tukevampaa jalustaa (ihan harrastuskäyttöönkin), ja niistä ikävä kyllä joutuu maksamaan enemmän.
Vitor

Viesti Kirjoittaja Vitor »

Itsellä on muutaman kympin rimpulajalusta:
http://www.sony.fi/product/dcc-tripods/ ... e=Overview

Kyllä se sisätiloissa 450D:n kittilinssillä kestää, mutta jo 70-300 IS USM:lla eli noin kilon painolla alkaa tutisemaan, vaikkei täyteen korkeuteen ollut edes nostettukaan.

Voipi tuo Hama tehdä samat temput D70-paketille. Tosin jos obiskassa on jalustakiinnitys niin ehkä sen silloin saa tasapainoisemmin kiinni. Jos jalustaa pääsee testaamaan niin se auttaa varmasti, mutta kannattaa pelätä pahinta.
Ziffis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ziffis »

Minusta minimivarustus järkkärin kuin järkkärin alle on tyyppiä Manfroton 190 / 055 -sarjojen jalustat, hintaluokka 100-150 euroa ilman kuulaa tms.
Kun sitten huomaa tarvitsevansa parempaa, voi siirtyä esim. Velbonin hiilikuituihin 200+ euroa.
Itse hankin Manfroton seuraajaksi Gitzon 3540LS, minkä jälkeen olen katunut vain sitä, etten hankkinut sitä aikaisemmin. Eihän tuo tosin halpa ollut, mutta uskon olevan pitkällä juoksulla edullinen. Minulla se on myös kaukoputken jalkana, missä käytössä eron huomasi todella selvästi vanhaan jalustaan.
Kuulana FLM CB 38FT, varsin hyvä, muutaman kympin säästää ostamalla F-version, jossa ei ole tilt-lukitusta.

Jos joskus aikooo kuvata muuallakin kuin tasaisella alustalla pystysuorassa, kannattaa unohtaa nuo jalkoja keskiputkeen yhdistävät tuet.
bitti

Ziffis kirjoitti:Minusta minimivarustus järkkärin kuin järkkärin alle on tyyppiä Manfroton 190 / 055 -sarjojen jalustat, hintaluokka 100-150 euroa ilman kuulaa tms.
Kun sitten huomaa tarvitsevansa parempaa, voi siirtyä esim. Velbonin hiilikuituihin 200+ euroa.
Samaa mieltä olen minäkin tuosta minimijalustasta. Itselläni oli aiemmin juuri Manfrotton 190 + siihen kuulapää. Noita voi saada käytettynä edullisesti (oman yhdistelmäni myin kokonaisuudessaan reilusti alle satasen).

Tältä foorumilta sain kesällä vinkin, että Verkkokauppa.com myy yhdistelmää Velbon Sherpa Pro CF-635 hiilikuitujalusta + Velbon QHD-71Q kuulapää hintaan 240 euroa. Hain omani pois ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

Mutta tottahan se on, että jos budjetti on 25 euron luokassa, niin kymmenkertainen hinta kirpaisee. Silloin suosittelen kyllä käytetyn Manfrotton hankkimista, niin ei tarvitse kuin vähän yli tuplata tuo budjetti. :)
Rikikuvaaj

Viesti Kirjoittaja Rikikuvaaj »

Kiitoksia kaikille vastauksista!

Vai on nuo halvat jalustat sitten niin laaduttomia, itse kun asiaan perehtymättömänä kuvittelin, että halvalla pääsisi edes alkuun, mutta näin ei sitten ilmeisesti ole.

Kyllä se budjetti yli 25e voi olla, mutta en vaan yli kameran rungon verran kuitenkaan viitsisi maksaa jalustasta, jota tarvisi omassa käytössä kuitenkin suhteellisen harvoin.

Pitää sitten ehkä koittaa vaikka metsästää jotain käytettyä tai panostaa tuohon vähän yli satasen jalustaan.
Konditiona

Rikikuvaaj kirjoitti:Vai on nuo halvat jalustat sitten niin laaduttomia, itse kun asiaan perehtymättömänä kuvittelin, että halvalla pääsisi edes alkuun, mutta näin ei sitten ilmeisesti ole.
Ne halvat jalustat ovat pääsääntöisesti juuri niin laaduttomia, että kunnollinen yksijalka, hyvä pöytäjalusta tai vaikka klämppiin kiinnitetty 1/4" mutteri hakkaa moiset.

Jos rungossasi on vitka peilin ylösnostolla niin saat monissa tapauksissa vaikka kameralaukun päälle asetellulla kameralla yhtä tärähtämätöntä kuvaa kuin halpisjalustalla. Kannattaa opetella kaikenlaista jalustaa korvaavaa kikkailua. Sellaisellakin pärjää aika kivasti.
Ruhoo

Viesti Kirjoittaja Ruhoo »

Hei vain kaikille! Meni sitten EOS450D ostoon ja nyt ois tarve saada ko kameralle jalusta.

Eli mitään halppista ei kannata tämän ketjun lueskelun perusteella mennä ostamaan, mutta en myöskään ole valmis maksamaan ammattilaisten jalustoista. Eli ihan harrastelijan kuvaukseen ois tulossa jalusta. Mitään mega painavia/isoja objektiiveja ei ainakaan näillä näkymin olla laittamassa runkoon kiinni. Jalustan käyttö menisi suurinpiirtein panoramojen ja luonto kuvien ottamiseen.

Hintaluokka jota olisin valmis maksamaan on suunnilleen 100€ luokkaa. Näitä ainakin itse katselin omatoimisesti:

Cullmann Universalstativ "Einbein" 2800 ois ihan näppärä siinä suhteessa, kun samasta sais monopodin, jos ei jaksa kantaa koko laitosta mukana.
Slik Sprint Pro GM (gun metallic) sattui vain silmään, kun sopii hintaluokkaani.

Onko nämä jalustat mistään kotoisin vai ihan samanlaisia susi tuotoksia mitä Haman jalustat? Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Gitzon GT1531 on näppärä kevyt reissujalusta.
Vaikka harvoin kehun italialaisia värkkejä niin olkoon Gitzot sääntöä vahvistava poikkeus.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
bitti

Ruhoo kirjoitti:Meni sitten EOS450D ostoon ja nyt ois tarve saada ko kameralle jalusta.
...
Hintaluokka jota olisin valmis maksamaan on suunnilleen 100€ luokkaa.
Cullmann Universalstativ "Einbein" 2800 ois ihan näppärä siinä suhteessa, kun samasta sais monopodin, jos ei jaksa kantaa koko laitosta mukana.
Slik Sprint Pro GM (gun metallic) sattui vain silmään, kun sopii hintaluokkaani.

Onko nämä jalustat mistään kotoisin
Tuota Slik Sprint Pro:ta olen käynyt katsomassa. Jos olet ainoaa jalustaasi hankkimassa, niin se ei oikein ole riittävän tukeva järkkäriä varten. Digipokkarin kanssa kyllä varmaan pätevä peli.

Kyllä tuo Slik kameran ylhäällä pitää, mutta järkkäri+objektiivi painavat helposti sen verran, että jalustasta tulee lähinnä jousi, joka heiluttaa kameraa vielä pari sekuntia. Eli sillä kuvien ottaminen edellyttää itse-/kaukolaukaisinta ja mielellään vielä peilin lukitusmahdollisuutta kamerasta.

Tuon hinta+painoluokan jalustoissa Slik ei ole mikään täysi hempula, mutta ei riittävä järkkärille (itse hankin Slik Sprint Minin hätäjalustaksi niihin tilanteisiin, joihin ei vain voi ottaa parempaa jalustaa mukaan painon/koon vuoksi).

Tuosta Cullmanista en osaa sanoa mitään, mutta itse en ostaisi jalustaa, jota ei saa lähemmäksi maata kuin 60 cm.
kohan kirjoitti:Gitzon GT1531 on näppärä kevyt reissujalusta.
Ei taida mennä ihan tuohon 100 euron hintahaarukkaan. :)

Itse hankin aikoinaan ekaksi jalustaksi Manfrotton 190:n sopivalla kuulapäällä (en muista mikä). Uutena jalustan saa satasella, mutta kuulapäästä joutuu sitten maksamaan siihen päälle. Käytettynä menee budjettiin (minä ostin kivijalkakameraliikkeen esittelykappaleen, joten sain satasella molemmat).

Kesällä vaihdoin Velbonin hiilikuitujalustaan, ja ainakin sen kokemuksen perusteella Velbonin halvempia mallejakin saattaisi kannattaa vilkaista. Mutta kantavuuden osalta taitaa päteä se, että ota kamerasi+objektiivin paino ja kerro se 2:lla tai 3:lla. Kantavuus kun monelle valmistajalle tarkoittaa, että jalusta ei hajoa painon alla...
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

bitti kirjoitti:
kohan kirjoitti:Gitzon GT1531 on näppärä kevyt reissujalusta.
Ei taida mennä ihan tuohon 100 euron hintahaarukkaan. :)
Sepä se kun otsikkonakin vielä on tukeva ja laadukas...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
bitti

Ruhoo kirjoitti:Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
Osui tuossa juuri silmiini, että Rajalassa on tarjouksessa Slik Pro 400DX + kinopää SH-705E hintaan 69 euroa. En ole tuota nähnyt enkä kokeillut, mutta menisi ainakin hintahaarukkaasi ja ilmoitettu kantavuus (10 lb eli 4.5 kg) ainakin riittäisi 450D:lle + objektiiville.
Vastaa Viestiin