Lightroom: Kuvat järjestykseen
-
- Viesti:
Lightroom: Kuvat järjestykseen
Kiintolevy alkaa olemaan täynnä järkkäristä suoraan levylle siirrettyjä kuvia ja nyt pitäisi alkaa arkistoimaan näitä kuvia. Käytössä Lightroom, joten miten onnistuu tuolla kuvien järjesteleminen? Ja miten se kannattaisi toteuttaa.. vinkkejä ?
Nikon D80+Linssit
Canon Ixus40
Canon Ixus40
-
- Viesti:
Ehdotan että LR tai muuta ohjelmaa (kuten Picmove tai Downloader Pro) käyttäen siirrät kuvat yhteiseen hakemisto rakenteeseen.
Mieti tarkaan miten haluat hakemistot ja kuvat nimetä ja sen jälkeen luot mallin ohjelmistoon, jolla siirron teet.
Näin saat kuvat kerralla hallittuun hakemistopuuhun ja järkevillä nimillä.
Itse käytän kuvat/2008/2008_08/pvä/ rakennetta mutta jos ei kuvaa paljon niin esim pelkkä /kk riittää
Kuvat nimeän vvkkpp-123-xxx.nef jossa 123 on juokseva numero ja xxx kameran tunniste.
Mutta tuo nimeäminen pitää jokaisen päättää itse ja siitä on täälläkin keskusteltu aiemmin.
Mitään selväkielisiä nimiä en enää käytä, koska nykyiset arkistoohjelmat on niin käteviä avainsanoissa ja ryhmittelyissä.
H.
Mieti tarkaan miten haluat hakemistot ja kuvat nimetä ja sen jälkeen luot mallin ohjelmistoon, jolla siirron teet.
Näin saat kuvat kerralla hallittuun hakemistopuuhun ja järkevillä nimillä.
Itse käytän kuvat/2008/2008_08/pvä/ rakennetta mutta jos ei kuvaa paljon niin esim pelkkä /kk riittää
Kuvat nimeän vvkkpp-123-xxx.nef jossa 123 on juokseva numero ja xxx kameran tunniste.
Mutta tuo nimeäminen pitää jokaisen päättää itse ja siitä on täälläkin keskusteltu aiemmin.
Mitään selväkielisiä nimiä en enää käytä, koska nykyiset arkistoohjelmat on niin käteviä avainsanoissa ja ryhmittelyissä.
H.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ehkä ilmaisen itseni epäselvästi mutta ihan ensimmäisessä lauseessa mielestäni kerron, että siirto tehdään em. ohjelmistolla.
Kaikki nuo mainitsemani ohjelmat luovat hakemistot itse.
Eri ohjelmissa on vaan eri mahdollisuudet miten ohjelma osaa hakemistoja luoda. Eli joudut tutustumaan ja valitsemaan itsellesi sopivan = sellaisen mikä pystyy luomaan rakenteen, jonka olet päättänyt.
LR on noista ehkä rajoittunein. Picmove on hyvä ja ilmainen ja DLpro monipuolisin mutta maksaa...valintoja, valintoja...
Tehtävää ei mitenkään helpota, että kaikki ohjelmat tietenkin toimivat eri tavalla ja käyttävät erilaisia koodeja/avaimia hakemistojen luomiseen ja kuvien nimeämiseen. Onneksi voi aina kokeilla.
Kaikki nuo mainitsemani ohjelmat luovat hakemistot itse.
Eri ohjelmissa on vaan eri mahdollisuudet miten ohjelma osaa hakemistoja luoda. Eli joudut tutustumaan ja valitsemaan itsellesi sopivan = sellaisen mikä pystyy luomaan rakenteen, jonka olet päättänyt.
LR on noista ehkä rajoittunein. Picmove on hyvä ja ilmainen ja DLpro monipuolisin mutta maksaa...valintoja, valintoja...
Tehtävää ei mitenkään helpota, että kaikki ohjelmat tietenkin toimivat eri tavalla ja käyttävät erilaisia koodeja/avaimia hakemistojen luomiseen ja kuvien nimeämiseen. Onneksi voi aina kokeilla.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Sain lopulta tuolla DownloaderPro:n kokeiluversiolla siirrettyä kuvani vuosi/kuukausi kansioihin ja samalla nimesin myös tiedostonnimet. Mutta mitenkäs jatkossa kun uusia kuvia tulee niin millä hoidan tuon homman. Kortilta kuukausi kansioon ja tiedostonnimen pitäisi vielä vaihtua.. Onko ilmaisohjelmia tähän?
Nikon D80+Linssit
Canon Ixus40
Canon Ixus40
-
- Viesti:
-
- Viesti:
En nyt vielä ihan tajunnut, että miksi et tee koko hommaa Lightroomilla?
Kannattaisi tutustua Import-toiminnon asetuksiin. Toistaiseksi ainakin itselleni sen kansioiden luonnit ja tiedostojen uudelleennimeäminen on riittänyt.
Kannattaisi tutustua Import-toiminnon asetuksiin. Toistaiseksi ainakin itselleni sen kansioiden luonnit ja tiedostojen uudelleennimeäminen on riittänyt.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
-
Mulla on lrcatalog (tjs.) kansio samassa kansiorakenteessa kuin kuvat, ja uudelleenasennuksen yhteydessä mappasi vaan LR:n tohon catalogiin kiinni, ja kaikki pelitti suorilta. Helpottaa kuvakirjaston varmuuskopiointiakin tai toiselle konelle siirtämistä kummasti.Cocktus kirjoitti:Pistetään nyt tähän ketjuun uusi kyssäri kun en viitsi uuttakaan avata.
Pitäisi säätää vähän konetta ja asennella Windowsia (ja Linuxia) uusiksi, mutta en haluaisi menettää Lightroomissa tekemiäni kuvamuokkauksia. Mitenköhän ne muutokset pystyy tuomaan uudestaan kun asentaa ohjelman uusiksi?
On tohon varmaan jotain hifimpiäkin ja ammattimaisempia tapoja, mulle riittää toi.
-
Eli sama asia, kuin jos haluat avata yhdellä koneella luomasi katalogin (*.lrcat) toisella koneella: File -> Open Catalog -valikosta valitset vain oikean katalogin ja kaikki muutokset ovat tallella. Vaihtoehtoisesti voit tuoda yhden katalogin toisen "sisään" (esim. pelkät eriävät/muuttuneet tiedot) File -> Import from Catalog -kohdasta.
-
Kah, sain toimimaan. Kiitoksia.patej kirjoitti:Eli sama asia, kuin jos haluat avata yhdellä koneella luomasi katalogin (*.lrcat) toisella koneella: File -> Open Catalog -valikosta valitset vain oikean katalogin ja kaikki muutokset ovat tallella. Vaihtoehtoisesti voit tuoda yhden katalogin toisen "sisään" (esim. pelkät eriävät/muuttuneet tiedot) File -> Import from Catalog -kohdasta.