Kaipaisin vinkkejä ja erilaisia pikaoppaita mitä digikuville voi ja kannattaa tehdä sen jälkeen, kun olen ne ladannut koneelle. Käytössä Canonin G3 ja koneella Photoshop. Olen muutamia kuvia lähettänyt netissä teetettäväksi ilman käsittelyä ja niistä on tullut ihan hyviä, mutta jotenkin pitäisi päästä alkuun myös tuon kuvankäsittelyn alueella.
Kuvausta olen harrastanut aiemmin järkkärillä, mutta nyt siis ensimmäistä kertaa digin kanssa.
HL
Vinkkejä aloittelijalle
-
Olen saman ongelman edessä. Ostin myös G3:n vajaa kuukausi sitten ja tuntuu ihan OK:lta, mutta jotenkin tuntuu että tästä voisi saada enemmän irti mitä nyt saa. Lainasin pari opusta kirjastosta alkajaisiksi ja odottelen sopivaa kuvauskurssia jossa myös käsiteltäisiin kuvia, ei vaan vielä ole osunut kohdalle.
Jotenkin tuntuu että perusasiat olisi hallussa, olen kuvannut ensin AE-1 programilla ja sittemmin vajaa parikymmentä vuotta T70:n kanssa. Uusi teknologia on kuitenkin haasteellinen ja kiehtova.
Nyt haluaisinkin syventää harrastusta myös kuvankäsittely puolelle.
Elämähän on jatkuvaa opiskelua ja nykyään tuntuu että opiskelun vauhti vaan kiihtyy kun itselle tulee ikää enempi.
Muuta vinkkiä en voi antaa kuin että lueskelet kaikki mahdollinen materiaali mitä saatavilla on ja sitten vaan kokeilemaan ja poistamaan ja kokeilemaan.
Terveisin kohtalotoveri
Jotenkin tuntuu että perusasiat olisi hallussa, olen kuvannut ensin AE-1 programilla ja sittemmin vajaa parikymmentä vuotta T70:n kanssa. Uusi teknologia on kuitenkin haasteellinen ja kiehtova.
Nyt haluaisinkin syventää harrastusta myös kuvankäsittely puolelle.
Elämähän on jatkuvaa opiskelua ja nykyään tuntuu että opiskelun vauhti vaan kiihtyy kun itselle tulee ikää enempi.
Muuta vinkkiä en voi antaa kuin että lueskelet kaikki mahdollinen materiaali mitä saatavilla on ja sitten vaan kokeilemaan ja poistamaan ja kokeilemaan.
Terveisin kohtalotoveri
Ei se millä kuvaa vaan se että on hauskaa
-
Ensimmäiseksi kannattaa opetella Levels-toiminnon käyttö. Latailee vaan kuvan ohjelmaan ja katselee miten eri säädöt vaikuttavat kuvaan. Samalla oppii lukemaan histogrammiakin. Pelkkä leveleiden säätö parantaa useampia kuvia jo huomattavasti. Kirkkaus- ja kontrastisäädöt kannattaa unohtaa alkuunsa, sillä niillä yleensä vain pilaa kuvan ja samat asiat saa tehtyä Levelsin kanssa huomattavasti paremmin.
Toinen erittäin käyttökelpoinen säätö on curves. Sillä onnistuu kontrastin säätäminen ja muunkin valotuksen korjailu erittäin monipuolisesti. Curvesilla voi myös korjata valkotasapainoa. Ohjeet täältä.
Noilla pääsee jo alkuun, mutta kannattaa muistaa, että korjailu kannattaa pitää maltillisissa rajoissa. Jos käytössä on Photari, niin fade-ominaisuutta kannattaa käyttää jokaisen säädön jälkeen. Fadella pystyy 'hillitsemään' edeltävää säätöä ja sen avulla on helppo arvioida paraniko kuva sittenkään edeltävällä operaatiolla.
Toinen erittäin käyttökelpoinen säätö on curves. Sillä onnistuu kontrastin säätäminen ja muunkin valotuksen korjailu erittäin monipuolisesti. Curvesilla voi myös korjata valkotasapainoa. Ohjeet täältä.
Noilla pääsee jo alkuun, mutta kannattaa muistaa, että korjailu kannattaa pitää maltillisissa rajoissa. Jos käytössä on Photari, niin fade-ominaisuutta kannattaa käyttää jokaisen säädön jälkeen. Fadella pystyy 'hillitsemään' edeltävää säätöä ja sen avulla on helppo arvioida paraniko kuva sittenkään edeltävällä operaatiolla.
-
Newsseistä luin seuraavaa,
"Photoshopissa Auto Levels normaalia hellemmällä vaalean pään leikkauksella, Unsharpen Mask arvoilla 150%/1,2/6, kuvan koon pienennys ja tallennus JPEGiksi, tämä Actioniksi ja batch:inä kaikille kuville"
Eli tämä oli Teemu Mottosen ohje. En ole vielä kokeillut, mutta onko tämän tyyppisissä mitään järkeä? Voiko toimia kaikille kuville.
HL
"Photoshopissa Auto Levels normaalia hellemmällä vaalean pään leikkauksella, Unsharpen Mask arvoilla 150%/1,2/6, kuvan koon pienennys ja tallennus JPEGiksi, tämä Actioniksi ja batch:inä kaikille kuville"
Eli tämä oli Teemu Mottosen ohje. En ole vielä kokeillut, mutta onko tämän tyyppisissä mitään järkeä? Voiko toimia kaikille kuville.
HL
-
Itse suosin paljon mielummin manuaalista levelsin säätöä. Automaattinen pilaa helposti koko kuvan jos valotus on vähänkään erilainen, tai ainakin se on omiaan muuttaamaan kuvan tunnelmaa 'kliinisemmäksi', joku voi tykätä - minä en.HL kirjoitti:Newsseistä luin seuraavaa,
HL
USM:n (Unsharpen Mask) käytöstä sen verran, että säästä aina orginaali jos käsittelet kuvat USM:llä. jos USM:llä käsiteltyä kuvaa lähetään vielä käsittelemään niin laatu heikkenee yleensä paljon. Eli kuva säädetään muuten kuntoon, ja vasta juuri ennen nettiin tai kehittämöön laittoa hieman USM:aa kuvalle.
JPG:stä sen verran, että se heikentää nopeasti kuvanlaatua jos samaa kuvaa lataillaan tai tallennetään useampaan kertaan. Jos työskentelytäpä on sellainen, että samaa kuvaa työstetään useampana päivänä ja sitä tallennellaa ja lataillaa kesken muokkaamisen, niin jpg on todella huono tiedostomuoto. Suositeltavin on photarin oma psd joka säästää tasorakenteenkin, eikä huononna kuvaa lukuisista tallentelu/latauskerroista huolimatta. Itse kuvaan lähes ainoastaan RAWeja jotka konvertoin photarissa ja tallennan kuvat arkistoitavaksi jpg2000 muotoon. JPG2000 arkistosta kuvat on helppo muuttaa hakemisto kerrallaan esimerkiksi irfanviewillä haluttuun tiedostomuotoon - vaikka nettigalleriaa varten.
-
- Viesti:
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... shop.shtml
Tuolla myös muutama perusohje nimenomaan valokuvaajia ajatellen. Samaa asiaa kuin tässäkin on jo puhuttu.
Tuolla myös muutama perusohje nimenomaan valokuvaajia ajatellen. Samaa asiaa kuin tässäkin on jo puhuttu.