Eli kuinka näitä "Color Libraries" asetuksia käytetään?
Nähtävästi vaikuttaa vedostusvaiheessa jos oikein olen ymmärtänyt. En tiedä onko yleensä tarvetta koskea näihin asetuksiin.
Pantone's Color Bridge
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Maalis 21, 2005 21 : 31
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Jaa mistähän ohjelmasta on kyse?
Jos nyt yritän arvata mitä tarkoitat niin Pantonen värikirjastot liittyvät pääasiallisesti painoväreihin ja niiden referoimiseen. Monitorin/vedostimen kalibroimisen/profiloimisen tai ylipäätään käyttämisen kanssa näillä väreillä on hyvin vähän tekemistä...muuten kuin että niitä on äärimmäisen hankala vedostaa. Idea pähkinänkuoressa on se, että suunnittelija voi tarkistaa käyttämänsä värin erillisestä painetusta värikartasta, jolloin ei tarvitse luottaa pelkästään ruudulla näkyvään väriin, joka tunnetusti voi joskus heittää aika paljonkin siitä väristä, joka tulee ulos painokoneesta. Jotta homma toimisi niin ko. värikartan värit täytyy olla käytettävissä myös niissä ohjelmissa joilla värejä käytetään. Tästä syystä ko. ohjelmissa on näitä värikirjastoja, esim. Pantone Euro Bridge.
Lisäksi mainittakoon että näiden kirjastojen sisältämät värit ovat yleensä ns. erillismusteita, eli jos jokin kohde värjätään tällaisella ns. spottivärillä, niin ko. muste pitää myös ottaa käyttöön painettaessa. Normaalissa 4-väripainatuksessahan kaikki värit tehdään sekoittamalla syaania, magentaa, keltaista ja mustaa.
Pantone on viime vuosina kyllä laajentanut bisnestään myös kalibroimisen suuntaan yrityskauppojen kautta, tosin ihan eri tuotteilla.
Jos nyt yritän arvata mitä tarkoitat niin Pantonen värikirjastot liittyvät pääasiallisesti painoväreihin ja niiden referoimiseen. Monitorin/vedostimen kalibroimisen/profiloimisen tai ylipäätään käyttämisen kanssa näillä väreillä on hyvin vähän tekemistä...muuten kuin että niitä on äärimmäisen hankala vedostaa. Idea pähkinänkuoressa on se, että suunnittelija voi tarkistaa käyttämänsä värin erillisestä painetusta värikartasta, jolloin ei tarvitse luottaa pelkästään ruudulla näkyvään väriin, joka tunnetusti voi joskus heittää aika paljonkin siitä väristä, joka tulee ulos painokoneesta. Jotta homma toimisi niin ko. värikartan värit täytyy olla käytettävissä myös niissä ohjelmissa joilla värejä käytetään. Tästä syystä ko. ohjelmissa on näitä värikirjastoja, esim. Pantone Euro Bridge.
Lisäksi mainittakoon että näiden kirjastojen sisältämät värit ovat yleensä ns. erillismusteita, eli jos jokin kohde värjätään tällaisella ns. spottivärillä, niin ko. muste pitää myös ottaa käyttöön painettaessa. Normaalissa 4-väripainatuksessahan kaikki värit tehdään sekoittamalla syaania, magentaa, keltaista ja mustaa.
Pantone on viime vuosina kyllä laajentanut bisnestään myös kalibroimisen suuntaan yrityskauppojen kautta, tosin ihan eri tuotteilla.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)