Liian tummat paperitulosteet

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
weissu

Liian tummat paperitulosteet

Viesti Kirjoittaja weissu »

Tere,

Olen törmännyt aika harmilliseen ongelmaan...nimittäin teettämäni paperitulosteet ovat liian tummia sävyiltään. Käytän kuvia muokatessani Adoben väriavaruutta ja tulostukseen lähetettävissä kuvissa olen yleensä käyttänyt sRGB väriavaruutta.

Voiko syynä olla nykypäivänä yleistyneet "littunäytöt" koska niiden kirkkaus ja kontrasti on aivan eri luokkaa kuin vanhoissa putkinäytöissä? Nämä littunäytöt elävöittävät kuvaa samalla tapaa kuin diaprojektori aikanaan.

Itse sävyongelmia ei ole enää esiintynyt joten yksi huoli vähemmän murehdittavana. Käytän kuvien muokkauksessa Adobe CS3:sta. Nykyään kuvapalvelunani käytän Applen omaa palvelua (vaikka aika hinnakas mutta sävyiltään ehdottomasti paras löytämäni kuvien tuottaja)

Eli siis, kuinka välttää liian tummat kuvat paperilla vaikka ruudulla ne ovatkin loistavia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Ensiksi kalibroi ja profiloi naytto sitten tulee muut toimet.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
weissu

Tästä näytön kalibroinnista tulikin kysymys jälleen. pitäisikö se tehdä normaali valaistuksessa vai pimeässä? Kuvissani yleisestiottaen tumma ääripää menee tukkoon muuten kuva ok.
Sutzeen

Viesti Kirjoittaja Sutzeen »

Normaalivalaistuksessa lienee paras, jos käytössä ei ole mitään ikkunatonta kellaristudiota.

Mistäs tuommoisen Applen oman kuvapalvelun löytää?
EOS-1D-X / EOS-1Ds III / EOS-1Ds II / EF 16-35 2.8L II / EF 24 1.4L II / EF 50 1.2L / EF 70-200 4L IS / 2x 580EX II / 600EX-RT
weissu

Sutzeen kirjoitti:Mistäs tuommoisen Applen oman kuvapalvelun löytää?
Ei taida toimia Windows/Linux laitteilla :-(
Itselläni on käytössä Mac-kokoonpano. Siinä on asennettuna iPhoto-ohjelmisto jolla voi sitten joko arkistoida kuvakokoelmansa tai sitten tilata kuvia/kortteja/kirjoja/kalentereita.

Kertokaapas kuinka vaikuttaa tulostettavaan kuvaan JOS EI ..."Embed Color Profile: xxxxx". Huomasin juuri että ainakin ohjelma joka ei tue oikein väriprofiileja näyttää kuvan luonollisemmin juuri näin tallennettuna eli minun tapauksessani tämä tummat sävyt tulivat huomattavasti paremmin esille. Toimiiko jippo myös kuvapalveluiden kanssa.

Myönnettävä on että näiden profiilien kanssa on hiukan pihalla :-/
weissu

Kappas vain... vähän alempana aiheissa kohdassa "Tummia paperikuvia tulee" joku painiikin ihan samantyyppisen ongelman kanssa kuin minäkin... Siirrynpä pohtimaan ongelmaa sinne :-)
Vastaa Viestiin