s5000 ja s7000 kuvanlaatu ym. ?
-
s5000 ja s7000 kuvanlaatu ym. ?
MikroPC:n testissä haukuttiin s5000 kuvanlaatua. Onko se nyt oikeasti sitten kuinka huono? Entä onko seiskatonninen selkeästi parempi tai parempi ylipäätään kuvanlaadun suhteen? Onko seiskatonnisen käyttäjille käytännössä ollut haittaa kuvanlaadussa siitä että ISO 160 on pienin herkkyys?
Dprewievista katselin esimerkkikuvia ja arvosteluja niin näytti molemmat mallit esim. useimpiin luokaltaan suunilleen vastaaviin Canonin malleihin verrattuna jäävän jonkin verran jälkeen erottelykyvyn ja kohinan ym. suhteen. Mutta ovatko erot niin merkittäviä, että niihin käytännön kuvaustouhussa kiinnittäisi mitään huomiota?
Olen siis hankkimassa kameraa ja vaihtoehtoina tällä hetkellä lähinnä Fuji S7000, Powershot G5 tai S1 (taikka sitten haaveena oleva EOS-300D). Olen kiitollinen, jos löytyy käytännön kokemuksia s7000 verrattuna lähinnä Canoneihin. Canoneja olen näpelöinyt ja jonkin verran käyttänytkin, mutta Fujeista minulla ei ole valitettavasti mitään kokemusta. Netistä lukemani perusteella lähinnä olen siitä hyvinkin kiinnostunut.
Dprewievista katselin esimerkkikuvia ja arvosteluja niin näytti molemmat mallit esim. useimpiin luokaltaan suunilleen vastaaviin Canonin malleihin verrattuna jäävän jonkin verran jälkeen erottelykyvyn ja kohinan ym. suhteen. Mutta ovatko erot niin merkittäviä, että niihin käytännön kuvaustouhussa kiinnittäisi mitään huomiota?
Olen siis hankkimassa kameraa ja vaihtoehtoina tällä hetkellä lähinnä Fuji S7000, Powershot G5 tai S1 (taikka sitten haaveena oleva EOS-300D). Olen kiitollinen, jos löytyy käytännön kokemuksia s7000 verrattuna lähinnä Canoneihin. Canoneja olen näpelöinyt ja jonkin verran käyttänytkin, mutta Fujeista minulla ei ole valitettavasti mitään kokemusta. Netistä lukemani perusteella lähinnä olen siitä hyvinkin kiinnostunut.
-
S7000
Minulla on ollut puolisen vuotta S7000 ja olen ollut erittäin tyytyväinen itse kyseisen kameran toimintaan. Manuaaliasetuksissa on ISO200 pienin, mutta minulle ei tästä ole ollut haittaa. Muiden digipokkareiden ISO200 asetukseen kuva on selvästi kohinattomampi, mutta jos verrataan muiden kameroiden ISO100 tms niin on kuva sitten vuorostaan hitusen kohinaisempi. Jos kuvasi on ja pysyvät vain koneesi näytöllä jossa tarkastelet niitä 100% kokoisena niin ehkei kamera ole valintasi (ja jos olet pahasti kohinakammoinen, en myöskään suosittele). Minulle joka tilaa parhaat kuvansa tulosteina vähintään kokoa 15x20, on kamera ollut aivan loistava ja kuvista on tullut yksinkertaisesti upeita - useasti olen vielä tehnyt tähän kokoon osasuurennoksiakin ihan onnistuneesti. Kyllä kehtaan näyttää albumiani paremmissakin piireissä, ainakin kuvanlaadun osalta. Värit ovat Fujifilmimäisen upeita.
Kameran on tukeva, hyvä pitää kädessä ja näppäimet ovat siellä missä pitääkin. Hieman kookas mukana kannettavaksi, siitä pitää linssi huolen. Miinukseksi sanoisin ulostulevan linssin, joka pelottaa hieman kaikessa hauraudessaan (siis en tiedä kuinka helposti hajoaa, mutta varon jatkuvasti tätä).
Kamera on nopea käyttää ja säätömahdollisuudet ovat ainakin minulle täysin riittävät. Patterit (niin, toimii AA paristoilla) kestävät pitkään, ainakin nykyiset ladattavat 2300mAh. (kuten myös edelliset 1800mAh). Aina ihmettelen että eikö ne jo lopu. Tosin entinen kamerani olikin varsinainen syöppö. Itse pidän paristoja plussana, akut loppuu niin lähikaupasta lisää. Jotkut voivat olla eri mieltä...
En ole katunut - hintaluokassaan paras, ainakin minulle.
(vastaan mielelläni kameraa koskeviin kysymyksiin)
Kameran on tukeva, hyvä pitää kädessä ja näppäimet ovat siellä missä pitääkin. Hieman kookas mukana kannettavaksi, siitä pitää linssi huolen. Miinukseksi sanoisin ulostulevan linssin, joka pelottaa hieman kaikessa hauraudessaan (siis en tiedä kuinka helposti hajoaa, mutta varon jatkuvasti tätä).
Kamera on nopea käyttää ja säätömahdollisuudet ovat ainakin minulle täysin riittävät. Patterit (niin, toimii AA paristoilla) kestävät pitkään, ainakin nykyiset ladattavat 2300mAh. (kuten myös edelliset 1800mAh). Aina ihmettelen että eikö ne jo lopu. Tosin entinen kamerani olikin varsinainen syöppö. Itse pidän paristoja plussana, akut loppuu niin lähikaupasta lisää. Jotkut voivat olla eri mieltä...
En ole katunut - hintaluokassaan paras, ainakin minulle.
(vastaan mielelläni kameraa koskeviin kysymyksiin)
-
s5000 kameralla ottamiani kuvia voi katsella osoitteessa http://markoheinonen4187.fotopic.net/ eli siellä pääsee ihmettelemään mikä se kuvanlaatu on normaaliolosuhteissa (jos nyt sellaisia onkaan) muistaakseni :-) rajaus on ainoa säätö mitä kuville on tehty. RAW- kuvat on vielä parempia laadultaan, kunhan ei käytä kameran mukana tulevaa käännössoftaa...
Marko
Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
-
S5000
Voisin vielä mainita tuosta S5000:sta sen verran, että jos sen kuvanlaatu olisi NIIN heikko, olisiko sitä valittu kuitenkin MikroPC:n valinnaksi kyseisessä testissä. (vaikka tietokonelehtien tekemät testit ovatkin vähän mitä ovat, mielestäni)
-
Kannattaa muuten hankkia se S7000:n adapteriputki ja uv-suodatin. Halpa vakuutus sille ettei linssi räsähdä mihinkään. Itse hommasin raynoxin rt-5255- mallin. Suodatin on siis kokoa 52mm, mutta enpä ole huomannut vinjetointia ainakaan vielä, joten ei pitäisi ongelmia olla. Telejatke kyllä houkuttelisi vielä hankkia. :)
-
Fuji s7000
Heti alkuun lisäkysymyksiä:
1. Voiko Fuji S7000:ssa säätää kameran oman apusalaman ohjearvoa esim. -2.0/+2.0 välillä 1/3 -välein? Olisi tärkeää mm. makrokuvauksessa, enkä saanut selvää ko. asiasta noista nettikatsauksista.
2. Ovatko etsin ja LCD-näyttö mielestäsi tarpeeksi käyttökelpoisia ja kirkkaita?
3. Oletko kaivannut tässä kameramallissa pitempää zoomia useinkin?
4. Super-makron laatu?
5. Tarkennusnopeus norm. päivänvalossa: onko mielestäsi tarpeeksi nopea ja tehokas? (ei siis jää "etsimään kohdettaan liian pitkäksi aikaa")
6. Etsimessä näkyvien tietojen lukukelpoisuus ?
(esim. tänään katsoin myymälässä Canon S1:n etsintä = melko pieni ja hämärä, tiedot melko vaikealukuisia nopeasti katsottuna)
7. Elokuvan laatu? Onko tyydyttävää?
8. Minua kiinnostaa mm. lentävien sudenkorentojen kuvaus; miten "hyvä" kameramalli S7000 olisi tässä kuvaustyypissä (tarkennuksen nopeus,yms.). Meinaan kun aikoinaan kuvasin vanhalla ja luotettavalla Nikon 601 (valm. n. 1990), jo sekin toimi mielestäni melkoisen hyvin, luulisi tekniikan menneen eteenpäin huimasti nykyisissä digizoomeissa.
Tuli vähän liikaa kysymyksiä, mutta jos vastaat mihin ennätät...)
1. Voiko Fuji S7000:ssa säätää kameran oman apusalaman ohjearvoa esim. -2.0/+2.0 välillä 1/3 -välein? Olisi tärkeää mm. makrokuvauksessa, enkä saanut selvää ko. asiasta noista nettikatsauksista.
2. Ovatko etsin ja LCD-näyttö mielestäsi tarpeeksi käyttökelpoisia ja kirkkaita?
3. Oletko kaivannut tässä kameramallissa pitempää zoomia useinkin?
4. Super-makron laatu?
5. Tarkennusnopeus norm. päivänvalossa: onko mielestäsi tarpeeksi nopea ja tehokas? (ei siis jää "etsimään kohdettaan liian pitkäksi aikaa")
6. Etsimessä näkyvien tietojen lukukelpoisuus ?
(esim. tänään katsoin myymälässä Canon S1:n etsintä = melko pieni ja hämärä, tiedot melko vaikealukuisia nopeasti katsottuna)
7. Elokuvan laatu? Onko tyydyttävää?
8. Minua kiinnostaa mm. lentävien sudenkorentojen kuvaus; miten "hyvä" kameramalli S7000 olisi tässä kuvaustyypissä (tarkennuksen nopeus,yms.). Meinaan kun aikoinaan kuvasin vanhalla ja luotettavalla Nikon 601 (valm. n. 1990), jo sekin toimi mielestäni melkoisen hyvin, luulisi tekniikan menneen eteenpäin huimasti nykyisissä digizoomeissa.
Tuli vähän liikaa kysymyksiä, mutta jos vastaat mihin ennätät...)
-
1. Voi säätää, mutta asteikko menee -0,6/+0,6.
2. Kummatkin ovat mielestäni riittäviä. Tietysti ttl-etsin olisi poikaa, mutta minkäs teet :)
3. Joskus olisi tarvetta sellaiselle. Luultavasti sitten, kun on ylimääräistä telejatkeen hankin.
4. Super-makro toiminut tähän asti loistavasti. Ilmeisesti tynnyrivääristymää on jonkin verran, mutta kuvaamissani kohteissa en ole huomannut.
5. Päivänvalossa tarkennus on nopeaa, mutta hämärässä hidastuu hiukan.
6. Tiedot näkyvät todella selvästi.
7. Laatu on oikein manio, mitä olen muutamalla testipätkälla katsellut.
8. Sudenkorentojen kuvaamisesta en oikein tiedä. Etsimen viive voi häiritä kuvaamista hieman. Senkin kanssa oppii kyllä elämään.
Hinta-laatu suhde on minun mielestäni nykyisillä hinnoilla todella mainio. :)
2. Kummatkin ovat mielestäni riittäviä. Tietysti ttl-etsin olisi poikaa, mutta minkäs teet :)
3. Joskus olisi tarvetta sellaiselle. Luultavasti sitten, kun on ylimääräistä telejatkeen hankin.
4. Super-makro toiminut tähän asti loistavasti. Ilmeisesti tynnyrivääristymää on jonkin verran, mutta kuvaamissani kohteissa en ole huomannut.
5. Päivänvalossa tarkennus on nopeaa, mutta hämärässä hidastuu hiukan.
6. Tiedot näkyvät todella selvästi.
7. Laatu on oikein manio, mitä olen muutamalla testipätkälla katsellut.
8. Sudenkorentojen kuvaamisesta en oikein tiedä. Etsimen viive voi häiritä kuvaamista hieman. Senkin kanssa oppii kyllä elämään.
Hinta-laatu suhde on minun mielestäni nykyisillä hinnoilla todella mainio. :)
-
Jep.
Tuota olinkin katsonut ja soittanutkin. Ongelma, että toimitusaika 2-4 viikkoa tai pitempi (ei osannut sanoa ajasta).
Em. putiikki toimittanee huomattavasi nopeammin sikäli kuin tällä foorumilla kirjoitetut kokemukset yhä pitävät kutinsa. Netsson myy 544+postit, mutta ei ole vastannut kännykällä tekemääni kyselyyn saatavuudesta. Kokeilenpas sähköpostia.
Em. putiikki toimittanee huomattavasi nopeammin sikäli kuin tällä foorumilla kirjoitetut kokemukset yhä pitävät kutinsa. Netsson myy 544+postit, mutta ei ole vastannut kännykällä tekemääni kyselyyn saatavuudesta. Kokeilenpas sähköpostia.
-
Re: Fuji s7000
Digikamerat perustuvat erilaiseen tekniikkaan kuin filmikamerat. Digipokkareiden suorituskyky ei siis välttämättä miellytä filmijärjestelmään tottunutta. Kehitystä tapahtuu tietysti jatkuvasti, mutta paras suorituskyky löytyy digipuolellakin järjestelmäkameroista.Huru1 kirjoitti:Minua kiinnostaa mm. lentävien sudenkorentojen kuvaus; miten "hyvä" kameramalli S7000 olisi tässä kuvaustyypissä (tarkennuksen nopeus,yms.). Meinaan kun aikoinaan kuvasin vanhalla ja luotettavalla Nikon 601 (valm. n. 1990), jo sekin toimi mielestäni melkoisen hyvin, luulisi tekniikan menneen eteenpäin huimasti nykyisissä digizoomeissa.
Itse olen "jahdannut" lintuja digikamerallani ja siinä touhussa ei kyllä tee mitään LCD:llä ja aina vaan menee hankalammaksi, kun kyseessä on pienet ja nopeat sudenkorennot. LCD ei näy riittävän hyvin kirkkaassa auringon valossa ja esim. 1.8 tuuman näytöllä yksi sudenkorento jää auttamattoman pieneksi yksityiskohdaksi. EVF on jo jonkin verran parempi, mutta kyllä optinen etsin on se millä varmimmin onnistuu. Pitkäzoomisissa pokkareissa ei optista etsintä ole, mutta monissa muissa kylläkin.
—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
-
S7000
Kiitos kaikille vastanneille! Auttoi asiaa (=päätöstä) paljon.
Kyllä nämä vastaukset vahvistivat päätöstäni S7000 puoleen entisestään.
Näinhän se tietysti vielä valitettavasti on; perus digizoomit eivät vielä kykene vastaamaan järjestelmäpuolen kameroihin verrattuna. Mutta hyvää kannattaa odottaa ...:)
Kyllä nämä vastaukset vahvistivat päätöstäni S7000 puoleen entisestään.
Näinhän se tietysti vielä valitettavasti on; perus digizoomit eivät vielä kykene vastaamaan järjestelmäpuolen kameroihin verrattuna. Mutta hyvää kannattaa odottaa ...:)
-
adapterit
Et sattuis tietämään sopivan edullisia paikkoja mistä näitä saa?huopatoo kirjoitti:Kannattaa muuten hankkia se S7000:n adapteriputki ja uv-suodatin. Halpa vakuutus sille ettei linssi räsähdä mihinkään. Itse hommasin raynoxin rt-5255- mallin. Suodatin on siis kokoa 52mm, mutta enpä ole huomannut vinjetointia ainakaan vielä, joten ei pitäisi ongelmia olla. Telejatke kyllä houkuttelisi vielä hankkia. :)
Mistä itse olet ostanut?
Näin muuten sivun jossa kaveri oli laittanut fujin oman telejatkeen ja tcon17 perätysten hyvin lopputuloksin. Lopputulos 535mm, jonkin verran vinjetointia mutta kuva yhä terävä ja käyttökelpoinen. En kyllä usko että ne käykään suoraan toisiinsa, mutta mielenkiintoista tietää että tällainenkin on jopa mahdollista toteuttaa.
-
Tuolta kaivelin yhteystiedot.
http://www.raynox.co.jp/contact/finlandbuyonline.htm
Palvelu oli vähintäänkin mainiota ja toimitus nopea. Hintaa adapterille tuli 20e+pk
Huraa tälle!
Palvelu oli vähintäänkin mainiota ja toimitus nopea. Hintaa adapterille tuli 20e+pk
Huraa tälle!
-
Ooh!huopatoo kirjoitti:Tuolta kaivelin yhteystiedot.
Siis fujin oma adapteri taitaa maksaa jotain 50e?
Mites toi UV-filtteri...?
-
-
Kamera täyttää odotukset erinomaisesti. On minusta jämäkämmän oloinen händyssä kuin kuvien perusteella odotin. Vaikuttaa melko lailla kameralta eikä miltään lelulta, vertauksena esim powershot s1, jota kävin hiplaamassa liikkeessä. Fujia siis en ollut aiemmin tavannut. Käyttäminen ei ihan heti ollut yksinkertaista, kun valikkosysteemi oli monimutkaisempi ja poikkesi tottumastani. Mutta toisaalta vaikuttaa heti siltä, että kun on nippeileitä itse kamerassa sopivasti niin välttyy liialliselta valikkojen selaamiselta. Parissa illassa muutenkin päässyt perustoimintoihin ihan hyvin sisälle.
Kuvat ovat olleet ok. ja ehkä niitä vielä joskus rohkenen esillekin laittaa.
Suurin pettymys ennakko-odotuksiin oli manuaalitarkennus, josta en vielä ole päässyt hyötymään juuri lainkaan, ehkä harjoitus tekee mestarin. Muuten toimiva systeemi suurennuskuvineen, mutta kummankaan etsimen tarkkuus ei yksinkertaisesti riitä siihen, että osaisin arvata milloin kuva on tarkka, joten tähän asti olen suurimmaksi osaksi käyttänyt automaattitarkennuksia ja manuaalitarkennuksen suurin, etu on ollut siinä, että saa kätevämmin lukittua tarkennuksen tietylle etäisyydelle. En sitten tiedä miten manuaalitarkennus muissa saman luokan kameroissa toimii.
Nämä siis parin illan kokemusten perusteella muutenkin vasta aloittelevalta digikuvaajalta.
Kuvat ovat olleet ok. ja ehkä niitä vielä joskus rohkenen esillekin laittaa.
Suurin pettymys ennakko-odotuksiin oli manuaalitarkennus, josta en vielä ole päässyt hyötymään juuri lainkaan, ehkä harjoitus tekee mestarin. Muuten toimiva systeemi suurennuskuvineen, mutta kummankaan etsimen tarkkuus ei yksinkertaisesti riitä siihen, että osaisin arvata milloin kuva on tarkka, joten tähän asti olen suurimmaksi osaksi käyttänyt automaattitarkennuksia ja manuaalitarkennuksen suurin, etu on ollut siinä, että saa kätevämmin lukittua tarkennuksen tietylle etäisyydelle. En sitten tiedä miten manuaalitarkennus muissa saman luokan kameroissa toimii.
Nämä siis parin illan kokemusten perusteella muutenkin vasta aloittelevalta digikuvaajalta.