D80

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Keppi.

Viesti Kirjoittaja Keppi. »

emerik kirjoitti:
gyroscope kirjoitti: Nyt siellä maksaa jo pelkkä runko 700e.
Verkkokauppa.com myy nyt d80 + AF-S DX 18-70mm kittiä hintaan 860e.
Kyseinen optiikka on hyvä. Tuo setti on ok ja ihan hyvä jos on pakko ostaa nyt. Mutta kuten alussa ilmaisin..
Itse ostin Gigantin verkkokaupasta 799€ hintaan samaisen kittipaketin tuossa heinäkuussa, obiska tosin oli VR ;) Ja siellähän tuo näyttäisi edelleen olevan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Keppi. kirjoitti:
emerik kirjoitti:
gyroscope kirjoitti: Nyt siellä maksaa jo pelkkä runko 700e.
Verkkokauppa.com myy nyt d80 + AF-S DX 18-70mm kittiä hintaan 860e.
Kyseinen optiikka on hyvä. Tuo setti on ok ja ihan hyvä jos on pakko ostaa nyt. Mutta kuten alussa ilmaisin..
Itse ostin Gigantin verkkokaupasta 799€ hintaan samaisen kittipaketin tuossa heinäkuussa, obiska tosin oli VR ;) Ja siellähän tuo näyttäisi edelleen olevan.
Ei kun sie olet ostannut 18-55mm VR versiollisen eli onhan se hiukan eri. :-)
ardearde

Viesti Kirjoittaja ardearde »

kaapu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapu »

ardearde kirjoitti:Verkkokaupassa nyt:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=20416
Halapa!
Scorpius

Viesti Kirjoittaja Scorpius »

Mites tuo verkkokaupan megatarjous, luuletteko että on paras tarjous mitä D80:stä tullaan näkemään? Vaan kannattaako vaan odotella vieläkin parempaa tarjousta, esim tyylii D80 + 18-55 VR 599€ ?
Vedenalaiskuvia www.dsiponen.fi
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Scorpius kirjoitti:Mites tuo verkkokaupan megatarjous, luuletteko että on paras tarjous mitä D80:stä tullaan näkemään? Vaan kannattaako vaan odotella vieläkin parempaa tarjousta, esim tyylii D80 + 18-55 VR 599€ ?
Odottaa saa, jos haluaa, riippuu, millä kameralla tällä hetkellä kuvailet?

Itse en jaksaisi odotella, ihan ok tarjous alkaa olemaan.
Itse vaihdoin vanhan dslr:n D80:en vajaa vuosi sitten hintaan 849€, (vaihdossa 550€) sis Sigman 18-50 + 70-300 halppikset. Oli mielestäni ok tarjous, enkä miettinyt, josko sen saisi halvemmalla joskus.

Aina on toki olemassa se riski, että kun olet ostanut jonkin tuotteen, seuraavana päivänä sen saisi halvemmalla. Jos sitä pelkää liiaksi, voi jäädä moni asia haaveiluksi.
nikon-d40

Viesti Kirjoittaja nikon-d40 »

Scorpius kirjoitti:kannattaako vaan odotella vieläkin parempaa tarjousta, esim tyylii D80 + 18-55 VR 599€ ?
Itse odottaisin vajaan viikon verran. Jos vaikuttaa siltä, että D90 (ja 18-105mm) lunastaa odotukset (teoriassa siis, testejä jouduttaneen odottamaan), D80 hinnat varmaankin laskevat hieman lisää ja juurikin monipuolisempia tarjouksia on odotettavissa, vaikkapa 16-85millisen kera tai muiden VR-linssien.

Luin muuten jostain jonkun saaneen tarjouksen, jossa 18-55mm kittiobjektiiveissa (D40:n tai D80:n kanssa) oli yhteishinnassa eroa vain noin 40$ VR-lasilla varustettuun, joten siitä voisi päätellä, että hyviä 18-55mm VR -tarjouksia on odotettavissa. Saattaisiko jopa olla niin, että ko. objektiivi ilman VR:aa poistuisi valikoimista ja VR-versio tulisi sen tilalle halvimpana kittilinssinä, jolloin sen hinta tosiaankin tippuisi varmaan nykyisestä melkoisesti.

Jos D90 ei täytä odotuksia ... silloin D80:n hinnat eivät ehkä laskekaan enää tästä.

Muuten olen sitä mieltä, että D80 on yliarvostettu, ainakin verrattuna D40 -malliin. Itse saan parempia kuvia D40:llä. Toki sille voi olla monia syitä, ehken vaan osaa, ehkä D40:n nokalla sattuu vaan olemaan parempi objektiivi, ehkä olen säätänyt D80:n jotenkin persiilleen, mutta tosiaankaan en ole vielä lähelläkään sitä tilannetta, että saisin D80:lla niin hyviä kuvia kuin mitä hintaero pikkuveljeen antaisi ymmärtää. D80:n kanssa olen vielä opetteluvaiheessa, D40:n osaan jo aika hyvin. Ja jos oppisin kohinanpoiston, D80:n kuvista saattaisi tulla siedettävämpiä. Harmittaa vaan poistaa kohinaa, jota kuvassa ei oikeastaan tarvitsisi olla. Tästä kun syksy etenee, kohinasta tulee entistä isompi rasite.
Scorpius

nikon-d40 kirjoitti:
Scorpius kirjoitti:kannattaako vaan odotella vieläkin parempaa tarjousta, esim tyylii D80 + 18-55 VR 599€ ?
Itse odottaisin vajaan viikon verran. Jos vaikuttaa siltä, että D90 (ja 18-105mm) lunastaa odotukset (teoriassa siis, testejä jouduttaneen odottamaan), D80 hinnat varmaankin laskevat hieman lisää ja juurikin monipuolisempia tarjouksia on odotettavissa, vaikkapa 16-85millisen kera tai muiden VR-linssien.

Luin muuten jostain jonkun saaneen tarjouksen, jossa 18-55mm kittiobjektiiveissa (D40:n tai D80:n kanssa) oli yhteishinnassa eroa vain noin 40$ VR-lasilla varustettuun, joten siitä voisi päätellä, että hyviä 18-55mm VR -tarjouksia on odotettavissa. Saattaisiko jopa olla niin, että ko. objektiivi ilman VR:aa poistuisi valikoimista ja VR-versio tulisi sen tilalle halvimpana kittilinssinä, jolloin sen hinta tosiaankin tippuisi varmaan nykyisestä melkoisesti.

Jos D90 ei täytä odotuksia ... silloin D80:n hinnat eivät ehkä laskekaan enää tästä.

Muuten olen sitä mieltä, että D80 on yliarvostettu, ainakin verrattuna D40 -malliin. Itse saan parempia kuvia D40:llä. Toki sille voi olla monia syitä, ehken vaan osaa, ehkä D40:n nokalla sattuu vaan olemaan parempi objektiivi, ehkä olen säätänyt D80:n jotenkin persiilleen, mutta tosiaankaan en ole vielä lähelläkään sitä tilannetta, että saisin D80:lla niin hyviä kuvia kuin mitä hintaero pikkuveljeen antaisi ymmärtää. D80:n kanssa olen vielä opetteluvaiheessa, D40:n osaan jo aika hyvin. Ja jos oppisin kohinanpoiston, D80:n kuvista saattaisi tulla siedettävämpiä. Harmittaa vaan poistaa kohinaa, jota kuvassa ei oikeastaan tarvitsisi olla. Tästä kun syksy etenee, kohinasta tulee entistä isompi rasite.
No tiedäthän tuosta toisesta ketjustani, että olisin jo ostanut D40:n jos siinä olisi se hiton ruuvi. Haluan kuitenkin tuon 50 1.8:n autotarkennuksella joten siksi en voi ostaa D40:tä :(
D80 kohisee? Itse ymmärsin vastakkaista, ainakin testikuvien perusteella. Siis D80 vs. D40 ála dpreview.

ISO800, D80 vs D40
KuvaKuva

ISO1600, D80 vs D40
KuvaKuva
Matti_JH
Viesti:

nikon-d40 kirjoitti:

Kyllä se niin on, että pienempi pikseli kohisee enemmän kuin iso.
Toisaalta, jos pienennät 10Mpix kuvan 6Mpix, niin kohinaakin poistuu.

Oletko kokeillut miten kohinanpoiston voimakkuuden asetukset vaikuttavat?
Eli NR Off, Low, Normal, High

Tässä on d80 kuviani isolla ISO:lla. NR normal.
nikon-d40

Hel_NiS kirjoitti:Kyllä se niin on, että pienempi pikseli kohisee enemmän kuin iso.
Toisaalta, jos pienennät 10Mpix kuvan 6Mpix, niin kohinaakin poistuu.
Kyllä kyllä, mutta mutta ... pienentäminen sotii jotenkin ajatusmaailmaani vastaan. Toki, jos laitan kuvia jonnekin nettisivulle, ne täytyy pienentää, mutta en ajatellut esim. tehdessäni kuvista printtejä, pieniäkin, välttämättä pienentää kuvia. Tai ainakin aion ensin testata, mitä pienentäminen tekee kuvalle.
Oletko kokeillut miten kohinanpoiston voimakkuuden asetukset vaikuttavat?
Eli NR Off, Low, Normal, High
En ole, kuvaan periaatteessa raakana (tosin en ehdi käsittelemään kuvia (mistä "periaatteessa")). Voisin tietysti kokeilla.
Kyllähän niistä kohinan huomaa...

Kävin eilen illalla kuvaamassa D40+Sigma 30mm 1.4 ja D80+Nikkor 50mm 1.8d yhdistelmillä kuvaamassa auringonlaskua ja kyllä D40 tuotti huomattavasti parempia kuvia. Tiedä sitten, onko tuo sigma niin paljon parempi, että syy on siinä, sitten. En muista käytinkö samaa ISO-arvoa. Ja kuvatkin kävin läpi pikaisesti illalla ennen nukkumaanmenoa. Voipi olla, että saan D80:n kuvista vielä säällisiä.

Mutta en aio antaa periksi, en ainakaan vielä. D40 hinta/laatu on huomattavasti parempi. Esimerkiksi D80:n mukamas paremmat napit ja kiekot: hah! Vaihdan tosi nopeasti D40:ssä iso-, valotus-, fokusointi- yms. arvoja, jotka ovat siellä näytön oikeassa reunassa. Toki jotkin seikat ovat selkeästi D80:n eduksi, esim. salamaa en saa irti D40:stä, D80:sta saan (sitten kun salamoinnin aika koittaa). Odotan mielenkiinnolla D90:n hintaa (ja ominaisuuksia). Saatan ehkä vaihtaa D80:n siihen. Mutta D40, siitä en luovu koskaan, ja saatanpa hankkia niitä lisääkin jos sopiva tulee kohdalle (eipähän tarvitse vaihdella objektiiveja).
nikon-d40

Hel_NiS kirjoitti:os pienennät 10Mpix kuvan 6Mpix, niin kohinaakin poistuu.
Niinpä. Ostan 500 euron kameran, jotta kuvaa pienentämällä saan 300 euron kameran laatuisen kuvan. D80:n hintaahan perustellaan (osin) enemmillä pikseleillä.

Nojoo, en haluaisi ketään säikäyttää olla ostamatta D80 kohinan vuoksi. Jos joku on vakavamielinen harrastelija, saattaisi olla hyvä idea ostaa ensin se D80 ja vasta sitten myöhemmin siihen rinnalle D40. Kuvaamisen opettelun kannalta se saattaisi olla jopa parempi järjestys kuin päinvastainen. Mutta on se jotenkin hassua: D80 on korvattavissa, D40 ei (ainakin minun kohdallani).
Matti_JH
Viesti:

nikon-d40 kirjoitti:
Kyllähän niistä kohinan huomaa...
Syystäkin, iso 1000 ja iso 3200
Mutta en aio antaa periksi, en ainakaan vielä. D40 hinta/laatu on huomattavasti parempi. Esimerkiksi D80:n mukamas paremmat napit ja kiekot: hah! Vaihdan tosi nopeasti D40:ssä iso-, valotus-, fokusointi- yms. arvoja, jotka ovat siellä näytön oikeassa reunassa.
Totta kai, jos kerran d40 on ollut sinulla kauemman kuin d80. Sillä kuvaa parhaiten, millä kuvaa eniten. Itse olen kuvaillut d80:llä kohta vuoden päivät ja voi veljet se on helppo! Ei tarvitse selata valikoita eikä itseasiassa tarvitse edes nostaa katsetta pois etsimeltä.

Mutta aluksi, kun olin tottunut toiseen kameraan ja toisenlaiseen käyttöjärjestelmään, d80 tuntui jotenkin sekavalta.

Mutta mutta... Ei d80 silti ole ihan se kamera. Toki hintakin sen jo kertoo.
Itsekin olen alkanut haaveilemaan D300/ D90/ D700...
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Melko usein kuvia on kuitenkin pakko pienentää jossain kohtaa tulostusprosessia. Jos nyt kuvaat D40 ja tulostat kuvat tiettyyn kokoon ja sitten ostat D80 ja tulostat kuvia edelleen samaan kokoon niin kun niitä pikseleitä on enemmän niin pakkohan sitä kuvaa on pienentää jotta se mahtuu paperille. Jos et tee sitä itse niin tulostimen ajuri sen tekee sinun puolesta. Jos tulostat täysikokoisena niin sitten paperikuvan koko kasvaa.

Dpreviewin testikuvat kohinoista taitaa olla aina jpg:nä kuvattu. Eri kohderyhmille tarkoitettujen kameroiden oletusasetukset on erilaiset. Harrastelijamallien kohinanpoisto saattaapi olla hiukan agressiivisempi mitä edistyneemmälle kuvaajalle tarkoitetuissa rungoissa. Toki tuoreemmassa kameramallissa on edistyneemmät algoritmit kohinan poistoon. Sen puoleen D60 saattais kohista vähemmin mitä vaikka on sama kenno(?). Neffinä tilanne on kuitenkin tasapeli.
--
Scorpius

nikon-d40 kirjoitti:Kävin eilen illalla kuvaamassa D40+Sigma 30mm 1.4 ja D80+Nikkor 50mm 1.8d yhdistelmillä kuvaamassa auringonlaskua ja kyllä D40 tuotti huomattavasti parempia kuvia. Tiedä sitten, onko tuo sigma niin paljon parempi, että syy on siinä, sitten. En muista käytinkö samaa ISO-arvoa. Ja kuvatkin kävin läpi pikaisesti illalla ennen nukkumaanmenoa. Voipi olla, että saan D80:n kuvista vielä säällisiä.
Olisiko mitenkään mahdollista, että voisit vaikka tänään ottaa "samoja" kuvia molemmilla kameroilla vaikka ISO 100, 800 ja 1600 ja pistää ne näytille. Siitä olisi minulle suuri apu. Uskon kyllä että mielestäsi D40:n ovat parempia ja kohinattomampia, mutta olisi kiva nähdä kuvia että voin vertailla.

Kiitos jo etukäteen

P.S. Olisi kiva jos kuvissa olisi mm. tummia kohtia sekä vaikka hiukset tms detaljia.
seppot kirjoitti:Dpreviewin testikuvat kohinoista taitaa olla aina jpg:nä kuvattu. Eri kohderyhmille tarkoitettujen kameroiden oletusasetukset on erilaiset. Harrastelijamallien kohinanpoisto saattaapi olla hiukan agressiivisempi mitä edistyneemmälle kuvaajalle tarkoitetuissa rungoissa. Toki tuoreemmassa kameramallissa on edistyneemmät algoritmit kohinan poistoon. Sen puoleen D60 saattais kohista vähemmin mitä vaikka on sama kenno(?). Neffinä tilanne on kuitenkin tasapeli.
Tämä on nyt luokattoman newbiekysymys mutta nolaan itseni kuitenkin. Eli onko siis asia niin, että jos samassa kennossa on enemmän pixeleitä, on kyseessä 100% varmuudella enemmän kohinaa. Ja sitten tähän kohinaan voidaan vaikuttaa näillä algoritmeillä... Eikös sitten kandeisi tehdä näin:
- ostetaan kamera missä on pienin pixel density
- kuvataan RAWina
- ei käytetä kameran omaa kohinanpoistoa
- käytetään neat imagea tai noiseninjaa, koska niillä on tunnetusta maailman parhaimmat kohinanpoistoalgoritmit.

Neatimagella kohinanpoisto on muutenkin sikahelppoa kun vain tekee profiilin kameralleen. Ainakin omat kokemuksen Neat Imagesta on todella hyviä.
Viimeksi muokannut Scorpius, Elo 21, 2008 11 : 45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nikon-d40

seppot kirjoitti:Melko usein kuvia on kuitenkin pakko pienentää jossain kohtaa tulostusprosessia. Jos nyt kuvaat D40 ja tulostat kuvat tiettyyn kokoon ja sitten ostat D80 ja tulostat kuvia edelleen samaan kokoon niin kun niitä pikseleitä on enemmän niin pakkohan sitä kuvaa on pienentää jotta se mahtuu paperille. Jos et tee sitä itse niin tulostimen ajuri sen tekee sinun puolesta. Jos tulostat täysikokoisena niin sitten paperikuvan koko kasvaa.
Kyllä kyllä, tosin tulostimissa alkaa olla jo aika hulpakka resoluutio.

Mutta alamme päästä asian ytimeen. Koska D80:n kuvassa on kohinaa, mutta D40:n ei, D80:n kuvaa _on_ pienennettävä (ennen tulostusta), koska sitä ei tiedä kuinka se ajuri sen kuvan pienentää ja lähteekö kohina siinä mukana vai ei. D40:n kanssa ei ole sellaista ongelmaa (kun ei ole sitä kohinaa, toki pienennyksessä voi kuva mennä jollain toisella tavalla pilalle, mutta se on eri asia).

Sen verran voisin vielä täydentää, että pitäisin D200 runkoa varteenotettavana vaihtoehtona D80:lle, jos käytetty kelpaa (koska uusia ei enää myydä), syystä että D200 kestää huonoa keliä paremmin kuin D80. Muitakin syitä toki on, mutta sateenkestoa pitäisin varsin tärkeänä. Nykyisellä kalustollani en oikein voi sadekelillä kuvata.
nikon-d40

Scorpius kirjoitti:Olisiko mitenkään mahdollista, että voisit vaikka tänään ottaa "samoja" kuvia molemmilla kameroilla vaikka ISO 100, 800 ja 1600 ja pistää ne näytille. Siitä olisi minulle suuri apu. Uskon kyllä että mielestäsi D40:n ovat parempia ja kohinattomampia, mutta olisi kiva nähdä kuvia että voin vertailla.
Tällainen testi minun pitäisi tehdä, jo ihan itseänikin varten. Lueskelin nimittäin erinäisiä sivuja D80:n kohinasta ja olen ehkä itsekin turhan peloissani kohinan suhteen, ja testi auttaisi näkemään kuinka ylös ISOa uskaltaa nostaa. Lisäksi luin, että D80:ssa on erinomainen kohinanpoisto jpg-kuville, joten voisin tietysti ajatella, että en kuvaisi sillä raakana (tai jos kuvaankin niin isoilla ISO-arvoilla luottaisin kameran jpg-tuotokseen).

Mutta mutta ... en ole vielä koskaan laittanut kuvia näytille, minulla ei ole aikaa jne jne. En pidättäisi hengitystäni, sinuna. Katellaan.

Noita Verkkokaupan hintoja kun katselee, niin juuri tällä hetkellä vaikuttaisi saavan D80 paremmalla tarjouksella kuin esim. D40:n. Tilanne voi tietysti muuttua, hämmästyttävän hyvin D40 on hintansa pitänyt. Uusi pikkukamera pitäisi kohta jo tulla. Milloin tulee (varmaan D90:n jälkeen, mutta koska...), olisiko siinä D300:n kenno...? Vaikeita kysymyksiä... spekulaatiot alkavat varmaan D90:n julkistuksen jälkeen (koko ajan pitää olla jotain spekuloitavaa).
smtr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

nikon-d40 kirjoitti: Kyllä kyllä, tosin tulostimissa alkaa olla jo aika hulpakka resoluutio.
Värimäärissä kuitenkin jäädään vielä aika kauas jpg-kuvan 16.77M eri väristä, joten tulostimen väripisaroita tarvitaan useampi vierekkäin, että saadaan rasteroitua yksi alkuperäisen kuvan pikseli jotakuinkin oikean värisenä.

Silti laadukkaiden 6Mpix ja 10Mpix kuvien väliltä on hankala nähdä eroa vielä A4 -suurennoksessa - tulostustavasta riippumatta. Normaalilla katseluetäisyydellä eroa ei näe ennen kuin ehkä A3-koon tienoilla. Joku, joka tietää oman silmänsä erottelukyvyn voi laskea tarkemmin.
S a m i R e i n i k a i n e n
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

smtr kirjoitti:Joku, joka tietää oman silmänsä erottelukyvyn voi laskea tarkemmin.
Silmin ne objektiivienkin piirron erot vertaillaan, eikä tarvitse tietää omien silmiensä kyvyistä yhtään mitään ;-]

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
smtr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

OskuK kirjoitti:
smtr kirjoitti:Joku, joka tietää oman silmänsä erottelukyvyn voi laskea tarkemmin.
Silmin ne objektiivienkin piirron erot vertaillaan, eikä tarvitse tietää omien silmiensä kyvyistä yhtään mitään ;-]
Toki. Tarkoitin, lähinnä sitä, että ihimisen silmän erottelukyky on sitä luokkaa, että vaikkapa 50cm katseluetäisyydeltä lienee mahdotonta erottaa vaikkapa 200dpi ja 300dpi tulostusjälki toisistaan. Mutta tätä juuri en viitsi lähteä laskemaan tarkemmin...
S a m i R e i n i k a i n e n
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

smtr kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Toki. Tarkoitin, lähinnä sitä, että ihimisen silmän erottelukyky on sitä luokkaa, että vaikkapa 50cm katseluetäisyydeltä lienee mahdotonta erottaa vaikkapa 200dpi ja 300dpi tulostusjälki toisistaan. Mutta tätä juuri en viitsi lähteä laskemaan tarkemmin...
Niitä ei tarvitse laskea, tulostaa kaksi samaa kuvaa ja katsoo. Tuskin sitä tosiaankaan erottaa.

Olennaisempaa kyllä on että missä on se raja, jolloin laatu laskee niin että sen erottaa ilman verrokkia riittämättömäksi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin