Ohjelma kuviensiirtoon
-
Ohjelma kuviensiirtoon
Eli siis olen nyt käyttänyt nikon pictureprojectia siitä syystä että kun tyhjään kamerani saan juoksevan numeroinnin, mitään muuta syytä käyttää tätä ohjelmaa ei ole ja joskus tuo ohjelma jää kuvien siirryttyä luvattoman pitkäksi aikaa junnaamaan ja välistä sitä saa olla tehtävienhallinnasta sammuttamassa kun on hommansa tehnyt. Lisäksi ohjelma keskittää huomion itseensä kahteen kertaan kun siirrot on tehnyt joka hieman häiritsee. Tarvitsisin siis ohjelman joka purkaisi kuvat kamerasta kansioon jossa on päivämäärä ja kuville tulee juokseva numerointi. Mitä kevyempi ja yksinkertaisempi ohjelma sen parempi. Olen yrittänyt googleilla tälläistä täsmäkäyttö ohjelmaa mutta ei ole vielä tullut vastaan, onkohan olemassakaan?.
https://www.flickr.com/photos/74932820@N00/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mihin ihmeeseen noita ohjelmia tarvitaan? Kamerahan osaa numeroida kuvat suoraan juoksevalla numerolla maailman tappiin asti.
Siitä kun ottaa kansion ja raahaa hiirellä työpöydälle niin siinä ovat ilman tökkiviä ohjelmia ja vioittuneita kuvia.
Siitä sitten vaan hiirellä haluttuun paikkaan mihin nyt itse kukin kuvansa jemmaa.
Sorry, että tuli nyt hieman kiukkuisesti kirjoitettua. Suututtaa vain tuo kun kaikki pitäisi tapahtua itsestään ja sitten ihmetellään kun tiedostot vioittuu siirrossa.
Siitä kun ottaa kansion ja raahaa hiirellä työpöydälle niin siinä ovat ilman tökkiviä ohjelmia ja vioittuneita kuvia.
Siitä sitten vaan hiirellä haluttuun paikkaan mihin nyt itse kukin kuvansa jemmaa.
Sorry, että tuli nyt hieman kiukkuisesti kirjoitettua. Suututtaa vain tuo kun kaikki pitäisi tapahtua itsestään ja sitten ihmetellään kun tiedostot vioittuu siirrossa.
-
Edelliselle:
Läheskään kaikki kamerat eivät numeroi maailman tappiin asti, vaan aloittavat alusta esim. 10 000 kuvan jälkeen. (tai sitten kamera sekoaa/vaihtuu/menee takuuseen/niitä on useita/jne. mutta silti olisi tarve numeroinneille yms.)
---------
Itse olen käyttänyt cam2pc -nimistä ohjelmaa kuvien siirtämiseen ja uudelleennimeämiseen: En tosin numeointiin, vaan olen laittanut nimeksi päivämäärän ja kellonajan. (=kuvat järjestyvät nimen perusteella, mutta nimessä itsessään on silti muutakin infoa kuin vain numero) Kannattaa kokeilla löytyisikö siitä numerointikin. Joka tapauksessa päivämääräkohtaiset kansiot se osaa luoda, ja muutakin.
Ohjelmasta on maksullinen ja ilmainen versio, ja ilmainen on aivan tarpeeksi kuvien siirtoon. Muita toimintoja kuin siirtoa en ole siitä käyttänytkään, mutta siirto ainakin on toiminut luotettavasti ja hyvin.
Läheskään kaikki kamerat eivät numeroi maailman tappiin asti, vaan aloittavat alusta esim. 10 000 kuvan jälkeen. (tai sitten kamera sekoaa/vaihtuu/menee takuuseen/niitä on useita/jne. mutta silti olisi tarve numeroinneille yms.)
---------
Itse olen käyttänyt cam2pc -nimistä ohjelmaa kuvien siirtämiseen ja uudelleennimeämiseen: En tosin numeointiin, vaan olen laittanut nimeksi päivämäärän ja kellonajan. (=kuvat järjestyvät nimen perusteella, mutta nimessä itsessään on silti muutakin infoa kuin vain numero) Kannattaa kokeilla löytyisikö siitä numerointikin. Joka tapauksessa päivämääräkohtaiset kansiot se osaa luoda, ja muutakin.
Ohjelmasta on maksullinen ja ilmainen versio, ja ilmainen on aivan tarpeeksi kuvien siirtoon. Muita toimintoja kuin siirtoa en ole siitä käyttänytkään, mutta siirto ainakin on toiminut luotettavasti ja hyvin.
-
Mä olen käyttänyt vuosia thumber nimistä softaa noiden kuvien uudelleen nimeämiseen. Nimen voi muodostaa mm. EXIFissä olevasta kuvanottoajasta, alkuperäisestä nimestä, juokseva luku alkaen jostain ym.
Joskus aikanaan käytin myös juoksevaa numeroa (ajan lisäksi), mutta nykyisin käytössä omaan käyttööni hyväksi havaitsema YYYYMMDD_hhmmss_<alkuperäinen filenimi>_<runko_indikaattori>.jpg.
Nimeän noin siis kaikki jpegit ja ton alkuperäisen nimen avulla löytää sitten vastaavan RAWin (tai pokkarin jpegin, kun alkuperäiset voi olla samannimiset, siksi myös tuolla perässä tieto rungosta).
Tällä systeemillä myös sitten kuvat saa aina sortattua kronologiseen järjestykseen riippumatta siitä, että onko ne otettu samalla/eri kameroilla.
Niin - ja siirtoon käytän kortinlukijaa. Helppoa ja yksinkertaista sekin :)
Joskus aikanaan käytin myös juoksevaa numeroa (ajan lisäksi), mutta nykyisin käytössä omaan käyttööni hyväksi havaitsema YYYYMMDD_hhmmss_<alkuperäinen filenimi>_<runko_indikaattori>.jpg.
Nimeän noin siis kaikki jpegit ja ton alkuperäisen nimen avulla löytää sitten vastaavan RAWin (tai pokkarin jpegin, kun alkuperäiset voi olla samannimiset, siksi myös tuolla perässä tieto rungosta).
Tällä systeemillä myös sitten kuvat saa aina sortattua kronologiseen järjestykseen riippumatta siitä, että onko ne otettu samalla/eri kameroilla.
Niin - ja siirtoon käytän kortinlukijaa. Helppoa ja yksinkertaista sekin :)
-
Eipä ole koskaan ollut tarvetta uudelleen nimetä kuvia. Kuvat löytyy arkistointiohjelman ja avainsanojen perusteella. Loput tiedot löytyy EXIF datasta.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
-Ohjelma nimeää kuvat exif-päiväyksen mukaan esim vvvv-kk-pp-hhmmss.jpgeesau kirjoitti:Mihin ihmeeseen noita ohjelmia tarvitaan?
-Ohjelma tekee samalla periaatteella hakemiston jonne se siirtää kuvat.
-Siirtäessään kääntää pystykuvat automaattisesti oikeaan asentoon. (ainakin käyttämissäni canoneissa kameran asentotunnistin laittaa vain exifiin tiedon siitä missä asennossa kuva pitää näyttää. On sitten katselu/editointiohjelmasta kiinni osataanko tuota tietoa hyödyntää. Mielestäni varmempaa kääntää ne oikeaan asentoon.)
-Merkitsee siirretyt tiedostot read-only:ksi.
-
- Viesti:
ei taida liittyä suoranaisesti aiheeseen, mutta kysytään:
Eli onko mahdollista saada kuvat siirrettyä jollain ohjelmalla kansioihin jotka on kuukausittain? esim. tammikuun alla tammikuussa otetut kuvat.... kuvien määrä on sen verran suuri, että klikkailemalla aika työlästä
Eli onko mahdollista saada kuvat siirrettyä jollain ohjelmalla kansioihin jotka on kuukausittain? esim. tammikuun alla tammikuussa otetut kuvat.... kuvien määrä on sen verran suuri, että klikkailemalla aika työlästä
Nikon D80+Linssit
Canon Ixus40
Canon Ixus40
-
Kokeilen nikon transferia. eesaulle sen verran että runkojen tila muuttuu mm.D200 on saanut naputtaa pariin kertaan kaikki kellonajoista lähtien uudelleen, ja minulla on kaksi eri runkoa joissa tietenkin numerotkin menevät eri tahdissa, siihen voi tulla myös kolmas kamerakin joten kameroiden numeroinnin varaan ei voi jättää (se alkaa uudelleen muutenkin tietyssä pisteessä). Joten parempi on että tietokoneella on ohjelma joka huolehtii siitä. Olen ajatellut kokeilla tuollaista YYYYMMDD-formaattia jossain välissä mutta ainakin toistaiseksi riittää juokseva numerointi.
https://www.flickr.com/photos/74932820@N00/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Ensimmäinen siirto kyseisellä ohjelmalla takana ja juuri sellainen ohjelma kyseessä mitä hain. Sulkee vielä itsensä kun kuvat on siirretty. Eikä pitänyt "kaukaa hakea".
-
Kamerasta voi määritellä ekan numeron jonka jälkeen kamera laskee seitsemännumeroisen luvun perään. Jos loppuu kesken niin ekan numeron tilalle voi vaihtaa haluamansa aakkosen johon taas kamera lisää seitsemän numeroisen luvun perään. En nyt jaksa alkaa laskemaan vaihtoehtojen määrää, mutta todennäköisesti olen vaihtanut kameran jo ennenkuin numerointi toistaa itseään. Tai lykkään koiranputkea kuitenkin ennen sitä. Eri rungoista voi asettaa vaikkapa eri aakkosen eteen.Casq kirjoitti:Kokeilen nikon transferia. eesaulle sen verran että runkojen tila muuttuu mm.D200 on saanut naputtaa pariin kertaan kaikki kellonajoista lähtien uudelleen, ja minulla on kaksi eri runkoa joissa tietenkin numerotkin menevät eri tahdissa, siihen voi tulla myös kolmas kamerakin joten kameroiden numeroinnin varaan ei voi jättää (se alkaa uudelleen muutenkin tietyssä pisteessä). Joten parempi on että tietokoneella on ohjelma joka huolehtii siitä. Olen ajatellut kokeilla tuollaista YYYYMMDD-formaattia jossain välissä mutta ainakin toistaiseksi riittää juokseva numerointi.
-
Tietysti tämä on typerä puheenaiha. Tehköön kukin kuten parhaaksi näkee. Olenpahan vain useammin kuin muutaman kerran ollut tekemisissä tapausten kanssa joissa siirto-ohjelma on rikkonut tiedostoja. Niitä kun on sellaisia(kin) jotka eivät vain siirrä tiedostoja vaan tavallaan avaavat ne ja tallentavat uudelleen eli tallentavat tietokoneelle. Lisäksi jos käyttäjä on tumpelo niin asetukset voivat olla sellaiset, että onkin tiedostokoko vaikkapa 50% alkuperäisestä.
-
Onko minulta nyt mennyt jotain ohi kun käsittääkseni ne kamerat ovat aika harvassa joissa saa itse määrittää mistä numerosta lähdetään laskemaan tai montako numeroa on tiedostonimessä, vaikka sellaisia olisikin niin minulla ei sellaista kameraa ole joten se siitä.
Muistaakseni esim. D200 nollaa laskurinsa tietyin väliajoin siis sen tiedostonumerointilaskurin, total pictures exif-tiedoissa ei mielestäni nollaannu mutta itse tiedostojen numerointi kylläkin ja se taisi olla 9999 kohdalla kun se aloittaa alusta, jos on olemassa keino saada D200 lisäämään viidennen tai kuudennen numeron tiedostoon niin mielelläni kuuntelen mutta käsittääkseni se ei ole mahdollista, ja laskuri lähtee alusta muistaakseni juuri 9999 kohdalla. Muutenkin jos käyttää useampaa kameraa ja kaikissa menee numerot eri tahtiin, niin se on paljon käytännöllisempää pitää ohjelmaa joka numeroi nämä.
Minulla siirtosoftat eivät ole koskaan tuottaneet ongelmia, toisaalta eivät ole muistikortitkaan koskaan tuottaneet vaikka olen mennyt halvimman perässä. Minulla on kaiketi ollut onni.
Ylipäätään kun käyttää ohjelmia, oli sitten office tai lightroom niin olisi parempi tietää mitä tekee. Minä en edes muista koskaan käyttäneeni siirtosoftaa jossa olisi ollut mahdollisuus pienentää kaikkia 50%, muistaakseni edes windowsin oma kamera wizardi ei anna tällaista mahdollisuutta. Tämä ei tarkoita etteikö sellaisia ohjelmia olisi, varmasti on ja joku on kämmännyt niiden kanssa aivan kuten jotkut poistavat windows-kansiosta jotain "turhana" ja sitten soittavat että koneessa on jotain vikaa.
Muistaakseni esim. D200 nollaa laskurinsa tietyin väliajoin siis sen tiedostonumerointilaskurin, total pictures exif-tiedoissa ei mielestäni nollaannu mutta itse tiedostojen numerointi kylläkin ja se taisi olla 9999 kohdalla kun se aloittaa alusta, jos on olemassa keino saada D200 lisäämään viidennen tai kuudennen numeron tiedostoon niin mielelläni kuuntelen mutta käsittääkseni se ei ole mahdollista, ja laskuri lähtee alusta muistaakseni juuri 9999 kohdalla. Muutenkin jos käyttää useampaa kameraa ja kaikissa menee numerot eri tahtiin, niin se on paljon käytännöllisempää pitää ohjelmaa joka numeroi nämä.
Minulla siirtosoftat eivät ole koskaan tuottaneet ongelmia, toisaalta eivät ole muistikortitkaan koskaan tuottaneet vaikka olen mennyt halvimman perässä. Minulla on kaiketi ollut onni.
Ylipäätään kun käyttää ohjelmia, oli sitten office tai lightroom niin olisi parempi tietää mitä tekee. Minä en edes muista koskaan käyttäneeni siirtosoftaa jossa olisi ollut mahdollisuus pienentää kaikkia 50%, muistaakseni edes windowsin oma kamera wizardi ei anna tällaista mahdollisuutta. Tämä ei tarkoita etteikö sellaisia ohjelmia olisi, varmasti on ja joku on kämmännyt niiden kanssa aivan kuten jotkut poistavat windows-kansiosta jotain "turhana" ja sitten soittavat että koneessa on jotain vikaa.
-
-
- Viesti:
Jos kuvaa kameralla .raw/.nef yms. raakaformaattia, voi kokeilla myös käyttää adoben DNG converteria.
Ohjelmasta löytyy säätöä kun nimen suhteen vaikka kuinka, itse käytän kameran antamaa nimeä ja juoksevaa numerointia + päivämäärää muodossa ddmmyy.
Bonuksena .dng tiedostot näyttävät menevän hieman pienempään tilaan kuin kameran raakatiedostot, ja laadussa ei tapahdu mitään muutosta.
Ohjelmasta löytyy säätöä kun nimen suhteen vaikka kuinka, itse käytän kameran antamaa nimeä ja juoksevaa numerointia + päivämäärää muodossa ddmmyy.
Bonuksena .dng tiedostot näyttävät menevän hieman pienempään tilaan kuin kameran raakatiedostot, ja laadussa ei tapahdu mitään muutosta.
Juha Sompinmäki
www.juhakuvaa.com
www.juhakuvaa.com