Purjehduskilpailujen kuvaus

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
hmm
Viesti:

Purjehduskilpailujen kuvaus

Viesti Kirjoittaja hmm »

Nyt kun purjehduskausi (mitä jotkut kutsuvat myös kesäksi) on alkamassa ajattelin kysyä täällä onko kenelläkään kokemusta purjehduskilpailujen ja ehkä laajemminkin purjeveneiden kuvaamisesta? Millaisilla välineillä (lähinnä objektiiveilla) olette kuvanneet? A- vai S-ohjelma? Mistä tilanteista saa parhaat kuvat? (lähtö ja kääntömerkit tietenkin, mutta muita?) Mitä muita hyviä vinkkejä olisi?

Itse olin mukana erään seuran harjoituskilpailussa tällä viikolla, ja itse kilpailun ohessa ehti sentään vähän kuvaamaankin. Heti tuli huomattua (minkä kyllä arvasikin), että kisassa olevasta veneestä on hankala kuvata. Kääntömerkeillä ei kameraa viitsi pitää esillä, käsiä yleensä tarvitsee muuhun ja kuvakulmia ei pääse valitsemaan lainkaan. Pitäisi malttaa varmaan muutama kerta jättää kilpailu väliin ja yrittää hommata moottorivene, josta kuvata.

Teknisesti kuvat onnistuivat kohtuuhyvin, puhkipalamisia ei taivaassa tai purjeissa juuri esiintynyt, toisaalta pitäisi ehkä ylivalottaa koska miehistö ja vene jäivät usein varsin tummiksi. Harmaana päivänäkin valoa riitti yllättävän hyvin,valotusajat pysyivät 1/400s tienoilla, eikä pelkäämiäni tärähtäneitä kuvia tullut kuin muutama.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Kokemuksesta ei voine puhua, mutta joitakin räpsyjä olen kisoista ottanut. Lähtö- ja kääntömerkit ovat käytännössä ainoita paikkoja, jossa kannattaa kuvata ja näistäkin ylämerkki on oikeastaan ainoa, jos haluat enemmän actionia kuviin. Suomenlahden olosuhteista johtuen ylämerkki on myös usein auringon suunnassa, joten kuvaaminen myötävaloon on sieltä helpompaa. Kuvat onnistuvat teknisesti helpommin, mutta ovat helposti tylsiä.

Yksittäisen veneen kuvaaminen on parempi tehdä alamerkillä tai slööripoijulla kun veneen hajovat letkaksi. Avotuulella voi myös seurata yksittäistä venettä, jos vene leikkaa ulos. Jos olosuhteet ovat kuoppaiset, tai veneet nopeita, ei kannata sahailla, vaan valita asiallinen paikka ja odotella. Kryssillähän ei parane kurvailla kilpailijoiden joukossa.

Olosuhteissa olet sään armoilla. Aurinkoa pitäisi olla, jotta kuviin tulee eloa. Kontrastit ovat kovia, joten pieni alivalotus on paikallaan. Rungot, pärskeet ja valkoset spinnut palavat helposti puhki. Jos on mahdollisuus ottaa RAW:na, niin ota. Mukavaa olisi jos olisi kuvausvenettä ohjaisi purjehdustaustan omaava kuski, ja voisit itse keskittyä kokonaan kuvaamiseen. Lähelle pitää päästä, jos on kuoppaisat olosuhteet ja jos haluat lähikuvia, jotka ovat mielestäni parasta antia. Yksin liikkeellä ollessa kuvauksen lomassa ajautuu helposti liian lähelle, mutta tässä Spegen valkoinen ällä tulee apuun. Jokaisessa purjehtijassa on sen verran narsistia, että pieni häiriö sallitaan, sillä eiväthän he tiedä mihin kuvataan. Aina on näet pieni mahdollisuus, että pääsee pasteeraamaan huomisen Käytännön Maamiehen kanteen.

IS on korvaamaton, jos keli on kuoppainen. Yleensä olen kuvaillut säätämällä valotusaikaa riittävän nopeaksi. Polttovälinä 70-200:n on osoittautunut hyväksi. Jos kantti ei kestä mennä lähelle ja sää on kirkas 100-400 käy myös.
Tässä viime kesänä Kälviän Esson kisoista jpeginä kuvattu sarja, jonka laiton nettiin asiakasta varten, joka valitsi sieltä pari kuvaa käyttöön. Tästä syystä kuvissa esiintyy myös yksi vene muita enemmän.

Kuvat ovat käsittelemättömiä, edes levelejä ei ole korjattu, koska kyseessä ovat raaka-aihiot, josta lähdettiin liikkeelle.
Tuuli 8-12 metriä, olin yksin liikkeellä, joten hässäkkää riitti ja keli oli huomattavan kuoppainen. Muistaakseni otin satakunta kuvaa, joista vain viitisen oli epäteräviä. Se osoittaa IS:n toimivuuden. Samasta tilanteesta kannattaa laukoa kerrallaan muutamia otoksia, jos ei jaksa oikoa työkseen horisontteja.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
mustis2

Viesti Kirjoittaja mustis2 »

Onko vesillä kuvattaessa polarisaatiosuodin ns. must?
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

mustis2 kirjoitti:Onko vesillä kuvattaessa polarisaatiosuodin ns. must?
On, jos valotusajat (riippuu kuvausalustan vakaudesta ja aallokosta) antavat myöden. Jos yhtään epäilee suljinaikojen riittävyyttä kannattaa filtteri heti vaihtaa suojaan.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
ojala

Viesti Kirjoittaja ojala »

www.photoaction.com voi katsoa mallia ;-)

Petri
Vastaa Viestiin