Apua uuden monitorini kanssa kaivataan, pian!
-
Apua uuden monitorini kanssa kaivataan, pian!
Moi!
Hankin pääasiassa tän keskustelupalstan vakuuttelemana itselleni työn tekoon Lenovon monitorin. Nyt kun pitäisi hirveällä kiireellä päästä töiden kimppuun, niin monitori temppuilee värien kanssa!
Eli noilla omilla oletusasetuksillaan kuva on tosi punasävyinen, mikä vaikuttaisi olevan ton monitorin ominaisuus mitä lueskelin keskusteluista. Kun sitten säädän värit jne kohdalleen nvidia control panelin ja adobe gamman kanssa, niin heti kun suljen kyseiset ohjelmat palautuvat ne punaiset oletussävyt ruutuun, vaikka olen tallentanut "default profileksi" sen oman säätöni!!! Mitä mä teeen???? Menee hermot ja tulee hätä!
Mulla ei ole mitään kalibrointiohjelmia, näillä mennään.
Voisiko joku osata ja viitsiä auttaa?
Pian..
Hankin pääasiassa tän keskustelupalstan vakuuttelemana itselleni työn tekoon Lenovon monitorin. Nyt kun pitäisi hirveällä kiireellä päästä töiden kimppuun, niin monitori temppuilee värien kanssa!
Eli noilla omilla oletusasetuksillaan kuva on tosi punasävyinen, mikä vaikuttaisi olevan ton monitorin ominaisuus mitä lueskelin keskusteluista. Kun sitten säädän värit jne kohdalleen nvidia control panelin ja adobe gamman kanssa, niin heti kun suljen kyseiset ohjelmat palautuvat ne punaiset oletussävyt ruutuun, vaikka olen tallentanut "default profileksi" sen oman säätöni!!! Mitä mä teeen???? Menee hermot ja tulee hätä!
Mulla ei ole mitään kalibrointiohjelmia, näillä mennään.
Voisiko joku osata ja viitsiä auttaa?
Pian..
-
- Viesti:
Adobe gamma ei sovellu mitenkään erityisen hyvin litteiden näyttöjen säätämiseen. Ja gamma loaderia pitäisi pitää päällä koko ajan, idea on just siinä, että kun kone avataan, gamma loader lataa Adobe Gammalla tehdyt säädöt käyttöjärjestelmän säätöjen "päälle".
Suosittelen kyllä erittäin lämpimästi hommaamaan jonkun litteiden näyttöjen säätämiseen soveltuvan kalibrointilaitteen, ei maksa paljoa, halvimmat lähtee satasen pintaan.
Suosittelen kyllä erittäin lämpimästi hommaamaan jonkun litteiden näyttöjen säätämiseen soveltuvan kalibrointilaitteen, ei maksa paljoa, halvimmat lähtee satasen pintaan.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
MUTku
...Kuinka mä saisin ton adobe gamman kanssa säädettyä tota kirkkautta ja kontrastia..?? Ilman tota Nvidiaa?? Ei jummarra. Kun tossa näytössä itsessään ei tunnu olevan mitään säätönapukoita muuta ku kirkkaudelle -ja sekään ei vaikuta mitään noiden gamman tai sit jonkun muun säätökuvan kanssa!!!
Mäkin epäilin että kumoavat toistensa vaikutuksen, mutta kun toista ei ole ilman toista -tai jotain....
Ja mikä on gamma loader??
Mäkin epäilin että kumoavat toistensa vaikutuksen, mutta kun toista ei ole ilman toista -tai jotain....
Ja mikä on gamma loader??
-
Re: MUTku
Ohjelmanpätkä joka ajaa sen Adobe gamman tekemän profiilin koneen muistiin kun Windows käynnistyypi. Löytyy käynnistä-valikosta: ohjelmat/käynnistys. Tai ainakin pitäisi löytyä.annimanni kirjoitti: Ja mikä on gamma loader?
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Kyllä siellä on, ainakin minun Lenovossa. Kirkkaus, kontrasti, rgb-värit kaikki erikseen.annimanni kirjoitti:...tossa näytössä itsessään ei tunnu olevan mitään säätönapukoita muuta ku kirkkaudelle ...
Spyder2 oli ensin kalibroijana - ei toiminut. Oli hommattava kolmonen, sillä nuo aikaisemmat ei kuulemma tue laajagamuttista näyttöä. Suosittelen ajan tasalla olevan kalibrointilaitteen käyttöä. Nyt on säädetty ja kyllähän se kuva silmäsäätöjen jälkeen oli toisenlainen.
Putkivehkeellä sain värit melko hyvin printterin kanssa tasoihin, nyt pitää saturaatiota nostaa Photarissa +25 ennen printtaamista ja kontrastia lisätä jonkin verran. Tuon oppii kyllä, mutta alussa menee paperia ja mustetta roskikseen.
Matroxin 650-näytönohjain, en ole vieläkään saanut toimimaan digiulostulolla, joten analogiseen on tyydyttävä.
Adoben Gammalla ei kannata yrittääkään säätää noita littuja. Ja pois sotkemasta ennen, kuin käyttää kalibrointilaitetta.
kapa
P.S.
Tuollaisilla säädöillä tein ennen kalibrointia:
R 20
G 23
B 45
Brightness 5
Contrast 86
Ei ne kohdallaan olleet, mutta paremmin kuin tehdasasetuksilla.
Tuo punanen tahtoo korostu, teki sitten mitä tahansa.
-
joo!
Nyt pääsinkin tonne kontrasti-valikkoon, aiemmin en saanut jotenkin sitä aktiiviseksi..kokeilen nyt noita sun lukuja. Kiitos.
Ainoo vaan, että kun olen ladannut taas jonkun opastuksesta taustakuvaksi tommosen väripalkkikuvan, joku timo autiokarin aikaansaannos, niin en saa siinä noita musta-harmaita ruudukkoja näkymään millään tässä lenovossani -pitäisikö?!?!
Ainoo vaan, että kun olen ladannut taas jonkun opastuksesta taustakuvaksi tommosen väripalkkikuvan, joku timo autiokarin aikaansaannos, niin en saa siinä noita musta-harmaita ruudukkoja näkymään millään tässä lenovossani -pitäisikö?!?!
-
-
-
- Viesti:
Mistähän johtuu että L220x lenovo ajuri asentuu (analogiseksi)... Näyttö kiinni dvi liittimellä. Vista poimii sen tollaiseksi automaattisesti.
Onko tolla mitään käytännön merkitystä?
Onko tolla mitään käytännön merkitystä?
www.viikate.org Galleria ja blogi
-
-
- Viesti:
Ton tai lopulta digitaalisesti kun ajurin asennusvaiheessa valitsi "valitse ajuri" listan jossa oli sekä analog että digital lenovo.kapama-7 kirjoitti:Mulla ei suostunut toimimaan dvi-piuhan kanssa ollenkaan. Nyt saatiin homma hoitoon, nörttikaveri pähkäili tunnin ja sitten tajuttiin päivittää näytönohjain (Matrox P650). Nyt toimii, mutta ilmoittaa homman analogiseksi. Liekö sitten totta?
kapa
www.viikate.org Galleria ja blogi
-
Hei, vielä viitaten tähän kapan vinkkiin kysymys, eli miten toi kirkkaus voisi olla vain 5?? sehän tekee näytön tosi tummaksi!
Millaisia arvoja muilla on lenovossa??
"Tuollaisilla säädöillä tein ennen kalibrointia:
R 20
G 23
B 45
Brightness 5
Contrast 86
Tuo punanen tahtoo korostu, teki sitten mitä tahansa.[/quote]"
Millaisia arvoja muilla on lenovossa??
"Tuollaisilla säädöillä tein ennen kalibrointia:
R 20
G 23
B 45
Brightness 5
Contrast 86
Tuo punanen tahtoo korostu, teki sitten mitä tahansa.[/quote]"
-
ja vielä..
..en saa millään tässä:
http://www.leuku.fi/info/kalibrointidata.htm
ohjeessa olevan väripalkiston mustissa palkeissa näkymään ruutuja! vaikka kuinka vääntäisin kirkkautta ja kontrastia laidasta laitaan niin ei näy!!
Sitten taas tässä läppärin näytöllä saan ihan helposti näkymään kun säädään Nvidian control panelista.
Voisko joku selittää, vääntää jopa rautalangasta??
http://www.leuku.fi/info/kalibrointidata.htm
ohjeessa olevan väripalkiston mustissa palkeissa näkymään ruutuja! vaikka kuinka vääntäisin kirkkautta ja kontrastia laidasta laitaan niin ei näy!!
Sitten taas tässä läppärin näytöllä saan ihan helposti näkymään kun säädään Nvidian control panelista.
Voisko joku selittää, vääntää jopa rautalangasta??
-
Re: käääk
Ohjelmat jotka tukevat värihalintaa, eli tyyliin Photoshop, Lightroom yms. ja selaimista esim. Firefox 3.annimanni kirjoitti:Menee niiin yli hilseen! Vääntäkää rautalangasta, mun aivot toimii hitaasti mutta varmasti.
Eli mitä värihallittuja softia...???
Jos tehdään näytölle profiili, niin nämä ohjelmat osaavat ottaa tuon profiilin huomioon ja näyttää kuvan oikean värisenä. Kuvat näkyvät silti väärin esim. Windowsin työpöydällä, Wordissa ja Explored-selaimessa jne.
http://www.pikseli.fi/pdf/pikseli03_5861.pdf
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"