Kertokaapas..

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Cheeses

Kertokaapas..

Viesti Kirjoittaja Cheeses »

...miten paljon tulee hintaa taululle jos tekee sellaisen itse, kuvan koko olisi noin A4:

a)ostat kehyksen ja taustapaperin
b)nikkaroit kehykset itse, lasi hmm...

+ omalla tulostimella tulostettu valokuvapaperille.

Eräästä fotoliikkeesta saa suurinpiirtein tuon kokoisen kehyksineen, plekseineen 99.9 Tosin ei ole mikään hieno näyttelytaulu, mutta lahjaideana ihan hyvä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Trnquill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trnquill »

Kehyksien hinnat vaihtelevat, joten teeppä kierros paikalliseen tavarataloon/Ikeaan ja katsele sieltä sopivat raamit. Valokuvan teettäminen A4-koossa kustantaa jokusen euron. Halvimmillaan "oman taulun" voit tehdä vitosella. Kaikki riippuu siitä, minkälaiseen lopputulokseen tyydyt.
-Markus
Fotoni.org
Cheeses

Kiitos, täytynee kierrellä, eli ei kannata kuin tilata kuvat.
Cheeses

Vielä yksi kysymys:

Snap Frame kehyksistä. Netistä kyllä löytyi muutama liike, mutta taitaa olla niin että ne toimittavat niitä vain yrityksille? En ole ihan heti hankkimassa sellaisia mutta kyselen jos täällä niistä jotakin tiedetään. Olisi kiva laittaa kotiin muutama sellainen seinälle ja vaihtaa kuva helposti toiseen, vaikkapa ajatuksena - kuukauden kuvat ;-))
Hintavahkojahan nuo kyllä ovat. Onkohan jossakin edullisia? Halvimman yrityksen - mihin mä törmäsin - A4 koko taisi maksaa n. 15 euroa.
kaller

Viesti Kirjoittaja kaller »

Eilen ostin anttilasta neljä hopeista kehystä hintaan 5,90e kappale. Toinen paikka josta katsoin että saa myös halpoja a4 kokoisia kehyksiä on clas ohlsson, muistaakseni ne oli aika samoissa hinnoissa. Itse olen joskus väsännyt kehyksiä myös mutta siinä ei kyllä säästöä ainakaan synny. Tosin noihin Anttilan kehyksiin jos vaihtaisi mattalasit niin ne olisi kyllä hiukan paremmat.
Cheeses

Anttilasta ja Ohlssonilta olen itsekin muutamia kehyksiä löytänyt ja todellakin, olisi mukava juttu jos kehyksiin alettaisiin laittamaan myös mattalaseja. Tarjoustalostakin löytyy edullisia kehyksiä.
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Itse harkitsen yhdelle seinälle katonrajaan jonkinlaista kiskosysteemiä, samantyyppistä johon verhot voi ripustaa.

Sieltä sitten siimaan kiinni kehys/juliste.

Pystyisi siirtämään/vaihtamaan kuvia ilman että pitäisi tehdä seinästä emmentalia.
Santtu
Viesti:

Tuli tupla...
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

Kunnollisen valokuvataulun teko ei ole mikään pikkujuttu. Jossakin täällä on entistä kirjoittamaani tarinaa aiheesta, mutta kun sivuston hakukone on surkea, niin otetaan uusiksi.

Siis, olen valmistanut niitä jonkin verran, sivuillani on pieni esite ja mallikuvat tauluistani. Suurimmat valmistamani taulut ovat olleet vähän toista metriä. Katso esite ja mallit.

http://personal.inet.fi/koti/unto.valli/tarinat.htm

Ensinnäkin kuva kannattaa aina pohjustaa, joko kapafix, tai muulle liikkumattomalle alustalle. Lasi on oltava hiekkapuhallettu mattalasi ja kannattaa käyttää kunnollista museokelpoista paspitsia. Paspitsin leikkaaminen mattoveitsellä on vähän sama, kuin umpisuolen poisto moottorisahalla. kehysliikkeet myyvät valmiiksi leikattuna, mutta suurempien määrien tekoon kannattaa hankkia leikkuri. Tietenkin kuvan voi kehystää ilmankin, mutta silloin se ei ole kuvataulu, vaan kehystetty valokuva.

Kehysten arvo ei ole hinnassa, vaan laadussa, sillä sen tulisi kestää, kuten kuvankin, vähintään 50 mieluummin 100 vuotta. Hyvin kiinanpuuöljyllä ja karnabauvahalla käsitelty puukehys on lähes ikuinen, lakkaus ei aina sitä ole. Lisäksi tausta täytyy teipata kunnolla, ettei sisältö pääse vuosien saatossa pölyyntymään.

Maalatun, kuin valokuvataulunkin, rahallinen kuin tunnearvokin nousee niin taulun kuin katsojankin ikävuosien mukana. Siis kannattaa tehdä kunnollista työtä, ettei mene parin vuoden kuluttua uusiksi, hintahan ei saa, eikä ole ratkaiseva tekijä.

Niin ja tavallisilla toimistomusteilla tulostettu kuva kestää virttyä vain viisi vuotta.

Edit: tuolta löytyi edellinen postaus, jossakin on vielä lisääkin aiheesta.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
Viimeksi muokannut UnskiV, Heinä 24, 2008 13 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
UnskiVee
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

UnskiV kirjoitti:
Niin ja tavallisilla toimistomusteilla tulostettu kuva kestää virttyä vain viisi vuotta.
Minulla on kuvia jotka ovat piloilla jo parissa viikossa, muta syy ei ole ollut väreissä vaan paperissa.
Tosin halpaväritkin pitäisi kyllä testata.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Santtu
Viesti:

Markalla saa markan tuotteeen, kuten ennen sanottiin, eli se halvin ei aina tule halvimmaksi, kuten OskuK ja UnskiV jo totesivat.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

UnskiV kirjoitti: Ensinnäkin kuva kannattaa aina pohjustaa, joko kapafix, tai muulle liikkumattomalle alustalle. Lasi on oltava hiekkapuhallettu mattalasi ja kannattaa käyttää kunnollista museokelpoista paspitsia.
Hyvin kiinanpuuöljyllä ja karnabauvahalla käsitelty puukehys on lähes ikuinen, lakkaus ei aina sitä ole.
Paspartuuri, "paspis". Ei mikään pitsa tai pitsi. Valoaukko.

Puukehyksen (maalaamattoman) ongelma on värin muuttuminen aikojen aatossa. Kellastuu tosi rumaksi. Lundia menettelee, mutta kehys ei. Olkoon vahat mitä tahansa. Näin ainakin kotimaisen puun ollessa kyseessä.

Hiekkapuhallettu lasi on mielestäni hirveintä, mitä kuvalle voi tehdä. Vie hiellä ja tuskalla tehdyt sävyt huithelvettiin. Normaali kiiltävä lasikin on parempi. Jos sitten ei ole pikkurahasta pulaa, niin heijastamaton lasi (ei mattalasi) uv-suojattu lasi.

En pohjustaisi, jos käytetään paspaa. Paspartuuri pitää kuvan suorassa ja vain ylhäältä kahdesta kohtaa roikkuva kuva antaa mahdollisuuksia pieneen elävyyteen kosteuden vaihteluissa. Suuret kuvat sitten on eri asia, niille sitten alumiini tai akryyli. Eivät nekään ole ongelmattomia, mutta parempia kuin minä tai siis tarkoitin Kapa.

kapa
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

kapama-7 kirjoitti:
UnskiV kirjoitti: Ensinnäkin kuva kannattaa aina pohjustaa, joko kapafix, tai muulle liikkumattomalle alustalle. Lasi on oltava hiekkapuhallettu mattalasi ja kannattaa käyttää kunnollista museokelpoista paspitsia.
Hyvin kiinanpuuöljyllä ja karnabauvahalla käsitelty puukehys on lähes ikuinen, lakkaus ei aina sitä ole.
Paspartuuri, "paspis". Ei mikään pitsa tai pitsi. Valoaukko.

Puukehyksen (maalaamattoman) ongelma on värin muuttuminen aikojen aatossa. Kellastuu tosi rumaksi. Lundia menettelee, mutta kehys ei. Olkoon vahat mitä tahansa. Näin ainakin kotimaisen puun ollessa kyseessä.

Hiekkapuhallettu lasi on mielestäni hirveintä, mitä kuvalle voi tehdä. Vie hiellä ja tuskalla tehdyt sävyt huithelvettiin. Normaali kiiltävä lasikin on parempi. Jos sitten ei ole pikkurahasta pulaa, niin heijastamaton lasi (ei mattalasi) uv-suojattu lasi.

En pohjustaisi, jos käytetään paspaa. Paspartuuri pitää kuvan suorassa ja vain ylhäältä kahdesta kohtaa roikkuva kuva antaa mahdollisuuksia pieneen elävyyteen kosteuden vaihteluissa. Suuret kuvat sitten on eri asia, niille sitten alumiini tai akryyli. Eivät nekään ole ongelmattomia, mutta parempia kuin minä tai siis tarkoitin Kapa.

kapa
Tuohon Ranskankielen oppituntiin en ota kantaa, sanon mitä sanon, jos ei joku ymmärrä niin ei sitten.

Öljytyn puun värien tummuminen on juuri se efekti, mikä aikojen saatossa saa siitä hienot yksityiskohdat paremmin esiin ja ikääntyminen vain kaunistaa sitä. Kuvataulujen kehystyksessä täytyy käyttää hyvin pientä kehyslistaa, koska kuva on se pääkohde, eikä kehys saa vetää huomiota puoleensa, mitä taas maalauksissa pidetään hyväksyttävänä. Joten lista ja sen käsittely tulee valita harkiten ja luonnonmukaisesti.

Paspitsi tukee pientä kuvaa riittävästi, mutta suuremmissa sen tuki ei riitä. En ole huomannut pienten kuvien pohjustuksestakaan mitään haittaa, ei tosin aina hyötyäkään. Yleensä sitä levyä jää tähteeksi, joten pannaan ne palat käyttöön niissä pienissä kuvissa. Jos isohko kuva teipataan paspitsiin liian tukevasti, niin vääntyminen on pahempaa, kuin teippaus ihan lyhyeltä matkalta kuvan keskeltä.

Lasista sen verran, että mattalasia on useampaa eri hienoutta, hienommat laadut eivät vie värejä mihinkään, mutta estävät heijasatuksen. On tosin joukossa hyvin huonoakin laatua.

No niin, ei tehdä mitään kynnyskysymystä aiheesta. Kokemuksia on montaa sorttia ja mielipiteitä sen mukaan.
UnskiVee
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Minä en patsippaa käytä ollenkaan, reunasta reunaan vaan, ja ilman klassiikin pärjää, jos lamimoittaa kuvan.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Santtu kirjoitti:Itse harkitsen yhdelle seinälle katonrajaan jonkinlaista kiskosysteemiä, samantyyppistä johon verhot voi ripustaa.

Sieltä sitten siimaan kiinni kehys/juliste.

Pystyisi siirtämään/vaihtamaan kuvia ilman että pitäisi tehdä seinästä emmentalia.
Olen ollut tyytyväinen Art Tecin Art Hanging Solutions -kisko- ja ripustusjärjestelmään:
http://www.taide-kehysjokela.com/interior.htm
Helsingissä tuota sai ainakin vielä viime vuonna Foorumin Kukontorin kehystysliikkeestä ja Itäkeskuksen Plazan toisen kerroksen taulu-, kehystys- ja lahjatavaliikkeestä.
Halpaa kisko ei ole, mutta toisaalta säästyypä rahaa, kun ei tarvitse muutaman vuoden välein paklata ja maalata "emmentaaleja".
Hieman kalliimpaan kiskoon saa myös tauluvalaistuksen halogeeneilla, pian toivottavasti jo ledeillä.

Minulla on markka-aikaan hankittua halpaa (n. 5mk/m) verhoripustuskiskoa pieni pätkä, johon Art tecin ripustuskoukut mahtuvat, mutta nyt sitä ei enää tunnu löytyvän mistään. Lähes vastaavaa löytyy esim. Stockmannilta, mutta siinä ura, johon ripustuskoukku sujautetaan, on millin kymmenesosa liian kapea. Pitänee kierrellä uutterammin rautakauppoja.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Vastaa Viestiin