Nikon D40?

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
tttuula

Viesti Kirjoittaja tttuula »

Taas mä kyselen tyhmiä, ku luulen että te osaatte neuvoa mua tässäkin pulmassa.

Otan kuvan ja kun selaan kuvia kamerassa siihen kuvan päälle tulee ruutu jossa lukee tiedot:
camera: nikon d40
metering: matrix
shutter: 1/60
aperture: f3. 5
exposure mode: auto
exp. +/-:0.0
focal length: 18mm
flash mode: built-in, ttl

Isosisko oli painanu jtn nappia, mutten ollu sii lähel ni en tie ja se itekkää ei oikee tie mitä se paino.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
telegram

Viesti Kirjoittaja telegram »

tttuula kirjoitti:Taas mä kyselen tyhmiä, ku luulen että te osaatte neuvoa mua tässäkin pulmassa.

Otan kuvan ja kun selaan kuvia kamerassa siihen kuvan päälle tulee ruutu jossa lukee tiedot:
camera: nikon d40
metering: matrix
shutter: 1/60
aperture: f3. 5
exposure mode: auto
exp. +/-:0.0
focal length: 18mm
flash mode: built-in, ttl

Isosisko oli painanu jtn nappia, mutten ollu sii lähel ni en tie ja se itekkää ei oikee tie mitä se paino.
Kun on kameran ostanut, pitää uskaltaa painella eri nappuloita, jotta näkee mitä niitä tapahtuu. Eli tässäkin tapauksessa pitäisi uskaltaa painella nappuloita, kunnes selviää miten ne tekstit saa pois siitä kuvan päältä. Ohjekirjakin voi auttaa. ;-)

Mutta etsipäs se kohta, missä on nappulat neljään suuntaan ja keskellä OK-nappi. Painele niitä ylös- ja alas-nappuloita ja katso, vaikuttavatko asiaan. Vähän isommissa Nikoneissa ainakin vaikuttavat.
apache78

Viesti Kirjoittaja apache78 »

pystyykö tässä D40:ssä lukitsemaan valotuksen jotenkin pysyväksi ilman että sen peukalolla (napin nimeä/kuvaketta en muista) joka kerta erikseen valitsee?

kuvaan a-asennolla ja aloittelija kun olen niin tulee otettua useita kuvia samasta kohteesta, hidastaa kuvausta kun joka kerta pitää hakea valotus jostain tietystä kohtaa ja sitten vasta tarkentaa kuva haluamaan kohtaan. tai sitten en vain osaa käyttää kameran toimintoja ;)
theshrike

Viesti Kirjoittaja theshrike »

apache78 kirjoitti:pystyykö tässä D40:ssä lukitsemaan valotuksen jotenkin pysyväksi ilman että sen peukalolla (napin nimeä/kuvaketta en muista) joka kerta erikseen valitsee?

kuvaan a-asennolla ja aloittelija kun olen niin tulee otettua useita kuvia samasta kohteesta, hidastaa kuvausta kun joka kerta pitää hakea valotus jostain tietystä kohtaa ja sitten vasta tarkentaa kuva haluamaan kohtaan. tai sitten en vain osaa käyttää kameran toimintoja ;)
AE-L -napin saa säädettyä lukitsemaan valotuksen ja/tai tarkennuksen.
apache78

miten tämä tapahtuu käytännössä? ko napin painaa pohjaan niin näyttöön tulee teksti/merkki joka kertoo että "valinta" on tehty, mutta kun napin löysää niin teksti/merkki poistuu? ja miten sillä napilla valitaan kumpi valitaan, valotus ja/tai tarkennus? riippuuko se moodista, a/p/m jne?
theshrike

apache78 kirjoitti:miten tämä tapahtuu käytännössä? ko napin painaa pohjaan niin näyttöön tulee teksti/merkki joka kertoo että "valinta" on tehty, mutta kun napin löysää niin teksti/merkki poistuu? ja miten sillä napilla valitaan kumpi valitaan, valotus ja/tai tarkennus? riippuuko se moodista, a/p/m jne?
Nyt rohkeasti manuaali käteen ja auki sivulta 77, siellä kerrotaan miten napin toiminnan saa säädettyä.
apache78

All right, pitääpä avata manuska kun kotio menen, nyt reissun päällä sitä ei ole mukana. En tiedä mitä tuosta linkistäsi aukeaa, en jaksa avata sitä kun tässä kommukalla surffaan
theshrike

apache78 kirjoitti:All right, pitääpä avata manuska kun kotio menen, nyt reissun päällä sitä ei ole mukana. En tiedä mitä tuosta linkistäsi aukeaa, en jaksa avata sitä kun tässä kommukalla surffaan
Linkistä aukeaa manuaalin PDF Nikonin sivuilta, kokoa tuollaiset 8,5MB.
kaksi

Viesti Kirjoittaja kaksi »

Onko hyvä hankinta tuo Nikon D40 kit, mihin saa kaupan päälle SB-400 salaman 399€? :) en jaksanu kaikkia sivuja selata läpi, jos siitä on jo aiemmin puhuttu ;o
theshrike

kaksi kirjoitti:Onko hyvä hankinta tuo Nikon D40 kit, mihin saa kaupan päälle SB-400 salaman 399€? :) en jaksanu kaikkia sivuja selata läpi, jos siitä on jo aiemmin puhuttu ;o
Jos siirryt pokkarikamerasta, kyllä, ehdottomasti.

Jos taas siirryt filmikamerasta, hanki joku kehittyneempi malli.
kaksi

Viesti Kirjoittaja kaksi »

pokkarista ollaan siirtymässä :) itsekin olen ajatellut että on varmasti riittävän hyvä, koska en ole mikään mahdottoman intohimoinen valokuvaaja, vaan se on kiva harrastus :) Huomenna lähden ostamaan, toivottavasti kaupassa on niitä vielä :P
saba

Viesti Kirjoittaja saba »

Saako tuota nikon D40 kittiä salamalla enää mistään? Lehdessä kyllä mainostetaan, mutta ei niitä kaupassa ole, eivätkä tiedä millon tulee tai tuleeko ollenkaan :)
egoman

Viesti Kirjoittaja egoman »

noniin. noin tuhannen kuvaa otettu tällä 399e kamera+salama paketilla. tosin salamaa ei ole tullut vielä käytettyä juuri ollenkaan. täytyy sanoa että paras ostos mitä on vähään aikaan tullut tehtyä. nyt vaan jäänyt pikkaisen hampaan koloon tuo kittiputken avuton zoom. eli kauemmas pitäisi päästä linssiä ruuvaamalla. ebäytä kuumeisesti olen selaillut mutta ei oikein tällänen märkäkorva tohdi noin vain painaa tilausnappia. Suosituksia? Joku jatkopala kittiputken jatkeeksi vai jokin uusi putki?

Parit makupalat kalareissulta kun sattui tuo d40 matkaan ;)

Kuva
Kuva
Kuva
theshrike

egoman kirjoitti:Suosituksia? Joku jatkopala kittiputken jatkeeksi vai jokin uusi putki?
Tuota voin suositella: http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=19800

Ei ehkä maailman paras, mutta hyvä jatke kittilinssille.
Robaldor

Viesti Kirjoittaja Robaldor »

Jep, 55-200VR on kyllä aloittelialle hyvä valinta. Verkkokaupan hintaa halvemmallakin taitaa tosin löytyä, saksasta 200eurolla.

Jos lisää pituutta tarvitaan niin 70-300VR on myös harkinnan arvoinen lasi.

BTW. Hienoja kuvia :)
egoman

tänks! pitääpä pistää korvan taakse
fossiili

Viesti Kirjoittaja fossiili »

Robaldor kirjoitti:Jep, 55-200VR on kyllä aloittelialle hyvä valinta. Verkkokaupan hintaa halvemmallakin taitaa tosin löytyä, saksasta 200eurolla.
Hommasin Rajalalta 299. Täällä ainakin yksi tyytyväinen käyttäjä.
egoman

tilasin tuossa aamulla dx 55-200 putken 111e hintaan kuluineen saksasta. käytetty mutta nikonin kunnostama. Ei ollut kallis joten tyydyttänee nälkää hetkeksi. Puuttuu vr ominaisuus mutta sen puutteen näkee sitten käytännössä.

hommaa sitten nikkorin 18-200 putken kun rupeaa ahdistamaan :)
jomy

Viesti Kirjoittaja jomy »

Mites kun uusi sd-kortti ja kamera sanoi, että kortti voi olla viallinen.
Onko olemassa päivitystä tämmöiseen ongelmaan? Menisin Nikonin sivuille, mutta kun sieltä ei löydy mitään, on niin sekavat.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Koitas ensin formatoida se.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin