D70:n takuu --- Suomi vs. Saksa

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
kpit
Viestit: 40
Liittynyt: Huhti 23, 2004 21 : 21

D70:n takuu --- Suomi vs. Saksa

Viesti Kirjoittaja kpit »

Hankiessani tässä D70:tä tulin huomanneeksi, että Saksassa Nikonin vuoden mittaisen maailmanlaajuisen takuun ohessa on tuoteilla voimassa nk. vastuuajan takaus, joka loppuu kahden vuoden jälkeen ostopäivästä. Ajattelin ensin tilata omani Suomesta mitättömän hintaeron vuoksi, mutta tämä seikka muutti mieleni. Kahden vuoden takuu on aina parempi kuin yhden. Suomen kielisten käyttöohjeitten perään en taatusti jää itkemään. Lähellä sijaitsevan Mikromajan viime viikon hinnan nostaminen oli viimeinen naula arkkuun! Mielestäni tilanne on niin, että Saksasta saa tässä (kuin monessa muusakin) tapauksessa enemmän vastinetta rahallensa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
4x5
Viestit: 220
Liittynyt: Huhti 05, 2003 15 : 27
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

Hankiessani tässä D70:tä tulin huomanneeksi, että Saksassa Nikonin vuoden mittaisen maailmanlaajuisen takuun ohessa on tuoteilla voimassa nk. vastuuajan takaus, joka loppuu kahden vuoden jälkeen ostopäivästä.
Ihan mielenkiinnosta, minkälainen tämä nk. vastuuajan takaus on sisällöltään?
Pekka M.Nurminen
kpit
Viestit: 40
Liittynyt: Huhti 23, 2004 21 : 21

Viesti Kirjoittaja kpit »

Olin vakuuttunut, että myyjä/kauppa hoitaa sen, mutta tarkistaessani sainkin kuvan, että vastuu on valmistajalla. Ymmärtääkseni se kattaa samat asiat kuin varsinainen takuu, erona kuitenkin se, ettei se ole kansainvälinen eli laite on lähetettävä takaisin ostopaikkaan, josta se menee valmistajalle. Tämä koskee kaikkia sähköisiä laitteita.
Tämä käytäntö on lakisääteinen tapa valvoa kuluttajan oikeuksia. Sitä voisikin luonnehtia kuluttajasuojan laajennukseksi.
HelloMan
Viestit: 176
Liittynyt: Tammi 26, 2003 13 : 45

Viesti Kirjoittaja HelloMan »

Kyllä tässä tapauksessa etu on Suomella, kuluttajan kannalta siis. Suomessa vastuu ei lopu kahteen vuoteen, vaan jatkuu koko tuotteen oletetun käyttöiän.
Takuu on vain lisäetu joka siirtää todistus taakan kuluttajalta valmistajalle/maahantuojalle/kauppialle.
Jukka Vainikainen
gramdel
Viestit: 542
Liittynyt: Loka 06, 2003 8 : 54
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

HelloMan kirjoitti:Kyllä tässä tapauksessa etu on Suomella, kuluttajan kannalta siis. Suomessa vastuu ei lopu kahteen vuoteen, vaan jatkuu koko tuotteen oletetun käyttöiän.
Tämä on EU:n laajuinen nk. virhevastuu, ei mikään Suomen oma juttu. Toki tästä yleensä joutuu vääntämään kättä myyjän kanssa, mikä voi olla suomesta ostetulla tavaralla helpompi toteuttaa.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
HelloMan
Viestit: 176
Liittynyt: Tammi 26, 2003 13 : 45

Viesti Kirjoittaja HelloMan »

gramdel kirjoitti:
HelloMan kirjoitti:Kyllä tässä tapauksessa etu on Suomella, kuluttajan kannalta siis. Suomessa vastuu ei lopu kahteen vuoteen, vaan jatkuu koko tuotteen oletetun käyttöiän.
Tämä on EU:n laajuinen nk. virhevastuu, ei mikään Suomen oma juttu. Toki tästä yleensä joutuu vääntämään kättä myyjän kanssa, mikä voi olla suomesta ostetulla tavaralla helpompi toteuttaa.

/---
ap
Euroopassa tuo virhevastuu loppuu juuri kahteen vuoteen. Direktiiviä ei otettu meillä käyttöön, koska se olisi huonontanut kuluttajan asemaa.
Jukka Vainikainen
kpit
Viestit: 40
Liittynyt: Huhti 23, 2004 21 : 21

Viesti Kirjoittaja kpit »

Taannoisen TM:n kuluttajansuojalaista kertovan jutun perusteella voisi sanoa, etteivät suomalaisetkaan aivaan helpolla pääse. Kättä saa kauppiaan kanssa vääntää kovaa ja kauan, jos viitsii nähdä vaivan.
On kuitenkin hyvä tietää, että Suomesta ostavaa kuluttajaa suojellaan. Itse en ole tilaisuuten koskaan tarttunut. Jos joku on takuun jälkeen hajonnut, olen korjauttanut sen tai sitten antanut asian olla.
Ihan mielenkiinnosta, onko kenelläkään hyviä, huonoja tai mitään kokemuksia kuluttajasuojalakiin vetoamisesta takuuajan umpeutumisen jälkeen?
HelloMan
Viestit: 176
Liittynyt: Tammi 26, 2003 13 : 45

Viesti Kirjoittaja HelloMan »

Olen useamminkin vedonnon tuohon tuotevastuuseen. Joskus on joutunut käyttämään painokkaita sana käänteitä ja käymään kuluttajansuoja kohta kohdata läpi. Tämä lienee tapa testa tietääkö kuluttaja oikeutaensa vai voisiko kuluttajaa pikkaisen viilata linssiin. ;)

Ehkä kuvaavin tapaus oli Siemensin pyykkikoneen kanssa jota korjattii 6 vuoden aikan 3 kertaa. Kertaakaan ei mennyt omaa rahaa. Kahdella viimeisellä kerrralla ehdotettiin ensin että olisin maksanut työ kulut ja Siemens varaosat, mutta kun en suostunut, maksoi Siemens kaikki kulut.
Jukka Vainikainen
Vastaa Viestiin