Projekti DIY kuvanvakain

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
artur
Viesti:

Projekti DIY kuvanvakain

Viesti Kirjoittaja artur »

Jokin aika sitten netissä oli juttua DIY kuvanvakaimesta, jossa kameran pohjaan kiinnitettiin naru ja jalalla pidettiin narun toisesta päästä kiinni. Jännittämällä narun vetämällä kameraa ylöspäin saatiin poistettua paljon käden vapinan aiheuttamaa liikettä.

Kokeilin kikkaa eilen ja kyllähän se toimi hyvin. 300mm @ f/5.6 sisällä kuvatessa huomasi selvän parannuksen, tosin en osaa sanoa kuinka monta aukkoa se pelastaa.

Nyt olisi ajatuksena rakentaa nopea ja kätevä systeemi joka ajaisi saman asian. Olen miettinyt ratkaisuja miten IS:n saisi tehtyä nopeaksi asentaa kameraan ja poistaa kamerasta. Tässä on kaksi vaihtoehtoa joita olen miettinyt:

IS malli #1

Sopivan pituinen jämäkkä naru, joissa kummallakin puolella kangaspanta. Yksi linssiin ja toinen jalkaan. Eli kameran puoleista pantaa käytetään niin, että se pujotetaan linssin varteen ihan rungon viereen, jolloin se on nopea asentaa ja poistaa toisin kuin ruuvausmenetelmä.

IS malli #2

Toisen mallin idean sain kun aamulla lueskelin nettiä koneellani. Mulla on Clas Ohlssonilta ostettu minihiiri jossa kelattava johto. Siis sellainen joka kelaa johdon sisään koteloon. Tuli mieleen että löytisköhän jostain samanlaista kelaa johon voisi laittaa omaa lankaa ja soveltaa IS:ää siihen? Tämähän olisi todella nopea asentaa ja käyttää, kun ei ole 1,5m pitkiä naruja koko ajan murehdittavana. Kun ei enää IS:ää tarvita, voidaan naru kelata ja laittaa kotelo vaikka taskuun.

Onko muilla jotain ehdotuksia tai ajatuksia?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jkoli

Viesti Kirjoittaja jkoli »

artur
Viesti:

Joo on vanha juttu, niinhän mä kirjoitinkin. Tämä ketju on tuon mallin jatkokehittelyä varten Kuva
Lastu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

Minäkin kehittelin yhden. Otetaan yksi monopodi pikakiinnityssysteemillä ja isketään kamera sen päähän. On tukeva ja nopea käyttää. =0)
artur
Viesti:

Lastu kirjoitti:Minäkin kehittelin yhden. Otetaan yksi monopodi pikakiinnityssysteemillä ja isketään kamera sen päähän. On tukeva ja nopea käyttää. =0)
Miksi ei sitten samantien osta linssiä jossa IS? Pointtini on nyt kehitellä tällainen IS kun 2m pitkälle miehelle ei meinaa monopodia löytyä.
Lastu
Viesti:

artur kirjoitti:
Lastu kirjoitti:Minäkin kehittelin yhden. Otetaan yksi monopodi pikakiinnityssysteemillä ja isketään kamera sen päähän. On tukeva ja nopea käyttää. =0)
Miksi ei sitten samantien osta linssiä jossa IS?
Niin, miksi ei?
Älä nyt ota turhan vakavasti, huumorimielellä monopodista kirjoitin.
artur
Viesti:

Yksijalka olisi mainio juttu muuten, mutta kuten kirjoitin mä olen 2-metrinen ja sen myötä monopodin hankinta on vaikeaa. :( Katsoin juuri Topshotin ja Telefoton tarjonnan ja korkein on 170cm.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

artur kirjoitti:Yksijalka olisi mainio juttu muuten, mutta kuten kirjoitin mä olen 2-metrinen ja sen myötä monopodin hankinta on vaikeaa. :( Katsoin juuri Topshotin ja Telefoton tarjonnan ja korkein on 170cm.
Oletko kokeillut niitä? 170cm kepin päähän kun laittaa tilttipään ja rungon, niin etsin on varmaan hyvin lähellä silmien korkeutta... vai mitä oikein haet?
-kake-

Viesti Kirjoittaja -kake- »

artur kirjoitti:Yksijalka olisi mainio juttu muuten, mutta kuten kirjoitin mä olen 2-metrinen ja sen myötä monopodin hankinta on vaikeaa. :( Katsoin juuri Topshotin ja Telefoton tarjonnan ja korkein on 170cm.
Velbon SHERPA PRO POD 8 --> 189 cm
Lastu
Viesti:

Kuvaa polviltasi \O/
Silloin olet suurinpiirtein keskivertokuvaajan mittainen. =0)
artur
Viesti:

Lastu kirjoitti:Kuvaa polviltasi \O/
Silloin olet suurinpiirtein keskivertokuvaajan mittainen. =0)
No mutta sitten mun pitäisi kehitellä DIY polvisuojat... :(
Lastu
Viesti:

Ehdin jo luulla ajatustani hyväksi.
artur
Viesti:

Lastu kirjoitti:Ehdin jo luulla ajatustani hyväksi.
Kuva
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Kävisikö kelattava mittanauha? Ei sellainen rautakaupoissa myytävä metallinen nauha vaan lähinnä ompelutarkoituksiin valmistettu pehmeä taipuisa muovinen kapea mittanauha. Niitä myydään ompelutarvike- ja askarteluliikkeissä. Muistaakseni joskus olen pikkuisen kelamittanauhan ostanut Helsingin keskustasta Marmorikujan ompelutarvikeliikkeestä. Ensin tietysti kannattaa kysyä vaimolta :)

Kelamittanauhoissa saattaa vain olla se puute, että nauhan pituus ei riitä sellaisenaan. Mutta jos löytyy sen verran vankka kotelo, että voi avata ja itse lisätä jotain nauhaa, niin sitten tuota voisi kokeilla.

Toinen mikä tulee mieleen kokeiltavaksi is-härpäkkeenä, on sellainen kierteinen johto, jota ennenvanhaan käytettiin puhelimen luurin johtona. Nykyään kierrejohtoa näkee mm. avainketjuina. Saattaa sitä olla metritavarana myynnissäkin esim. Etolan teollisuuspuolella. En tiedä, miten pitkäksi yksi ketju venyy, mutta voisihan laittaa kaksi peräkkäin. Ei olisi pahan näköisiä laukussa tai vyöllä roikkumassa.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
artur
Viesti:

grafia kirjoitti:Toinen mikä tulee mieleen kokeiltavaksi is-härpäkkeenä, on sellainen kierteinen johto, jota ennenvanhaan käytettiin puhelimen luurin johtona. Nykyään kierrejohtoa näkee mm. avainketjuina. Saattaa sitä olla metritavarana myynnissäkin esim. Etolan teollisuuspuolella. En tiedä, miten pitkäksi yksi ketju venyy, mutta voisihan laittaa kaksi peräkkäin. Ei olisi pahan näköisiä laukussa tai vyöllä roikkumassa.
Tuo ei ole mikään huono idea ja lisäksi kestävää matskua.
ode3

Re: Projekti DIY kuvanvakain

Viesti Kirjoittaja ode3 »

artur kirjoitti: IS malli #2

Toisen mallin idean sain kun aamulla lueskelin nettiä koneellani. Mulla on Clas Ohlssonilta ostettu minihiiri jossa kelattava johto. Siis sellainen joka kelaa johdon sisään koteloon. Tuli mieleen että löytisköhän jostain samanlaista kelaa johon voisi laittaa omaa lankaa ja soveltaa IS:ää siihen? Tämähän olisi todella nopea asentaa ja käyttää, kun ei ole 1,5m pitkiä naruja koko ajan murehdittavana. Kun ei enää IS:ää tarvita, voidaan naru kelata ja laittaa kotelo vaikka taskuun.

Onko muilla jotain ehdotuksia tai ajatuksia?
Itsekkin pohdin joskus saman tyyppistä ratkaisua. Mieleen tuli tuolloin hissilipun jojosysteemi, kun niitä rikkinäisiä pyörii nurkissa. Jojossa tosin narua on vain reilu puoli metriä, mutta voisihan sen narun vaihtaa pitenpään ja laittaa vaikka muutaman putkeen. Jäi tuolloin teteuttamatta, mutta nyt kun tuli uudestaan mieleen niin voisi yrittää.
Whig

Viesti Kirjoittaja Whig »

grafia kirjoitti: Toinen mikä tulee mieleen kokeiltavaksi is-härpäkkeenä, on sellainen kierteinen johto, jota ennenvanhaan käytettiin puhelimen luurin johtona. Nykyään kierrejohtoa näkee mm. avainketjuina. Saattaa sitä olla metritavarana myynnissäkin esim. Etolan teollisuuspuolella. En tiedä, miten pitkäksi yksi ketju venyy, mutta voisihan laittaa kaksi peräkkäin. Ei olisi pahan näköisiä laukussa tai vyöllä roikkumassa.
Voi vaan jäädä yhdeksi kerraksi se nätti ulkonäkö tuollaisen kanssa.
Tai ainakin kuvittelisin, että tuo ei yhtä nätisti kierrytakaisin kierteelle muutamien venyttely kertojen jälkeen.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
grafia
Viesti:

Whig kirjoitti:
grafia kirjoitti: Toinen mikä tulee mieleen kokeiltavaksi is-härpäkkeenä, on sellainen kierteinen johto, jota ennenvanhaan käytettiin puhelimen luurin johtona. Nykyään kierrejohtoa näkee mm. avainketjuina. Saattaa sitä olla metritavarana myynnissäkin esim. Etolan teollisuuspuolella. En tiedä, miten pitkäksi yksi ketju venyy, mutta voisihan laittaa kaksi peräkkäin. Ei olisi pahan näköisiä laukussa tai vyöllä roikkumassa.
Voi vaan jäädä yhdeksi kerraksi se nätti ulkonäkö tuollaisen kanssa.
Tai ainakin kuvittelisin, että tuo ei yhtä nätisti kierrytakaisin kierteelle muutamien venyttely kertojen jälkeen.
Joskus kolmekymmentä vuotta sitten parin viikon ajan mulla oli puhelimen kierrepiuha pinkeen suorana, kun piti saada puhelin ulottumaan toiseen huoneeseen kauaksi pistokkeesta. Silloin piuha "valtoimeksi" päästyään kiinteytyi takaisin nätille kierteelle.

Mutta en tullut ajatelleeksi, että se olikin vielä sitä maailman aikaa, jolloin vehkeet tehtiin kestäviksi eikä nykytyyliin pidä-ja-poista -tuotteiksi. Eli saatat olla aivan oikeassa tuossa "kiharan" kestävyydessä.
Arno Rafael Minkkinen
grafia
Viesti:

http://www.vipstore.fi/cat/product_details.php?p=251
Tuollainen eri pituuksille lukittava kelattava koirantalutin voisi olla yksi vaihtoehto. On eri kokoja ja malleja, hinnat kympistä ylöspäin.
Arno Rafael Minkkinen
-kake-

Viesti Kirjoittaja -kake- »

grafia kirjoitti:http://www.vipstore.fi/cat/product_details.php?p=251
Tuollainen eri pituuksille lukittava kelattava koirantalutin voisi olla yksi vaihtoehto. On eri kokoja ja malleja, hinnat kympistä ylöspäin.
ja objektiivin juureen kaulapanta :)
Vastaa Viestiin