Onko missään kamerassa vatupassia?
-
Onko missään kamerassa vatupassia?
Horisontti tuppaa menemään käsivaralla kuvatessa turhan helposti vinoon.
Onko kukaan kameravalmistaja vielä keksinyt laittaa vatupassia kameraan eli ruudulla näkisi, milloin laite on tasan vaaka- tai pystysuorassa?
Onko kukaan kameravalmistaja vielä keksinyt laittaa vatupassia kameraan eli ruudulla näkisi, milloin laite on tasan vaaka- tai pystysuorassa?
-
- Viesti:
Jos kamerassa olisi vatupassi, se ilmeisesti pitäisi olla siinä päällä. Niitähän on sellaisia salamakenkään kiinnitettäviä malleja. Kun kameralla tähtää, ei voisi samalla katsoa siihen vatupassiin ja laukaistaessa se kuitenkin kallistuisi. Vatupassista olisi sellaisenaan siis kovin vähän hyötyä. Sen sijaan jalustan kanssa käytettäessä se on ihan hyvä lisävaruste. Minulla on tuossa kunnon jalustassa vatupassi ja sen kanssa saa kyllä horisontin suoraan.
Toisaalta, kamerani etsimessä on "tähtäysristikko". Sen avulla kameran saa kyllä ihan horisontin suuntaiseksi. Vaikka olisi meri pikkuisen kallellaan, kameran saa sen suuntaiseksi niin, että merikin näyttää vaakasuoralta. Vuoristossa en ole vielä kuvannut, joten vuoren rinteen suuntaiseksi ei ole tarvinnut kameraa sovittaa.
Toisaalta, kamerani etsimessä on "tähtäysristikko". Sen avulla kameran saa kyllä ihan horisontin suuntaiseksi. Vaikka olisi meri pikkuisen kallellaan, kameran saa sen suuntaiseksi niin, että merikin näyttää vaakasuoralta. Vuoristossa en ole vielä kuvannut, joten vuoren rinteen suuntaiseksi ei ole tarvinnut kameraa sovittaa.
-
- Viesti:
Sellaisesta kamerasta en ole kuullut, mutta välillisenä apuna, kelpaako vatupassitettu jalusta? ...tai kuvan jälkikäsittely? Ilmaisista ohjelmista Xnview osaa homman, joten aina ei photaria tarvita.
objektiivinen puoliharrastelija
-
- Site Admin
- Viesti:
Meillä on salamakenkään kiinnitettävä Haman kameravatupassi, mutta eipä ole juurikaan tullut käytetyksi.
Viimeksi muokannut armih, Touko 13, 2004 16 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
Kameran sisällä voisi olla jokin asentosensori ja ruudulla olisi joko kallistusastelukema taikka vain merkkivalotäplä, joka näyttäisi onko laite suorassa vai vinossa. Mulla on akkuporassa just tuollainen merkkivalojuttu ja kyllä siitäkin iloa on.adapteri kirjoitti:Jos kamerassa olisi vatupassi, se ilmeisesti pitäisi olla siinä päällä.
Canonin pokkareissa on ainakin sen verran asennontunnistinta, että laite osaa kääntää kuvan pystyyn.
Kyllähän ristikosta apua on enkä nyt vatupassin takia kameraa ole vaihtamassa, mutta kiva lisä se olisi ja tässä nyt ihmettelen että joko joku neropatti on laitteeseen sellaisen laittanut. Jossain puskien keskellä tai vaikka vuoristossa horisonttia ei välttämättä näe ja silloin merkkivalon tapainen kertoisi heti, onko suorassa vai ei.adapteri kirjoitti:Toisaalta, kamerani etsimessä on "tähtäysristikko". Sen avulla kameran saa kyllä ihan horisontin suuntaiseksi. Vaikka olisi meri pikkuisen kallellaan, kameran saa sen suuntaiseksi niin, että merikin näyttää vaakasuoralta. Vuoristossa en ole vielä kuvannut, joten vuoren rinteen suuntaiseksi ei ole tarvinnut kameraa sovittaa.
-
Jalustoissa taitaa melkein kaikissa olla vatupassi.saNppa kirjoitti:Sellaisesta kamerasta en ole kuullut, mutta välillisenä apuna, kelpaako vatupassitettu jalusta?
Digikameran etsimessä kun nykyään on kaikenlaista informaatiota histogrammista lähtien niin tuli mieleen, että miksei siinä olisi vaikka kameran asento tai ilmansuunta tai kallistuskulmakin.
-
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viesti:
Katselin juuri dvd:ltä, miten Luminous Landscapen Michael Reichmann kuvasi Yellowstonen kansallispuistossa. Kamera oli jalustassa ja salamakengässä oli kiinni sellainen pieni kuplavatupassi. Siinähän on kaksi kuplaa vastakkaisissa suunnissa, joten voi mitata vaakatason lisäksi kallistuksen.
Joissakin kameroissa näkyy etsimessä vaakatasossa viivoja, joilla voi yrittää laittaa horistonttia suoraan.
Telefoto.fi myy Haman vesivaakaa (engl. spirit level hintaan 18.30 euroa), ks. http://cat.teho.net/software/telefoto/s ... l?nro=2219
Joissakin kameroissa näkyy etsimessä vaakatasossa viivoja, joilla voi yrittää laittaa horistonttia suoraan.
Telefoto.fi myy Haman vesivaakaa (engl. spirit level hintaan 18.30 euroa), ks. http://cat.teho.net/software/telefoto/s ... l?nro=2219
ihan vaan offtopikkina:
Itse olen huomannut sen, että D30:llä kuvatessani horisontti oli todella usein pikkuisen vinossa, johtui varmaan pienestä etsinkuvasta tms. Nyt kun olen kuvaillut vanhoilla filmijärkkäreillä enemmänkin (niissä on huomattavasti suurempi tuo etsin), niin hyvin harvoin täytyy horisonttia suoristella...
Omituista sinänsä.
Itse olen huomannut sen, että D30:llä kuvatessani horisontti oli todella usein pikkuisen vinossa, johtui varmaan pienestä etsinkuvasta tms. Nyt kun olen kuvaillut vanhoilla filmijärkkäreillä enemmänkin (niissä on huomattavasti suurempi tuo etsin), niin hyvin harvoin täytyy horisonttia suoristella...
Omituista sinänsä.
-
Tätä juuri tarkoitin...laite kirjoitti:ihan vaan offtopikkina:
Itse olen huomannut sen, että D30:llä kuvatessani horisontti oli todella usein pikkuisen vinossa, johtui varmaan pienestä etsinkuvasta tms. .
Canonin pokkareissa on sen verran vatupassia, että osaavat kääntää kuvan jos kameraa pidetään pystyssä. Jospa sensori olisi tarkempi ja lcd-ruudulla tai etsimessä syttyisi jokin merkkivalotäplä kun laite on tasan pysty- tai vaakasuorassa. Täytyypä varmaan lähestyä kameravalmistajien palauteosoitteita tällä :D
-
- Viesti:
Kamerahan pitäisi laukaista "puristamalla" eikä nykäisemällä. Monesta kamerasta on vaikea saada sellaista otetta, että oikealla kädellä pitäisi kiinni sekä alapuolelta että samalla painaisia laukaisinta. Jos kameraa ei tue alhaalta, laukaisimen painallus usein kallistaa kameraa. Se nykäisy ja laukaisun aiheuttama tärähdys on eri asia. Siitähän useimmat pääsevät eroon harjoittelemalla. Kameran ergonomia taas ei muut harjoittelullakaan.
-
Voigtländer
Cosina Voigtländer mallistossa on laajakulman kaveriksi varustekenkään menevä vatupassi. Saatavissa myös varustekengän tuplaus.
Katso sivun
http://www.cameraquest.com/voigtacc.htm
alareunasta.
Katso sivun
http://www.cameraquest.com/voigtacc.htm
alareunasta.