JuhaH kirjoitti:PeteM kirjoitti:Tästä tulee mieleeni se, kuinka täällä joskus väitellään siitä onko laitteilla mitään merkitystä. Joidenkin mielestä ilmeisesti merkitsee vain kuvaajan taidot, joidenkin mielestä taas lähinnä ainoastaan käytetty laitteisto.
Uskoisin, että yleensä ensimmäisellä väitteellä kuitenkin tarkoitetaan sitä, että huonollakin kameralla voi ottaa hyviä kuvia. Suurin osa digipokkarin viimevuosina ostaneista varmasti ihmettelee nettigallerioita katsoessaan, että miksi minä en saa noin hyviä kuvia. Ratkaisu haetaan yleensä paremman kameran hankkimisella, eikä oteta huomioon sitä, että nettigallerian kuvaajalla voi olla kymmenien vuosien harrastelijakokemus kuvaamisesta.
Totta. Kärjistin asiaa ehkä hieman tuossa kommentissani. Tiedän, ettei asia todellisuudessa ole näin mustavalkoinen.
JuhaH kirjoitti:Nykyään aloittelevatkin kuvaajat laittavat ihan levottomia summia välineisiin ja toivovat sitäkautta saavansa parempia kuvia. Toki tekniikka ja paremmat välineet poistavat kuvaamiselta rajoitteita, mutta jokaisen tulisi löytää itselleen se riittävän hyvä välineistö - ei välttämättä parasta.
Tuossakin on asiaa. Itseäkin kieltämättä hieman hirvittää, kun suunnitelmissa on n. 1,5 kiloeuron "investointi"... En odota ollenkaan, että kuvani tulevat olemaan parempia vain kameran ansiosta (kuvanlaatu tietenkin paranee, tämähän on aivan tekninen seikka). Mutta uusien mahdollisuuksien myötä odotan kehittyväni kuvaamisessa ja oppivani uusia tapoja kuvalliseen ilmaisuun.
Tällä hetkellä kamerani tekee lähes kaiken itse. Valmisohjelmilla täytyy pärjätä, pisin mahdollinen suljinaika on pitkälti alle sekunnin, ISO on ja pysyy 100:ssa, syväterävyysalue on melkoinen kuten kunnon pokkarilla "kuuluukin" olla, salama on (kuten Jore asian hyvin ilmaisee) punasilmägeneraattori, automaattitarkennuksen kanssa on vain osattava elää jne jne.... Joten laitteistoni rajoittaa kuvaamistani tällä hetkellä melko rajusti. Siltikään en väitä, ettei sillä voisi ottaa hyviä kuvia lainkaan. Olen niitä luultavasti ottanutkin, mutta minulla taitaa tuo itsekritiikki olla joskus vähän turhankin korkealla...