Joops.. Tuossa on tullu luettua sieltä sun täältä ohjeita miten se kuva pitäis muokata ennen kuin lähettää sen ifi:lle. Eli eli..
Seuraaviin kysymyksiin jos joku viittis vastata ja antais muitaki neuvoja jos tässä ei tuu kaikki.
Jos ensin sanosin jutut mitä normaalisti teen kuville ja jos joku siihen viittis sanoa miten ne kannattais/missä järjestyksessä tehdä.
Ekana teen layereillä levels ja hue/saturation sitten flatten image. (Ennen lähetin kuvat niin isoina ku vain suinki vaikka tein 10x13 kuvia =) tämä jo selvisi että ei kannata isoina lähettää ku tulostustarkkuus ei kumminkaan riitä =) no kumminki.) Seuraavaksi siis olisi kuvan pienennys ja sitten pieni terävöitys jos kuva sitä vaatii.
Nyt niihin kysymyksiin.
1.) Kamerasta kuvat tulee tarkkuudella 2048x1536 72dpi 8bits. Jostain luin että kuvat pitäis muuttaa 300dpi ja sitten 254dpi ja sitten vasta pienentää esim 1300x1000. Jos kuvasta tekee vähän isompia niin käykö tuo sama dpi? Selventäiskö joku tuota juttua mulle? =)
2.) Hmm.. kyllä mulla oli jotain muutaki mieles =) Kirjotan kun tulee mieleen..
3.) Ainiin.. se IFI:n ICC-profiili. Missä vaiheessa se kannattaa lisätä?
Miten kuva muokataan sopiviksi IFI:lle lähetettäväksi?
-
- Viesti:
-
Re: Miten kuva muokataan sopiviksi IFI:lle lähetettäväksi?
Turha vaivata päätään (saati vekslata kuvaa) millään dpi-arvoilla -- katsotaan vain Ifin sivuilta kuvakokoa vastaava valotusresoluutio, esim. 1330 x 1000 pikseliä, ja pienennetään kuva siihen kokoon.Horsmakas kirjoitti: 1.) Kamerasta kuvat tulee tarkkuudella 2048x1536 72dpi 8bits. Jostain luin että kuvat pitäis muuttaa 300dpi ja sitten 254dpi ja sitten vasta pienentää esim 1300x1000. Jos kuvasta tekee vähän isompia niin käykö tuo sama dpi? Selventäiskö joku tuota juttua mulle? =)
Viimeiseksi; tosin sitä ei "lisätä" vaan muunnetaan kuva profiilin mukaiseksi.Horsmakas kirjoitti: 3.) Ainiin.. se IFI:n ICC-profiili. Missä vaiheessa se kannattaa lisätä?
-
- Viesti:
Itse asiaa aikoinaan selvitin ja nyt tapani toimia on seuraava:
Ensin sopiva dpi, (IFI:lle siis se 254), ja muuttamisen aikana raksi pois kohdasta - resample image.
Seuraavaksi rajaus joko 10x13 tai 10x15 kuvasuhteeseen, mikäli rajausta tarvitaan.
Sitten koko valotusresoluutiota vastaavaksi.
Seuraavaksi kaikki muu säätö.
Ja viimeiseksi muunto IFI:n profiiliin... siis Photoshopissa-- image--mode--convert to profile ja sieltä valitaan se IFIn profiili.
Sitten tallentaessa raksi pois ICC profile kohdasta.
Mitään varsinaista vertailua en ole tehnyt onko noilla muunnoksilla suurta merkitystä lopputulokseen, mutta tyytyväinen ainakin olen ollut.
Ensin sopiva dpi, (IFI:lle siis se 254), ja muuttamisen aikana raksi pois kohdasta - resample image.
Seuraavaksi rajaus joko 10x13 tai 10x15 kuvasuhteeseen, mikäli rajausta tarvitaan.
Sitten koko valotusresoluutiota vastaavaksi.
Seuraavaksi kaikki muu säätö.
Ja viimeiseksi muunto IFI:n profiiliin... siis Photoshopissa-- image--mode--convert to profile ja sieltä valitaan se IFIn profiili.
Sitten tallentaessa raksi pois ICC profile kohdasta.
Mitään varsinaista vertailua en ole tehnyt onko noilla muunnoksilla suurta merkitystä lopputulokseen, mutta tyytyväinen ainakin olen ollut.
-
Hello!
Itse olen nyt teettänyt noin 100 hyvinkin erilaista kuvaa Ifillä.
Millekään kuvalle en ekojen kokeiden jälkeen ole tehnyt yhtään mitään muuta kuin mahdollinen rajaus, ja joskus hieman väribalanssia korjaillut.
AI miksikö? No kun en ole saanut millään kikkailulla mitään parannusta aikaiseksi!
Resoluutiona olen pitänyt sen millä olen kuvannut, siis 5 megan kuvia, jpeg-pakkauksena original, eli kameran fine, tai sitten joskus pudottanut sen esim. 75:een.
Ja todella hyvälaatuisia on kaikki kuvat olleet, suurimmat A4-kokoisia - ei moitteen sijaa!
Mutta minä nyt vaan olen ihan tämmöinen tavallinen kuvaaja :-)
t. Eki
Itse olen nyt teettänyt noin 100 hyvinkin erilaista kuvaa Ifillä.
Millekään kuvalle en ekojen kokeiden jälkeen ole tehnyt yhtään mitään muuta kuin mahdollinen rajaus, ja joskus hieman väribalanssia korjaillut.
AI miksikö? No kun en ole saanut millään kikkailulla mitään parannusta aikaiseksi!
Resoluutiona olen pitänyt sen millä olen kuvannut, siis 5 megan kuvia, jpeg-pakkauksena original, eli kameran fine, tai sitten joskus pudottanut sen esim. 75:een.
Ja todella hyvälaatuisia on kaikki kuvat olleet, suurimmat A4-kokoisia - ei moitteen sijaa!
Mutta minä nyt vaan olen ihan tämmöinen tavallinen kuvaaja :-)
t. Eki
Nikon D5100, Samyang 8mm AE, Sigma 10-20, Nikkor 35/1.8, 18-55 VR, 18-200 VR, SB-600
-
Tästä on se hyöty, että ohjelma osaa näyttää kuvan mitat sentteinä. Itse kuvaan toimenpide ei vaikuta millään lailla, kun resample-ruksi on poissa. DPI-arvo on vain numero, joka tallentuu kuvan ohessa.midge kirjoitti:Ensin sopiva dpi, (IFI:lle siis se 254), ja muuttamisen aikana raksi pois kohdasta - resample image.
Jos kuva on alun alkujaankin säädön tarpeessa, säädöt kannattaa tehdä ensin ja arkistoida säädelty versio alkuperäisellä resoluutiolla, siltä varalta että haluaisi joskus tulostaa sen eri kokoisena, tai muualla kuin Ifillämidge kirjoitti:Seuraavaksi kaikki muu säätö.
-
- Viesti:
Aivan, tai kun originaali on kuitenkin tallessa niin säätää sitten seuraavalla kertaa uudestaan jopa hieman paremmin kuin edellisellä kerralla.Jos kuva on alun alkujaankin säädön tarpeessa, säädöt kannattaa tehdä ensin ja arkistoida säädelty versio alkuperäisellä resoluutiolla, siltä varalta että haluaisi joskus tulostaa sen eri kokoisena, tai muualla kuin Ifillä
-
Samat kokemukset. Tein jokin aika sitten itsekin kokeilun, jossa lähetin IFI:lle parista IXUS 400:lla otetusta kuvasta IFI:n profiilille konvertoidun version ja konvertoimattoman version, joka siis lienee tyyppiä sRGB IEC61966-2.1. Kuvat olivat muuten editoimattomia, mitään gamutteja tai muuta en ollut korjaillut. Kovertoimaton kuva oli huomattavasti värikylläisempi ja luonnollisempi. IFI:n profiililla tehdyssä kuvassa oli lisäksi outoja värivääristymiä.ErkkiM kirjoitti:Itse olen nyt teettänyt noin 100 hyvinkin erilaista kuvaa Ifillä.
Johtopäätös: En aio tulevaisuudessa kajota lainkaan kuvien väriprofiiliin. Rajaus ja tarkennus saavat riittää, jos sävyt muuten ovat kohdallaan.