5050 ongelmien "vakavuus"?
-
5050 ongelmien "vakavuus"?
Hei!
Pitkään olen pähkäillyt tuon 5050 ja G3 välillä, ja 5050 on vaikuttanut hiuksenhienosti paremmalta. Nyt uudessa dpreview:n artikkelissa kuitenkin mollataan lähinnä kohinaa ja CA-ongelmia. Koska en ole kovin hermolla digikuvauksessa, kiinnostaisi tietää mitä nuo ongelmat käytännön kuvauksessa tarkoittavat.
1. Kohina. Onko tuo ns. ohjelmallinen vai rautaongelma, eli voisiko toivoa päivityksillä saavan hallintaan?
2. CA ilmenee ilmeisesti kuvattaessa kirkkaassa vastavalossa. Mitä tarkoittaa ns. normaalikuvauksessa eli häät/hautajaiset/luonto?
Photoshopannut olen jonkin verran, mutta ei nyt joka kuvaa jaksaisi vääntää...
Muuten 5050 vaikuttaa selkeästi jämäkämmältä - kirjaimellisesti - paketilta kuin G3.
terveisin
Marko
Pitkään olen pähkäillyt tuon 5050 ja G3 välillä, ja 5050 on vaikuttanut hiuksenhienosti paremmalta. Nyt uudessa dpreview:n artikkelissa kuitenkin mollataan lähinnä kohinaa ja CA-ongelmia. Koska en ole kovin hermolla digikuvauksessa, kiinnostaisi tietää mitä nuo ongelmat käytännön kuvauksessa tarkoittavat.
1. Kohina. Onko tuo ns. ohjelmallinen vai rautaongelma, eli voisiko toivoa päivityksillä saavan hallintaan?
2. CA ilmenee ilmeisesti kuvattaessa kirkkaassa vastavalossa. Mitä tarkoittaa ns. normaalikuvauksessa eli häät/hautajaiset/luonto?
Photoshopannut olen jonkin verran, mutta ei nyt joka kuvaa jaksaisi vääntää...
Muuten 5050 vaikuttaa selkeästi jämäkämmältä - kirjaimellisesti - paketilta kuin G3.
terveisin
Marko
-
- Viesti:
Re: 5050 ongelmien "vakavuus"?
No ainakin yleinen(?) tiedossa oleva asia tuon C5050:n kohinan vähentämiseen on säätää kameran oletusterävöitystä vähemmälle, jopa minimiin (-5).mpmannin kirjoitti:1. Kohina. Onko tuo ns. ohjelmallinen vai rautaongelma, eli voisiko toivoa päivityksillä saavan hallintaan?
Kohina vähenee sitten tuosta kuullemma aika lailla, eikä terävyys kärsi älyttömän paljoa (ko. kamera on aika aggressiivinen terävöimään jo perussäädöissään, kuten vaikkapa dpreviewin kuvista näkee).
- Hans
-
Minulla on tuo kamera.
"CA" ei ole tullut omissa kuvissani esiin, mutta kuvakohina kyllä on.
Kohina näkyy tosin lähinnä näytöllä 100% tai isommalla zoomauksella. Kohinaa on huonossa valaistuksessa ja kuvien varjoisilla alueilla.
Olen kuvannut nyt terävöitys asetuksella -2, jolla kohina on mielestäni siedettävällä tasolla.
Luulen että kohina ongelma ei ratkea ohjelmistopäivityksellä, vaan johtuu kuvailmaisimesta.
Itse valitsin myös G3:n ja C5050:n väliltä ja tyytyväinen olen 5050:n ollut.
Hyviä puolia mielestäni juuri mainitsemasi jämäkkyys ja käteen sopivuus. Lisäksi AA-kokoiset akut joita saa jopa lähikaupasta kohtuu hintaan ja voi hätätilantessa korvata tavallisilla pattereilla.
Myös kuva on parhaimmillaan erittäin terävä.
t.a
"CA" ei ole tullut omissa kuvissani esiin, mutta kuvakohina kyllä on.
Kohina näkyy tosin lähinnä näytöllä 100% tai isommalla zoomauksella. Kohinaa on huonossa valaistuksessa ja kuvien varjoisilla alueilla.
Olen kuvannut nyt terävöitys asetuksella -2, jolla kohina on mielestäni siedettävällä tasolla.
Luulen että kohina ongelma ei ratkea ohjelmistopäivityksellä, vaan johtuu kuvailmaisimesta.
Itse valitsin myös G3:n ja C5050:n väliltä ja tyytyväinen olen 5050:n ollut.
Hyviä puolia mielestäni juuri mainitsemasi jämäkkyys ja käteen sopivuus. Lisäksi AA-kokoiset akut joita saa jopa lähikaupasta kohtuu hintaan ja voi hätätilantessa korvata tavallisilla pattereilla.
Myös kuva on parhaimmillaan erittäin terävä.
t.a
-
Minulla on myös c-5050. Mielestäni kamera on jykevämpi ja paremmin käteen käypä kuin esim canonin G3. Kriteereitä minkä vuoksi valitsin olyn oli sen jämäkämpi muoto, optiikan valovoima, 5milj.piksl. kenno, mahdollisuus käyttää kolmea eri muistikorttia (kahta samaan aikaan, xd ja cf), hyvät kuvauksen kasinsäätö mahdollisuudet, hyvät sarjakuvaus ominaisuudet sekä halusin poiketa valtavirrasta ja jättää ostamatta canonin.
Muutamia mielestäni huonoja puolia kamerassa on kuvissa oleva pienoinen kohina, hieman äänekäs objektiivi ja kuvat latautuvat kameran näytölle muistista hiukan hitaasti.
Kohinaa voi vähentää käyttämällä pientä ISO arvoa, sekä säätämällä terävyyttä ja kontrastia miinukselle. Omat asetukseni ovat sharp -1, cont -1, sat +2, kohina on mielestäni siedettävä.
Objektiivin äänelle ei mahda mitään. Kuvan latautuminen näytölle riippuu kuvan tarkkuudesta. Raw ja tiff kuvat latautuvat hitaimmin näytölle.
Olen ollut tyytyväinen
Muutamia mielestäni huonoja puolia kamerassa on kuvissa oleva pienoinen kohina, hieman äänekäs objektiivi ja kuvat latautuvat kameran näytölle muistista hiukan hitaasti.
Kohinaa voi vähentää käyttämällä pientä ISO arvoa, sekä säätämällä terävyyttä ja kontrastia miinukselle. Omat asetukseni ovat sharp -1, cont -1, sat +2, kohina on mielestäni siedettävä.
Objektiivin äänelle ei mahda mitään. Kuvan latautuminen näytölle riippuu kuvan tarkkuudesta. Raw ja tiff kuvat latautuvat hitaimmin näytölle.
Olen ollut tyytyväinen
-
Kamerra skulaa tosi hyvin , ei enään mitään valittamista.
Aikaisemmasta postista tuhannen kuvaa lisää kuvanneena ei sitä kohinaakaan jaksa kuvista esiin zoomailla. Kyllä tätä kameraa voi suositella.
Kevään tulo lisännyt valoa ympäristöön joten sitä myötä kohinatkin hävinnyt.
Kauppaan vaan ja kamera käteen.
Voin postata kuvia kunhan saan aikaiseksi.
Aikaisemmasta postista tuhannen kuvaa lisää kuvanneena ei sitä kohinaakaan jaksa kuvista esiin zoomailla. Kyllä tätä kameraa voi suositella.
Kevään tulo lisännyt valoa ympäristöön joten sitä myötä kohinatkin hävinnyt.
Kauppaan vaan ja kamera käteen.
Voin postata kuvia kunhan saan aikaiseksi.
-
Käytin kyseistä kameraa vajaa kuukauden ja hankkiuduin eroon
siitä pelistä en suosittele kenellekkään.
Olihan niitä ohjeita miten saa kuvaa parannettua mutta ei tuanut lohtuu kuvaukseen testi kuvia ei kannata tuijottaa jos ne on läheltä otettuja kun katselee maisema / vähän laajenpaa tosi kova kohina kuvissa
ja kyllä kamerassa pitää saada käytettyy iso100-200 ilman ongelmia.
siitä pelistä en suosittele kenellekkään.
Olihan niitä ohjeita miten saa kuvaa parannettua mutta ei tuanut lohtuu kuvaukseen testi kuvia ei kannata tuijottaa jos ne on läheltä otettuja kun katselee maisema / vähän laajenpaa tosi kova kohina kuvissa
ja kyllä kamerassa pitää saada käytettyy iso100-200 ilman ongelmia.
-
- Site Admin
- Viesti:
Kohinaa näkyi kuvissa olevan melkein Minoltan malliin. Jos sitä rupeaa joka kuvasta tutkimaan, niin vähän ajan päästä ei mitään muuta näekään. Monet kamerat käsittääkseni poistavat tätä kohinaa keinotekoisesti jo kamerassa ennen kuvan tallennusta (en nyt puhu pitkistä suljinajoista). Tällainen kuva näyttää 1:1 -koossa tietenkin kohinan suhteen hyvältä, samalla on voinut kuitenkin häipyä yksityiskohtia.
Kameran terävöintiasetukset vaikuttavat myös kuvassa näkyvään kohinaan: mitä vähemmän kamerassa tapahtuvaa terävöintiä, sitä vähemmän kuvassa näkyvää kohinaa.
Puhun Minolta Dimage 7:n tuottamalla kokemuksella: printeissä ei kohinaa huomaa ollenkaan. Kun kuvat pienennetään ruutukokoon (tai vaikka puoleen), niin kohinaa ei enää huomaa ollenkaan. Monet ovat tottuneet käyttämään Neat Image -ohjelmaa rutiininomaisesti kohinan poistoon.
Jos kohinaan ei totu, niin kannattaa tietenkin vaihtaa kameramallia sellaiseen, jossa kohinaa poistetaan enemmän jo kamerassa (mahdollisesti jonkin muun asian kustannuksella).
Kameran terävöintiasetukset vaikuttavat myös kuvassa näkyvään kohinaan: mitä vähemmän kamerassa tapahtuvaa terävöintiä, sitä vähemmän kuvassa näkyvää kohinaa.
Puhun Minolta Dimage 7:n tuottamalla kokemuksella: printeissä ei kohinaa huomaa ollenkaan. Kun kuvat pienennetään ruutukokoon (tai vaikka puoleen), niin kohinaa ei enää huomaa ollenkaan. Monet ovat tottuneet käyttämään Neat Image -ohjelmaa rutiininomaisesti kohinan poistoon.
Jos kohinaan ei totu, niin kannattaa tietenkin vaihtaa kameramallia sellaiseen, jossa kohinaa poistetaan enemmän jo kamerassa (mahdollisesti jonkin muun asian kustannuksella).
-
-
juu tolla iso arvollla näköjään tulee vähän mutta otappa iso100-200t.a kirjoitti:Tuossa kovaa kohinaa malliksi!
kuva 1 Mb
http://personal.inet.fi/yritys/jutta/C5 ... 180263.JPG
Editoimaton kuva suoraan kamerasta
F1,8 1/30s ISO85
t.a
ostin muute Canon 10D kameran lähti kyl kohinat kuvia voi ottaa jopa iso400 ilman kohinaa :)
-
Epäilenpä tuota 10D kohinattomuutta. Luin Tekniikan Maailman kuvaajien tekemän jutun Canon 1Ds kamerasta autokuvauksissa. Heidän mielestään kyseessä olevassa kamerassa tuli heitä häiritsevää kohinaa kun ylitettiin ISO 200. He käyttivät mielellään ISO 100. Tykkäsivät kuitenkin kamerasta kovasti. Tuskinpa 10D on parempi kuin 1Ds.........
Jos takerrutaan kohinaan, niin pohditaan asiaa kriittisesti eikä heitellä asioita mutu-tuntumalla.
Jos takerrutaan kohinaan, niin pohditaan asiaa kriittisesti eikä heitellä asioita mutu-tuntumalla.
-
Juu TM teki olystakin testin jopa melkein valittiin parhaaksi siinä tarttee oikee ihmetellä miten se kamera siinä pärjäs semmosella kohinallaUrho kirjoitti:Epäilenpä tuota 10D kohinattomuutta. Luin Tekniikan Maailman kuvaajien tekemän jutun Canon 1Ds kamerasta autokuvauksissa. Heidän mielestään kyseessä olevassa kamerassa tuli heitä häiritsevää kohinaa kun ylitettiin ISO 200. He käyttivät mielellään ISO 100. Tykkäsivät kuitenkin kamerasta kovasti. Tuskinpa 10D on parempi kuin 1Ds.........
eli jos ne ei siinä nähnyt kohinaa en kyl arvosta yhtään niitten arvosteluu ja mitenkähän ne näki tossa 10D kameras kohinaa.
missä numerossa semmonen kirjotus oli?