Pentax järkkäri
-
Pentax järkkäri
Elikkä nyt tullut siihen päätökseen, että ostan k100dsuperin, koska 400d:hen ei ole varaa. Siis kokemuksia 100d superista ?
-
Minulla ei ole ollut K100D Superia. Minulla oli K100D ilman perushoitajia. En nyt muista muita eroja.
K100D:stä pidin. Se oli erinomaisen eli käytännöllisen simppeli runko nopeaan käyttöön, vanhoilla käsitarkenteisilla filmioptiikoillakin. Etsin oli silmin nähden hieman heikompi kuin Pentaxin prismaetsimelliset mallit (*ist D, *ist DS, K10D, nyt myös K20D). Silti, K100D:n etsimellä pystyi ongelmitta käyttämään käsitarkenteisia objektiivejakin. Rungon jpg-prosessointi oli parasta, mihin olen Pentaxin rungoissa törmännyt (en K20D:hen): kamera oli äärimmäisen vaivaton point-and-shoot-the-way-you-want. AWB ja WB-säätö mielestäni olivat paremmat kuin K10D:ssä, K20D:stä en tiedä.
K100D:stä pidin. Se oli erinomaisen eli käytännöllisen simppeli runko nopeaan käyttöön, vanhoilla käsitarkenteisilla filmioptiikoillakin. Etsin oli silmin nähden hieman heikompi kuin Pentaxin prismaetsimelliset mallit (*ist D, *ist DS, K10D, nyt myös K20D). Silti, K100D:n etsimellä pystyi ongelmitta käyttämään käsitarkenteisia objektiivejakin. Rungon jpg-prosessointi oli parasta, mihin olen Pentaxin rungoissa törmännyt (en K20D:hen): kamera oli äärimmäisen vaivaton point-and-shoot-the-way-you-want. AWB ja WB-säätö mielestäni olivat paremmat kuin K10D:ssä, K20D:stä en tiedä.
-
Loistava päätös. Itse olen aina ollut pentax-kuvaaja, ja nykyinen kamera on just k100d super. Kuvattavuus/käsiteltävyys ovat iha ok, valikot selkeät ja napit ja nappulat oikeilla paikoillaan. Vakaaja toimii myös vanhemmilla objetiiveilla ja muutenkin paketti on hyvä. Kittiobjektiivia ei hirveästi voi kehua, mutta kyllä sillä ainakin alkuvaiheessa pärjää. Ainoa kauneusvirhe on akkukesto ladattavilla akuilla. Siitä pääsin eroon hankkimalla ansmann-akkukahvan digitarvikkeesta, kustannus n. 100€
Vaikka pikkelssiä ei ole kuin 6milj. niin se riittää aivan loistavasti normaali kotitarvekuvaukseen.
Vaikka pikkelssiä ei ole kuin 6milj. niin se riittää aivan loistavasti normaali kotitarvekuvaukseen.
-
Akunkesto ladattavilla akuilla paranee, kun käyttää oikeita akkuja.
Monilla "miljoonan mAh:n" AA-akkumalleilla on ongelmana se, että vaikka kapasiteettia on, niin ne purkautuvat itsekseen heti latauksen jälkeen, ja vähän ajan kuluttua ovat tantuneet niin, etteivät anna kameralle tarpeeksi virtaa, vaikka kapasiteettia periaatteessa olisikin.
Eneloop/jne. -tyyppiset vuoden "purkautumatta" latinkinsa säilyttävät AA-akut toimii hyvin pentaxeissa.
Monilla "miljoonan mAh:n" AA-akkumalleilla on ongelmana se, että vaikka kapasiteettia on, niin ne purkautuvat itsekseen heti latauksen jälkeen, ja vähän ajan kuluttua ovat tantuneet niin, etteivät anna kameralle tarpeeksi virtaa, vaikka kapasiteettia periaatteessa olisikin.
Eneloop/jne. -tyyppiset vuoden "purkautumatta" latinkinsa säilyttävät AA-akut toimii hyvin pentaxeissa.
-
itse ostin kyseisen kameran viime syksynä lontoosta ja nyt huomasin kameran samaan 500€ hintaan clas ohlsonilla..
olen tykännyt kuvata, koska kamera sopii käteen ja kuvanlaatu on aivan riittävää. myös lidlistä ostetut superhalpisakut kesti mulla 280kuvaa ihan helposti..tosin salamaa käytin aika vähän. ei toi mun mielestä ainakaan kalpene kalliimpien merkkien rinnalla ollenkaan.
olen tykännyt kuvata, koska kamera sopii käteen ja kuvanlaatu on aivan riittävää. myös lidlistä ostetut superhalpisakut kesti mulla 280kuvaa ihan helposti..tosin salamaa käytin aika vähän. ei toi mun mielestä ainakaan kalpene kalliimpien merkkien rinnalla ollenkaan.
myynnissä:Pentax K100d super-kit(kysy yv) ja käytössä Canon EOS 1000D ja vesileikeissä mukana Olympus µ 790SW
-
Soittelin digitarvikkeeseen tosta akkukahvasta viime viikolla. Sanoivat, että maahantuoja ei enää toimittaisi akkukahvoja...tiedä sitten...
Tommonen nyt pitäisi jostain muualta löytää, joten onko kellään mitään ideoita mistä? Kovasti oon koittanut googlettaa, mutta Suomesta ei taida mistään muualta saada...
Tommonen nyt pitäisi jostain muualta löytää, joten onko kellään mitään ideoita mistä? Kovasti oon koittanut googlettaa, mutta Suomesta ei taida mistään muualta saada...
[Pentax K100D]
-
vaikka Nikonisti olenkin johan nyt on. paitsi jos oli epävirallinen osa. ja mitäkö teen ketjussa pentax juurikin runkovakaajan ja etsimen takia kiinnostava kameramerkki sekin.Weez kirjoitti:Soittelin digitarvikkeeseen tosta akkukahvasta viime viikolla. Sanoivat, että maahantuoja ei enää toimittaisi akkukahvoja...tiedä sitten...
-
- Viesti:
Kyseessähän on siis nimenomaan kolmannen osapuolen (Ansmann) valmistama akkukahva. Pentaxilla ei taida K100D:lle olla omaa akkukahvaa (seuraajalle K200D:lle kahva taitaa jo löytyä).JPQ kirjoitti:vaikka Nikonisti olenkin johan nyt on. paitsi jos oli epävirallinen osa. ja mitäkö teen ketjussa pentax juurikin runkovakaajan ja etsimen takia kiinnostava kameramerkki sekin.
Jos nyt havittelet runkovakaajaa ja parempaa etsintä (ja kenties akkukahvaa), niin suosittelen ilman muuta K10D:tä. Ilman kittilasia 600e verkkokauppa.com:ista tai varsin kelvollisen kittilasin kanssa 669e. Etsin on erinomainen, vakaaja toimii ja akkukahva istuu kameraan kuin nakutettu.
Kalle
-
Havittelisin ehkä joskus muuten mutta pentaxiin tarttis ostaa uudet putket. tosin nikoninkaan ostetut putket ole mulla kun yhteensä 250euroa käytettyjä helmiä ja runkojen mukana tulleet joten joskus voikin olla että vaihdan merkkiä ja on D80 etsinkin loistava D50 malliin nähden. Ja Pentax oli toisella sijalla itsellä karsiutui valinta hetkellä optiikka valikoimien takia et huolen firman tulevaisuudesta. Nyt en ole enään niin huollisani.kalpaha kirjoitti:Kyseessähän on siis nimenomaan kolmannen osapuolen (Ansmann) valmistama akkukahva. Pentaxilla ei taida K100D:lle olla omaa akkukahvaa (seuraajalle K200D:lle kahva taitaa jo löytyä).JPQ kirjoitti:vaikka Nikonisti olenkin johan nyt on. paitsi jos oli epävirallinen osa. ja mitäkö teen ketjussa pentax juurikin runkovakaajan ja etsimen takia kiinnostava kameramerkki sekin.
Jos nyt havittelet runkovakaajaa ja parempaa etsintä (ja kenties akkukahvaa), niin suosittelen ilman muuta K10D:tä. Ilman kittilasia 600e verkkokauppa.com:ista tai varsin kelvollisen kittilasin kanssa 669e. Etsin on erinomainen, vakaaja toimii ja akkukahva istuu kameraan kuin nakutettu.
Kalle
-
Akkukahva!
Tietääkö kukaan onko pentaxin k110D kameraan olemassa sopivia akkukahvoja? ja jos on mistä niitä saa ja mihin hintaan, olen jo suurimmilta osin kyllästynyt hääräämään aina akkuparistojen kanssa joten sellainen olisi todella mukava (:
-
Kirjottelen vielä tähän... eli olen kuvaillut kohta vuoden Panan FZ8:lla, joten manuaaliset säädöt yms. ovat tulleet jo tutuksi. Rupeaa vaan pokkarin rajat tulemaan vastaan (mm. laajakulman puute, vaikeudet liikkuvan kohteen kuvauksessa), joten järkkärin hommaaminen on alkanut tuntumaan houkuttelevalta.
Kävin testaamassa mm. Nikonin d40x:ää, Canonin 450:stä ja Pentaxin k100d superia. Näistä Pentaxi tuntui raskaudestaan huolimatta parhaalta kädessä ja yleinen tuntumakin oli mielestäni mukava.
Kysyisinkin siis olisiko k200d hyvä kamera aloittaa, vai olisiko panostus k10d:hen kannattavaa?
Kävin testaamassa mm. Nikonin d40x:ää, Canonin 450:stä ja Pentaxin k100d superia. Näistä Pentaxi tuntui raskaudestaan huolimatta parhaalta kädessä ja yleinen tuntumakin oli mielestäni mukava.
Kysyisinkin siis olisiko k200d hyvä kamera aloittaa, vai olisiko panostus k10d:hen kannattavaa?
-
Tuohon olisi kiva kuulla itsekkin vastauksia?HzE kirjoitti: Kävin testaamassa mm. Nikonin d40x:ää, Canonin 450:stä ja Pentaxin k100d superia. Näistä Pentaxi tuntui raskaudestaan huolimatta parhaalta kädessä ja yleinen tuntumakin oli mielestäni mukava.
-
- Viesti:
Itse olen käyttänyt vain K10D:tä, joten en varsinaisesti osaa K200D:sta sanoa mitään omaan käyttöön pohjautuvaa. DPReview:n pentax-foorumeilla jotkut tykkäävät että siinä on parannuksia K10D:n verrattuna, mutta en ole nähnyt mitään tarkempaa erottelua siitä, mikä olisi paremmin.HzE kirjoitti: Kysyisinkin siis olisiko k200d hyvä kamera aloittaa, vai olisiko panostus k10d:hen kannattavaa?
Jossain olen nähnyt maininnan, että K200D:n autofocus olisi samalla tavalla paranneltu kuin K20D:ssä, mutta toisaalta K10D:n eduksi AF:n osalta aikaisempien mallien suhteen laskettiin Li-Ion akku, joka ymmärtääkseni antaa enemmän vääntöä ainakin ruuvi-AF:n käyttöön.
Tässä on siis K10D:n omistajan vertailu puhtaasti speksien suhteen:
K10D:
+ Huippu-ergonomia (K20D:n runkohan on identtinen K10D:n kanssa)
+ Li-Ion- akku (tämä on muuten identtinen Minoltan NP-400 akun kanssa, ja tarvikeakkuja saa aika kohtuulliseen hintaan)
+ Pentaprisma-etsin
- Haukuttu JPEG
K200D:
+ Pienempi
+ AA- patterit (Esim. Eneloopit tai vastaavat lienevät lähes yhtä hyviä kuin Li-Ion akut ja hätätilassa paristoja löytää helpommin)
+ Parempi JPEG(?)
+ Pölyntunnistus, dynaamisen alueen kasvatus ym. kikat
+ Kukka-, maisema-, urheilu- jne kuvausmoodit
- Pentapeili- etsin
- Ei kahta ohjainpyörylää
- Pienestä bufferista johtuva hidas jatkuva kuvaus (2.8fps, 4 kuvaa)
Jos noita oikeasti arvioi, niin K200D:n suurin plussa on varmaan käyttäjästä riippuen pienempi koko sekä AA-paristot (jotka toisaalta voidaan laskea myös miinukseksi, arvioi tässä oma tarpeesi). Vähemmän arvoa annan eri kuvausmoodeille, pölyntunnistukselle tai muille K20D:stäkin tunnetuille kikoille (tosin tuota HDR:ää eli dynaamisen alueen laajennosta on kyllä kehuttu)
Suurin K200D:n miinus on ilman muuta kahden ohjainpyörylän (e-dial) puute, itse en vaihtaisi enää kameraan jossa ei näitä löydy. Joitain voi häritä myös pentapeili- etsin (joka ei ole silti huono). Pieni bufferi on heikko kohta K200D:ssa, mutta nopea, jatkuva sarjakuvaus on varmaan useimmilla sellainen että sitä harvoin tarvitsee (mutta silloin kun sitä tarvitsee, se olisi kiva olla).
K10D:ssä suurin plussa on ilman muuta sen kuvausergonomia. Itselläni se istui heti käteen kuin nakutettu ja kaikki toiminnot löytyivät loogisista paikoista. Esimerkiksi Nikonin D200:n kohdalla ei vastaavaa klikkausta kyllä tapahtunut. JPEG:tä on haukuttu, mutta niin sitä on haukuttu myös juuri tuossa Nikon D200:kin. En osaa sanoa, kun kuvaan ainoastaan RAW:ia. Suurempia miinuksia K10D:stä K200D:n nähden en keksi, tuo akkukin kun on sellainen että siitä löytyy tarvikemalleja erittäin helposti.
Molemmat ovat hyviä kameroita (niinkuin varmaan lähes kaikki järkkärit nykyään), ja hintaluokkakin taitaa olla lähes sama. Jos haluat pienemmän kameran, ja pidät (tai siedät) AA-pattereista eikä hieman heikompi etsin tai sarjakuvaus haittaa, niin ota K200D. Jos tykkäät isommasta kamerasta, niin K10D:n ergonomiaa on vaikea päihittää eikä se häviä K200D:lle missään tärkeässä ominaisuudessa.
Itse valitsisin K10D:n.
Kalle