KUVIEN LIITTÄMINEN osa2

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
markoh7

Viesti Kirjoittaja markoh7 »

Taidetaan sohaista mehiläispesää, mutta ah niin pidän itseriittoisten teinien kiusaamisesta...

Ottaen huomioon, että kyseessä on omien sanojensa mukaan "lehtikuvaaja", kokemusta piisaa vaikka muille jakaa, ei kuva nyt niiiiiiiiin kauheasti hurraa-huutoja nostata. Ei sen puoleen, ei tämä luontokuvaus ole muutoinkaan allekirjoittaneen sydäntä lähellä (lue: ei ymmärrä siitä mitään), mutta jos koko on 450x300px ja kuva näyttäisi jo tuossa koossa hivenen epätarkalta, niin en nyt niin kauheasti rintaani rehostaisi. Vaikka kyseessä onkin kakkosluokan otos. =) Mutta pientä posia kehiin, sommittelu on tasapainoinen.

Kyllä tällä pohjalla uskaltaisin laittaa ne ykkösluokankin otokset näkyville, ettei meikäläisen kaltaiset mussuttajat pääsisi itsetuntoa pohjamutiin lokaamaan. Vaikka pieni vesileima kuvan päälle, ettei kukaan pääse kuvia laittomasti tulostamaan postimerkkikoossa.

Edit: sori, se olikin muuttunut kirjoittaessa kolmosluokkaan...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

markoh7 kirjoitti:jos koko on 450x300px ja kuva näyttäisi jo tuossa koossa hivenen epätarkalta, niin en nyt niin kauheasti rintaani rehostaisi.
No ei todellakaan ole epätarkka edes 2000x3000 koossa! EOS-10D:n AF Servo ja 300:n stabilaattori asennossa 2 pitävät siitä kyllä huolen! Epäterävyys voi johtua rajusta jpg-pakkauksesta. Mulla kun ei ole kuin modeemi käytössä.

- spege -
markoh7

spege kirjoitti:No ei todellakaan ole epätarkka edes 2000x3000 koossa! EOS-10D:n AF Servo ja 300:n stabilaattori asennossa 2 pitävät siitä kyllä huolen! Epäterävyys voi johtua rajusta jpg-pakkauksesta. Mulla kun ei ole kuin modeemi käytössä.

- spege -
Noniinno... mitenkäs se modeemi tähän liittyy? 35kt kuva latautuu muutaman sekunniin hitaammin modeemilla kuin 70kt:n kuva. Okei, kuulun Nikon-leiriin, yritän silti olla objektiivinen. Mutta joskus olen myös omistanut 10D:n, eikä sen servo todellakaan ole kauhean nopea. Muutoinkin kirjoituksistasi paistaa erikoinen asenne: 10D:n omistajana olet valmis valokuvaaja, ei niillä kuvilla niin väliä. Kyllä se kuitenkin menee hieman toisinpäin. Kuvia on otettu ennen Canonin digijärkkäreitäkin neulansilmäkameroilla, oikein loistaviakin kuvia. Oikeasti, (ihan siis aikuisten oikeasti), 10D on silti harrastelijan laite, eikä sen omistaminen tee sinusta vielä lehtikuvaajaa. Myssy kauniiseen käteen, harjoittelemaan, ja joskus sinusta sellainen voi tullakin.

BTW, hienoa, että olet sellaiseen laitteeseen investoinut, mutta tee sillä laitteella jotain äläkä soita suutasi.
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

spege kirjoitti:Mulla on satoja kuvia joutsenista, kurjista ja metsähanhista tältä keväältä. Tuo debyyttikuva kuuluu ns. basic-osastoon, eli se on 2.lk:n laaki.

En halua rehvastella, mutta jos näkisitte muutaman 1.lk:n kuvan, voisi tuo Huttunenkin kalveta. Mutta säästelen niitä kisoja ja kuvatoimistoja varten... Vasta tänä vuonna aloitin tuon luontokuvauksen tosissaan. Oikeastaan sen jälkeen kun sain tuon 300 mm vakaajan käsiini.

Laitan lisää näitä 2.lk otoksia (tämä debyyttikuva edustaa ehkä pikemminkin 3. luokkaa) kunhan keksin miten se olisi järkevintä tehdä...
Seli, seli... ;-)

Panin muutaman onnettomilla rupuvehkeillä (Nikon + Sigma) otetun 5. luokan kuvan haasteeksi Spegelle. Molemmat ovat n. 50% croppeja vaakakuvista :

http://www.kolumbus.fi/vesa.huttunen/hl-2.jpg
http://www.kolumbus.fi/vesa.huttunen/pt-2.jpg

;-)
markoh7

veshut kirjoitti:
spege kirjoitti:Mulla on satoja kuvia joutsenista, kurjista ja metsähanhista tältä keväältä. Tuo debyyttikuva kuuluu ns. basic-osastoon, eli se on 2.lk:n laaki. En halua rehvastella, mutta jos näkisitte muutaman 1.lk:n kuvan, voisi tuo Huttunenkin kalveta.
Seli, seli... ;-)

Panin muutaman onnettomilla rupuvehkeillä (Nikon + Sigma) otetun 5. luokan kuvan haasteeksi Spegelle. Molemmat ovat n. 50% croppeja vaakakuvista :
Nonniin, nyt ei pääse enää meikäläinenkään kommentoimaan tarkkuudesta. Se on vaan Vesku *sensuroitu* juttu, kun laitoit noinkin isoja kuvia näytille. Mites nyt kun joku pöllii kuvan vaikka ihan omaan käyttöönsä? =)
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

spege kirjoitti:Hyviä neuvoja pienen kuvagallerian tekoon, kiitos!

- spege -
Pekka Turunen
JAlbum on näppärä gallerian teko-ohjelma.

Sisältää valmiita pohjia, ja omien teko helppoa.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Tuossa kuvassa valkoinen on palanut puhki. Linnun siivet ovat epäterävät. Tuossa kuvassa ei ole kuvauksellisesti mitään erikoista. Kamera automaatille ja senkun räpsyttää. Jos tuosta kuvasta pitäisi kiitosta antaa, niin ainoat kiitokset kuuluvat kahteen osoitteeseen, joutsenelle, jota jotkut pitävät nättinä ja kameran valmistajalle.

Suomessa joutsenet ovat yleistyneet ihan vaivaksi asti. Joutsenia alkaa olla joka lammessa. Ei sinne tarvitse kuin kävellä rannalle ja odottaa hetki. Sitten vaan jaappanin insinöörien taidot kehiin ja sohottaa vähän sinne päin painaen samalla laukaisinta. Automaatti toimii.

Sitä paitsi tuossa kuvassa bokeh ei näytä kauniilta. Taitaa olla likainen joutsen?
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Eipä tuota speden kuvaa sen enempää tarvitse kommentoida. Kaikki, joille annetaan 300mm, telejatke ja kamera, pystyy tuollaisen ottamaan. Mainitsit, että oletkin vasta aloitellut kuvausharrastusta, siihen suhteutettuna ihan näppärä perusräpsy. Ei muuta kuin lisää harjoittelua, kyllä se siitä!
ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

Tilaa olisi ykköslaadullekin :)
Ja jos pelkäät varkaita, pystytään niistä ykkösluokan kuvistakin muokkaamaan joku osa niin paskaksi, että niitä ei kannata enää viedä... mutta kuvaajan taito silti näkyisi.

Enpä tiedä minkälaisia otoksia siellä odottaa julkaisua, mutta kyllä tuo on vielä valovuoden päässä V. Huttusen kuvista.

Selittelyittä paras - antaa kuvien puhua.
saNppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

spege kirjoitti:En halua rehvastella, mutta jos näkisitte muutaman 1.lk:n kuvan, voisi tuo Huttunenkin kalveta.
veshut kirjoitti:haasteeksi Spegelle. Molemmat ovat n. 50% croppeja vaakakuvista :
http://www.kolumbus.fi/vesa.huttunen/hl-2.jpg
http://www.kolumbus.fi/vesa.huttunen/pt-2.jpg
Odottelen innolla Spegen vastaiskua Veskun haasteeseen. Toivottavasti Spege on sanansa mittainen mies ja vastaa haasteeseen tai ainakin edes yrittää. Muutoin Hutunkeitto jää kovin laimeaksi.

Ainoa asia millä voin rehvastella tässä kohtaa on tieto! Tiedän, ettei minusta ole Hutunkeittäjäksi. :)
objektiivinen puoliharrastelija
spege

saNppa kirjoitti:Odottelen innolla Spegen vastaiskua Veskun haasteeseen. Toivottavasti Spege on sanansa mittainen mies ja vastaa haasteeseen tai ainakin edes yrittää. Muutoin Hutunkeitto jää kovin laimeaksi.
Kyllä minä laitan vielä parempiakin kuvia näytille, mutta en 1. luokan otoksia, ne ovat kuvatoimistoja ja kisoja varten.

Nuo Huttusen kuvathan ovat ihan staattisia, ei mitään liikettä, ainoastaan lintulajit ja värien peseminen (fotosopissa?) on mielenkiintoista.

Ei tuollaisilla staattisilla kuvilla mitään Vuoden Luontokuvia voiteta. Ja sitä paitsi minulla ei ole käytössä yhtä pitkiä polttovälejä, mitä Huttusella on. Actionin kuvaamiseen tosin tuo EF 300/2,8 L IS on parasta mitä rahalla saa.

- spege -
Pekka Turunen
spege

markoh7 kirjoitti:Oikeasti, (ihan siis aikuisten oikeasti), 10D on silti harrastelijan laite, eikä sen omistaminen tee sinusta vielä lehtikuvaajaa.
Kyllä monet ammattikuvaajatkin kuvaavat kypädeellä, sen kuvalaatu on huomattavasti parempi kuin esim. vanhan EOS-1D:n. Olen sillä myös lehtitalossa (Maaseudun Tulevaisuus) kuvannut.

10D on pystykahvan kanssa oikein jämerä laite, ihmettelen että millainen panssarikamera sinulle pitää olla? Oletko kokeillut venäläistä T-72-panssarivaunua (kiinnittämällä kameran kanuunan paikalle ja vaikka salamalaitteet konekiväärimaskeihin)? Sen luulisi kestävän myös sinun käytön.

Minun mielestä 10D:n servo toimii oikein hyvin lukuunottamatta jos valoa on hyvin vähän. Pitää vain osata valita tarkennuspisteet oikein. Tulen sen vielä näyttämään joutsenten lentokuvissa.

- spege -
Viimeksi muokannut spege, Touko 07, 2004 15 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

spege kirjoitti:Tulen sen vielä näyttämään joutsenten lentokuvissa.
näytäs nyt sitten, toi edellinen kuva oli niiin hieno että ihan huimaa vieläkin

;)
veshut

spege kirjoitti:...Ja sitä paitsi minulla ei ole käytössä yhtä pitkiä polttovälejä, mitä Huttusella on. Actionin kuvaamiseen tosin tuo EF 300/2,8 L IS on parasta mitä rahalla saa.
Seli, seli, seli... Pohjantikka on kuvattu Sigma 70-200/2.8@200:lla ja harjalintu Sigma 300/2.8:lla. Haaste on heitetty ;-).
spege

veshut kirjoitti:Seli, seli, seli... Pohjantikka on kuvattu Sigma 70-200/2.8@200:lla ja harjalintu Sigma 300/2.8:lla. Haaste on heitetty ;-).
Mutta sinä olet kuvannut lintuja jo vuosia, minä aloitin vasta tänä vuonna tosissaan. Mutta kyllä mulla on yhtä hyviä kuvia, mitä sinun nettisivuilta katsoin. Laitan kyllä lisää matskua näytille, yritän vastata haasteeseen 2.lk kuvilla.

- spege -
saNppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

Toivottavasti tästä kehkeytyy kunnon photo(ni)taistelu. Upeita kuvia on aina ilo katsella. Osapuolet... saa aloittaa!
edit: Jos, spege, sanon kootut, olenko oikeilla jäljillä?
objektiivinen puoliharrastelija
markoh7

spege kirjoitti:
markoh7 kirjoitti:Oikeasti, (ihan siis aikuisten oikeasti), 10D on silti harrastelijan laite, eikä sen omistaminen tee sinusta vielä lehtikuvaajaa.
Kyllä monet ammattikuvaajatkin kuvaavat kypädeellä, sen kuvalaatu on huomattavasti parempi kuin esim. vanhan EOS-1D:n. Olen sillä myös lehtitalossa (Maaseudun Tulevaisuus) kuvannut.

10D on pystykahvan kanssa oikein jämerä laite, ihmettelen että millainen panssarikamera sinulle pitää olla? Oletko kokeillut venäläistä T-72-panssarivaunua (kiinnittämällä kameran kanuunan paikalle ja vaikka salamalaitteet konekiväärimaskeihin)? Sen luulisi kestävän myös sinun käytön.

Minun mielestä 10D:n servo toimii oikein hyvin lukuunottamatta jos valoa on hyvin vähän. Pitää vain osata valita tarkennuspisteet oikein. Tulen sen vielä näyttämään joutsenten lentokuvissa.

- spege -
Niin, kysehän ei ollutkaan siitä, mitä minä kameralta haluan, eihän? Valitsen kamerani tilanteen mukaan, joskus järkkärin, joskus ixuskin riittää mainiosti. Kyse oli siitä, ettei tuon epelin omistaminen tee sinusta sitä lehtikuvaajaa. (Joka ilmeisesti on maailmassasi se valokuvaajan paratiisi). 10D:n omistaminen ei tee sinusta edes valokuvaajaa. Valokuvan saat aikaan aidolla kiinnostuksella kuvausharrastusta ja kuvauskohdettasi kohtaan. Loppujen lopuksi otoksen ei todellakaan tarvitse olla teknisesti täydellinen, jos se pystyy kuitenkin kertomaan jotain itse tilanteesta ja kuvauskohteesta. Ainakaan tietääkseni vielä Canoninkaan kameroissa ei ole "capture environment atmosphere"-toimintoa.
spege kirjoitti:
veshut kirjoitti:Seli, seli, seli... Pohjantikka on kuvattu Sigma 70-200/2.8@200:lla ja harjalintu Sigma 300/2.8:lla. Haaste on heitetty ;-).
Mutta sinä olet kuvannut lintuja jo vuosia, minä aloitin vasta tänä vuonna tosissaan. Mutta kyllä mulla on yhtä hyviä kuvia, mitä sinun nettisivuilta katsoin. Laitan kyllä lisää matskua näytille, yritän vastata haasteeseen 2.lk kuvilla.

- spege -
Eli jos olet vasta aloittanut lintujen metsästyksen tosissasi, miksi ihmeessä luulet olevasi tässä lajissa "sekunda-kuvillasi" parempi, kuin vuosia tätä harrastanut kuvaaja?
"Arvoisa kuluttaja-asiamies. Ostin tikitaalikameran Saksasta 50 eurolla. En saanut suomenkielisiä ohjeita. Nyt suomalainen myyjä kieltäytyy niitä minulle antamasta, vaikka heillä on sama kamera myynnissä. Mikä neuvoksi?"
spege

markoh7 kirjoitti:Kyse oli siitä, ettei tuon epelin omistaminen tee sinusta sitä lehtikuvaajaa. (Joka ilmeisesti on maailmassasi se valokuvaajan paratiisi). 10D:n omistaminen ei tee sinusta edes valokuvaajaa. Valokuvan saat aikaan aidolla kiinnostuksella kuvausharrastusta ja kuvauskohdettasi kohtaan.
Anteeksi, mutta olen toiminut lehtikuvaajana freenä ja kesäkuvaajana jo vuosia. Minusta 10D on oikein hyvä kamera, 90% riittävä ammattikäyttöönkin.

Valokuvaus on ryyppäämisen ohella suurin intohimoni! Erityisesti luontokuvaus on alkanut vetää nyt puoleensa.

- spege -
veshut

spege kirjoitti:Valokuvaus on ryyppäämisen ohella suurin intohimoni!...
Tuo selittää monta asiaa :-).
markoh7

spege kirjoitti:Anteeksi, mutta olen toiminut lehtikuvaajana freenä ja kesäkuvaajana jo vuosia.
- spege -
Älä hei toki anteeksi pyytele, en mä luokkaantunu ollenkaa. Tai oikeastaan kyllä pikkasen kirpaisi. Siinä vaiheessa kun tipahdin lattialle. :-)
"Arvoisa kuluttaja-asiamies. Ostin tikitaalikameran Saksasta 50 eurolla. En saanut suomenkielisiä ohjeita. Nyt suomalainen myyjä kieltäytyy niitä minulle antamasta, vaikka heillä on sama kamera myynnissä. Mikä neuvoksi?"
Vastaa Viestiin