Heps!

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
OskuK

Re: Heps!

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sneak kirjoitti:mutta kuka huonoja laseja ostaisi jos samalla hinnalla saisi hyvää. :)
No esim. se jonka mielestä hyvä on huono ;-)
Eli sillä on huonoja ominaisuuksia, kuten vaikka vinjetointi, paino, yksipuolisuus, koko -ja tietysti: kalleus ;-}

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sneak
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sneak »

OskuK kirjoitti:
Sneak kirjoitti:mutta kuka huonoja laseja ostaisi jos samalla hinnalla saisi hyvää. :)
No esim. se jonka mielestä hyvä on huono ;-)
Eli sillä on huonoja ominaisuuksia, kuten vaikka vinjetointi, paino, yksipuolisuus, koko -ja tietysti: kalleus ;-}
Höpö höpö, osta äLLää etkä pety. Pitäisihän sinun se jo tietää. ;)
KarppaKari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KarppaKari »

Sokkisha kirjoitti:
Sneak kirjoitti:
nomad kirjoitti: Riippuu mitä luontokuvauksella tarkoitetaan? Tietysti 70-200/2.8VR on parempi, mutta myöskin hintavampi ja painavampi.

Itse olen pärjännyt 18-200sella myöskin luonnossa, kunhan muistaa lasin optiset rajoitteet -

Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Joo siis ottaen huomioon että tämä tulee olemaan vasta eka järkkärini enkä ole mikään luontokuvausalan puoliammattilainenkaan (ainakaan vielä) ja lisäksi objektiivilla pitäisi olla jotain käyttöarvoa juuri siinä "tursitikuvaamisessa" niin tuo on mielestäni hyvä kompromissi, vastaa ainakin jollain tavalla mainittuihin tarpeisiin. Olen harrastanut videokuvaamista luonnossa ja ainakin minun tarpeisiin riittää hyvin 10x zoomikin. Pitäisi vaan saada nykyiseen pokkariin verrattuna kunnollinen valokuvaus-kamera kun olen käpistellyt kokoon dvd-levyjä joissa on elokuvaa ja valokuvia ym. sälää. "Oikea" luontokuvaus on sitten tietty asia erikseen, kunhan omaksi ilokseni värkkäilen... -ja saahan noita lisää myöhemminkin jos nälkä kasvaa. (tai KUN se kasvaa...)
Mulla on just tuo paketti D80 ja 18-200 VR. Vaihdoin pari kuukautta sitten Canonin 400D:n muutamine objektiiveineen tuohon ja olen tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun. Kuvaan nimenomaan luontoa enimmäkseen ja joskus harvemmin jotain muuta (koiranäyttelyissä etc.).

Tuon systeemin hankinta kannattaa ehdottomasti sanovat muut mitä tahansa. Sopii luontokuvaukseen kuin nenä naamaan. Kuvan laadussa ei ole enempiä sanomisia.

Jos/kun joskus "päivitän" kalustoa, niin tuosta putkesta en luovu.
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

KarppaKari kirjoitti: Jos/kun joskus "päivitän" kalustoa, niin tuosta putkesta en luovu.
Jos päivität täydenkennon runkoon, niin saattaa mieli muuttua ;)
Sneak
Viesti:

Guzmo kirjoitti:
KarppaKari kirjoitti: Jos/kun joskus "päivitän" kalustoa, niin tuosta putkesta en luovu.
Pätee kaikkiin DX-suttuihin. Silloin kun päivittää, vanhat rungot on jo niin edullisia/vanhoja haaskoja, ettei niistä saa mitään ja ihan huoletta voi vanhan jättää kakkosrungoksi 18-200sen kanssa.

;)
KarppaKari
Viesti:

Guzmo kirjoitti:
Tuskin näillä hinnoilla tulee mulla olemaan täyden kennon Nikonia. En tiedä olisko niin hirveesti harrastelijalle tarvettakaan/älyä sijoittaa semmosta rahaa ainakaan meikäläisen tuloilla. Tiedä sitten vaikka tulot paranis, tulis lotossa iso voitto tai tekniikan kehityksen myötä täyden kennon kameroista hinta tippuisi vähintään puoleen. Rikasta ameriikan tätiä tuskin ilmaantuu perittäväksi.

Ennen kun vaihdoin merkkiä, harkitsin pitkään Canonin 5D:tä mutta mieli sitten muuttui. Seuraava runko on ilmeisesti Nikonin D300 ja siihenhän tuo halppissuttuwannabeobjektiiviviritelmä 18-200 VR sovitetaan yhtä jouhevasti kun tähän nykyiseenkin aparaattiin.

On se vaan NIIIIN hyvä peli tuo D80 että en taida raaskia luopua siitä ollenkaan vaikka hommaisinkin tuon D300:n;)
Sokkisha

Viesti Kirjoittaja Sokkisha »

Sehän on mukava kuulla että olet tyytyväinen ko. pakettiin! Mun kitti tulee tod. näk. ensi viikon alkupäivinä postiin. Ostin samalla muutakin sälää joten rahaa kului ihan kiitettävästi..
KarppaKari
Viesti:

Nyt kun parisen kuukautta on kertynyt kokemusta tuosta Nikon D80:tä niin pari asiaa on noussut esille.

Akkukahvan suljinnappia tulee vahingossa painettua joskus. Huonosti sijoitettu mun mielestä. Kameraa hihnassa kannettaessa jotenkin käsi osuu napille ja tulee vahingonlaukauksia.

Eikä tuo Nikonin "kehuttu" ergonomia muutenkaan mun mielestä oo yhtään sen parempi kuin Canoninkaan jota usein näkee mollattavan. Samaa tasoa molemmissa eli melko huono. Ehkä Canonissa hiukkasen parempi, yllätys yllätys. Nikonin toiminta edellä Canonia reilusti kun noita nappeja ja kiekkoja on mistä säädellä ja valita. Takanäyttöä kaipaisi tuohon valikkojen avuksi samalla lailla kun Canonissa on ettei tarvitsisi tuosta päällä olevasta pienestä luukusta tihrustaa.

Canon EOS 400D:n akkukahva oli muotoilultaan mukavampi jotenkin. Tosin siihen akkujen vaihtaminen ei käy yhtä kätevästi.

Tämä vertailu siis ainoastaan näitten kahden rungon osalta.
Sneak
Viesti:

KarppaKari kirjoitti:Takanäyttöä kaipaisi tuohon valikkojen avuksi samalla lailla kun Canonissa on ettei tarvitsisi tuosta päällä olevasta pienestä luukusta tihrustaa.
Pitää huomata, ettei tuossa canonissa ole edes tuota ylänäyttöä. Etsimestä näkyy kaikki oleelliset informaatiot ja ainakin itse olen ylänäyttöön tottunu. Ainahan voi ostaa D40/D60, jos tykkää takanäytöstä, eikä halua tihrustaa pienestä luukusta. :)
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

KarppaKari kirjoitti:Eikä tuo Nikonin "kehuttu" ergonomia muutenkaan mun mielestä oo yhtään sen parempi kuin Canoninkaan jota usein näkee mollattavan. Samaa tasoa molemmissa eli melko huono. Ehkä Canonissa hiukkasen parempi, yllätys yllätys. Nikonin toiminta edellä Canonia reilusti kun noita nappeja ja kiekkoja on mistä säädellä ja valita.
Monesti kun tottuu tiettyyn runkoon niin toisen käyttö on hankalaa. Ehkä sen kautta se käytettävyys nousee esille. En nyt tiedä vertaatko sitten kanon 400D sarjaan? Luulisin kyllä vahvasti että nikonin olisi parempi tuota käytettävyydeltä, kuitenkin omat rullat edessä ja takana. Myös parempi etsin. Käteen sopivuus onkin jo sitten makuasioita, nikoni ehkä hiukan isompi koko viittaisi paremmuuteen. En ole kumpaakaan käyttänyt vaan tuota D200 mallia ja sen suhteen ei ole moittimista ollut. Mutta tuo esille ne seikat mitkä on paremmat ja mitkä ei.
KarppaKari kirjoitti:Takanäyttöä kaipaisi tuohon valikkojen avuksi samalla lailla kun Canonissa on ettei tarvitsisi tuosta päällä olevasta pienestä luukusta tihrustaa.
Näyttö kuuluu olla siellä ylhäällä, ei siellä takana. :-)
KarppaKari
Viesti:

emerik kirjoitti:Monesti kun tottuu tiettyyn runkoon niin toisen käyttö on hankalaa. Ehkä sen kautta se käytettävyys nousee esille. En nyt tiedä vertaatko sitten kanon 400D sarjaan? Luulisin kyllä vahvasti että nikonin olisi parempi tuota käytettävyydeltä, kuitenkin omat rullat edessä ja takana. Myös parempi etsin. Käteen sopivuus onkin jo sitten makuasioita, nikoni ehkä hiukan isompi koko viittaisi paremmuuteen.
Nimenomaan vertasin Canon EOS 400D:n ja Nikon D80:n välillä oman kokemuksen pohjalta. Nikon tosiaan käytettävyydeltään rullien ja nappien johdosta parempi. Etsimiä ei kannata sen kummemmin vertailla kun niitä ei ole kuin toisessa. Joku etsimen tapainen tuossa Canonissakin kyllä on.

Semmonen runko johon sais noista molemmista makunsa mukaan valita toimintoja sun muuta olis ihanne, mutta kaikkea ei voi saada.
KarppaKari
Viesti:

Laitan tähän plussia ja miinuksia oman kokemuksen pohjalta jos jotakuta kiinnostaapi.

Canonilla kuvailin reilun vuoden melkein kaiket päivät ja Nikonilla nyt parisen kuukautta silloin tällöin aika harvaan kun työnteko rajoittaa pahasti kuvaamista ja huonot ilmat vielä enemmän. Nikon D80:stä puuttuu sääsuojaus ja ite olen sokerista tehty joten en metsissä paljon palloile kameran kanssa enkä muutenkaan huonoilla ilmoilla. No, Canonin kanssa tuli oltua ahkerampi vaikkei ilmatkaan aina suosineet eikä tuo yhtään asiasta kärsinyt kun pitelin sitä niinkuin kukkaa kämmenellä.

Nikon D80:

+Rullat
+Paljon nappeja eri toiminnoille
+Etsin
+Kuvan laatu/sävyt miellyttää enemmän kuin 400D:n (tietysti homma on optiikastakin kiinni)
+ISO-arvoja paljon
+Kuvien sulautus (NEF-kuville kiva lelu)
+Akkujen kesto
+Takanäytön suoja (en tiedä onko Canoniin saatavana)
+Nopea kortin formatointi
+Salama (varauksella kun ei ole hirveesti kokemusta)

--Suljinnapin sijainti akkukahvassa (tästä pitkä miinus)
-Koko (ergonomia ei paras mahdollinen ja mulle ehkä vähän iso)
-Sulkimen nappi (valotuksen lukitus hankalahkoa ja monesti painuu pohjaan tarkoittamatta joten hukkakuvia vaan tulee)

Canon EOS 400D:

+Canonin oma akkukahva (paitsi akkujen vaihto maastossa hankalaa)
+Takanäytön toiminta (tottumiskymysys käyttää tuota kuvauksessa apuna)
+Ergonomia
+Koko (mulle aika lailla passeli)
+Nopeus (tämäkin D80:een verrattuna kokemuksen puutteen takia varauksella)
+Sulkimen nappi (helpompi valotuksen lukitus)

-ISO-arvoja ihan liian vähän ja loppuu 1600:aan
-Nappien sijoittelu (alussa nenä tökki ISO-arvoja 800:aan)
-Löysä etsimen kumisuojus (tippui usein ja katosi kerran aiheuttaen n. 8 euron raskaan taloudellisen tappion)

Lisäksi vielä peukalotarkennus josta en osaa sanoa kummassako paremmin sijoitettu nappi tätä varten. Joskus tuntuu olevan liian keskellä Nikonissa ja joskus oli liian laidasa Canonissa. Kallistuisin ... no, plussa Canonille mutta ei miinusta Nikonille. Kohinan suhteen en menisi liputtamaan Canonin puolesta vaikka monet oikeat vertailut näin väittää. Omasta mielestäni suunnilleen fifty-fifty.

Olen siis järjestelmäkameralla kuvaillut puolisentoista vuotta näillä kahdella rungolla joten omakohtaisia vähäisiä kokemuksia tässä vaan vertailen. En ole pienikätinen enkä isonenäinen. Kunhan kuvaustunteja Nikonin kanssa kertyy niin voipi jotkut etumerkit vaihtua.
telegram

Viesti Kirjoittaja telegram »

^ Ahaa, no juu, käsität ergonomian vähän eri tavalla kuin esim. minä ja luultavasti jokunen muukin.

Esim. mulle ergonomiaa on käteen istuvuuden lisäksi myös se, että kamerassa on kaksi rullaa, ettei tarvitse touhuta nappi+rulla-yhdistelmällä niin paljoa. Ja ergonomiaa on myös se, että toimintoja löytyy enempi nappuloiden takaa valikkosurffailun sijaan. Ja että on hyvä etsin sommittelun helpottamiseksi. Eli enempi kognitiivista ergonomiaa fyysisen ergonomian lisäksi. :)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Intuitiivisuutta?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

telegram kirjoitti:Eli enempi kognitiivista ergonomiaa fyysisen ergonomian lisäksi. :)
Minun kognitiot on niin hitaat, etten osaa käyttää kahta rullaa samaan aikaan. Ja ohjelmoitavat napit ne vasta tuskaa onkin, kun en tiedä mitä niillä (sillä ainoalla) tekisin. Joskus olisi helpointa, kun poistaisivat kaikki turhat valikot kamerasta. Miksi terävöitystä tai värikylläisyyttä pitää voida säätää kamerassa, kun noi hommat hoituu kätevämmin ja harkitummin tietokoneella?
telegram

Viesti Kirjoittaja telegram »

nomad kirjoitti:
telegram kirjoitti:Eli enempi kognitiivista ergonomiaa fyysisen ergonomian lisäksi. :)
Minun kognitiot on niin hitaat, etten osaa käyttää kahta rullaa samaan aikaan. Ja ohjelmoitavat napit ne vasta tuskaa onkin, kun en tiedä mitä niillä (sillä ainoalla) tekisin.
Harvoinpa niitä molempia rullia tulee pyöriteltyä yhtä aikaa, mutta aukkoa ja aikaa säätäessä on kivempi, kun kummankaan säätäminen ei vaadi nappi+rulla-sormiakrobatiaa. ;)

Mulla ohjelmoitavasta nappulasta tulee näkyviin käytössä oleva ISO. Eipä sille muuta käyttöä olekaan löytynyt.
Vastaa Viestiin