digikuvalehden laadusta

Kirjat/lehdet, näyttelyt, TV-ohjelmat, messut, kurssit, opiskelu ...
ardearde

digikuvalehden laadusta

Viesti Kirjoittaja ardearde »

Ostin juuri äsken ensimmäisen ja viimeisen irtonumeron digikuva-lehdestä. Oston syynä oli kannen maininta Nikon S510-kamerasta, jota olen tytölle syntymäpäivälahjaksi ajatellut. Oletin lehdestä siis löytyvän jotain artikkelia, testiä tms. tuosta kamerasta, eipä löytynyt yhtään mitään, ei edes mukana seuranneelta cd-levyltäkään. Lehteä ei pystynyt kaupassa sen tarkemmin katsomaan, muovit kun oli päällä :(

Muutoinkin lehdykkä oli melkoisen ohut, kun kaikki sen välissä olleet irtomainokset putosi pöydälle.

Ei minun mielestä ole hintansa väärtti, yli 8 euroa kuitenkin...

Huomenna palautan lehden, mutta kyllä silti vähän "kyrsii".
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Artistic

Re: digikuvalehden laadusta

Viesti Kirjoittaja Artistic »

ardearde kirjoitti:Ostin juuri äsken ensimmäisen ja viimeisen irtonumeron digikuva-lehdestä. Oston syynä oli kannen maininta Nikon S510-kamerasta, jota olen tytölle syntymäpäivälahjaksi ajatellut. Oletin lehdestä siis löytyvän jotain artikkelia, testiä tms. tuosta kamerasta, eipä löytynyt yhtään mitään, ei edes mukana seuranneelta cd-levyltäkään. Lehteä ei pystynyt kaupassa sen tarkemmin katsomaan, muovit kun oli päällä :(

Muutoinkin lehdykkä oli melkoisen ohut, kun kaikki sen välissä olleet irtomainokset putosi pöydälle.

Ei minun mielestä ole hintansa väärtti, yli 8 euroa kuitenkin...

Huomenna palautan lehden, mutta kyllä silti vähän "kyrsii".
Mites meinaat palauttaa avatun lehtipakkauksen? :D
ardearde

Viesti Kirjoittaja ardearde »

Ihan hyvässä hengessä antoivat rahat takaisin lehdestä, olivat samaa mieltä että sisällön pitäisi vastata kansia. Ei mitään valittamista, pisteet Suomalaiselle Kirjakaupalle tästä.

Ostin sitten Photography Monthlyn tilalle.
MarkusS78
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkusS78 »

Missämielessä siis sisältö ei vastannut kansia? Siis vainko putoilevien mainosten vuoksi palautus? Itse olen jo toista vuotta tilaajana ja tyytyväinen olen ollut. Tosin mainokset välistä heitän heti roskiin vilkaistuani.

Toinen lehti jota tilaan, on Kamera-lehti. Myöskin hyvä mielestäni.
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

MarkusS78 kirjoitti:Missämielessä siis sisältö ei vastannut kansia? Siis vainko putoilevien mainosten vuoksi palautus?
Voiko tuota avausviestiä selvemmin enää kertoa että lehdestä ei löytynyt kannessa olevasta kamerasta mitään tietoa... minunkin mielestäni kyllä erinomaisen hyvä syy palauttaa....
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
pexi85

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Sanonpa nyt omia mietteitä tästä lehdestä.

-Uskomattoman paljon käännösvirheitä. Ei oikein sopivaa yli 8€ lehteen.
-Canon ja Nikon näemmä sponssaa tätäkin parhaiten, ainakin testien perusteella. (palaan tähän myöhemmin)
-Liikaa hifistelyä ja kalustorun*****ta, liian vähän kuvia
-Ohut!!

+Mielenkiintoisia artikkeleita ja hyviä neuvoja aloittelevalle kuvaajalle
+Paljon kuvankäsittelyohjeita, helposti selitettynä. Tosin paremmin nämä oppii kun ostaa joku kunnon kirjan aiheesta
+kai joku sillä cd:llä jotain tekee

Eli eli, mistähän sitä aloittais. No kerron juttuja jotka on jäänyt ainakin itsellä mieleen.

#1, numero 4/2009

-Lehdessä oli kattava järjestelmä opas, kaikki valmistajat edustettuna. No ihan perusjuttua, kunnes tuli objektiivi suositukset.
Yleisobjektiiviksi suositeltiin kaikille muille merkeille valmistajan omaa mallia, mutta pentaxille Tamronin 18-250mm?
Teleputkeksi suositeltiin canonille tamronin 28-300mm?, nikonille, sonylle ja olympukselle omaa merkkiä (olympukselle 50-200mm zuikoa) ja sitten pentaxille, Tamronin 18-250mm taas! Siinä vaiheessa olin jo ihan kypsää tavaraa.

Aivan varmasti pentaxin oma 70-300mm on parempi laadultaa/piirroltaan kuin tuo tamroni. Ja yleensäkin, miksei voi suositella valmistajan omia, hiukkasen kalliimpia malleja kerran Olympukselle ja Nikonillekin pystyi??
ja valovoimaiseksi objektiiviksi Pentaxille suosittelivat tällaista kuin: Pentax Smc-Fa Limited, 550 €? Just joo...

#2, numero 8/2009

Macro-objektiivien testi. olin jo innoissaan kun tiesin että pentaxillekin arvioidaan 2-putkea (oli juuri tuohon aikaan hankkimassa uutta macroa).
-Canonille: Canon Ef100/2,8 ja Tamron 90mm/2,8
-Nikonille: Nikon 105mm/2,8 ja Tokina 100mm/2,8
-Olympukselle: 50mm/2,0 ja Sigma 105mm/2,8
-Sonylle: Sigma 105mm/2,8 ja Sony 100/2,8
-Pentaxille: Sigma 105mm/2,8 ja Tamron 90mm/2,8??
Eli miksei omaa putkea ollenkaan? Syyksi sanoivat ettei pentaxin maahantuojan valikoimiin kuulu yhtään macroa?
Siis mitä?! Kyllä esim verkkokaupan, top shotin ja kuvamestari raision hyllystä macroa löytyy kolmea eri mallia!Melko huttua koko juttu...

#3, numero 12/2009

-Tele-zuumi testi. Joo, ei tarvi kauaa katsoa että Canon ja Nikon on tuon toimituksen suosikit. Canonin ja Nikonin tötteröt saivat vähintään 89/100. Sitten olympus, pentax ja sony saivat korkeimmillaan 84/100.
Oikeasti noissa testeissä tuntuu että he vertaavat eri valmistajien putkeja keskenään, suosien canonia ja nikonia.

Kyllä minun mielestä pitäisi testi tehdä objektiivikohtaisesti. Mitä olen muita testejä lukenut vaikka tuosta pentaxin 60-250mm (sai 83/100) on se maailmalla saanut paljon parempia arvosteluja.

Kyllähän canonin ja nikonin pro-objektiivit ovat huippuhyviä, sitä en kiellä, itsekin haluan, mutta kyllä noissa testeissä annetaan omien mielipiteiden vaikuttaa tuloksiin aika paljon. Sääliksi käy muita merkkejä.

#4, numero 7/2009 (paras kaikista!)

-Otsikko: Täyden koon kameroiden testi. Upeat täyden kennon kamerat!

Ajattelin että jees, näkee hiukan vertailua keskenään. Aloin lukemaan juttua ja samassa repesin täysin! Tesittä oli mukana sellaiset täyskennot kuin: Canon 5DmkII, Nikon D700, Sony A900 ja OLYMPUS E-3!! Siis häh!!!
Arvatkaa pärjäsikö Olympus hyvin... Myös nikonin ergonomiaa kehuttiin testin parhaaksi, Mutta sai silti käyttömukavuus kohdassa 88/100 kun canon sai 92/100? Moitittiin että kuvansäätimille saisi olla omat painikkeet kuten canonissa on? Eikö niitä sitten ole?
Mutta se miellytti että Sony pärjäsi yllättävän hyvin noiden kahden kuninkaan mukana. Sai jopa paremmat loppupisteet kuin Nikon?

Eli yhteenvetona tästä tilityksestä sanon, että nyt loppui lehden tilaus. Tällainen lehti, joka maksaa 8 € pitäisi kyllä olla laadukkaampi. Alan tästä lähtien ostaa r-kioskilta samanhintaisia jenkki / englantilaisia lehtejä.
Tuplasti enemmän asiaa, parempia kuvia ja testejä. Niin ja kaikki tämä samaan hintaan...

Ei ne norja/tanska/ruottalaiset osaa mitään......
LLEO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LLEO »

Olen tilannut Digi-kuva lehteä jo kaksi vuotta ja kyllä olen ollut tyytyväinen! Kursseista on paljon hyötyä (jos siis omistaa Photoshopin, Elementsin tai Lightroomin), lisäksi mukana on miltei aina testejä eri kameroista/objektiiveista tai muusta. Lukijan kuvat, niistä saa hyviä vinkkejä...

Olen siis tilannut lehteä jo aika kauan, kerran ostin Kamera-lehden, eikä ollut kehumista. Mielestäni Kamera-lehti on enemmän juorulehden kaltainen. Enemmän turhia uutisia ja vähemmän kuvia ja testejä.

Omaan silmään Digi-kuva on miellyttävämpi.
pexi85

LLEO kirjoitti:Olen tilannut Digi-kuva lehteä jo kaksi vuotta ja kyllä olen ollut tyytyväinen! Kursseista on paljon hyötyä (jos siis omistaa Photoshopin, Elementsin tai Lightroomin), lisäksi mukana on miltei aina testejä eri kameroista/objektiiveista tai muusta. Lukijan kuvat, niistä saa hyviä vinkkejä...
Jep, sanoinkin tuolla ylhäällä nuo juuri lehden hyviksi puoliksi. Testeissä vain on se huono puoli että jos testataan objektiivit merkeittäin, ei saisi antaa omien mielipiteiden vaikuttaa testien tuloksiin. Canon mies kun testaa vaikka Olympusta ei kovin hyviä arvosanoja saada.
LLEO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LLEO »

pexi85 kirjoitti:
LLEO kirjoitti:Olen tilannut Digi-kuva lehteä jo kaksi vuotta ja kyllä olen ollut tyytyväinen! Kursseista on paljon hyötyä (jos siis omistaa Photoshopin, Elementsin tai Lightroomin), lisäksi mukana on miltei aina testejä eri kameroista/objektiiveista tai muusta. Lukijan kuvat, niistä saa hyviä vinkkejä...
Jep, sanoinkin tuolla ylhäällä nuo juuri lehden hyviksi puoliksi. Testeissä vain on se huono puoli että jos testataan objektiivit merkeittäin, ei saisi antaa omien mielipiteiden vaikuttaa testien tuloksiin. Canon mies kun testaa vaikka Olympusta ei kovin hyviä arvosanoja saada.
Totta... Sitäpaitsi testeissä Olympukseen sopivat objektiivit ovat pelkästään Olympus merkkiä, vaikka Olympukseen käy kaikki 4/3 standardin objektiivit...
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Tuo Canonin suosiminen testeissä kyllä pistää silmään.
Uusimmassa lehdessä julistetaan valokuvauskilpailu, jonka kaikki palkinnot on Canonia (yhteisarvo 15300€) ja kilpailun tuomaristossa on mukana Canonin tuotepäällikkö! Hyvät suhteet lehdellä näyttäisi siihen suuntaan olevan.
radicalis

Viesti Kirjoittaja radicalis »

Suomi on pieni maa - puolueettomiin testeihin ei ole varaa.
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

radicalis kirjoitti:Suomi on pieni maa - puolueettomiin testeihin ei ole varaa.
Eiköhän tuo ole pohjoismainen (tai Norjalainen) julkaisu.
pexi85

Mutta kyllä testit yms. pitäisi tehdä puolueettomasti. Itse pystyn, vaikka pentaxilla kuvaan, kehumaan muitakin merkkejä.

Tuo tosiaan pisti taas silmään että vain canonia palkintoina. Ei siinä, kyllä kelpaisi mikä vain minullekin, mutta on tuo hiukan läpinäkyvää toimintaa.

Se muuten jäi häiritseen, että tässä numerossa piti olla K-7:n testi (haukkumissessio) muttei sitä ollutkaan. Nettisivuilla nimitäin oli maininta viime kuussa että arvostelu seuraavassa numerossa...
Viimeksi muokannut pexi85, Syys 02, 2009 18 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pexi85

Heidän kannattaisi palkata lisää arvostelijoita toimitukseen. Olisi jokaiselle merkille oma arvostelija. Sitten muiden merkkien arvostelijat voisivat lopuksi sanoa oman mielipiteensä.

Mutta noissakin runkotesteissä on se pointti, että melko varmasti noistakin toimittajista suurin osa kuvaa Canonilla / Nikonilla, jolloin uusi kamera, esimerkiksi joku Olympus, ei ole tuttu kamera heille. Tällöin säädöt, toiminnot ja muut "piilotetut" hienoudet eivät ehdi aueta heille millään. Veikkaan että testit tehdään 1-2viikossa.
Itse en ainakaan ehdi vielä perehtyä uuteen kameraan siinä ajassa.

Tällöin voi myös tulla se ilmiö että ko. kamera tuntuu kömpelöltä ja oudolta, napit ovat hukassa eikä kuvista tule niin hyviä, kuin sillä Canonilla jossa on kaikki tutut toiminnot jo monen vuoden takaa..

Mutta arvailujahan nämä vain ovat, tekevät miten tekevät.
radicalis

Viesti Kirjoittaja radicalis »

Gamma kirjoitti:
Eiköhän tuo ole pohjoismainen (tai Norjalainen) julkaisu.
En tiedä, kun en lue lehteä, mutta vanha sananlasku ei ole muuttunut mihinkään:
"raha paukkaa ja pasca laukkaa"

pexi85 kirjoitti:Mutta kyllä testit yms. pitäisi tehdä puolueettomasti. Itse pystyn, vaikka pentaxilla kuvaan, kehumaan muitakin merkkejä.
Pitäisi, mutta raha tekee ihmisestä ja instansseista kieroja valehtelijoita.

Pätee siis suuremmassa mittakaavassakin tosin vielä härskimmin. Tuskin näitä suuria vaihteluita eri testien välille syntyy puhtaasti testaajien huolimattomuudesta. Kyllä se on sponsoreiden rahapussi tai henkilökohtaiset preferenssit, jotka sanelevat testien lopputuloksen koskien yli 90% kaikista testeistä.
pexi85

radicalis kirjoitti: "raha paukkaa ja pasca laukkaa"
Pirun hyvä sananlasku xD
kenleh2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenleh2 »

Ala-arvoinen ja onneton kuvatus lehdeksi...
OskuV

Viesti Kirjoittaja OskuV »

LLEO kirjoitti: Kursseista on paljon hyötyä (jos siis omistaa Photoshopin, Elementsin tai Lightroomin), lisäksi mukana on miltei aina testejä eri kameroista/objektiiveista tai muusta. Lukijan kuvat, niistä saa hyviä vinkkejä...
Juu, puoli lehteä kun keskittyy tietokoneella ja parilla ohjelmalla tuhraamiseen niin jee, ei kiinnosta.
Lisäksi lehdessä on ollu virheellistä tietoa siten että se suosii Canonia. Aika jännä muuten että muutkin on huomannu iso Ceetä suosivan linjan. Sanoisinko siis että testitulokset on ihan diipadaapaa.
Lisäksi testiin liittyvät artikkelit on todella lyhyitä ja ympäripyöreitä. Toistellaan merkin myyntimiesten puheet ja lopuksihan se Canon voitti. "Nikon on käyttöergonomialtaan ylivoimainen tässä testissä" ja sit Canon saa paremmat pisteet...

Perseestä koko digikuva lehti. Tilaan kameralehteä jatkossakin.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OskuV kirjoitti:................Perseestä koko digikuva lehti. Tilaan kameralehteä jatkossakin.
Oon päässyt astetta ylemmälle tasolle, lopetin Kamera-Lehden kestotilauksen viimmeviikolla.

Tulee tilattuna enää Professional Photographer ja Musta Taide.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
pexi85

Hannu KH kirjoitti:
OskuV kirjoitti:................Perseestä koko digikuva lehti. Tilaan kameralehteä jatkossakin.
Oon päässyt astetta ylemmälle tasolle, lopetin Kamera-Lehden kestotilauksen viimmeviikolla.

Tulee tilattuna enää Professional Photographer ja Musta Taide.
Eilen loppui molempien tilaus, sekä kamera- että digikuvalehden.

Mutta ehti vielä uusin digikuva tulla postista tänään, oli taas mielenkiintoinen kameravertailu:

Canon 500D= 90%
Nikon D5000= 91%
Olympus E-P1= 89%
Panasonic lumix DMC-GH1= 86%
Pentax K-7= 88%
Sony A380= 86%

Eikös nuo kamerat kuitenkin ole hiukan eri sarjan kameroita? Vertasivat Pentaxia aloittelija/perustason järkkäreihin?
Ei siinä muuta, mutta Pentax menetti hinta-kategoriassa yli 10% pisteitä koska testaajien yli 200€ liian KALLIS!
Tietysti se on liian kallis verrattuna muihin, mutta se onkin eri luokan kamera ja siinä luokassa halvimpia ominaisuuksiinsa nähden.

Tässä jälleen yksi syy miksi tilauksen lopetin. Jos tehdään kameravertailuja, tehdään se kunnolla eikä puolihuolimattomasti. Muutenkin nuo vertailut pitäisi supistaa vain pariin-kolmeen malliin kerrallaan.
Vastaa Viestiin