Lähikuvausta , mutta miten?
-
Lähikuvausta , mutta miten?
Haluaisin tulevana kesänä kuvata lähikuvia
digijärkkärillä. Pyytäisin uutena kuvaajana hyviä
neuvoja lähikuvaukseen: onko ns. objektiiveihin
liitettävistä lähilinsseistä hyötyä, vai täytyisikö
hankkia mikro-objektiivi?
Käytössäni on tavalliset Nikkor 12-24/DX ja 24-85/G
objektiivit. Onko näihin saatavilla lähilinssejä, ja
millaista mikro-objektiivia suosittelisitte hyönteisten
ja kukkien lähikuvaukseen? Hinta tulisi olla myös
kohtuullinen. Onko käytettyjä liikkeellä missään?
Digijärkkäri ollut lähikuvausmielessä aikamoinen
pettymys, verrattuna esim. uusien 8 milj.pikselin
"digipokkareiden" mahtaviin lähiominaisuuksiin.
digijärkkärillä. Pyytäisin uutena kuvaajana hyviä
neuvoja lähikuvaukseen: onko ns. objektiiveihin
liitettävistä lähilinsseistä hyötyä, vai täytyisikö
hankkia mikro-objektiivi?
Käytössäni on tavalliset Nikkor 12-24/DX ja 24-85/G
objektiivit. Onko näihin saatavilla lähilinssejä, ja
millaista mikro-objektiivia suosittelisitte hyönteisten
ja kukkien lähikuvaukseen? Hinta tulisi olla myös
kohtuullinen. Onko käytettyjä liikkeellä missään?
Digijärkkäri ollut lähikuvausmielessä aikamoinen
pettymys, verrattuna esim. uusien 8 milj.pikselin
-
- Viesti:
Re: Lähikuvausta , mutta miten?
kas kummaa kun käytät varmaankin 1.5/1.6 cropilla noita laajakulmalinssejäsi, tuskin pystytkään pääsemään kovin lähelle etenkään kun polttoväli pitenee vaikka olisikin 12mm. tämän takia on olemassa erikseen makrolinssejä. vertailepa vaan yleistä kuvanlaatua hyvällä sarjalla järkkärilinssejä ja jollain 8mpix prosumer-vouhotuksella. järkkäreissä ei ole monia eri linssejä turhan takia.Converter kirjoitti:Digijärkkäri ollut lähikuvausmielessä aikamoinen pettymys, verrattuna esim. uusien 8 milj.pikselin
-
Vaihtoehdot ovat, lähilinssi, joka tulee suodinkierteeseen, loitot, tai palje jotka lisäävät objeltiivin ja kennon keskinäistä etäisyyttä ja lähikuvausobjektiivit. Viimeisin on suositeltavin mutta kallis vaihtoehto.
Tamronin kehuttu 90/2,8 markro näyttää maksavan esim:
http://www.technikdirekt.de
Tamron SP 2,8/90 Macro N/AF
EUR 378,-
Joten ei paha, ja voihan tuota käyttää tietysti muuhunkin.
Loitot,
Kenko Zwischenringsatz N/AF
EUR 165,-
on halvempi mutta lähikuvaus ei ole yhtä kätevää, ja kuvaussuhteet valitaan portaittain. Myöskään kaikki, tai oikeastaan harva objektiivi soveltuu lähikuvaukseen hirveän hyvin, mutta periaatteessa loitot käyvät joka objektiiviin, koska ne tulevat kameran ja objektiivin väliin.
Lähinnssien hintoja
ja haarukkaa näyttää Hoyalla olevan:
Hoya Nahlinse +1 HMC 52
EUR 17,---------
Hoya Nahlinse +4 HMC 67
EUR 24,-
Itse en ostaisi 4:n diopterin lähilinssiä.
Tamronin kehuttu 90/2,8 markro näyttää maksavan esim:
http://www.technikdirekt.de
Tamron SP 2,8/90 Macro N/AF
EUR 378,-
Joten ei paha, ja voihan tuota käyttää tietysti muuhunkin.
Loitot,
Kenko Zwischenringsatz N/AF
EUR 165,-
on halvempi mutta lähikuvaus ei ole yhtä kätevää, ja kuvaussuhteet valitaan portaittain. Myöskään kaikki, tai oikeastaan harva objektiivi soveltuu lähikuvaukseen hirveän hyvin, mutta periaatteessa loitot käyvät joka objektiiviin, koska ne tulevat kameran ja objektiivin väliin.
Lähinnssien hintoja
ja haarukkaa näyttää Hoyalla olevan:
Hoya Nahlinse +1 HMC 52
EUR 17,---------
Hoya Nahlinse +4 HMC 67
EUR 24,-
Itse en ostaisi 4:n diopterin lähilinssiä.
-
- Viesti:
Minulla on tuo aikaisemmin mainittu Tamron 90mm makro. Minusta se on hyvä objektiivi. Kuvausetäisyys on minimissään muutama sentti siitä objektiivin etupäästä.
Loitot ja palkeet ovat muuten aika hyviä makrokuvaukseen, mutta niissäkin pitäisi olla sopiva objektiivi. Kokeilin tänään objektiivejani makroilun kannalta. Minulla on vanha palje, jossa on kierrekiinnittys. Kokeilin sitä kierrekiinnitteisillä objektiiveilla. 28mm objektiivi ei toimi sen kanssa. Pienikin loitonnus ja kohteen pitäisi olla etumaisen linssin sisäspuolella....
Kokeiluistani tein nettisivun:
http://www.dinikon.net/macro/
Varoitus: kuvia on yhteensä lähes megan verran tuolla sivulla.
Kyllä sillä palkeella pääsisi parhaimpaan suurennussuhteeseen, mutta se on hankala käyttää. Tarkennus pitää tehdä käytännössä liikuttamalla objektiivia lähemmäs tai kauemmas kohteesta. Jos huomenna on yhtä kaunis sää kuin tänään, voisi oikeastaan tehdä pari lisäkoetta. Pitää vaan suunnitella hiukan tarkemmin.
Minä pidän kyllä Tamronin makrosta eniten ja taidan tyytyä siihen.
Loitot ja palkeet ovat muuten aika hyviä makrokuvaukseen, mutta niissäkin pitäisi olla sopiva objektiivi. Kokeilin tänään objektiivejani makroilun kannalta. Minulla on vanha palje, jossa on kierrekiinnittys. Kokeilin sitä kierrekiinnitteisillä objektiiveilla. 28mm objektiivi ei toimi sen kanssa. Pienikin loitonnus ja kohteen pitäisi olla etumaisen linssin sisäspuolella....
Kokeiluistani tein nettisivun:
http://www.dinikon.net/macro/
Varoitus: kuvia on yhteensä lähes megan verran tuolla sivulla.
Kyllä sillä palkeella pääsisi parhaimpaan suurennussuhteeseen, mutta se on hankala käyttää. Tarkennus pitää tehdä käytännössä liikuttamalla objektiivia lähemmäs tai kauemmas kohteesta. Jos huomenna on yhtä kaunis sää kuin tänään, voisi oikeastaan tehdä pari lisäkoetta. Pitää vaan suunnitella hiukan tarkemmin.
Minä pidän kyllä Tamronin makrosta eniten ja taidan tyytyä siihen.
-
- Viesti:
Re: Lähikuvausta , mutta miten?
Lähilinsseistä on mielestäni oleellista hyötyä vain makro-objektiivin kanssa. 2x kertoja auttaa makron kanssa myös mukavasti.Converter kirjoitti:onko ns. objektiiveihin liitettävistä lähilinsseistä hyötyä, vai täytyisikö hankkia mikro-objektiivi? Käytössäni on tavalliset Nikkor 12-24/DX ja 24-85/G objektiivit.
Sinun kannattaisi pohtia tarkemmin millaisen suurennussuhde-alueen haluat saavuttaa, millaisella työskentelyetäisyydellä ja millä valovoimalla, vaikuttaa kalustoon (ja kulunkiin) aika tavalla.
Kovin lyhyestä työskentelyetäisyydestä on mm se merkittävä haitta että kohteen valaiseminen tulee varsin hankalaksi ynnä varsinkin elävät kohteet eivät tykkää kovin hyvää jos menee ja tyrkkää objektiivin melkein niihin kiinni.
Valovoima puolestaan hupenee aika rajusti kun mennään suurempiin suurennoksiin joten elävät kohteet tulee hankaliksi kuvata ja vakaa jalusta tai makropöytä on usein tarpeen liikkumattomille kohteillekin. Rengassalama ei tähän ole ollenkaan mikään pelastus, kannattaa kokeilla sitä ennenkuin ostaa, toissä niitä on kaksikin kappaletta jossain laatikonpohjalla pölyttymässä käyttämättömänä, ne eivät sovellu lainkaan kovin lyhyille työskentelyetäisyyksille ja silloinkin kun etäisyys on sopiva niin aiheuttavat usein varsin ikäviä heijastuksia.
Timo Autiokari
-
Kuvanlaatu ei ole kesympien linssien tasolla. Syy voi kyllä olla kehnossa yhteensopivuudessa siihen varsinaiseen objektiiviin, mutta olin kokeiluuni todella pettynyt.SamiN kirjoitti:Voitko tarkentaa mikset? Kärsiikö kuvanlaatu vai meneekö syväterävyys jo liian pieneksi?OskuK kirjoitti:Itse en ostaisi 4:n diopterin lähilinssiä.
Minusta paras vaihtoeho olisi macro-objektivi ja jos ei kuvautumissuhde piisaa niin sitten lisäksi loitto. Itse olen kuvannut lähinnä Nikonin normaalilla kääntörenkaan kanssa, sekin on halpa mutta ei kauhean kätevä vaihtoehto. Loitot on myös kasissa, mutta juuri ostamani 55mm/ micro Nikkor on kyllä käytettävyydessään niin paljon virityksiä edellä että huh. Kokeillahan voi vaikka irroittamalla objektiivin ja tunkemalla wc-rullanpätkän väliin...sehän on loitto ;-)...tai laatikosta löytyvällä suurennuslasilla, sehän on oikeastaan lähilinssi...itse asiassa olen ensimmäiset lähikuvani ottanut n. vuonna 73 kompaktikameralla ja sinitarralla objektiiviin eturenkaaseen kiinnitetyllä suurennuslasilla...arvatkaas miten selvitin oikean tarkennuksen? ;-)
-
Kansi auki, voipaperia filmiradalle ja huppu pään ja kameran yliOskuK kirjoitti:...itse asiassa olen ensimmäiset lähikuvani ottanut n. vuonna 73 kompaktikameralla ja sinitarralla objektiiviin eturenkaaseen kiinnitetyllä suurennuslasilla...arvatkaas miten selvitin oikean tarkennuksen? ;-)SamiN kirjoitti:Voitko tarkentaa mikset? Kärsiikö kuvanlaatu vai meneekö syväterävyys jo liian pieneksi?OskuK kirjoitti:Itse en ostaisi 4:n diopterin lähilinssiä.
:-) ??
-
Asioita selveni aikatavalla. Taidan kallistua oikean makro-
objektiivin hankitaan. Mutta: vielä objektiivimerkeistä,
onko tietoa, onko makrolaseja vertailtu missään,
voitteko lähettää sivulinkkejä palstalle asiasta.
Vaihtoehtoina olisivat Sigma, Nikkor ja kenties Tamron.
Entä 50mm vs. 100mm makrolasien erot?
Kumpi olisi parempi hyönteisten ja perhosten
kuvaamiseen? Olisiko jollakin laittaa vertailua
50 ja 100 makrojen eroista kuvina?
objektiivin hankitaan. Mutta: vielä objektiivimerkeistä,
onko tietoa, onko makrolaseja vertailtu missään,
voitteko lähettää sivulinkkejä palstalle asiasta.
Vaihtoehtoina olisivat Sigma, Nikkor ja kenties Tamron.
Entä 50mm vs. 100mm makrolasien erot?
Kumpi olisi parempi hyönteisten ja perhosten
kuvaamiseen? Olisiko jollakin laittaa vertailua
50 ja 100 makrojen eroista kuvina?
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tuo tuntuisi oikealta, mutta minä en ymmärrä oikein noitten objektiivien polttovälin käsitettä. Esimerkiksi jotkut pitkät zoomit, 30-300 milliset ovat 300 mm asennossakin fyysisesti lyhyempiä kuin 300mm.JuhaH kirjoitti:Eikös se etäisyys mitata kennon pinnalta?adapteri kirjoitti: Kysymys vaan on, että mitattuna mistä?
Jos makrolla kuvataan kuvaussuhteella 1:1, se tarkoittaisi (luullakseni), että linssi on kohteen ja kennon puolivälissä. Jos objektiivi on kuitenkin fyysisesti lyhyempi kuin sen polttoväli, siinä on sitten joku "virtuaalilinssi", josta etäisyys mitataan.
-
-
- Viesti:
Makro objektiivit ovat tietysti paras, mutta kallein vaihtoehto.
Kohtuullisen hyvään lopputulokseen pääsee loittorenkailla, vaikkei ehkä siihen tarkoitukseen objektiiviä ole suunniteltu on kuitenkin lopputulos on parempi kuin mitä eteen asetettavien linssien kanssa.
Loittorengas sarja ei paljon maksa, ja tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia lähikuvaamiseen. Jos haluaa erityisesti keskittyä makrokuvaukseen on parempi tietysti hankkia asianomaiset objektiivit.
Objektiiveistä ensimmäistä tuskin tuohon tarkoitukseen voi edes käyttää, jälkimmäinen tarjoo jo mahdollisuuksia loittojen käyttöön. Itse olen käyttänyt 25 mm rengasta, mutta tuolle polttovälille saattaisi hieman lyhyempi sopia paremmin. 35-135 tuo rengas on kohtuullisen mukava.
Samoilla sivuilla missä muitakin objektiivejä verrataan on ollut myös macrot vertailussa.
Kohtuullisen hyvään lopputulokseen pääsee loittorenkailla, vaikkei ehkä siihen tarkoitukseen objektiiviä ole suunniteltu on kuitenkin lopputulos on parempi kuin mitä eteen asetettavien linssien kanssa.
Loittorengas sarja ei paljon maksa, ja tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia lähikuvaamiseen. Jos haluaa erityisesti keskittyä makrokuvaukseen on parempi tietysti hankkia asianomaiset objektiivit.
Objektiiveistä ensimmäistä tuskin tuohon tarkoitukseen voi edes käyttää, jälkimmäinen tarjoo jo mahdollisuuksia loittojen käyttöön. Itse olen käyttänyt 25 mm rengasta, mutta tuolle polttovälille saattaisi hieman lyhyempi sopia paremmin. 35-135 tuo rengas on kohtuullisen mukava.
Samoilla sivuilla missä muitakin objektiivejä verrataan on ollut myös macrot vertailussa.