D80
-
- Viesti:
-
Onhan ne painaviakin mutta kyllä 35mm on polttovälinä cropillakin parempi kuin 30mm.. jos kittinikkorien (18-55mm ja 18-135mm) 35mm asento on lähempänä sitä.radicalis kirjoitti:Keskustelu loppuisi lyhyeen, jos pitäisi puhua vain julkistetusta tiedosta :).telegram kirjoitti:Ei mitään faktaa, ajattelin vain minäkin kokeilla tehdä ennustuksen, joka on todellisuudessa oikeasti vain haave. :)Pabloooo kirjoitti: Sopivalta toki kuulostaa, mutta onko tästä vielä minkään sortin faktaa saatavilla? :P
Ei silti, jos nyt tuon D80 ostaa opettelukameraksi ja koittaa sitä täyteen kennoon pystyvillä linsseillä päivittää niin lienee sitten helppo vaihtaa myöhemmin kameraa jos ja kun siltä tuntuu.
Sinällään en ymmärrä ff-optiikan hamstrausta croppikennolliseen. Polttovälit ovat usein jokseenkin epäkäytännöllisiä. Ja miksei nauttisi cropista täysillä kun voi, eikä murehtisi tulevaa? Vermeet saa aina myytyä ja takkiin tulee joka tapauksessa.
-
Tippuuhan se arvo, mutta nyt on uuden hinta niin halpa että absoluuttista pudotusta ei ole odotettavissa kovin paljoa.kaapu kirjoitti:No, mitenhän tulee käymään jatkossa tuon D80 jälleenmyyntiarvon? Arvostan kuitenkin vakaaja sen verran paljon eikä nuo Nikonin VR:t mitään sikahalpoja ole.
D50:lle käypäinen jälleenmyyntiarvo oli vielä puoli vuotta - vuosi sitten n. 300 - 400 e iästä riippuen, ja kyseessä oli alun alkaenkin halvempi malli kuin D80. D70 on ollut sitten samoihin aikoihin karvan verran kalliimpi käytettynä, mutta se taas oli mallina iäkkäämpi, mikä joissain asioissa näkyi ihan käytännössä. Varmaan nyt ostettavasta D80:stä voisi kuvitella saavansa vuoden päästä käytettynä ainakin nelisen sataa euroa, kun vastaavalla rahalla ei silloinkaan tule saamaan uutena mitään läheskään yhtä hyvää Nikonia.
18-70 tulee olemaan käytettynä n. 150 euron klasi varmaan jatkossakin, kuten on jo pitkään ollut. Mutta sitä nyt ei juuri kannatakaan myydä kuin korkeintaan parempaan valovoimaan vaihtaakseen.
-
- Viesti:
Voi vitsit. Pitikö juuri minunkin "hurahtaa" Nikoniin. No, jos niin kävisi niin nopeasti lähtisi tuo 18-70 myyntiin ja tilalle 16-85.telegram kirjoitti:
18-70 tulee olemaan käytettynä n. 150 euron klasi varmaan jatkossakin, kuten on jo pitkään ollut. Mutta sitä nyt ei juuri kannatakaan myydä kuin korkeintaan parempaan valovoimaan vaihtaakseen.
edit.. Jaa, no kun miettii niin Penalta saiskin sitten jo sääsuojattua putkea ja kiinteällä 2.8:lla melkein samaan hintaan.
-
Kannattaa tuota D-kasikymppiäkin harkita. Se on aika mukaansatempaava kamera.kaapu kirjoitti:Voi vitsit. Pitikö juuri minunkin "hurahtaa" Nikoniin. No, jos niin kävisi niin nopeasti lähtisi tuo 18-70 myyntiin ja tilalle 16-85.telegram kirjoitti:
edit.. Jaa, no kun miettii niin Penalta saiskin sitten jo sääsuojattua putkea ja kiinteällä 2.8:lla melkein samaan hintaan.
-
- Viesti:
-
Nää on aika samankaltaiset ja saman näköisetkin rungot ja kuvauspuolen ominaisuudet on aika lailla samat. Ergonomiapuolikin on tutun tuntuinen. Jotenkin Pentax on tuntunut tietyllä viisiin Nikonin sukulaissielulta kameravalmistajana. K10:ssä on kyllä monet hyvät ja tempaavat puolensa, kuten se sääsuojaus, metallirunko ja mikä ettei vakaajakin jos hämärässä kuvaa enempi. Mut sitten Niksussa on taas omat juttunsa, kuten vaikka valikosta päälle kytkettävä etsinristikko ja siinä ei tartte - jatkuva purnauksen aihe mulla - räpsyttää salamastroboa tarkennuksen apuvaloksi kuten melkein kaikissa muissa vastaavissa kameroissa (näyttää tyhmältä ja häiritsee kaikkia sivullisia), vaan on ihan oma lamppu sitä varten.kaapu kirjoitti:Onko tempaavampi kuin Pentax K10? Runko Saksasta postikuluineen 550e.telegram kirjoitti: Kannattaa tuota D-kasikymppiäkin harkita. Se on aika mukaansatempaava kamera.
-
- Viesti:
Etkös jo kerran tilannut?kaapu kirjoitti:Onko tempaavampi kuin Pentax K10? Runko Saksasta postikuluineen 550e.telegram kirjoitti: Kannattaa tuota D-kasikymppiäkin harkita. Se on aika mukaansatempaava kamera.
Mikä ihmeen merkkikriisi sinulla muutenkin on? Minä en ainakaan ole muuttunut ihmisenä yhtään, vaikka kuvaankin Nikonilla. Olisin aivan hyvin voinut päätyä mihin tahansa muuhun merkkiin ja olla täysin tyytyväinen. Jokaisessa rungossa on hyvät ja huonot puolet, eikä eroja niin hirveästi ole, kun pysytään suurin piirtein samassa hintaluokassa.
En muutenkaan ole millään tavalla tosissani merkkivitsailujen suhteen. Ne vain kuuluvat harrastukseen ja ovat ikään kuin keskusteluiden suola :). Että onnea vaan merkkivalintaan!
-
- Viesti:
Minut ainakin olet saanut vakuuttuneeksi omasta Nikon-fanaattisuudestasi. Ja vielä paremmin D80-fan... Mutta ilmeisesti erehdyin. Ja mikäli sinua niin kovasti kiinnostaa kaikkien foorumilaisten tekemiset (uusi kun olet) niin kerrotaan nyt sitten. Tilasin K10 ensin Cyberport.de kaupasta ja pitkän odottelun ja mailien vaihdon jälkeen sain kuulla, että tavara onkin loppunut.radicalis kirjoitti:Etkös jo kerran tilannut?kaapu kirjoitti:Onko tempaavampi kuin Pentax K10? Runko Saksasta postikuluineen 550e.telegram kirjoitti: Kannattaa tuota D-kasikymppiäkin harkita. Se on aika mukaansatempaava kamera.
Mikä ihmeen merkkikriisi sinulla muutenkin on? Minä en ainakaan ole muuttunut ihmisenä yhtään, vaikka kuvaankin Nikonilla. Olisin aivan hyvin voinut päätyä mihin tahansa muuhun merkkiin ja olla täysin tyytyväinen. Jokaisessa rungossa on hyvät ja huonot puolet, eikä eroja niin hirveästi ole, kun pysytään suurin piirtein samassa hintaluokassa.
En muutenkaan ole millään tavalla tosissani merkkivitsailujen suhteen. Ne vain kuuluvat harrastukseen ja ovat ikään kuin keskusteluiden suola :). Että onnea vaan merkkivalintaan!
No, syyllistyin ilmeisesti kovaankin rikkomukseen kun en ostanut sitä mistä puhuin täällä joskus. Anteeksi.
Hei radicalis, hoidetaanhan jatkossa nämä keskustelut yksityisviestein.
Totta kai kiinnostaa, kun paatunut canhonisti ensin vaihtaa Pentaxiin ja sitten Nikoniin. Mitä mielenkiintoisempaa tällä keskustelupalstalla voi tapahtua? Tämä on paljon parempaa draamaa kuin mitkään Salvatut Eläimet :). Anteeksi vaan jos koet, että olen loukannut yksityisyyttäsi. Jokainen kuitenkin vastaa kirjoituksistaan.kaapu kirjoitti:Minut ainakin olet saanut vakuuttuneeksi omasta Nikon-fanaattisuudestasi. Ja vielä paremmin D80-fan... Mutta ilmeisesti erehdyin. Ja mikäli sinua niin kovasti kiinnostaa kaikkien foorumilaisten tekemiset (uusi kun olet) niin kerrotaan nyt sitten. Tilasin K10 ensin Cyberport.de kaupasta ja pitkän odottelun ja mailien vaihdon jälkeen sain kuulla, että tavara onkin loppunut.radicalis kirjoitti:Etkös jo kerran tilannut?kaapu kirjoitti: Onko tempaavampi kuin Pentax K10? Runko Saksasta postikuluineen 550e.
No, syyllistyin ilmeisesti kovaankin rikkomukseen kun en ostanut sitä mistä puhuin täällä joskus. Anteeksi.
Hei radicalis, hoidetaanhan jatkossa nämä keskustelut yksityisviestein.
D80 on silti loistava kamera!
-
- Viesti:
Aiemmin käytin Pentaxin pokkareita ja sitten siirryin Canon järjestelmän käyttäjäksi. Fanaattinen en ole ollut "pitkän" urani missään vaiheessa. 400D:n ostin sen halvan hinnan vuoksi. K10 sai minut kiinnostumaan ominaisuuksien ja halvan hinnan vuoksi. D80 puolestaan kiinnostaa jälleen sen edullisen hinnan takia.
Jos rahaa olisi enemmän niin selvä valinta olisi ehdottomasti Pentax K20. Mutta kun rahaa on rajoitetusti niin täytyy miettiä tarkkaan mihin sijoittaa. K10 houkuttelee eniten sen sääsuojauksen ansiosta joka mahdollistaisi paljon laajemman harrastamisen.
Minulla on sinänsä autuas tilanne kun voin valita minkä tahansa järjestelmän mutta valinta ei ole helppo. Jos joudun hankkimaan D80 niin voin vain toivoa, että oppisin pitämään siitä. Pelottaa vain, että se saattaa lähteä hyvin pian vaihtoon kun ominaisuudet eivät tahdo riittää.
Jos rahaa olisi enemmän niin selvä valinta olisi ehdottomasti Pentax K20. Mutta kun rahaa on rajoitetusti niin täytyy miettiä tarkkaan mihin sijoittaa. K10 houkuttelee eniten sen sääsuojauksen ansiosta joka mahdollistaisi paljon laajemman harrastamisen.
Minulla on sinänsä autuas tilanne kun voin valita minkä tahansa järjestelmän mutta valinta ei ole helppo. Jos joudun hankkimaan D80 niin voin vain toivoa, että oppisin pitämään siitä. Pelottaa vain, että se saattaa lähteä hyvin pian vaihtoon kun ominaisuudet eivät tahdo riittää.
-
Kyllä tos nyt aika pitkälle pitäis ominaisuuksien riitellä.kaapu kirjoitti: Minulla on sinänsä autuas tilanne kun voin valita minkä tahansa järjestelmän mutta valinta ei ole helppo. Jos joudun hankkimaan D80 niin voin vain toivoa, että oppisin pitämään siitä. Pelottaa vain, että se saattaa lähteä hyvin pian vaihtoon kun ominaisuudet eivät tahdo riittää.
-
- Viesti:
Kyllä ne taitavat vesisateessa loppua hyvinkin pian.telegram kirjoitti:Kyllä tos nyt aika pitkälle pitäis ominaisuuksien riitellä.kaapu kirjoitti: Minulla on sinänsä autuas tilanne kun voin valita minkä tahansa järjestelmän mutta valinta ei ole helppo. Jos joudun hankkimaan D80 niin voin vain toivoa, että oppisin pitämään siitä. Pelottaa vain, että se saattaa lähteä hyvin pian vaihtoon kun ominaisuudet eivät tahdo riittää.
-
En tiiä kun mulla on sellainen sadesuojahuppu sitä varten.kaapu kirjoitti:Kyllä ne taitavat vesisateessa loppua hyvinkin pian.telegram kirjoitti:Kyllä tos nyt aika pitkälle pitäis ominaisuuksien riitellä.kaapu kirjoitti: Minulla on sinänsä autuas tilanne kun voin valita minkä tahansa järjestelmän mutta valinta ei ole helppo. Jos joudun hankkimaan D80 niin voin vain toivoa, että oppisin pitämään siitä. Pelottaa vain, että se saattaa lähteä hyvin pian vaihtoon kun ominaisuudet eivät tahdo riittää.
Yleensä kyllä kuvaajan kiinnostus loppuu jo ensimmäisiin taivaalta tippuviin vesipisaroihin, joten vähälle käytölle on jäänyt.
-
- Viesti:
telegram kirjoitti: Kyllä tos nyt aika pitkälle pitäis ominaisuuksien riitellä.
kaapu kirjoitti:Kyllä ne taitavat vesisateessa loppua hyvinkin pian.
Monestihan sitä jäisi mieluummin sisälle sateella mutta eikös vain ole kiinnostava ajatus kuvailla sateellakin huoletta. Itsekin olen käyttänyt muovia kameran suojana mutta olisihan se helpompaakin voinut olla.telegram kirjoitti: En tiiä kun mulla on sellainen sadesuojahuppu sitä varten.
Yleensä kyllä kuvaajan kiinnostus loppuu jo ensimmäisiin taivaalta tippuviin vesipisaroihin, joten vähälle käytölle on jäänyt.
-
Periaatteessa sateessa olisi kiinnostava kuvata. Mutta tavallisesti minä ja kiinnostava kohde olemme aivan eri paikoissa sadesäällä. :(kaapu kirjoitti:Monestihan sitä jäisi mieluummin sisälle sateella mutta eikös vain ole kiinnostava ajatus kuvailla sateellakin huoletta. Itsekin olen käyttänyt muovia kameran suojana mutta olisihan se helpompaa voinut olla.telegram kirjoitti: Kyllä tos nyt aika pitkälle pitäis ominaisuuksien riitellä.
Kyllä ne taitavat vesisateessa loppua hyvinkin pian.
En tiiä kun mulla on sellainen sadesuojahuppu sitä varten.
Miksipä ei kuvaisi vaikkapa sopivassa paikassa rankkasateessa sateenvarjoineen törmäileviä ihmisiä tms. mustavalkoisena. Se on ollut pitkään mielessä. Tosin mv-kuvat pitää ottaa filkalle. Mv-digikuvat tapaa olla vähän pliisuja ja luonteettomia.
-
- Viesti:
-
Et keinotekoisia ja epäaitoja paitsi jos kenno oikeasti mustavalkoinen. ja maisemia vois kuvitella satella tai miksei lintuja tai jopa kukkia tai sieniä itse asiassa on asioita jota vain lähinnä sateella tapaa oletan keleihin liittyy osin sekin miksi ymmärtääkseni Hannu Hautalakin kuvaa vieläkin filmille. No ainakin ainoa syy itsellä olisi kelit ehkä kunnon laajikset (kevyitä et halvalla saa valmistajankin tarjontaa) et etsimet...telegram kirjoitti:Periaatteessa sateessa olisi kiinnostava kuvata. Mutta tavallisesti minä ja kiinnostava kohde olemme aivan eri paikoissa sadesäällä. :(kaapu kirjoitti:Monestihan sitä jäisi mieluummin sisälle sateella mutta eikös vain ole kiinnostava ajatus kuvailla sateellakin huoletta. Itsekin olen käyttänyt muovia kameran suojana mutta olisihan se helpompaa voinut olla.telegram kirjoitti: Kyllä tos nyt aika pitkälle pitäis ominaisuuksien riitellä.
Kyllä ne taitavat vesisateessa loppua hyvinkin pian.
En tiiä kun mulla on sellainen sadesuojahuppu sitä varten.
Miksipä ei kuvaisi vaikkapa sopivassa paikassa rankkasateessa sateenvarjoineen törmäileviä ihmisiä tms. mustavalkoisena. Se on ollut pitkään mielessä. Tosin mv-kuvat pitää ottaa filkalle. Mv-digikuvat tapaa olla vähän pliisuja ja luonteettomia.
itse olin niin "hullu" että Nikon D50 rungolla viime kesänä pienellä tihkulla kuvasin ja hyviä kuvia tulikin vain optiikkaa vaihdettiin katetussa tilassa.
-
En mä ainakaan oo kotiin kameraa jättänyt sen takia, että sataa vähän tai paljon. Kamerat kestää sen minkä kestää, linkin takaa voi vilkasta tammikuun myrskymeininkiä Suomenlinnasta, tuuli oli niin kova, että tuntu että vesipisarat menee kasvojen ihosta läpi. Etulinssi pysy ehkä nanosekunnin vapaana vesipisaroista.
Kameran ympärille olin laittanut pizzataxin kuljetus pussin, sellanen läpinäkyvä ja reikä putkelle ja kuminauhalla kiristin sen siihen. Hyvin skulaa edelleen ja kamerana siis D80.
Tuolla muutama kuva suomenlinnasta:
http://joonan.kuvat.fi/kuvat/2008+viiko ... C_6677.JPG
Kameran ympärille olin laittanut pizzataxin kuljetus pussin, sellanen läpinäkyvä ja reikä putkelle ja kuminauhalla kiristin sen siihen. Hyvin skulaa edelleen ja kamerana siis D80.
Tuolla muutama kuva suomenlinnasta:
http://joonan.kuvat.fi/kuvat/2008+viiko ... C_6677.JPG