d40/x:n omistajat, mitä hankintoja mielessä?

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
nikon-d40

Viesti Kirjoittaja nikon-d40 »

kuvamatti kirjoitti:Sigman 30mm linssi on itselläkin hankintalistalla joten sitä edullista ostopaikkaa olen etsimässä.
Jos sekä Nikkoria että sigmaa on ostamassa, kannattaa kurkata http://www.purelygadgets.co.uk/ :n tarjonnat. Jos pelkkää sigmaa ostaa, ehkä kannattaa ostaa Verkkokaupasta (siis verkkokauppa.com), riippuen tietysti millainen takuukäytäntö heillä on. Jos pelkkää Nikkoria tai Nikonia (esim. salamat) on ostamassa, silloin bhphotovideo saattaa olla paras paikka.

Olettaen, että postituskulut ovat "merkittäviä" ja sattuu sijaitsemaan verkkokauppa.com:n "läheisyydessä" (eli ei tarvitse maksaa postituskuluja sinne/sieltä).

Itse olen jo jonkin aikaa seuraillut ja vertaillut sekä bhphotovideon, purelygadgetsin että verkkokaupan hintoja ja tullut edellä esitettyyn johtopäätökseen, tosin PG on ehkä laskenut nikkorin hintoja, joten se on muuttunut houkuttelevammaksi myös nikonin objektiivien ja salamien/salamoiden suhteen (en ole huomioinut postituskuluja, mutta valuutta- ja veroerokulut huomioin).

Itselläni on sigma 10-20mm noussut ykköshankinnaksi, eikä sitä saa tuolta PG:stä (en ainakaan nikoniin löytänyt). Lisäksi olen lukenut, että objektiivilla on laatuvaihtelua, eli saattaa joutua palauttamaan sen kauppaan. Siitä syystä verkkokauppa.com on varsin houkutteleva vaihtoehto, kivijalkaliike löytyy melko läheltä kotoa ja työpaikkaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nikon-d40

nikon-d40 kirjoitti: Itselläni on sigma 10-20mm noussut ykköshankinnaksi, eikä sitä saa tuolta PG:stä (en ainakaan nikoniin löytänyt).
Nyt PG:stä olisi saatavilla myös Sigman 10-20mm Nikonille (http://www.purelygadgets.co.uk/showprod ... rodid=9577). Olen kallistunut PG:n kannalle, punta on halventunut siinä samassa kuin dollarikin (tai euro on vahvistunut molempiin nähden), mutta Iso-Britanniasta ostetuista tuotteista ei kanneta tullia eikä veroa (eihän?) ja vaikka lisäisi maiden välisen alv-veroeron hintaan, vaikuttaisi siltä, että PG tulisi lähes kaikissa tapauksissa (joiden hankintaa suunnittelen) halvemmaksi kuin PHPhotoVideo. Ainoastaan SB-600 vaikuttaisi tulevan jälkimmäisessä halvemmaksi. Toimituskuluja en ole huomioinut, niissä voi tietysti olla eroa, mutta tarkoituksenani on yrittää optimoida hankinta siten, että toimituskulut tulisivat mahdollisimman edulliseksi. Melko isoa hankintaa tällä hetkellä suunnittelen. Yllättäen Nikkor 18-200 alkoi kiinnostaa. Koska siinä on sama valovoima kuin nykyisessä kittilinssissä, mutta huomattavasti enemmän telepäässä, eikä piirtokaan aivan mahdottoman huono ole, ajattelin sitä Nikon d40:n vakiolinssiksi. Koska "paremman" rungon hankinta on kuitenkin jossain vaiheessa edessä, ajattelin, että vaihtelen objektiiveja siihen ja pitäisin tuon 18-200mm:n objektiivin melko vakituiseen siis tuossa d40:ssä kiinni. Tai jos vaihtaisin, niin nimenomaan mainittuun sigman 10-20mm:een.
nikon-d40

Mukavasti d80 rungon hinta on tullut alaspäin, tällä hetkellä 663 euroa verkkokaupassa: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=5412

(päivitys: pro rajalassa 649 euroa http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=4203)

Käytetyistä d50 rungoista pyydetään lähes 300 euroa ja käytetyistä d70 rungoista ~400 euroa, joten uusi d80 on näin ollen varsin houkutteleva vaihtoehto.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Keskustelu on vähän kuin polkupyöräilijöiden jaarittelua -että milloin ostaisi mopon ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nikon-d40

OskuK kirjoitti:Keskustelu on vähän kuin polkupyöräilijöiden jaarittelua -että milloin ostaisi mopon ;-)
Tai auton.
perdita

Viesti Kirjoittaja perdita »

Miten teillä on toiminut tuo Nikkor 50mm 1.8?

Itselläni kun on tuo D40X ja kovasti tekisi mieli ostaa tuo. Oletteko pystyneet hyvin tarkentamaan käsin? Kun tuossahan ei ole automaattitarkennusta..
nikon-d40

perdita kirjoitti:Miten teillä on toiminut tuo Nikkor 50mm 1.8?

Itselläni kun on tuo D40X ja kovasti tekisi mieli ostaa tuo. Oletteko pystyneet hyvin tarkentamaan käsin? Kun tuossahan ei ole automaattitarkennusta..
Juu ei ole (automaattitarkennusta). Onhan se vähän vaikeaa ollut. Huomasin vasta äskettäin, että kannattaisi varmaan muitakin mittaustapoja kuin se oletus (matriisimittaus). Tähänastisissa kuvissa tarkennus on mennyt välillä taustaan (D40:n etsimessä on siellä vasemmalla piste, jota voi käyttää tarkentamisen apuna).

Mutta oikein tarkentuneet kuvat ovat ihan hyviä, tykkään kuvata sillä perhettä. Kyseessähän on jonkinlainen teleobjektiivi, joten sisätiloissa tila voi käydä ahtaaksi. Minusta objektiivi on ehdottomasti kaikkien siihen uhraamani 99 eurojen arvoinen. Mutta totuuden nimissä on mainittava, että minulla on haussa runkotarkentava runko (D80 tai huonompi), jota on tarkoitus käyttää juurikin kyseisen objektiivin kanssa.

Perhekuvien lisäksi olen ottanut objektiivilla maisemakuvia, vaihdan siihen (kittilinssistä) kun valo alkaa vähentyä. Maisemakuvien ottaminen on aika helppoa kun voi tarkentaa äärettömään ;)

Yleensäkin ottaen paikallaan olevia kohteita pystyy kyllä kuvaamaan. Liikkuvia kohteita olen onnistunut kuvaamaan satunnaisesti.
perdita

Viesti Kirjoittaja perdita »

^Kiitos vastauksesta.

Itse myös pohdin, että kyllähän tuo käsintarkennus onnistuu jos on tilanteessa aikaa. Mutta itse kun kuvaan aika paljon lemmikkejä voi siinä käydä, että harvempi liikekuvaonnistuu kun tarkennus on jossain ihan muualla..

Kävi minullakin mielessä tuohon D80 vaihto.. Mutta jos nyt tällä konseptilla menisi eteenpäin kuvauksen saloissa ja katsoisi asiaa sitten.
keskone

Viesti Kirjoittaja keskone »

Yleensäkin ottaen paikallaan olevia kohteita pystyy kyllä kuvaamaan. Liikkuvia kohteita olen onnistunut kuvaamaan satunnaisesti.
Onnistumisprosentti varmaankin paranee jos tarkennat jo ennalta tietylle etäisyydelle, ja kohteen tullessa tarkentamallesi etäisyydelle "naps", ja se on siinä.
Ehkä otin,ehkä en.
radicalis

Viesti Kirjoittaja radicalis »

nikon-d40 kirjoitti:Yleensäkin ottaen paikallaan olevia kohteita pystyy kyllä kuvaamaan. Liikkuvia kohteita olen onnistunut kuvaamaan satunnaisesti.
Se runkotarkennus on myös aikapaljon hitaampi, jos veraa AF-S optiikkaan, joten liikkuvien kohteiden kanssa automaattitarkennus on jokatapauksessa hankalaa.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

radicalis kirjoitti:
nikon-d40 kirjoitti:Yleensäkin ottaen paikallaan olevia kohteita pystyy kyllä kuvaamaan. Liikkuvia kohteita olen onnistunut kuvaamaan satunnaisesti.
Se runkotarkennus on myös aikapaljon hitaampi, jos veraa AF-S optiikkaan, joten liikkuvien kohteiden kanssa automaattitarkennus on jokatapauksessa hankalaa.
No emmä tiedä... 50 millisissä ja sitä laajemmissa Nikonin ruuvisysteemi toimii tosi hyvin.

Tässä päivänä eräänä kun olin koiraa kuvaamassa, niin piti AF_S obiskasta vaihtaa ruuvitarkenteiseen 50 milliseen. Nimenomaan sen takia kun 50mm tarkentaa niin nopeasti.
radicalis

nomad kirjoitti:
radicalis kirjoitti:
No emmä tiedä... 50 millisissä ja sitä laajemmissa Nikonin ruuvisysteemi toimii tosi hyvin.

Tässä päivänä eräänä kun olin koiraa kuvaamassa, niin piti AF_S obiskasta vaihtaa ruuvitarkenteiseen 50 milliseen. Nimenomaan sen takia kun 50mm tarkentaa niin nopeasti.
Joo toimii se hyvin, mutta juuri liikettä kuvatessa ainakin minun objektiivini tarkentaa aika usein aluksi oikein, korjaa heti vääräksi ja pienen viiveen jälkeen korjaa taas oikeaksi. AF-S:llä näin ei tapahdu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

radicalis kirjoitti:Joo toimii se hyvin, mutta juuri liikettä kuvatessa ainakin minun objektiivini tarkentaa aika usein aluksi oikein, korjaa heti vääräksi ja pienen viiveen jälkeen korjaa taas oikeaksi. AF-S:llä näin ei tapahdu.
Voi olla mahdollista, Canonistit tuosta aina valittavat, mutta itse en ole huomannut mitään hakemista. Näin siis Nikonin omilla max 50mm AF-objektiiveilla. Tokinan 100mm makron kanssa tilanne on jo vähän toinen... Runkona D200.
Yaggo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yaggo »

D40:n hankinnan aikoihin suunnittelin monet illat ihanteellista objektiivisettiä, mutta sittemmin harrastusbudjetti meni muihin juttuihin. Ehkä hyvä niinkin, koska nyt on selvästi enemmän D40-yhteensopivaa lasia tarjolla kuin vuosi sitten.

Tällä hetkellä hankintalistalla on:

- Sigma 18-50 f2.8 (~350 e)
- Sigma 50-150 f2.8 (~500 e)

Noilla pärjäisi jo kivasti, siinä olisi valovoimaista lasia 18-150 polttovälialueelle. Nikkor 18-200 antanee sekin erinomaisen vastineen rahoille, mutta enemmin tai myöhemmin itseäni alkaisi luultavasti häiritä valovoiman puute (OS:sta huolimatta).

Tällä hetkellä varusteina siis SB-400 ja 50/1.8. Jälkimmäisestä voisin luopua, koska D40:n etsimellä tarkennus on ihan liikaa tuurista kiinni. SB-400:sta pidän lähinnä sen keveyden & kompaktin koon takia.

Superlaajakulmaakin olisi kiva kokeilla, esim. Sigma 10-20mm f/4-5.6 (~450 e).
Jaakko Holster
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Yaggo kirjoitti:D40:n hankinnan aikoihin suunnittelin monet illat ihanteellista objektiivisettiä, mutta sittemmin harrastusbudjetti meni muihin juttuihin. Ehkä hyvä niinkin, koska nyt on selvästi enemmän D40-yhteensopivaa lasia tarjolla kuin vuosi sitten.

Noilla pärjäisi jo kivasti, siinä olisi valovoimaista lasia 18-150 polttovälialueelle. Nikkor 18-200 antanee sekin erinomaisen vastineen rahoille, mutta enemmin tai myöhemmin itseäni alkaisi luultavasti häiritä valovoiman puute (OS:sta huolimatta).

Tällä hetkellä varusteina siis SB-400 ja 50/1.8. Jälkimmäisestä voisin luopua, koska D40:n etsimellä tarkennus on ihan liikaa tuurista kiinni. SB-400:sta pidän lähinnä sen keveyden & kompaktin koon takia.

Miettisin tuota 18-50mm lasia niin että ottaisin itselle Tamron 17-50mm lasin siksi etä laajempi tosin en tiedä mekaanisesta puolesta mutta tosiaan aika kivan valovoimainen et kevyt setti ja jos superlaajjis olisi esille tuomani ongelma ei olis ongelma jollei tarvi suurta aukkoa laajassa päässä joskus haaveilen jostain aiheista jossa olisi ongelma mutta en varmaan saa tilaisuutta kuvata niitä ei ole omaa autoa ja pitäs paikatkin etsiä.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

JPQ kirjoitti:
Yaggo kirjoitti:D40:n hankinnan aikoihin suunnittelin monet illat ihanteellista objektiivisettiä, mutta sittemmin harrastusbudjetti meni muihin juttuihin. Ehkä hyvä niinkin, koska nyt on selvästi enemmän D40-yhteensopivaa lasia tarjolla kuin vuosi sitten.

Miettisin tuota 18-50mm lasia niin että ottaisin itselle Tamron 17-50mm lasin siksi etä laajempi tosin en tiedä mekaanisesta puolesta mutta tosiaan aika kivan valovoimainen et kevyt setti ja jos superlaajjis olisi esille tuomani ongelma ei olis ongelma jollei tarvi suurta aukkoa laajassa päässä joskus haaveilen jostain aiheista jossa olisi ongelma mutta en varmaan saa tilaisuutta kuvata niitä ei ole omaa autoa ja pitäs paikatkin etsiä.
Eihän asia mulle kuulu, mutta Sigman 18-50 saa Nikonille HSM:nä mutta Tamron on ruuvijuttu=käsitarkenteinen D40:ssä.

Jotenka tyytyväinen Tamronin omistaja olisi pakotettu hankkimaan Sigman.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Hannu KH kirjoitti:
JPQ kirjoitti:

Eihän asia mulle kuulu, mutta Sigman 18-50 saa Nikonille HSM:nä mutta Tamron on ruuvijuttu=käsitarkenteinen D40:ssä.

Olet muuten oikeassa saakutti on nikon tehnyt ikävästi. onko noi tosi laajatkaan edes HSMiä mietin vain ei tarvi kenenkään kertoa en ole otsikon kameraa ostamassa.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Ja tuo 18-200mm nikkor lienee sutumpi et optisesti vääristävmäpi. ja joskus kyllä miettii kumpi on parempi 200mm/f5.6 vaiko 150mm/f2.8.... joo ei se ilmeistä ole auttais paljon jos 50-150mm/f2.8 sigma toimis jatkeella ok edes aukolla f5.6...
radicalis

JPQ kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
JPQ kirjoitti: Miettisin tuota 18-50mm lasia niin että ottaisin itselle Tamron 17-50mm lasin siksi etä laajempi tosin en tiedä mekaanisesta puolesta mutta tosiaan aika kivan valovoimainen et kevyt setti ja jos superlaajjis olisi esille tuomani ongelma ei olis ongelma jollei tarvi suurta aukkoa laajassa päässä joskus haaveilen jostain aiheista jossa olisi ongelma mutta en varmaan saa tilaisuutta kuvata niitä ei ole omaa autoa ja pitäs paikatkin etsiä.

Olet muuten oikeassa saakutti on nikon tehnyt ikävästi. onko noi tosi laajatkaan edes HSMiä mietin vain ei tarvi kenenkään kertoa en ole otsikon kameraa ostamassa.
Sigma 10-20 on HSM ja mukavan laaja :). Tamukalta on vissiin tulossa tarkennusmoottorilla varustettu normizoomi.
hermanni5

Viesti Kirjoittaja hermanni5 »

Sigman 10-20 hösmi on seuraava hankinta 40:sen kaveriksi.
Vastaa Viestiin