Tässä muutamia newbie-to-newbie vinkkiä.
1) Pidä kamera vakaana. Jos valotusaika on pidempi kuin 1/60sec, kuva todennäköisesti "tärähtää" käsivaralta otettuna -> jalusta tms tuki tarpeellinen. (Mitä lyhyempi valotusaika, sitä paremmin saat koiran näkyviin, mutta kuva pimenee valon puutteen takia..)
Liittyy myös zoomiin sillä tavalla, että mitä enemmän olet zoomannut, sitä enemmän kuva tärähtää. 3x zoomille suosittelisin max 1/100 valotusaikaa.
2) Mahdollisuuksien mukaan pieni ISO-luku. Eli käytännössä käytän lähes aina 50 tai 100. Jos juoppokuva-albumiin pitää saada grilliltä kuvia, niin silloin ei kohinalla ole niin väliä, joten auto/200/400 käy hyvin. (mitä isompi ISO-luku, sitä valoisampi kuva tulee, mutta "kohina" lisääntyy)
3) Aukko tarkoituksen mukaan. Yleensä mahdollisimman iso, eli minulla 2.8 (mitä suurempi aukko (Huom.2.8 on suurempi kuin esim. 4.5, joka taas on suurempi kuin 8), sitä valoisampi kuva, mutta terävyysalue pienenee).
4) Koeta päästä lähelle kohdetta. Jos kamerassasi on zoomi, niin on todennäköistä, että että tele-asennossa (eli siis kohde näkyy "lähempänä") aukko on pienempi, kuin wide-asennossa.
Tämän takia siis ns. adidas-zoomi on parempi kuin tavallinen :)
5) Opettele salaman käyttö. Itse en tätä hallitse ollenkaan, joten en juuri käytä (muutakuin näppäilykuvissa). Salaman käytön osaaminen helpottaa huomattavasti kuvaamista. Joku muu saa selittää oikeaoppisesti, miten sitä salamaa tulisi käyttää :)
Mutta kuten sanoit, 1.000 kuvaa ei tee vielä mestaria; itselläni on ehkä n. 4000 kuvaa takana ja tällä hetkellä sadasta kuvasta onnistuu jo melkein 10!
Enemmän kuva näppäilleet korjailkoot virheellisen informaation :)
Vinkkejä, kursseja ja muuta
-
-
Vinkkejä
Minä ainakin aloitun kuvaamisen sillä tavalla, että lukaisin netistä muutamat vinkit ja keskustelin aiheestä foorumissa. Sitten lähdin ulos räpsimään kuvia. Kannattaa tosiaan lukea se manuska läpi, vaikka se saattaakin vaikuttaa tylsältä luettavalta. Siitä on kyllä hyötyä. On hyödyllistä tietää tasan tarkkaan mitä kameralla voi tehdä ja mitä ei. Minun kamerallani (A70) ainakin pystyy säätämään valotusaikaa ja aukkoa. Näiden käsitteiden ymmärtäminen vaatii nimenomaan niiden opassivujen lukemista. Näitä ominaisuuksia sitten menin rämpläämään luontoon. siinä vaiheessa kun olin ottanut jotain 200 kuvaa, niin alkoi jälki miellyttämään. Alusta alkaen olen tietoisesti välttänyt kameran auto toimintoa, jotta oppisin käyttämään laitteen muitakin toimintoja. Nykyään kun yritän jotain automaattina ottaa, niin deletenappi kyllä napsahtaa hyvin nopeasti. Automaatilla kuvien ottamien on helppoa, mutta itse kyllä pystyn säätämään valotusajan paremmin. Samasta kohteesta tulee yleensä otettua useita kuvia erilaisilla asetuksilla. Kotona sitten niitä vertaillessa hävitetään ne kaikkein tökeröimmät.
Suosittelen, että luet ja sitten kokeilet mahdollisimman paljon. Hyvän tuntuman saa, kun ajan kanssa kokeilee ottaa vaikka 50 kuvaa liikkuvasta kohteesta 50 hämärässä 50 semmoisesta maisemasta, missä nähtävää on lähellä ja kaukana ja 50 makrokuvaa. Sitten ensi keväänä menet kans ottamaan 50 kuvaa ylikirkkaista keväthangista, niin siihen mennessä valotusaika ja aukon koko lienevät selviä käsitteitä. Ota monta kuvaa siten, että pidät vaikka aukon samana, ja muutat suljinaikaa. Sitten, kun löytyy sopivat asetukset, niin alat muuttamaan aukkoa suuntaan jos toiseen.
Suosittelen, että luet ja sitten kokeilet mahdollisimman paljon. Hyvän tuntuman saa, kun ajan kanssa kokeilee ottaa vaikka 50 kuvaa liikkuvasta kohteesta 50 hämärässä 50 semmoisesta maisemasta, missä nähtävää on lähellä ja kaukana ja 50 makrokuvaa. Sitten ensi keväänä menet kans ottamaan 50 kuvaa ylikirkkaista keväthangista, niin siihen mennessä valotusaika ja aukon koko lienevät selviä käsitteitä. Ota monta kuvaa siten, että pidät vaikka aukon samana, ja muutat suljinaikaa. Sitten, kun löytyy sopivat asetukset, niin alat muuttamaan aukkoa suuntaan jos toiseen.
Kuvaaja on kameraa tärkeämpi.