Siro läppäri valokuville ja yleiskäyttöön

Kuvankäsittelyä, mitä vain
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

emerik kirjoitti:
adele kirjoitti:Perustele miksi näppiksesi on satakertaa parempi kuin Airissa oleva automaattisella taustavalaisulla varustettu näppis, jota on jokaisessa lukemassani testissä erityisesti kehuttu.
No kun on tottunut vain yksinkertaisesti parhaaseen. Ei ne vilkkuvalot tee teinicorollastakaan urheiluautoa hähäähäää
Lapsi, kaikki mitä tässäkin ketjussa olet horissut paljastaa, että et ymmärrät laadusta mitään. Jos et pysty parempaan, sinulla ja karvanopillasi pyyhitään kanveesia. Siinä eivät hymiöt eikä häähäät auta.
Viimeinen Tekniikan Maailma sivu 38 (MacBook Air testi) kirjoitti:Taustavalaistu näppäimistö on kirjoitustuntumaltaan moitteeton, ja se sisältää pikapainikkeina lukuisille Max OS x - käyttöjärjestelmän hienouksille. Itse asiassa täysikokoinen ja riittävän suurilla väleillä siunattu näppäimistä on ultrakeveiden kannettavien luokassa vielä eräänlainen harvinaisuus. Sen avulla pärjää myös nakkisormien varassa operoita toimittajanretku.

Kuva
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jjari

Viesti Kirjoittaja jjari »

Macin hintaa arvioidessa kannattaa myös muistaa että macista saa parin-kolmen vuoden päästä myytäessäkin jotain.
SamppaM

Viesti Kirjoittaja SamppaM »

jjari kirjoitti:Macin hintaa arvioidessa kannattaa myös muistaa että macista saa parin-kolmen vuoden päästä myytäessäkin jotain.
Yleensä vanhan Macin käyttöarvo on huomattavasti myyntiarvoa suurempi, joten vanhan Macin myynti ei aina kannata. Tästä syystä useilla käyttäjillä on useampikin Mac nurkissa.
higgins

Viesti Kirjoittaja higgins »

Joo ykkönen on Win ja osa Linuxporukasta.
Kakkonen on osa Linuxporukasta.
Kolmonen on Macciporukka, ehkä Vistakäyttäjiäkin...

Higg :)

Finnegan kirjoitti:
jgronva kirjoitti:Maailman kolme henkilökohtaisten tietokoneiden käyttöjärjestelmän käyttäjätyyppiä:

1. Ihmiset, joita ei kiinnosta käyttöjärjestelmä vaan itse ohjelmat ja varsinaisen työn tekeminen, ja tarvitsevat koneen jonka voivat muokata omaan käyttöönsä (tai firman atk-asiantuntija muokkaa kaikille sopivimmat), oli se sitten kirjanpito, pelaaminen, luova toiminta, tai mikä ikinä. Yleisin tyyppi.

2. Ihmiset, joita kiinnostaa käyttöjärjestelmä ja sen parissa harrastaminen. Harmittavan yleinen.

3. Ihmiset, jotka osaavat juuri ja juuri painaa virtanappia. Näille sopisi paremmin värityskirja kuin kallis tietokone, mutta he hurmaantuvat helposti hienoista lauseista ja välkkyvistä valoista. Harvinainen, mutta äänekäs tyyppi.

Näille jokaiselle löytyy oma käyttöjärjestelmänsä.
Stop the press, se on siinä! Osaatko vielä kertoa mitkä käyttöjärjestelmät ovat sopivimmat kullekin tyypille?
halvmi

OT

Viesti Kirjoittaja halvmi »

Tämä ketju on taas osoittanut ettei tarvitse kuin ehdottaa macia koneostoa haikailevalle, niin helvetillinen laitesota on justiinsa pystyssä. Argumentitkin ovat niitä vanhoja tuttuja.
Ymmärrän hyvin, että "tee se itse" miehiä ärsyttää pelkkä ajatuskin ostaa ihan valmis tietokone jota ei tarvitse viritellä eikä tuunata ja jollaista ei todellakaan joka pojan olkkarissa synny rakennussarjasta. En silti voi olla oudoksumatta, että ehdotetaan muovikassillisen Cruzbroke:ilta ostettua halpissälää vastaavan kokonaista mactietokonetta. Pitää muistaa että macilla ei ole kuin yksi vanhanaikainen työasema nimittäin promac ja se on sitten sen verran tehokas ettei tarvitse miettiä hevosvoimia (niitä on riittävästi). Kaikki muut ovat moderniin läppäritekniikkaan perustuvia. Ajattelu jossa mietitään vain kellotaajuuksia ja tehoja, on viime vuosikymmeneltä. Nykyisin on ajateltava järjestelmän hyötysuhdetta (tehoja ei haaskata joutavuuksiin) ja koneen on oltava energiatehokas (toimittava vähällä virralla ja käytävä viileänä).
Kun koneita vertaillaan, on vertailtava kokonaisia tietokoneita eikä kassillista leegoja. Mac on ollut tiennäyttäjänä minkälaisia on tulevaisuuden pöytäkoneet ja PC- valmistajat ovat hitaahkosti tulossa perässä. Joku fujitsu on tehnyt kopion macministä (se vain on kalliimpi) ja dell on väsäämässä kopiota iMacista. Apple on osoittanut että tällaisille koneille on kysyntää. Jotta koneiden tehoja voidaan edes jotenkin vertailla, on PC rautaan asennettava joku linuxjakelu ilman niitä naurettavia näyttötehosteita niin päästään edes jotenkuten vertailukelpoisiin asetelmiin.

PS: no nyt teidän kuuluu kertoa, että olen macuskovainen hihhuli joka en ymmärrä tietokoneista mitään;-) . Voin kylläkin kertoa, että olen niitä itsekin rakennellut ja taapertanut mikkiksen ikeessä kymmenisen vuotta ja minusta pc on ok, mutta linuxilla tai unixilla. Macin valitsin siksi, koska se on halpa ja hyvä. Siinä kova ja pehmeä lyövät nätisti kättä toisilleen ilman, että käyttäjän tarvitsee ahdistua.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
higgins

Re: OT

Viesti Kirjoittaja higgins »

halvmi kirjoitti: Voin kylläkin kertoa, että olen niitä itsekin rakennellut ja taapertanut mikkiksen ikeessä kymmenisen vuotta ja minusta pc on ok, mutta linuxilla tai unixilla. Macin valitsin siksi, koska se on halpa ja hyvä. Siinä kova ja pehmeä lyövät nätisti kättä toisilleen ilman, että käyttäjän tarvitsee ahdistua.
Joo ei hernettä nenään Macci tai siis sen käyttikset pesevät Microsoftin viritykset varsinkin varmuuden suhteen varmasti. Mutta mitenkäs ne ohjelmat, mitä tarvitaan? Jos jotakin löytyy, onko hintalappu kova?

Higg, jolla Ubuntu, Fedora, Frugalware, Zenwalk, OpenGeu, Vista ja XP asennettuna parille koneelle.
jjari

SamppaM kirjoitti:
jjari kirjoitti:Macin hintaa arvioidessa kannattaa myös muistaa että macista saa parin-kolmen vuoden päästä myytäessäkin jotain.
Yleensä vanhan Macin käyttöarvo on huomattavasti myyntiarvoa suurempi, joten vanhan Macin myynti ei aina kannata. Tästä syystä useilla käyttäjillä on useampikin Mac nurkissa.
Kyllä se on niin että vanhan macin myynti voi kannattaa. Minkään muun käytetyn henkilökohtaisen tietokoneen myynti tuskin.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Paljonkohan noista voisi saada voittoa?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jjari kirjoitti:Kyllä se on niin että vanhan macin myynti voi kannattaa. Minkään muun käytetyn henkilökohtaisen tietokoneen myynti tuskin.
OskuK kirjoitti:Paljonkohan noista voisi saada voittoa?
Kaiken tarpeettoman tavaran myynti kannattaa. Mihin hintaan vaan. Usein voitto on jo sekin, että joku vie romun nurkista ilmaiseksi.
jjari

nomad kirjoitti:
jjari kirjoitti:Kyllä se on niin että vanhan macin myynti voi kannattaa. Minkään muun käytetyn henkilökohtaisen tietokoneen myynti tuskin.
OskuK kirjoitti:Paljonkohan noista voisi saada voittoa?
Kaiken tarpeettoman tavaran myynti kannattaa. Mihin hintaan vaan. Usein voitto on jo sekin, että joku vie romun nurkista ilmaiseksi.
Jos myynnistä saadut tulot korvaavat myynnin aiheuttaman vaivan ;)

Pitääkö joka threadissa alkaa *sensuroitu* jauhamaan?
binary

Viesti Kirjoittaja binary »

Itse ostin koulun poistomyynnistä kaksi G3 mäkkiä ja möin ne yhteensä 500e voitolla seuraavana päivänä. Ihmiset maksaa uskomattomia hintoja vanhoista mäkeistä.
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

adele kirjoitti:
fotom kirjoitti:Muisti 1gb -> 4gb maksaa mäkillä "vain" 500 taalaa kun samalla voi puuceen puolella ottaa nopeampaa muistia (667mhz -> 800mhz) siten että koko neljän gigan setti maksaa sata euroa.
Juu, juu viisataa euroa. iMacciin saa 4 gigaa muistia, kotiin toimitettuna, 88€:lla. Usein nämä maccia koskevat jutut ovat ihan päättömiä. Tieto puuttuu, asenne kunnossa.
Tämä mainitsemani 500 dollaria perustuu applestoren ilmoittamaan hintaan.

edit:

Mainittakoon etten ole mäkkivastainen, koetanhan parhaillaan askarrella mäkkikonetta omaan käyttöön ja tätäkin viestiä kirjoitan mustalla macbookilla. Mutta se, mikä kiukuttaa, on mainitsemani applestore jossa houkutteleva perusversio on varustettu melko köyhällä kokoonpanola ja kun sitten klikkailee paremman kokoonpanon (että kone olisi heti valmis käyttöön), pomppaakin hinta aika rajusti. Kokeilin juuri 20" nopsemman iMacin hintalaskuria ja jos mokomaan muuttaa muistin 1->4 gigaiseksi ja kovalevyn 750 gigaiseksi peruslevystä, nousee hinta 1448e -> 2139e. Melko kallis muutos.
Puucee kokoonpanon hinta ei ihan noin rajusti hyppää..
adele

binary kirjoitti:Itse ostin koulun poistomyynnistä kaksi G3 mäkkiä ja möin ne yhteensä 500e voitolla seuraavana päivänä. Ihmiset maksaa uskomattomia hintoja vanhoista mäkeistä.
Tuo on menneisyyttä. Koskee aikaa jolloin koneita ja käyttäjiä oli vähän. Ja aikaa, jolloin päivitystahti oli paljon nykypäivää verkkaisempaa. Nykyisin koneisiinsa rakastuneet toiveajattelija pilkkijät jäävät ilman kauppoja.

On tietysti totta, että koneiden arvo pysyy parempana kun uusimman käyttiksenkin voi lyödä 5 vuotta vanhaan koneeseen ilman että se muuttuu käyttökelvottomaksi.

Käyttäjämäärän ansiosta käytettyjen kauppa on aika vilkasta. Tarjontaa löytyy pääosin kohtuuhintaan.
http://www.hopeinenomena.net/viewforum.php?f=39
PastSide

Viesti Kirjoittaja PastSide »

Heheh....

No niin, ensinnäkin täytyy sanoa, että olen aika yllättynyt, miten pahasti tämä topicci on lähtenyt käsistä, mutta ilo tätä on ollut seurata.

Omat olettamukseni oli, että vastaukset olisivat läppärisuosituksia tyyliin "itse olen käyttänyt XX kannettavaa kuvankäsittelypuuhiin, ja olen ollut tyytyväinen". Mutta täytyy sanoa, että kauaksi siitä on jo tultu.

Itselläni ei ole vielä macciä ollut, mutta täytyy myöntää, että sellaisen hankinta kiinnostaisi kovasti. Ehkä joudun investoimaan vähän enemmän ja hankkimaan macbook pro version, sen verran hyvää olen koneesta lukenut.

Mutta joka tapauksessa, en tuomitse pc-maailmaakaan. ja koska vastainasettelu pc-versus-mac on täysin käyttäjäkohtainen subjektiivinen asia, voidaan siksi makuasioista kiistellä vaikka aamunkoittoon saakka (kuten olitte näköjään eilen tehneet.)

Niin, miten on, onko täällä joukossa joku, joka on yrittänyt kuvien käpistelyä perus macbookilla, miten käy tässä tapauksessa pienen 13,3 tuumaisen näytön kanssa? Tuleeko työskentelystä mitään vai onko vain hätävara? Perusmacbookissa näyttäisi tuo reso olevan sama (muistaakseni 1200x800 kuin mitä halvoissa 15" kannettavissa -> korjatkaa jos olen väärässä...)

Winkkarikoneet eivät myöskään ole pois hankintalistalta....
Finnegan

Viesti Kirjoittaja Finnegan »

PastSide kirjoitti:
Niin, miten on, onko täällä joukossa joku, joka on yrittänyt kuvien käpistelyä perus macbookilla, miten käy tässä tapauksessa pienen 13,3 tuumaisen näytön kanssa? Tuleeko työskentelystä mitään vai onko vain hätävara? Perusmacbookissa näyttäisi tuo reso olevan sama (muistaakseni 1200x800 kuin mitä halvoissa 15" kannettavissa -> korjatkaa jos olen väärässä...)
Macbookin resoluution on 1280x800. Kyllä Macbookillakin kuvia käsittelee, mutta itse ainakin kaipaan suurempaa resoluutiota ja parempaa väritarkkuutta, joten ulkoinen näyttö on hankintalistalla. Lisäksi Macbookin näyttö on glossy, mikä häiritsee joitakin käyttäjiä.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

SamppaM kirjoitti:Apple ei valmista paneeleja, vaan niiden valmistus on alihankkijoiden varassa kuten monen muun puuceen valmistajan tapauksessa. Macin paneelit ovat siis sitä yhtä ja samaa kuin puuceen tapauksessa.
Älä? :-D
SamppaM kirjoitti:iMac on tarkoitettu käyttäjille, jotka haluavat valmiin toimivan paketin ilman aikomusta päivittää tietokonetta myöhemmin. Muutenkin päivitettävyys on lähinnä myytti. Muistin lisääminen ja kiintolevyn vaihtaminen on vielä suhteellisen yksinkertainen prosessi, mutta esimerkiksi prosessorin uusiminen tarkoittaa lähes koko tietokoneen vaihtamista.
Ja jotku olettavat myös että maitokaupan sisällä toimii gps. :-)
SamppaM kirjoitti:Jos haluaa työaseman ilman integroitua näyttöä, niin vaihtoehtoina ovat Mac Mini tai Mac Pro. Molemmissa ovat omat hyvät ja huonot puolensa.
Joo-o, muistinlisääminen on ihanuutta ensimmäisessä ja toisessa laajennattuuvuuden mahdollisuus on hinnoilteltu ihan kivaksi. Eli pointti on se aina, käyttäjän ei suvaita applessa tekevän yhtikäs yhtään mitään. Kuten nykyään autoissakin, auton lampun vaihtoa varten pitää tilata huolto. Niin, voin hyvinkin päätellä ettei kyseistet makistit ole koskaan vaihtaneet renkaita, öljyjä, saatikka lisänneet pesunestettä autoon. Sen takia makki on heille niin erinomainen valinta. Hah..
adele kirjoitti:Lapsi, kaikki mitä tässäkin ketjussa olet horissut paljastaa, että et ymmärrät laadusta mitään. Jos et pysty parempaan, sinulla ja karvanopillasi pyyhitään kanveesia. Siinä eivät hymiöt eikä häähäät auta.
Äläpäs niuhota niin, hymyä vaan kasvoille. :-)
adele kirjoitti:
Viimeinen Tekniikan Maailma sivu 38 (MacBook Air testi) kirjoitti:Taustavalaistu näppäimistö on kirjoitustuntumaltaan moitteeton, ja se sisältää pikapainikkeina lukuisille Max OS x - käyttöjärjestelmän hienouksille. Itse asiassa täysikokoinen ja riittävän suurilla väleillä siunattu näppäimistä on ultrakeveiden kannettavien luokassa vielä eräänlainen harvinaisuus. Sen avulla pärjää myös nakkisormien varassa operoita toimittajanretku.

Kuva
Monesti noi pikku läppäreiden näppäimet tehdäänkin olemattoman pieniksi. Esimerkiksi omassa lenovossa on normaalikokoiset näppäimet ja isommat kirjaimet mitä erillisessä näppäimistössä (Näin sokiakin ihminen näkee mikä kirjain missäkin hah). Kun sen näppistä just vertaa panasonicin maastokannettavaan niin on eroa aivan pirusti. Ja voittaa myös erillisen applen tekemän näppäimistön kirjoittamisessa. Nykyään onneksi ei tarte kirjoitella applen näppiksellä, ei se huono ollut mutta ei se missään nimessä ollut erinomainen. Ja hyvä juttu jos on saaneet tehtyä tuohon airiin jonkun mielestä hyvän näppiksen. Siitä vain ostamaan se, itse en koske tuohon airiin. Mieluumin hankin x300 mallin. Mutta turhaapa mä sulle selitän mut sanoinpahan ajatukseni.
PastSide kirjoitti:Heheh....

No niin, ensinnäkin täytyy sanoa, että olen aika yllättynyt, miten pahasti tämä topicci on lähtenyt käsistä, mutta ilo tätä on ollut seurata.

Omat olettamukseni oli, että vastaukset olisivat läppärisuosituksia tyyliin "itse olen käyttänyt XX kannettavaa kuvankäsittelypuuhiin, ja olen ollut tyytyväinen". Mutta täytyy sanoa, että kauaksi siitä on jo tultu.

Itselläni ei ole vielä macciä ollut, mutta täytyy myöntää, että sellaisen hankinta kiinnostaisi kovasti. Ehkä joudun investoimaan vähän enemmän ja hankkimaan macbook pro version, sen verran hyvää olen koneesta lukenut.

Mutta joka tapauksessa, en tuomitse pc-maailmaakaan. ja koska vastainasettelu pc-versus-mac on täysin käyttäjäkohtainen subjektiivinen asia, voidaan siksi makuasioista kiistellä vaikka aamunkoittoon saakka (kuten olitte näköjään eilen tehneet.)

Winkkarikoneet eivät myöskään ole pois hankintalistalta....
Itse käytin aika pitkään 1280x800 resolla ja tuli kuvia käsiteltyä. Kyllä sillä pärjää, mutta myöhemmin hankin sitten erillisen näytön niin tuntui se olevan aika iso askel loppujen lopuksi. Ja kun paneelikin vielä parantui niin kuvankäsittely sai kyllä mukavan piristyksen. Kevyt ja näppärä matkakannettava ja siihen DVI liitännällä sitten joku laadukas näyttö. Esimerkiksi lenovon l220x, jonka saa nyt aika edullisesti eli hiukan päälle 400e. Ja puhtaasti mielipide perustuu harrastelijana.

Ps. Makisteille vielä: :-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Edit.

Aiemmin joskus ehdotin tälläistä läppäriä joten uusinnan paikka. Ainakin tutustumisen arvoinen. Ja hakkaa airit mennen tullen (Akun kesto airissa 3h ja tossa mitä onkaan n.8h sekä sisäinen dvd asema sekä se paino eli alta 1kg!!!). ;-)

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=30600

Ja murossa on hyvästi tuota kannettavien osalta olevaa juttua josta toikin on pongattu aiemmin.
adele

emerik kirjoitti:Aiemmin joskus ehdotin tälläistä läppäriä joten uusinnan paikka. Ainakin tutustumisen arvoinen. Ja hakkaa airit mennen tullen (Akun kesto airissa 3h ja tossa mitä onkaan n.8h sekä sisäinen dvd asema sekä se paino eli alta 1kg!!!). ;-)

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=30600

Ja murossa on hyvästi tuota kannettavien osalta olevaa juttua josta toikin on pongattu aiemmin.
Heh. Joo, muroissa on hyvää juttua. Murossa tiedetään. Entä jos pyyhittäisiin murot suupielestä ja katsotaan mitä maailmalla sanotaan valinnastasi.

Kas, kas, testeissä selviää kaikenlaista. Selvästi hitaampi prosessori kuin Airissa. Koko rakenne rimpulamuovia, joka muistuttaa laadultaan Kindenmunan sisältöä. Näyttö niin hutera, että heiluu tuulessa! Näppis joustaa alas sitä painettaessa kuin olisi kumia. (Se hyvästä ja tarkasta näppiksestä).

Onneton näyttö, jonka katselukulma on äärimmäisen kapea ja lisäksi epätasainen. Testaajat epäilevät koneen kestävyyttä ja laatua. Sitten törmätään puhtaaseen valehteluun. Taas kerran esitteissä on aivan hihasta vedettyä speksejä 8 tunnin käyttöajasta, testeissä päästään 2,5-3 tuntiin. 1Gigan muisti, joka ei riitä Vistaan. Ja mikä pahinta ei Mac os X ei toimi, vaan joutuu toiminaan Microsoftin kepulisarjan käyttiksillä.

Joo, tuossa Airin tappaja, olet oikeassa.
Unfortunately, the disappointing screen and rattling keyboard and apalling battery life let the package down. Ultimately, I'd be happy to put up with a little more weight, if it meant improved build quality, performance and usability.
PAP

Viesti Kirjoittaja PAP »

PAP

Viesti Kirjoittaja PAP »

saltikov kirjoitti:
"Yes, but it doesn't LOOK as nice as the Air, which is the deal breaker... Plus it doesn't run OS X 10.9.4.8.2.0.8.6.5.9.7.4.8.6.6.3.9.6.8, and so therefore is rubbish."
:) Kaikkia ei voi miellyttää; jos on kiiltävän ja trendikkään perään niin siinä ei järkipuheet auta.

Toveri Saltikov kaivoi taas sen olennaisen esiin. Siitä kiitos ;)
Vastaa Viestiin