Vertailin D50 ja D80 malleja
-
Vertailin D50 ja D80 malleja
Monikin miettii Nikon D50 rungon päivittämistä malliin D80. Kokeilin molempia rinnatusten samalla optiikalla samassa valossa.
Olen saanut tältä sivustolta paljon arvokkaita neuvoja - jospa joku hyötyisi näistä pienistä kokemuksista (vaikka asia lienee monille hyvinkin tuttua...)
Totesin seuraavaa:
Eduksi mallille D80
* Parempi ote kamerasta
* Laadukkaammat toimintanapit
* Paljon, paljon parempi etsin ja näyttö
* Parempi laukaisu
* Monipuolisemmat säädöt/säätimet
Eduksi mallille D50
* Pienemmät kuvatiedostot ;-)
* Halpa!!!
Conclusion:
Kuvanlaadussa ei ole kovinkaan suurta eroa kun pysytään alle A4 printeissä. Kameran päivittäminen D80 malliin ei tuota kovin suurta parannusta, ellei sitten tee suuria tulosteita. Kasikymppinen on proffimman tuntuinen, hieman ryhtevämpi kun viiskymppinen. Vaihtoa suunnittelevalle sanoisin, että ehkä kuitenkin kannattaa sijoittaa optiikkaan...
Uskoo ken haluaa... Kommentteja varmaankin seuraa!
Ila
Olen saanut tältä sivustolta paljon arvokkaita neuvoja - jospa joku hyötyisi näistä pienistä kokemuksista (vaikka asia lienee monille hyvinkin tuttua...)
Totesin seuraavaa:
Eduksi mallille D80
* Parempi ote kamerasta
* Laadukkaammat toimintanapit
* Paljon, paljon parempi etsin ja näyttö
* Parempi laukaisu
* Monipuolisemmat säädöt/säätimet
Eduksi mallille D50
* Pienemmät kuvatiedostot ;-)
* Halpa!!!
Conclusion:
Kuvanlaadussa ei ole kovinkaan suurta eroa kun pysytään alle A4 printeissä. Kameran päivittäminen D80 malliin ei tuota kovin suurta parannusta, ellei sitten tee suuria tulosteita. Kasikymppinen on proffimman tuntuinen, hieman ryhtevämpi kun viiskymppinen. Vaihtoa suunnittelevalle sanoisin, että ehkä kuitenkin kannattaa sijoittaa optiikkaan...
Uskoo ken haluaa... Kommentteja varmaankin seuraa!
Ila
-
Re: Vertailin D50 ja D80 malleja
Kannattaa myös muistaa että suurempi megapikselimäärä tarjoaa parammat kroppausmahdollisuudet. Koska en osaa kuvata niin näen tämän tärkeänä asiana.Ila kirjoitti:Kuvanlaadussa ei ole kovinkaan suurta eroa kun pysytään alle A4 printeissä.
-
-
Eiks ne ole kaikki saman näköisiä :-) Paitsi akkukahvan kanssa tietenkin.JPQ kirjoitti:Ja onhan toki D80 paremman näköinen
Isompi etsin on tärkeä ominaisuus. D50:ssä minua tympi eniten juuri se :-( Vaikka ei oikeastaan mikään DX-digi tuossa suhteessa kovin hyvä ole... Mitä etsimiin tulee, 70-80-luvun filmikamerat pesee nykyvehkeet mennen tullen.
-
ei ole saman näköisiä pieniä detaljeja ja isompi etsin se oli kyllä sellainen juttu että "putosin tuolilta" kun vertaisin en osannu kuvitella että saman kokoisen kennon (no ainakin noin) kameroissa voi olla noin suuri ero.nomad kirjoitti:Eiks ne ole kaikki saman näköisiä :-) Paitsi akkukahvan kanssa tietenkin.JPQ kirjoitti:Ja onhan toki D80 paremman näköinen
Isompi etsin on tärkeä ominaisuus. D50:ssä minua tympi eniten juuri se :-( Vaikka ei oikeastaan mikään DX-digi tuossa suhteessa kovin hyvä ole... Mitä etsimiin tulee, 70-80-luvun filmikamerat pesee nykyvehkeet mennen tullen.
-
D50 on pienempi etsin, siitä uupuu joitain ominaisuuksia kuten komentorulla, salama ohjaus, etc. mutta näillä käytettyjen hinnoilla sillä saa kyllä rahalle vastinetta. Itsellä D200 ykkösrunkona, mutta D50 en aio hävittää/myydä/lahjoittaa sillä IR kuvat ei enä onnistu D200:n kanssa.
Jos on rahasta tiukkaa niin suosittelen lämpimästi vähän "vanhentunutta" runkoa kuten D50 ja välirahan lyömistä objektiiveihin.
Jos on rahasta tiukkaa niin suosittelen lämpimästi vähän "vanhentunutta" runkoa kuten D50 ja välirahan lyömistä objektiiveihin.
-
Salamaohjaus toimii kaikissa DSLR Nikoneissa
Senkun ostaa SB800 masteriksi. Monisalamasysteemissä tarvii joka tapauksessa monia salamoita eikä kameran oma salama muutenkaan ole mikään ratkaisu salamakuvaukseen jos aikoo "vakavassa hengessä" salamoita käyttää.
Kokemukseni mukaan olen valmis suosittelemaan Nikonin langatonta salamajärjestelmää ja mitä useampi salama sen parempi vaan. Valo on tasaisempaa useammilla salamoilla eikä tarvi arpoa, sen kun vaan lätkii salamoita ryhmiin tarpeen mukaan.
Kokemukseni mukaan olen valmis suosittelemaan Nikonin langatonta salamajärjestelmää ja mitä useampi salama sen parempi vaan. Valo on tasaisempaa useammilla salamoilla eikä tarvi arpoa, sen kun vaan lätkii salamoita ryhmiin tarpeen mukaan.