Kumpi siis on parempi, PS S45 vai ixus 400? S45:ssa on ilmeisesti enemmän käsisäätövaraa? Olen aloittelija näissä digikamera-asioissa, joten valaiskaa vähän :) Molemmista kameroista olen tutkinut teknisiä tietoja (www.canon.fi), mutta muuta tietoa ei sitten olekkaan. Täältäkin lueskelin muutakia ko. kameroihin liittyviä juttuja ja jotain löytyikin, mutta lisätieto ei olisi pahitteeksi.
Niin, ajattelin vielä lisätä mihin tarkoitukseen aion kameraa käyttää. Eli Enimmäkseen varmaan kuvaan pieniä ja liikkuvia kohteita (akvaariokalat), ja maisemia. Yökuvaus kiinnostaa myös. Ihan harrastelija olen, kuvien pitäisi olla laadultaan nettiin sopivia, mutta tarpeen vaatiessa tietysti myös tulostettavaksi. Kaloijen kuvaukseen pitäisi olla myös kohtalainen makro. Soveltuvatko nämä kamerat mainitsemiini tarkoituksiin? Kalliimpaa en ainakaan tässä vaiheessa halua ostaa.
S45 vai ixus 400?
-
Ahaa.. miksi sitten s45 sopisi minulle? Olen vielä tässä vaiheessa 400:n kannalla, mutta jos s45 osoittautuu paremmaksi, voin harkita sitä ;) Yökuvauksesta sen verran, että innostuin lapissa ollessa kuvailemaan yöllä valaistuja rinteitä, mutta ei mitään sen kummmepaa. Käytin kuvaamiseen Canonin EOS 3000 -mallista kameraa. Siinä tuntuisi olevan riittävästi säätöjä tarpeisiini, paitsi tietysti makrokuvaus ei onnistu perusvarusteilla. Ehkäpä pitäisikin kysyä, että kumpi mainitsemistani kameroista on lähimpänä tuota 3000:sta? Jos jollakin olisi pienikin aavistus :)
-
Joo.. Yhtä aloittelija olen itsekin, mutta uskoisin S45:n olevan varmempi valinta. Ixus ratsastaa pienellä koollaan, joka voi olla jopa haitta --> mm. valovoima ja vakaus (ilman jalustaa).
S45:stä löydät kokemuksia vaikka kuinka (dpreview jne..), mutta Ixus 400 taitaa olla sen verran uusi ettei kokemuksia välttämättä ole vielä kertynyt. Muistaakseni S45 on vieläpä jonkin testin voittaja, en vaan muista minkä.
Tahvo, mitä minoltan mallia suosittelisit? (Itseänikin kiinnostaisi..)
S45:stä löydät kokemuksia vaikka kuinka (dpreview jne..), mutta Ixus 400 taitaa olla sen verran uusi ettei kokemuksia välttämättä ole vielä kertynyt. Muistaakseni S45 on vieläpä jonkin testin voittaja, en vaan muista minkä.
Tahvo, mitä minoltan mallia suosittelisit? (Itseänikin kiinnostaisi..)
-
Kahdesta hyvästä on paha valita.
Päädyin Ixus 400:taan. Kummatkin keskustellut kamerat ovat aika samanlaisia sekä teknisesti että tyypillisessä käytössä tarvittavien ominaisuuksiensa puolesta. Muutama pikkuseikka käänsi vaakakupin Ixuksen puolelle. Ixus mm. käynnistyy nopeammin ja testeissä kehuttiin sen punasilmäominaisuuksia.
Ajattelin myös, että jos joskus todella kaipaan tukevaa käsisäätökameraa, niin voin ostaa käytetyn, tai uudenkin, G2 G3 tyyppisen kameran. Ixuksen idea on helpossa kuljetettavuudessa ja yksinkertaisuudessa. S45 on luonteeltaan teknisempi. Se on ikäänkuin kompromissi näppäily ja säätelykameran välillä. Perinteisen kameran luontevaa kuvausotetta sekään ei tarjoa.
Päädyin Ixus 400:taan. Kummatkin keskustellut kamerat ovat aika samanlaisia sekä teknisesti että tyypillisessä käytössä tarvittavien ominaisuuksiensa puolesta. Muutama pikkuseikka käänsi vaakakupin Ixuksen puolelle. Ixus mm. käynnistyy nopeammin ja testeissä kehuttiin sen punasilmäominaisuuksia.
Ajattelin myös, että jos joskus todella kaipaan tukevaa käsisäätökameraa, niin voin ostaa käytetyn, tai uudenkin, G2 G3 tyyppisen kameran. Ixuksen idea on helpossa kuljetettavuudessa ja yksinkertaisuudessa. S45 on luonteeltaan teknisempi. Se on ikäänkuin kompromissi näppäily ja säätelykameran välillä. Perinteisen kameran luontevaa kuvausotetta sekään ei tarjoa.