langallisen laukaisimen rakentaminen?

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Ekke

Viesti Kirjoittaja Ekke »

fotom kirjoitti:
nmrl kirjoitti:10 sarjalaisiin ei vissiin pysty itse askartelemaan? Vai onko kenelläkään kokemusta?
Ostin reilu vuosi sitten digitarvikkeesta adapterin jolla saa 10 ja 1 -sarjalaisen kiinni 100 -sarjalaisen lankalaukaisimeen. Tämän adapterin kautta olikin sitten helppo viritellä kaikki jatkojohtovariaatiot ja satoihin metreihin yltävät langattomat ratkaisut.
Nääki tehdään toki kaikki ite, tässä oma langaton, laukasin ja RF-moduuli oli tosin valmiita osia, kantama reilu 100m. Seuraavassa kuvassa on langallinen versio esim. pitkille valotuksille (niille on tosin aikalaukasinkin tullu tehtyä, vastaava mitä Canonin oma, mutta vähän monipuolisempi.. ja halvempi). Myös adapteri on tehty ite Canonin omasta N3-liittimestä, ikävä standardi ku ei noita mistään löydy irtona. Yhdessä laitteessa olen törmännyt vastaavaan, mutta useammalla navalla. Taisi olla Mitutoyon pinnankarheusmittari, lienee Jaappanista sekin, eli joku ulkonen firma noita taitaa väsäillä Canonillekin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Tässä taasen minun versio aina puoleen kilometriin yltävästä:

Kuva

Elikkäs RC-puolen servo napsuttelee mikrokytkimiä joilla voi ohjata melkein mitä tahansa kun väliin lykkää vielä releen. Tarvittaessa liikkuu vaikka rahtilaiva. Kuvan kikkare tehty toiseen projektiin, mutta toimii myös kaukolaukaisimena kameralle.
Ekke

fotom kirjoitti:Tässä taasen minun versio aina puoleen kilometriin yltävästä:

http://www.pallokala.com/paukkuva/robo/ROS01.jpg

Elikkäs RC-puolen servo napsuttelee mikrokytkimiä joilla voi ohjata melkein mitä tahansa kun väliin lykkää vielä releen. Tarvittaessa liikkuu vaikka rahtilaiva. Kuvan kikkare tehty toiseen projektiin, mutta toimii myös kaukolaukaisimena kameralle.
Heh, käyhän se noinki, kaukosäätö ei vaan taida olla ihan näppärimmästä päästä? :)
fotom

Miksei olisi? Samallahan sitä voi laittaa kameraan videolinkin (joko video-outista tai suoraan etsimestä (jälkimmäisen olenkin jo kertaalleen toteuttanut). Servoilla voi säätä zoom -rengasta ja vaikka käännellä kameraa. Pesittämällä kameran RC-autoon, voi myös kuvauspaikkaa siirtää etänä. Rajana lähinnä mielikuvitus, tekniikka on kaikkien saatavilla ja vieläpä suurimmaksi osaksi valmiina kaupanhyllyltä ostettavina.
korhonet

Viesti Kirjoittaja korhonet »

Jari-Matti kirjoitti:
nmrl kirjoitti:…en muutaman minuutin selailulla löytänyt ainakaan.
Digitarvikkeen haulla 2 sekuntia: Adapteri Canon N3 -> 2,5mm monoplugi.

(Saatavuus vaihtelee, eli kannattaa tilata silloin kun sattuu olemaan.)
Tuo on vain monoplugi eli tarkennus ei varmaan tuon kanssa toimi (tai kameran herättely virransäästöstä).

Itse tein 10-sarjalaisen omasta kaukalaukaisimesta muutoksen eli 2,5mm stereoplugi jatko ja sen jälkeen tuota voikin jatkaa kuinka pitkäksi haluaa ja nuo 100-sarjan kaukolaukaisimetkin toimii.

Noita 10-sarjan kaukolaukaisimia saa aika edullisesti ebaystä joista tuota muutosta voi alkaa tekemään.

Tulipa aikoinaan tehtyä tuo N3 liitin myös kuumaliimasta ja ihan toimiva se oli, mutta jotenkin ei vaan luottanut siihen että se pysyisi kiinni ja jäikin näin enemmän vain kokeilun asteelle.
Ekke

fotom kirjoitti:Miksei olisi?
Koon puolesta?
fotom

Toki aika harvoin muutenkin tarvitsee puolen kilometrin päästä kameran laukaisua mutta kun tarvitsee, on tuo koko melko toissijainen. Ja kuten kerroin, voi tuohon ympätä melkoisesti muunkinlaisia toimintoja.

Normaalikäytössä tietty hankalaa ja yleensä olen selvinnyt piuhan päässä.
-Q-

Viesti Kirjoittaja -Q- »

Ajattelin myös viime kesänä askarrella, mutta onneksi törmäsin eBayssä langattomaan versioon. Hintaa tuli ehkä pari kymppiä, kantama on riittänyt mulle (20-30 metriä tullut testattua). Löytyy useimmille merkeille (mulla Sony). Suosittelen. Linkissä Canonin 300-400 malleihin sopiva, samalla myyjällä muitakin.

kauko
CPGeek

Viesti Kirjoittaja CPGeek »

Väsäsin tuollaisen kun löytyi kytkiskin netin syövereistä. Jopa toimi. osat maksoivat 7.20€, tosin ensimmäinen plugi jonka ostin oli liian iso, ei mahtunut sisään joten hain sitten jonkun wanhan Ericssonin handsfreen jossa tuli tuo kätevä pikkuklipsi mukana. Kokonaiskustannus siis noin kympin kun ei laske "virheplugia" ja "virhejohtoa" mukaan. Kätevä ainakin on :)
Vastaa Viestiin