Olen ostamassa ensimmäistä digijärkkäriäni ja nyt olen kallistumassa tuonne Olympuksen suuntaan.
Sellainen kysymys tuli mieleeni, että miten tärkeä tuo kuvanvakaaja on? Kun tuossa E-510:ssä se on tuossa rungossa mutta taas E-410:ssä ei.
Jos ostan E-410:n niin löytyykö sellaista objektiivia missä se vakaaja olisi? Onko hirmuisen hintainen?
Lähinnä sen takia tuo E-410 miellyttäisi enemmän kun on kooltaan pienempi ja kevyempi, minulla kun on älyttömän pienet kädet eikä mikään "hirmuisen iso" järkkäri kertakaikkiaan sovi käteen.
Kiitos vastauksista :)
Kysymys Olympus E-410:stä
-
- Viesti:
Jos koko on ratkaiseva, niin siten E-410. Jos kuitenkin ominaisuudet otetaan mukaan, niin sitten E-510. Tarkastellaan kahden objektiivin kittiä, hintaero alle 200 €. Kuvanvakaajan lisäksi tulee muitakin ominaisuksia, kuten parempi käytettävyys, pikanappien kautta, ym. pientä.
Liikkuvien kohteiden kuvauksessa vakaajasta ei ole hyötyä. Muissa tapauksissa hyöty tuntuisi olevan melkoinen. Kuvasin eilen tulvavesiä koskella, Olyn E-3:lla. Pimeää ja märkää oli, enkä viitsinyt käyttää jalustaa. Kokeilin vakaajalla, liikkuvien kuohujen venyttämistä ja ainakin siinä tuli huiken hyviä kuvia vielä 1/10- 1/8 suljinajoilla. Ilman vakaajaa ei mitään mahdollisuutta tuollaisille suljinajoille. Vakaajasta on sekin hyöty, että voi käyttää pienempää ISO-arvoa ja sitäkautta kuvien laatu paranee.
Liikkuvien kohteiden kuvauksessa vakaajasta ei ole hyötyä. Muissa tapauksissa hyöty tuntuisi olevan melkoinen. Kuvasin eilen tulvavesiä koskella, Olyn E-3:lla. Pimeää ja märkää oli, enkä viitsinyt käyttää jalustaa. Kokeilin vakaajalla, liikkuvien kuohujen venyttämistä ja ainakin siinä tuli huiken hyviä kuvia vielä 1/10- 1/8 suljinajoilla. Ilman vakaajaa ei mitään mahdollisuutta tuollaisille suljinajoille. Vakaajasta on sekin hyöty, että voi käyttää pienempää ISO-arvoa ja sitäkautta kuvien laatu paranee.
UnskiVee