Picasasta---> Lightroomiin???

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
tikittäjä

Picasasta---> Lightroomiin???

Viesti Kirjoittaja tikittäjä »

Olen tähän asti käyttänyt Googlen Picasaa kuvieni arkistointiin, sekä siihen käsittelyyn minkä olen terpeelliseksi katsonut. Omaan käyttöön siis riittänyt. Nyt kuitenkin ajattelin ruveta kuvaamaan RAW muodossa , paremman kuvien jälkikäsittely mahdollisuuksien takia. Käykö lightroom myöskin vastaavalla tavalla kuvien arkistointiin ja diaesitysten katsomiseen. Ja miten helpolla saan jo kuvaamani kuvat siirrettyä lightroomiin ja omiin kansioihinsa vastaavasti kuin ne ovat olleet ennenkin? Itsellä on lightroomin 1.0 versio ja olen siihen yrittänyt siirtää picasasta kuvia, mutta kaikki kuvat menevät samaan kansioon. Todennäköisesti en vaan osaa käyttää ohjelmaa niinkuin pitäisi... Ja onkohan tuon lightroomin käyttöön suomenkielisiä oppaita. Itselle tuntuu ainakin hankalalta tajuta ohjelmasta tarpeeksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OOpa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OOpa »

Pintis
__
Ps. Foto ois kiva ylläri
jjheino

lightroom

Viesti Kirjoittaja jjheino »

moi,
itse käyttänyt ensin Picasaa ja nyt Lightroomia ja onhan se selkeästi kehittyneempi, diashowt ja jne onnistuu. Samaan folderiin siirto johtuu varmaankin importtauksesta, eli import valikossa voi valita miten / mihin haluaa filet importoida. Itse käytännössä kopioin kuvat tiettyyn hakemistoon ja käytän optiota joka importtaa kuvat alkuperäisestä hakemistosta (ts. ei siirrä niitä mihinkään). Tällä saan saman hakemistorakenteen kuin esim. picassassa.
t. J
Tzalama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tzalama »

Itse siirryin Picassasta Lightroomin vuodenvaihteessa. Ongelmia käyttöönoton osalta ei ollut. Picassassa aikoinaan tehty esivalmistelutyö avainsanoineen ja kansiorakenteineen siirtyi helposti LR:iin.
ykinnari

Viesti Kirjoittaja ykinnari »

Lightroom tehokas hallinta (
http://www.topshot.fi/product_info.php? ... 25942bd967)
tuntuu aika hyvältä opukselta.

Minulla on ohjelmasta vasta tutustumisversio käytössä, enkä osaa sitä paremmin kehua tai moittia.

Ensi tuntuma on kuitenkin ollut myönteinen.
ookkonaa

Viesti Kirjoittaja ookkonaa »

Picasasta ollaan nyt siirtymässä Lightroom ja on kirjakin kädessä (Lightroom tehokas hallinta). Kirja on HYVÄ, ensimmäiset 100 sivua luettu ja mielenkiinto on säilynyt.
Mutta asiaan...
Lightroomissa kun pystyy RAW:t kääntämään DNG(Digital Negative)-muotoon. Kuinkas moni täällä suosii moista ja onkos sellainen laisinkaan järkevää? Kannattaakos moiseen ryhtyä? Jos suosin DNG:tä mitä voitan tulevaisuudessa?
nelivetota

Viesti Kirjoittaja nelivetota »

ookkonaa kirjoitti:...RAW:t kääntämään DNG(Digital Negative)-muotoon. Kuinkas moni täällä suosii moista ja onkos sellainen laisinkaan järkevää?
tuskin on viisasta, voihan moiset duunata jälkikäteenkin...

mutta kertokaas kokeneemmat, sillä itsellänikin on probleemi. itselläni kovalevyllä kansiorakenne on seuraava

Koodi: Valitse kaikki

D:\
 |_Kuvat
    |_Vuosi2007
    |  |_dvd009
    |  |  |_Kuvia_sieltä_ja_täältä_10102007
    |  |_dvd010
    |     |_Kuvia_sieltä_ja_täältä_10112007
    |_Vuosi2008
       |_dvd011
          |_Kuvia_sieltä_ja_täältä_10012008
Picasa seurasi KUVAT kansiota ja teki moisen kansiorakenteen myös picasaan.
Onko kyseisen rakenteen tuominen viisasta lg:hen? Saavutettava hyöty on kuvan paikantaminen varsin nopeasti jo pelkkää folder-moduuli tarkastelemalla?
Late55

Lightroomin Tehokas hallinta

Viesti Kirjoittaja Late55 »

tuon niminen kirja suomeksi tekijä Scott Kelby - kirja on todellakin hyvä ja kannattaa lukea / hankkia.

Se on kovin pitkäpiimäisesti / hauskastikin kirjoitettu, mutta opettaa syvällisesti kaiken oleellisen arkistoinnista ja Lightroomin kuvakäsittelystä - ml RAW toimintoja.

Lightroomia tarvitaan (tai vastaavaa) kun kuvien lukumäärä ylittää 10-20t ja niitä tulee kerralla satoja. Picasa tai muu alkeisohjelma ei enää käy..

Tämä johdattaa myös Photoshopin ohjemien maailmaan tosi hyvin. Opiskelu kannattaa aina :)

Suomalaisessa kirjakaupassa 65e.

t L
Vastaa Viestiin