UnskiV kirjoitti:Ledien värilämpotilasta en tiedä, saako sopivaa, mutta virrankulutus on mitätöntä.
Juu virrankulutus on mitätöntä, mutta niin on valotehokin. Tuottavat wattia kohden suunnilleen saman verran valoa kuin halogeenikin eli pyörii siinä 15-25 luumenea wattia kohden. On aika mitätön teho esim parhaimpia loisteputkia vastaan jotka tuottavat toistasataa luumenta wattia kohden. Parempien loisteputkien valo on myös aivan toista luokkaan kuin parhaimmillaankin keskinkertaista valoa tuottavien ledien.
Kovin kaukaa menneisyydestä näemmä tää topic löyty. Taitaa ledit olla nykyään parhaasta päästä hyötysuhteen kannalta. Itellä on tossa pöydällä pino ledejä jotka antaa n. 100lm/W (en oo jaksanu ite tosin mitata, vielä..). Hyötysuhde vähän laskee isommalla virralla ja 3W teholla antavan enää n. 75lm/W. Löytyy 17W "kimpuissaki" (normaali tähtiemitteri, ainaki Osramilta) noita, mutta hyötysuhde toistaseksi siellä 65lm/W paikkeilla. Silti melko paljon enemmän mitä "15-25lm/W". 1100lm irtoaa siis parhaimmillaan tosta 17W ledistä, vertailuna 60W hehkulamppu (Osram) tuottaa 710lm. Saa kai noita ledejä ainaki 50W nipuissaki, mutta huono hyötysuhde niissä vielä.
Tällä hetkellä saattaa valotehoa tulla eniten laserilla, elikkäs ledillä mutta laseroivalla sellaisella (meniköhän termit oikein). Kokeilin juuri ja kyllä yhdellä 50mW laserilla saa valaistua koko huoneen melko kivutta. Tietenkin ottoteho on suurempi mutta silti hämmästyin valotehoa.
tuollainen ruohonleikkurin ja laturin yhdistelmä on rekenteilla täälläkin mökille akunlataajaksi. nyt vaan ongelmana tuo että riittääkö tuossa moottorissa kierrokset tuolle laturille jos suoraan vetää.
Canon 400d, bg-e3, sigma EX 10-20, Canon 50mm 1.8 Tamron 28-75mm 2.8, Canon 70-200 L 4 IS, Canon 580 ex2, Lowepro aw3
Ruohonleikkurimoottori on ns vakiokierroskone, eli se joko huutaa, tai ei. Kierrosluvut pitäisi löytyä valmistajalta. Säädettävyys vaatisi melkoisia muutoksia kaasuttimeen
Normi autolaturi pyörii noin 1,5-2x moottorin kierrosluku. Eli jos vaikka maantiellä kone veivaa 2800, niin laturi voi viipottaa päälle 5000 varvia.
Eli tarvinnet siihen välityksen.
Välityssuhteen suunnan saa katsottua omasta autosta, kun mittailee laturin hihnapyörän ja pähkäilee, mikä sitä hihnaa pyörittää, ja mittaa senkin. Yleensä veto on kampiakselin päästä, eli peuhaa moottorin kierrosluvuilla.
Laturin tarvitsema jäähdytysilma on myös erittäin tärkeää.
on noita "raksavaloja" myös kaasupurkausvaloina. Eli monimetallilampulla joissa lienee paras värintoisto mitä lampuista nyt ylipäänsä löytyy. Muistelen nähneeni mm. halpahalleissa joskus, tehoja taisi olla 150w joka vastaa about 500w halogeenia.
fotom kirjoitti:Agregaatista tulee pihalle tosi epätasaista sähköä jolla polttaa melko varmasti studiosalamat mutta tietty jatkuvaa valoa saa halogeeneilla.
Noita kilowatin luokkaa olevia saa ihan uutenakin reilulla satasella.
Sillä mulla olikin "jännitteensäädin" tuossa yhtälössä mukana, käytännössä parhaiten toimisi vähäelektroniikkainen UPS
Hieman vanha otsikko, mutta tuli mieleen laittaa maininta tämmöisistä. Aikoinaan muistan (n 30 vuotta sitten) meillä tämäntapaisen olleen mökillä ja ainakin se yksilö oli aika penteleen tehokas..
Mitään absoluuttisia valotehoja en menisis sanomaan mutta valo on huomatavan kirkasta ja käyntiääni on luontoasäästävän hiljainen..
linkki esimerkkinä laitteen ulkonäöstä, googlesta lisää esim "pressure lantern" haulla