Siis: jos konvertoi kuvan johonkin tulostusprofiiliin, niin kuvan värit näytöllä toki muuttuvat, ja toivottavasti epäedulliseen suuntaan, koska muuten saat sellaisen kuvan kuin miltä se ennen konvertointia näytti. Mikä toki olisi muuten, ja yleensä: se toivottava tulos ;-)pinkki kirjoitti:Kyllä. jos kuvat ok, silloin kun värihallitussa ohjelmassa oikealla profiililla kuva näyttää hyvältä, niin muusta ei tarvitse välittää.Ja lopputulos on se, että kuvat kuitenkin tulostuvat siten kuin ne fotarissa näyttävät? Vaikkakin icc-profiililla tallennettu foto menee siniharmaaksi.
Digiexpress.icc??
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Re: Digiexpress.icc??
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Loka 25, 2006 16 : 57
- Paikkakunta: Espoo
digiexpressin icc
Tuota noin. En kyllä välttämättä tiedä, mistä puhun, mutta eikö tulostimen icc tule liittää assign-toiminnolla eikä konvertointi-toiminnolla.
Edellinen liittää korjauksen absoluuttisiin CIE-väriarvoihin, jotka ovat siis ne alkuperäiset korjaamattomat ja jälkimmäinen muuttaa CIE arvoja siten, että lopputulos uudella profiilila on samannäköinen kuin vanhalla profiililla, siis loppuarvot ovat samat.
Itse tein vertailun digiexpressin palvelusta sekä ilman että icc-profiili kanssa. Lisäksi prooffasin löopputulosta Photoshopin proof-työkalulla.
Summa summarum. Vedokset sitten käsissäni havaitsin, että icc:n kanssa värit ovat oikeammat, mutta dynamiikan yläpää palaa helposti puhki. Ilman icc:tä dynamiikka skaalautuu printterin kykyihin, mutta värit siirtyivät askeleen lämpimämmiksi.
Lopputuloksena lähetin sitten varsinaiset työkuvat - yllätys yllätys - ilman icc-profiilia. Värivirhe oli varsin vähäinen verrattuna profiiliini.
Edellinen liittää korjauksen absoluuttisiin CIE-väriarvoihin, jotka ovat siis ne alkuperäiset korjaamattomat ja jälkimmäinen muuttaa CIE arvoja siten, että lopputulos uudella profiilila on samannäköinen kuin vanhalla profiililla, siis loppuarvot ovat samat.
Itse tein vertailun digiexpressin palvelusta sekä ilman että icc-profiili kanssa. Lisäksi prooffasin löopputulosta Photoshopin proof-työkalulla.
Summa summarum. Vedokset sitten käsissäni havaitsin, että icc:n kanssa värit ovat oikeammat, mutta dynamiikan yläpää palaa helposti puhki. Ilman icc:tä dynamiikka skaalautuu printterin kykyihin, mutta värit siirtyivät askeleen lämpimämmiksi.
Lopputuloksena lähetin sitten varsinaiset työkuvat - yllätys yllätys - ilman icc-profiilia. Värivirhe oli varsin vähäinen verrattuna profiiliini.
- Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
- Kohti ääretöntä ja sen yli
- Kohti ääretöntä ja sen yli
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Re: digiexpressin icc
apexjuha kirjoitti:Tuota noin. En kyllä välttämättä tiedä, mistä puhun, mutta eikö tulostimen icc tule liittää assign-toiminnolla eikä konvertointi-toiminnolla.
Edellinen liittää korjauksen absoluuttisiin CIE-väriarvoihin, jotka ovat siis ne alkuperäiset korjaamattomat ja jälkimmäinen muuttaa CIE arvoja siten, että lopputulos uudella profiilila on samannäköinen kuin vanhalla profiililla, siis loppuarvot ovat samat.
Itse tein vertailun digiexpressin palvelusta sekä ilman että icc-profiili kanssa. Lisäksi prooffasin löopputulosta Photoshopin proof-työkalulla.
Summa summarum. Vedokset sitten käsissäni havaitsin, että icc:n kanssa värit ovat oikeammat, mutta dynamiikan yläpää palaa helposti puhki. Ilman icc:tä dynamiikka skaalautuu printterin kykyihin, mutta värit siirtyivät askeleen lämpimämmiksi.
Lopputuloksena lähetin sitten varsinaiset työkuvat - yllätys yllätys - ilman icc-profiilia. Värivirhe oli varsin vähäinen verrattuna profiiliini.
Jos tulostuspalvelu tulee profiileja niin sitten profiili mukaan. Jos ei tue, pitää tehdä konvertointi.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Loka 25, 2006 16 : 57
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Ota noista tolkkua, heidän värihallintahöpinöissä lukee esim:apexjuha kirjoitti:Mutta eikös esimerkiksi digiexpressin palvelu tee tuon konvertoinin automaattisesti silloin, kun heidän profiiliaan ei assigneerata (=liitetty) lähetettyyn fileen ja lisäksi merkata, että profiili on liitetty.
"DigiExpress-profiili
Tässä vaihtoehdossa voit muuntaa kuvatiedostosi valmiiksi DigiExpressin laitteiston väriprofiiliin. Sinun tulee myös liittää DigiExpressin profiili kuvatiedostoon ja värinhallintamme käyttää liittämääsi profiilia."
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 18 : 26
Minulla on ainakin toiminut napilleen kohdalleen kun olen käsittelyn jälkeen konvertoinut heidän profiiliin (convert to profile) ja tallentaessa liittänyt profiilin mukaan ja ruksannut tilattessa että "Olen sovittanut kuvien sävyt käyttäen omaa/DigiExpress ICC-profiilia" . Käytössä Ps 6.0.
Neutraalin harmaa on neutraalia paperilla kunhan konvertoinnin jälkeen ei näytä niin neutraalilta näytöllä. Koko konvertoinnin ideahan on kompensoida tulostimen/vedostimen "värivirheitä" ja ilman vastakkaista "värivirhettä" ei homma toimi.
Neutraalin harmaa on neutraalia paperilla kunhan konvertoinnin jälkeen ei näytä niin neutraalilta näytöllä. Koko konvertoinnin ideahan on kompensoida tulostimen/vedostimen "värivirheitä" ja ilman vastakkaista "värivirhettä" ei homma toimi.
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Loka 25, 2006 16 : 57
- Paikkakunta: Espoo
Tota noin.
On alkuperäiset väriluvut (profiloimaton) ja sitten on profiloidut väriluvut.
Assign eli liittäminen tarkoittaa sitä, että alkuperäisten värilukujen päälle tehdään uusi profilointi.
Konvertointi tarkoittaa sitä, että jo kerran profiloidut väriluvut säilyvät, mutta niistä lasketaan takaperin "uusi" profiloimaton tiedosto "alle". Huomaa, että profiloimaton tiedosto on se, joka on universaali ja profiloitu on se, joka on laitekohtainen. Eli aina kuvia siirrrettäessä tulee pitää huoli siitä, että profiloimattomat väriluvut ovat oikein. Sen jälkeen liitetään (=assign) laitekohtainen profiili.
Tulostuslaitetta varten käytetään aina assign-komentoa. Mutta kannattaa aina pruuffata ensin. Photoshopissa on tätä varten oma työkalunsa, jolla siis voidaan omalla kuvauruudulla simuloida tulostuslaitetta.
Katrin Eismannin kirjoissa tämä on selitetty hyvin. Pekka Potkan muuten nin mainiossa "Mainoskuvaus digikameralla" -kirjassa juttu on vähän epäselvästi kerrottu.
Huomaa, että jos kuvaruutusi on hyvä, niin profiloinnilla ei ole kovinkaan paljoa merkitystä. Esimerkiksi itselläni kävi siis niin, että profiloidulla tiedostolla digiexpressin tulosteen värit olivat marginaalisesti paremmat, mutta dynamiikka paloi yläpäästä selvästi. Profiloimattomalla heidän oma automatiikkansa supistaa dynamiikan oikein, mutta värit siirtyivät aavistuksen. Ne siirtyivät niin vähän, että tulos oli edelleen hyvä ja parempi kuin profiloituna. Huomaa, että Photoshopin pruuffaustyökalu ei paljasta dynamiikan rajaa.
Korjatkoon viisaammat, jos kerroin väärin.
On alkuperäiset väriluvut (profiloimaton) ja sitten on profiloidut väriluvut.
Assign eli liittäminen tarkoittaa sitä, että alkuperäisten värilukujen päälle tehdään uusi profilointi.
Konvertointi tarkoittaa sitä, että jo kerran profiloidut väriluvut säilyvät, mutta niistä lasketaan takaperin "uusi" profiloimaton tiedosto "alle". Huomaa, että profiloimaton tiedosto on se, joka on universaali ja profiloitu on se, joka on laitekohtainen. Eli aina kuvia siirrrettäessä tulee pitää huoli siitä, että profiloimattomat väriluvut ovat oikein. Sen jälkeen liitetään (=assign) laitekohtainen profiili.
Tulostuslaitetta varten käytetään aina assign-komentoa. Mutta kannattaa aina pruuffata ensin. Photoshopissa on tätä varten oma työkalunsa, jolla siis voidaan omalla kuvauruudulla simuloida tulostuslaitetta.
Katrin Eismannin kirjoissa tämä on selitetty hyvin. Pekka Potkan muuten nin mainiossa "Mainoskuvaus digikameralla" -kirjassa juttu on vähän epäselvästi kerrottu.
Huomaa, että jos kuvaruutusi on hyvä, niin profiloinnilla ei ole kovinkaan paljoa merkitystä. Esimerkiksi itselläni kävi siis niin, että profiloidulla tiedostolla digiexpressin tulosteen värit olivat marginaalisesti paremmat, mutta dynamiikka paloi yläpäästä selvästi. Profiloimattomalla heidän oma automatiikkansa supistaa dynamiikan oikein, mutta värit siirtyivät aavistuksen. Ne siirtyivät niin vähän, että tulos oli edelleen hyvä ja parempi kuin profiloituna. Huomaa, että Photoshopin pruuffaustyökalu ei paljasta dynamiikan rajaa.
Korjatkoon viisaammat, jos kerroin väärin.
- Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
- Kohti ääretöntä ja sen yli
- Kohti ääretöntä ja sen yli
-
- Viestit: 627
- Liittynyt: Marras 15, 2006 14 : 14
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
en jaksanut lukea koko juttua. Mutta itsellä olisi myös suunnitteilla sama homma. Eli siis kun kuva on säädetty oikein omalla näytölläni konvertoin digiexpress profiiliin, jolloin värit menevät miten menevät niin täytyykö sen jälkeen korjata värit oikeiksi vai tallennetaanko kuva ns. väärillä väreillä, jotka kuitenkin tulostuvat oikein digiexpressissä?
-
- Viestit: 379
- Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
- Paikkakunta: Vantaa
Tee noin kuin lopussa sanoit... ja mielellään tässä järjestyksessä tuo loppukuvio:M1z3 kirjoitti:en jaksanut lukea koko juttua. Mutta itsellä olisi myös suunnitteilla sama homma. Eli siis kun kuva on säädetty oikein omalla näytölläni konvertoin digiexpress profiiliin, jolloin värit menevät miten menevät niin täytyykö sen jälkeen korjata värit oikeiksi vai tallennetaanko kuva ns. väärillä väreillä, jotka kuitenkin tulostuvat oikein digiexpressissä?
- editontia + kuvakoon ja tulostusresoluution muutos (16bit/c modessa)
....
....
- USM
- Convert To Digiexpressin profiili
- 16b/c =>8bit/c -modeen
- tallennus jpg:ksi onlinetulostusta varten
-
- Viestit: 627
- Liittynyt: Marras 15, 2006 14 : 14
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Joulu 05, 2006 22 : 49
Lukka kirjoitti:- editontia + kuvakoon ja tulostusresoluution muutos (16bit/c modessa)
....
....
- USM
- Convert To Digiexpressin profiili
- 16b/c =>8bit/c -modeen
- tallennus jpg:ksi onlinetulostusta varten
Tuota... kerro ymmärtämättömälle - miksi pitää muutella tota 16/8 bit modea? En ole siihen koskaan koskenut, vaan se on ihan niinkuin kameran jäljiltä kuva on?
Mitens Elements - en löydä siitä millään tuota "convert to 'joku tietty haluamani profiili' vaan siel on ainoastaan nuo adoben oletusprofiilit valittavissa, vaikka olen yrittänyt profiilihakemistosta ylimääräiset siivota pois. Sit tallennettaessa se kyllä antaa liittää kuvaan mun kalibroidun näyttöprofiilini. Onko tämä asia karvalakki-Elementsin ominaisuus jonka kanssa vaan pitää elää? (eli jos haluan konvertoida kuvan tiettyyn profiiliin, joudun tekemään sen Corelissa?)
Tää koko profiilijuttu on kyllä pahemman luokan viidakko! *huoh*
-
- Viestit: 379
- Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
- Paikkakunta: Vantaa
Tarkoitat varmaankin 8bit/c ->16bit/c -muunnosta.. vai?ekg kirjoitti:Lukka kirjoitti:- editontia + kuvakoon ja tulostusresoluution muutos (16bit/c modessa)
....
....
- USM
- Convert To Digiexpressin profiili
- 16b/c =>8bit/c -modeen
- tallennus jpg:ksi onlinetulostusta varten
Tuota... kerro ymmärtämättömälle - miksi pitää muutella tota 16/8 bit modea? En ole siihen koskaan koskenut, vaan se on ihan niinkuin kameran jäljiltä kuva on?
Mitens Elements - en löydä siitä millään tuota "convert to 'joku tietty haluamani profiili' vaan siel on ainoastaan nuo adoben oletusprofiilit valittavissa, vaikka olen yrittänyt profiilihakemistosta ylimääräiset siivota pois. Sit tallennettaessa se kyllä antaa liittää kuvaan mun kalibroidun näyttöprofiilini. Onko tämä asia karvalakki-Elementsin ominaisuus jonka kanssa vaan pitää elää? (eli jos haluan konvertoida kuvan tiettyyn profiiliin, joudun tekemään sen Corelissa?)
Tää koko profiilijuttu on kyllä pahemman luokan viidakko! *huoh*
Kuvat kannattaisi aina muuttaa editoinnin ajaksi 16bit -modeen, elleivät jo ole siinä kamerasta tullessa. (esim. RAW)
Editoinnin idea 16bit -modessa perustuu siihen, että esim. pyöristysvirheet jäävät olemattomiksi verrattuna 8bit -tilaan.
Eräs sivuston jo jättänyt hemmo vertaili 8bit ja 16bit -tiloja kuminauhoihin. 8bit -tila on kuin äärimmilleen venytetty kuminauha, joka ei juurikaan kärsisi enempää kiristämistä, (vert. editointia) kun taas 16bit -tila on kuin lepotilassa löysänä oleva kuminauha, joka sallii venyttämistä ja vanuttamista (vert. editointia) -lähes mielin määrin minkään kärsimättä.
En valitettavasti tunne Elementsiä lainkaan, eli en osaa siitä sanoa mitään, toivottavasti joku vastaa tuohon aiheeseen.
Tuo profiilimaailma kyllä aukeaa, kun jaksaa vain tutustua siihen. Täälläkin siitä on kirjoitettu todella paljon. Aloita vaikkapa tästä foorumista: http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Joulu 05, 2006 22 : 49
kiitos vastauksesta... lisäkysymys: Karvalakki-Elements ei kerro kuvan bittimoodia, Corel väittää niiden (jpegit) olevan 24-bittisiä kameran jäljiltä. Miksi sitten editoinnin ja profiilimuunnoksen jälkeen kuva pitäisi konvertoida 8-bittiseksi? Tiedostokoon pienentämiseksikö?Lukka kirjoitti:Tarkoitat varmaankin 8bit/c ->16bit/c -muunnosta.. vai? Kuvat kannattaisi aina muuttaa editoinnin ajaksi 16bit -modeen, elleivät jo ole siinä kamerasta tullessa. (esim. RAW)
Ja juu, olen tässä jo muutaman päivän viettänyt eri profiiliselvitysten äärellä. Pää jo alkaa vähän savuta ja teksi melkein mieli luovuttaa... Mutta katsotaan mitä sieltä Digiexpressistä postiluukkuun kolahtaa muutaman päivän päästä - lähetin testikuvia tehtäviksi ilman profiilia ja omalla profiililla.
Sitä Digiexpressin profiilia en muuten saanut käyttöön Corelissakaan, kun sen pääte olikin .icc - Fotonetin profiili oli icm-päätteinen ja se toimi. Mikä ero noilla on?
t. nimimerkki "mulla on kyselykausi"
-
- Viestit: 379
- Liittynyt: Tammi 29, 2003 19 : 29
- Paikkakunta: Vantaa
Itse Elementsiin ja Coreliin liittyviin kysymyksiin en osaa vastata, mutta Corel on oikeassa ilmoittaessaan, että (jpg)kuvasi on 24bittinen. Tämähän tulee siitä, että käytössä on kolme värikomponenttia: R, G ja B, eli kolme värikanavaa.ekg kirjoitti:kiitos vastauksesta... lisäkysymys: Karvalakki-Elements ei kerro kuvan bittimoodia, Corel väittää niiden (jpegit) olevan 24-bittisiä kameran jäljiltä. Miksi sitten editoinnin ja profiilimuunnoksen jälkeen kuva pitäisi konvertoida 8-bittiseksi? Tiedostokoon pienentämiseksikö?Lukka kirjoitti:Tarkoitat varmaankin 8bit/c ->16bit/c -muunnosta.. vai? Kuvat kannattaisi aina muuttaa editoinnin ajaksi 16bit -modeen, elleivät jo ole siinä kamerasta tullessa. (esim. RAW)
Ja juu, olen tässä jo muutaman päivän viettänyt eri profiiliselvitysten äärellä. Pää jo alkaa vähän savuta ja teksi melkein mieli luovuttaa... Mutta katsotaan mitä sieltä Digiexpressistä postiluukkuun kolahtaa muutaman päivän päästä - lähetin testikuvia tehtäviksi ilman profiilia ja omalla profiililla.
Sitä Digiexpressin profiilia en muuten saanut käyttöön Corelissakaan, kun sen pääte olikin .icc - Fotonetin profiili oli icm-päätteinen ja se toimi. Mikä ero noilla on?
t. nimimerkki "mulla on kyselykausi"
Kun kyseessä on 24-bittinen kuva on jokainen värikomponentti (R, G tai B) -koodattu 8 -bittiseksi, eli 3x8 = 24.
Jokainen värikanava R, G ja B -tarjoaa sävyjä 256 kpl (0-255) ja näin ollen jokainen ruudulla näkyvä "väripikseli" saa n. 16,7 miljoonaa sävyvaihtoehtoa. (256x256x256=16777216)
Jos olet muuttanut jpg-kuvan 16bit -modeen (esim. Photoshopilla) -editoitavaksi ja nähnyt suurenkin vaivan sen eteen, kannattaa se tallentaa 16-bit tilaan mahdollista myöhempää käyttöä varten. Mutta jos tiedät sen olevan kertaluonteista ja tulostat sen esim. jollain onlinetulostajalla -pitää kuva sitä varten muuttaa 24-bittiseksi jpg -kuvaksi. (eli takaisin 8bit/c -modeen)
Täältä esim. kannattaa hieman tutkailla näitä ICC ja ICM -juttuja.
http://www.prepress-center.fi/icc/index.html
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Maalis 10, 2004 9 : 51
- Paikkakunta: Tampere
Digiexpress.fi ymmärtää sRGB-kuvia
Turhaa hommaa kaikki profiilimuunnokset ja niin pirun vaivalloista.
Onneksi Digiexpress ymmärtää suoraan sRGB-väriavaruutta. Kun kuvat ovat sRGB-kuvia ja ruksaa tilattaessa "Olen sovittanut digiexpress-profiiliin", niin värit tulevat oikein. Näin neuvottiin, kun soitin sinne. Testasin tämän muutamalla testikuvalla ja omalla kuvalla. Ja näin se menee ihan hyvin. Testatkaa vaikka. M. Ojanen
Onneksi Digiexpress ymmärtää suoraan sRGB-väriavaruutta. Kun kuvat ovat sRGB-kuvia ja ruksaa tilattaessa "Olen sovittanut digiexpress-profiiliin", niin värit tulevat oikein. Näin neuvottiin, kun soitin sinne. Testasin tämän muutamalla testikuvalla ja omalla kuvalla. Ja näin se menee ihan hyvin. Testatkaa vaikka. M. Ojanen
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Joulu 05, 2006 22 : 49
Re: Digiexpress.fi ymmärtää sRGB-kuvia
Ei mee. Voi kun meniskin niin hyppisin riemusta! Testasin viime viikolla, eikä toiminut. Kalibroidulla näytöllä hyvin toimivat kuvat tulivat digiexpressistä takaisin tummana suttuna. Roskiskamaa. Paikallisen valokuvaliikkeen "fotokioski" toi liian haaleita värejä - sävyjä hukkui aika törkeästi. Tällä hetkellä näyttää siltä että parhaan värintoiston saan omalla mustesuihkarilla joka ei edes ole valokuvatulostin!marttiojan kirjoitti:Kun kuvat ovat sRGB-kuvia ja ruksaa tilattaessa "Olen sovittanut digiexpress-profiiliin", niin värit tulevat oikein. Näin neuvottiin, kun soitin sinne. Testasin tämän muutamalla testikuvalla ja omalla kuvalla. Ja näin se menee ihan hyvin. Testatkaa vaikka. M. Ojanen
Kuvat pitäis saada teetettyä (ilman että se maksaa kympin laaki tai enemmänkin) mutta nyt en kyllä oikeesti tiedä mitä tekisin. Huoks.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Maalis 10, 2004 9 : 51
- Paikkakunta: Tampere
En ymmärrä miksei toimi?
Itse olen käyttänyt netistä lataamiani testikuvia sellaisenaan ja omat kuvat tulevat Photoshop Lightroomista. Kuvaruutuni on kalibroitu ja olen tyytyväinen kuviin. Omalla kirjoittimellani (jota muuten olen yrittänyt profiloida) en pääse yhtä hyviin väreihin. Joku tässä nyt mättää. Millä ohjelmistolla katsot kuvia ruudulla?
Osoitteessa http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html on pari hyvää testikuvaa (jotka tulivat hienoina kuvina Digiexpressistä). Miltä ne näyttää sun ruudulla?
Osoitteessa http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html on pari hyvää testikuvaa (jotka tulivat hienoina kuvina Digiexpressistä). Miltä ne näyttää sun ruudulla?
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Loka 25, 2006 16 : 57
- Paikkakunta: Espoo
Säie oikea virhetiedon lähde
Nyt administraattorit tekisivät viisaasti, jos tuhoisivat koko tämän säikeen. Täällä on niin moni asiantuntematon antanut niin väärää tietoa, että tämä tulee kummittelemaan vielä pitkään.
Katrin Eismanin kirjassa "Vaativa kuvankäsittely" profilointi on selitetty hyvin.
Profiloimattomat CIE-väriluvut [R]
Profilointikorjaus {k_i}
Lopulliset väriluvut [C]
Kun liitetään profiili (assign) tapahtuu
[C] = [R]*{k_1}
Kun konvertoidaan toiseen profiiliin {k_2} tapahtuu
[R] = [C]/{k_2} = [R] * {k_1}/{k_2} eli alkuperäisiä värilukuja muutetaan ja profiloidut luvut pysyvät samoina.
CIE-väriluvut ovat universaaleja ja laitteista riippumattomia. Laitekohtainen profiili liitettään (assign) aina CIE-lukuihin.
Konvertointia käytetään silloin, kun siirretään vaikkapa kameran AdobeRGB Photoshopissa valittuun sRGB-työtilaan lopullisesti.
Kun kuva on valmis kuvaruudulla, se tulisi pruuffata (proof) tulostinlaitteen profiililla ja tulos miellyttää, tiedostoon liitetään (assign) tulostuslaitteen profiili (ei convert). Tämä tiedosto tallennetaan vaikkapa lisämääreellä _digiprof. Sen jälkeen ko. tiedosto lähetetään tulostinlaitteelle.
Ja vielä:
Jos epäilee, ettei ymmärrä systeemiä, kannattaa käyttää aina sRGB-tilaa ja unohtaa profiilit kokonaan. Tällöin kuvan voi ajatella olevan CIE-muodossa koko ajan. Useimmissa tapauksissa kuvat ovat ok. Huomaa, että useimimlle tulostimille AdobeRGB on liian laaja.
Katrin Eismanin kirjassa "Vaativa kuvankäsittely" profilointi on selitetty hyvin.
Profiloimattomat CIE-väriluvut [R]
Profilointikorjaus {k_i}
Lopulliset väriluvut [C]
Kun liitetään profiili (assign) tapahtuu
[C] = [R]*{k_1}
Kun konvertoidaan toiseen profiiliin {k_2} tapahtuu
[R] = [C]/{k_2} = [R] * {k_1}/{k_2} eli alkuperäisiä värilukuja muutetaan ja profiloidut luvut pysyvät samoina.
CIE-väriluvut ovat universaaleja ja laitteista riippumattomia. Laitekohtainen profiili liitettään (assign) aina CIE-lukuihin.
Konvertointia käytetään silloin, kun siirretään vaikkapa kameran AdobeRGB Photoshopissa valittuun sRGB-työtilaan lopullisesti.
Kun kuva on valmis kuvaruudulla, se tulisi pruuffata (proof) tulostinlaitteen profiililla ja tulos miellyttää, tiedostoon liitetään (assign) tulostuslaitteen profiili (ei convert). Tämä tiedosto tallennetaan vaikkapa lisämääreellä _digiprof. Sen jälkeen ko. tiedosto lähetetään tulostinlaitteelle.
Ja vielä:
Jos epäilee, ettei ymmärrä systeemiä, kannattaa käyttää aina sRGB-tilaa ja unohtaa profiilit kokonaan. Tällöin kuvan voi ajatella olevan CIE-muodossa koko ajan. Useimmissa tapauksissa kuvat ovat ok. Huomaa, että useimimlle tulostimille AdobeRGB on liian laaja.
- Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
- Kohti ääretöntä ja sen yli
- Kohti ääretöntä ja sen yli