Onko käytännön kuvauksessa eroa D 70:n ja D 80:n välillä
-
Onko käytännön kuvauksessa eroa D 70:n ja D 80:n välillä
Hei
Kuvaan etupäässä jääkiekkoa ja lastenlapsia. Objektiivivalikoima
riittää tarkoitukseen hyvin.
Kun nyt saa D 80:n runkoja suht. edullisesti olisin tiedustellut
onko rungon vaihto D 70:stä järkevää.
Jorkat
Jorkat
-
Erot D80:n eduksi:
-enemmän megapikkelssejä, tosin 6mpix riittää lastenlasten kuvaamiseen
-parempi akkukesto (itse olen saanut otettua n. 1600 kuvaa D80:n akulla)
-parempi ergonomia
-kohinaa pikkaisen vähemmän, jääkiekon kuvaamisessa iso etu
-hieman kirkkaampi etsin
-parempi lcd-näyttö
Saat D70:stä vaihdossa ehkä 350€, joten 350€ jää välirahaksi. Lisäksi joutuu investoimaan SD-korttiin. Kannattaa ostaa esim. joku Transcendin nopea kortti, ne ovat hinta-laatusuhteeltaan yleensä parhaita.
-enemmän megapikkelssejä, tosin 6mpix riittää lastenlasten kuvaamiseen
-parempi akkukesto (itse olen saanut otettua n. 1600 kuvaa D80:n akulla)
-parempi ergonomia
-kohinaa pikkaisen vähemmän, jääkiekon kuvaamisessa iso etu
-hieman kirkkaampi etsin
-parempi lcd-näyttö
Saat D70:stä vaihdossa ehkä 350€, joten 350€ jää välirahaksi. Lisäksi joutuu investoimaan SD-korttiin. Kannattaa ostaa esim. joku Transcendin nopea kortti, ne ovat hinta-laatusuhteeltaan yleensä parhaita.
-
Höpöhöpö ja haista hapansilakka.janmi kirjoitti:-enemmän megapikkelssejä, tosin 6mpix riittää lastenlasten kuvaamiseen
Mutta alkuperäiseen kysymykseen viitaten: toisen käden tietoni ovat kertoneet, että D70:n ja D80:n välinen ero on kuin Turun saati ruotsalaisen sinapin. Syödessä ruokahalu kasvaa, närästyskin, mutta jos ensirunkonsa valitsijalla olisi valinta-asetelmana D70 vaitai D80, ottaisin D80:n.
Myyntiin lähdössä helmikuussa:
SMC-Pentax 35/2.8 M
Sigma 24/2.8 Filttermatik (M42)
SMC-Pentax 100/2.8 M (tai)
SMC-Takumar 105/2.8 (M42)
Rikenon 2x conv. PK, 7-elementtinen!
Tiedustele yv:nä tai spostina.
SMC-Pentax 35/2.8 M
Sigma 24/2.8 Filttermatik (M42)
SMC-Pentax 100/2.8 M (tai)
SMC-Takumar 105/2.8 (M42)
Rikenon 2x conv. PK, 7-elementtinen!
Tiedustele yv:nä tai spostina.
-
-
-
Re: Onko käytännön kuvauksessa eroa D 70:n ja D 80:n välillä
Janmi tuossa ihan hyvin selittikin noita juttuja. D80 on hiukan pienempi kuin D70 eli se on noin D50 kokoinen. Muutenhan aika samanlaisia, mitä nyt hiotumpi ja paranneltu hiukan kaikkia asioita. ISO arvo on 100-1600 kun D70 oli 200-1600. Aika merkityksetöntä varmaan? kuvanlaadussa parannusta, väreissä ja ehkä isommassa resoluutiossa. ISO:lla herkkyyksillä päästään parempaan tulokseen D80 jos muutetaan samaan resoluutioon kuin D70. Myös kohinan poisto softa kamerassa jonka asetuksia voi säätää. Ja etsin on isompi kuten jo Osku oikaisikin. Myös tarkennuspiste järjestelmä on parempi. Akusta näkee keston, eli se osaa kertoa tarkasti kestämisen kun D70 akku oli vain noin osviittaa. En tiedä pystykö D80 käyttämään RAW tiedoston suhteen ettei sitä pakata häviöllisesti, oletan että on mahdollisuus siihen. Sisäinen bufferi kasvaa 3-4 RAW:sta 6.Jorkat kirjoitti:Hei
Jorkat
Niin onko järkevää vaihtaa? Onko se D80 passeli näpeillesi koon suhteen? Ainakaan ei tuo hinta ole paha nykyisin. Se tietää ainakin sitä että aika vahvasti ensivuonna päivittyy D80 runko, eli yksi mahdollisuus on kuvailla sinne asti jos on tyytyväinen nykyiseen runkoon. Siinäpä pohdittavaa.
-
Mää en pysty tekemään kokemusvertailua kuin D200:n ja D80 välillä ja D200 vie bojot 6-0 kotiin huolimatta hintaerosta. AF:nkin kannalta kannattaisi miettiä D200 sarjaa puhumattkaan sarjatulinopeudesta ja muusta toiminnasta. Jos sitä D200:sta saa enään mistää siihen tonniin.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
Ainahan se uusi tuote vanhan voittaa 6-0. Näin varsinkin sen jälkeen kun ostopäätös on tehty ja laskut maksettu :D
Nykyään on kutenkin tuo ongelma kun uusi runkosukupolvi tulee markkinille parin vuoden välein. Pitäisikö harrastajankin "upgreidata" aina kun markkinamies tarjoaa siihen mahdollisuuden. Uutta peliin vaikka vanhakin vielä toimii? eihän tuossa vanhassa ole edes kennontäristä tai livvjuuuta :-(
Itsekin olen tätä pähkäillyt. Minulla on D50 ja D80 on nykyisin törkeän halpa. Eikä D200:kaan paljon maksa paljon mitään kun vertaa tilannetta vuoden takaiseen. Toisaalta jos odotan ensi kesään, niin voin ostaa hyväkuntoisen käytetyn D80 400 eurolla, D90 on kenties jo markkinoilla ja D300 hinnatkin vähän huojentuneet... Kenties ekat D300 vaihtavat fx-kennon perässä D3:seen...???
Raaka totuus on, että rahaa säästyy aina kun onnistuu ostopäätöstä lykäämään. 6 kk päästä saat saman kameran halvemmalla kuin nyt.
Toinen raaka totuus on, ettei ole mitään asiallista syytä vaihtaa toimivaa kameraa (johon kenties on itse vielä aivan tyytyväinen) aina uuteen kun vuosimalli vaihtuu. Kyllä se kamera 2-3 vuotta vanhana toimii siinä missä uutenakin.
Kolmas raaka totuus on, etteivät kamerat kuvia ota vaan kuvaajat. Uuden rungon hinnalla tekee kivan Euroopan matkan tai koluaa lappia pitkät pätkät. Olisiko kaluston sijaan syytä satsata kuvaustilanteisiin ja harrastuneisuuteen?
Varmaan minäkin jossakin vaiheessa ensi vuotta uuteen runkoon ratkean :D Vai jaksaisiko odottaa niin kauan, että saa rahoillaan jotakin ratkaisevasti parempaa :D :D
Nykyään on kutenkin tuo ongelma kun uusi runkosukupolvi tulee markkinille parin vuoden välein. Pitäisikö harrastajankin "upgreidata" aina kun markkinamies tarjoaa siihen mahdollisuuden. Uutta peliin vaikka vanhakin vielä toimii? eihän tuossa vanhassa ole edes kennontäristä tai livvjuuuta :-(
Itsekin olen tätä pähkäillyt. Minulla on D50 ja D80 on nykyisin törkeän halpa. Eikä D200:kaan paljon maksa paljon mitään kun vertaa tilannetta vuoden takaiseen. Toisaalta jos odotan ensi kesään, niin voin ostaa hyväkuntoisen käytetyn D80 400 eurolla, D90 on kenties jo markkinoilla ja D300 hinnatkin vähän huojentuneet... Kenties ekat D300 vaihtavat fx-kennon perässä D3:seen...???
Raaka totuus on, että rahaa säästyy aina kun onnistuu ostopäätöstä lykäämään. 6 kk päästä saat saman kameran halvemmalla kuin nyt.
Toinen raaka totuus on, ettei ole mitään asiallista syytä vaihtaa toimivaa kameraa (johon kenties on itse vielä aivan tyytyväinen) aina uuteen kun vuosimalli vaihtuu. Kyllä se kamera 2-3 vuotta vanhana toimii siinä missä uutenakin.
Kolmas raaka totuus on, etteivät kamerat kuvia ota vaan kuvaajat. Uuden rungon hinnalla tekee kivan Euroopan matkan tai koluaa lappia pitkät pätkät. Olisiko kaluston sijaan syytä satsata kuvaustilanteisiin ja harrastuneisuuteen?
Varmaan minäkin jossakin vaiheessa ensi vuotta uuteen runkoon ratkean :D Vai jaksaisiko odottaa niin kauan, että saa rahoillaan jotakin ratkaisevasti parempaa :D :D
-
Itse asiassa D200 ja D80 omaa saman AF-puolen jos hiukkasen rampautettuja valikoita ei tuolla D80 puolella katsota isoksi viaksi.
D80 on kooltaan pienempi, mutta paino on likimain sama. Salama on myös tehokkaampi kuin D70:ssä ja sillä pystyy ohjaamaan useampaa ryhmää commander modessa ja sen lisäksi se valaisee myös itse. D70 oma poppa antaa vain kevyen läpsyn siinä vaiheessa kun orjat välähtää. Löytyy myös pistoke langallista kakea varten jos kellä sellainen on. Tiedonsiirtonopeus USB:tä pitkin huomattavasti nopeampaa. Haittapuolena tuossa USB:ssä, että vanhan Capturen remote-ohjaus ei toimi enää vaan pitäisi ostaa uusi ohjelma.
Pitää vielä mainita tuo erikseen ohjelmoitava nappi mihin voi pistää salaman lukituksen, ISO-herkkyyden näytön tai jotain muuta mieluista toimintaa. Myös takanäytön katselukulmat on huomattavasti paremmat mitä D70.
D80 on kooltaan pienempi, mutta paino on likimain sama. Salama on myös tehokkaampi kuin D70:ssä ja sillä pystyy ohjaamaan useampaa ryhmää commander modessa ja sen lisäksi se valaisee myös itse. D70 oma poppa antaa vain kevyen läpsyn siinä vaiheessa kun orjat välähtää. Löytyy myös pistoke langallista kakea varten jos kellä sellainen on. Tiedonsiirtonopeus USB:tä pitkin huomattavasti nopeampaa. Haittapuolena tuossa USB:ssä, että vanhan Capturen remote-ohjaus ei toimi enää vaan pitäisi ostaa uusi ohjelma.
Pitää vielä mainita tuo erikseen ohjelmoitava nappi mihin voi pistää salaman lukituksen, ISO-herkkyyden näytön tai jotain muuta mieluista toimintaa. Myös takanäytön katselukulmat on huomattavasti paremmat mitä D70.
--
-
- Viesti:
-
Onko tietotietoa? Minulla on ainoastaan käyttökokemusta ja mielipiteenä katson AF:n jäävän D80:ssä jälkeen D200:sta selvästi. Kumpikaan päälinsseistäni , 70-200 Vr tai 50 1.4 Nikkor eivät toimi räväkästi D80:ssä. Samaten 18-70 kittiobsku joka on tunnettu nopeasta af:stä on hitaampi.seppot kirjoitti:Itse asiassa D200 ja D80 omaa saman AF-puolen jos hiukkasen rampautettuja valikoita ei tuolla D80 puolella katsota isoksi viaksi.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
Sikäli on tietoa, että molemmmista löytyy Multi-CAM 1000 AF moduli. D80 kanssa ei eri tarkennuspisteiden ryhmittelyyn pääse niin tarkkaan vaikuttamaan mitä D200 kanssa, mutta eihän tuo tietenkään tarkoita sitä, että niissä ruuvitarkenteiset lasit toimisivat yhtä nopeasti. Moottorissa voi olla eroa. Luulisi kyllä AF-S puolen toimivan samalla tavalla kun niissä itse tarkennusmoottori on linssissä ja molempiin kameroihin sopii sama akku eli käyttösähköissä ei ole eroa ja tarkennusmoduli on sama molemmissa. Uskon kyllä jos sanot, että joku linssi tarkentaa D200 nopeammin mitä D80 jos se perustuu rehtiin vertailuun ja molemmissa ollut akku timmissä ja testi on tapahtunut samaan aikaan samassa valaistuksessa jne. Voihan niissä jotain hienosäätöä olla erona. Mistä sen tietää vaikka olisi tiputettu halvempaan hitaampi kellokide antamaan akulle lisäaikaa ja samalla hidastettu kaikkea muutakin toimintaa. Onhan noita konsteja tuoda lisäarvoa kalliimmalle mallille, eikä niistä tarvitse teknisissä tiedoissa mainita. Kaverilla on D200, mutta eipä ole tullut vertailtua tuota(kaan) puolta niin tarkkaan, että olisi eroja huomattu. Ollaan vaan otettu kuvia :Dbobotti kirjoitti:Onko tietotietoa? Minulla on ainoastaan käyttökokemusta ja mielipiteenä katson AF:n jäävän D80:ssä jälkeen D200:sta selvästi. Kumpikaan päälinsseistäni , 70-200 Vr tai 50 1.4 Nikkor eivät toimi räväkästi D80:ssä. Samaten 18-70 kittiobsku joka on tunnettu nopeasta af:stä on hitaampi.
--
-
dpreview.com sanoo D80:n arvostelun yhteenvedossa kameran hyväksi puoleksi mm.:
Fast, accurate auto focus (11 area sensor, similar to the D200).
Samanlaiseksi väittävät kuin D200:n AF. Joka tapauksessa on se nyt kumma, jos ei D80:n automaattitarkennuksella kykene pärjäämään. Voi niitä parempiakin olla, mutta varsin hyvä se on silti.
Fast, accurate auto focus (11 area sensor, similar to the D200).
Samanlaiseksi väittävät kuin D200:n AF. Joka tapauksessa on se nyt kumma, jos ei D80:n automaattitarkennuksella kykene pärjäämään. Voi niitä parempiakin olla, mutta varsin hyvä se on silti.