Digikamera haussa, G5 vai jokin muu?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
v_henrik

Digikamera haussa, G5 vai jokin muu?

Viesti Kirjoittaja v_henrik »

Olen hakemassa itselleni ja kauniimmalle puoliskolleni digikameraa, ja nyt olisi vihdoin aika hankkia se. Olemme harkinneet pitkään G5:sta ja nythän se olisi hulluilla päivillä edullisesti, joten päätös pitäisi kohta tehdä..

Koska vaihtoehtojakin varmasti on, niin haluaisinkin kuulla G5/G3 käyttäjien mielipiteitä kamerasta ja mahdollisia vasta-argumentteja kamerasta, eli vaihtoehtoja sille. Hinta luokka ei saa nousta G5:sta korkeammaksi, joten hintaa saisi olla max n. 600 euroa.

kevät terkuin
Henrik
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Leht1n

Viesti Kirjoittaja Leht1n »

Moi!

Voisitko vähän kertoa mitä odotat kameralta, eli mitkä ominaisuudet olisivat itsellesi tärkeitä? Olisi sit vähän helpompi ottaa kantaa.

Jos G5:lle hakee vastaavaa muilta valmistajilta, niin Nikon Coolpix 5400 ja Olympus C-5060 tulivat ensimmäisenä mieleen. Kameroissa on yhteitä pikselien määrä (5M) ja taittuva näyttö. Lisäksi Nikonin ja Olympuksen kameroissa on laajakulmainen optiikka, eli kuvaan mahtuu vähän enemmän esimerkiksi ahtaissa sisätiloissa kuvatessa.

Itse ottaisin tuosta kolmikosta Nikon 5400:n, koska sen on pieni ja parhaiten käteen istuva, siinä on loistava lähikuvaus ja todella monta valmista kuvausohjelmaa, jotka helpottavat alkuun pääsyä. Lisäksi mainitsemani laajakulmainen (28mm) optiikka ja kohina, sekä "purppurahehku" paremmin kontrolloituna kuin G5:ssä ja C-5060:ssä.

Jokainen hommaa kameran omien tarpeidensa mukaan ja siksi kysyinkin alussa vähän lisäinfoa omista mielymyksistäsi/nne.

—Timo
Viimeksi muokannut Leht1n, Maalis 31, 2004 18 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
Leht1n

Re: Digikamera haussa, G5 vai jokin muu?

v_henrik kirjoitti:Hinta luokka ei saa nousta G5:sta korkeammaksi, joten hintaa saisi olla max n. 600 euroa.
Sori, vähän unohtui kommentoidessa tuo hintahaarukkasi. En tiedä mistä "hulluista päivistä" puhuit, jos sieltä G5:n niin halvalla saa. Täältä voit kuitenkin katsoa mihin hintaan kameroita yleisesti Suomesta saa.

—Timo
Viimeksi muokannut Leht1n, Huhti 01, 2004 18 : 03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

"Hullujen päivien" hinta tämän päviän uutisten mukaan: Canon Powershot G5 + 128 MB, 629 euroa.

Varteenotettava vaihtoehto samassa hintaluokassa on Olympus C 5050, siinäkin on valovoimainen objektiivi. Hinta taitaa on himpun verran halvempi, mutta lisäsalama on puolestaan kalliimpi.
faster

Re: Digikamera haussa, G5 vai jokin muu?

Viesti Kirjoittaja faster »

paulas kirjoitti:"Varteenotettava vaihtoehto samassa hintaluokassa on Olympus C 5050, siinäkin on valovoimainen objektiivi. Hinta taitaa on himpun verran halvempi, mutta lisäsalama on puolestaan kalliimpi.
"Siinäkin" sanoi paulas, tietääkseni f 1.8 valovoimaa ei ole muissa digipokkareissa kuin 5050 ja esim G5:ssä on vain f 2.0. Lisäsalamaa ei kannata ostaa vielä, koska Soligor tuo kesän aikana markkinoille useampaankin kameraan sopivia laitteita noin puoleen hintaan siitä mitä nykyiset hinnat ovat.
paulas

" tietääkseni f 1.8 valovoimaa ei ole muissa digipokkareissa kuin 5050 ja esim G5:ssä on vain f 2.0" Totta puhut, faster. Täsmällisesti se on niin. Ajattelin, että 2.0 on melkein 1.8 , siis molemmat ovat valovoimaisia sarjassaan...
Leht1n

Ei se valovoima kesää tee, kuten olen jossain toisessakin viestissäni todennut. Itselläni on nyt kamera f2.0-2.4:llä, mutta en ole nähnyt siitä mitään mullistavaa hyötyä. Joskus jopa haittaa, kun suurella aukolla (jota kamera huonossa valossa = sisätiloissa käyttää) on niin pieni syvyysterävyys. Aina pitää sitten manuaalilla säätää, jos tahtoo laajempaa terävyysaluetta vaikkapa ryhmäkuvaa sisällä ottaessa. Kyllä kamerassa on niin paljon muuta mikä merkitsee ja emmehän edes tiedä oliko alkuperäisen kirjoittajan G5 harkinnan taustalla valovoima, vai ihan jotkin muuta asiat.

Jos Olympuksen 5050 ja 5060 malleja vertaa, niin kyllä mä itse ottaisin uudemman, koska siinä on 27mm laajakulma yms. Mutta jos valovoima on tärkeä kamerahankinnan kriteeri, niin sitten tuossa 5Mpx luokassa ovat kyllä vain nuo 5050 ja G5...niin ja tää mun Sony F717.

—Timo
Quot capita, tot sensus.
vmajander
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vmajander »

Itse olen ollut G5:n varsin tyytyväinen. Kameran käyttö on nopea ja helppoa omaksua, ja ominaisuudet riittävät pidemmällekkin jos kuvausinnostus iskee kameran hankkimisen myötä. Alla linkki ottamiini kuviin, joista saanee jonkinlaista osviittaa siitä minkälaista jälkeä kameralla tulee:

http://www.kolumbus.fi/ville.majander/index.html

Kaikki kuvat on otettu G5:llä, osassa jalusta, ei muita lisävarusteita. Vain ylimmäisessä galleriassa olevia kuvia on millään tapaa käsitelty jälkikäteen.
paulas

Yksi sinänsä pikkuseikka miellyttää minua Canon G 5 : ssä, nimittäin mahdollisuus säätää se lähes täysin äänettömäksi, siis ei mitään piippauksia tai helinöitä tai suhauksia. Tämä ominaisuus on ollut tarpeen mm. kuvatessa konserteissa, joissa käytetään akustisia instrumentteja. Kotipaikkani konserttisalissa on useimmiten lupa kuvata ilman salamaa. Tällöin myös hyvä valovoima on tarpeen – olen saanut tilanteen olosuhteet huomioon ottaen kelvollisia kuvia ilman salamaa. Kuvaaja ei siis juuri näy eikä kuulu.
Vastaa Viestiin