Ajatuksia Olympuksen uudesta optiikasta, sekä rungoista?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
JupJup

Viesti Kirjoittaja JupJup »

JukkaP. kirjoitti:
mvuori kirjoitti:
JupJup kirjoitti:Tuo telesentrisyys on kyllä käytännön elämässä varmaan huonoin peruste olympukselle, luulen minä. Se nikonin objektiivi on kai vaan muuten ollut huono.
Ihmisten ei kannatakaan huolehtia mistään "sentrisyydestä". Sen pitäisi riittää, että saksalaisten pilkuntarkoissa objektiivivertailuissa Zuikot ovat aina kirkkaasti kärjessä, olipa polttoväli mikä tahansa.
Totta. Jopa niinä aikoina, jolloin kennot olivat valittavissa (=filmi), kokemani mukaan Zuikot pelittivät erittäin hyvin.
Niin, mutta eipä ne hyvin pelittävät kai silloinkaan zuikoihin rajoittuneet, kuin eivät nytkään. (olenpa näin "jälkikäteen" käyttänytkin aika monia hyvin pelittäviä 70-80 -luvun ojektiiveja) Itse ainakin olen ollut ihan tyytyväinen, ja ilmeisesti aika moni muukin, esim. moniin pentaxin tuotoksiin:)

(Ei siis ole tarkoitus sanoa että olympuksen nykysysteemi olisi huono: Ei ollenkaan, vaikka se ei ehkä ole kokonaisuutena minua varten. Jotenkin vaan vierastan semmoisia yhteen tekniseen yksityiskohtaan tai tuotemerkkiin vetoavia ylesityksiä. Sen takia tulin tarttuneeksi tuohon telesentrisyyteenkin.)

Jos olympuksen systeemissä minuun joku vetoaa (niin, että uskon että se asia erottaa jonkinverran muista) niin se on se, että ainakin mainostuksen perusteella E3:n sääsuojaus tuntuu hintaluokassaan hieman tuhdimmalta ja aidosti testauksen kautta suunnitellummalta kuin muissa. (eri asia sitten, että toisetkin saattavat käytännössä riittää) Muutenkin vaikuttaa mainostuksen perusteella mietityltä paketilta.

Kuvasuhdekin on ehkä hieman parempi kuin kinofilmin perillisissä, mutta ei se nyt niin iso asia ole, vaan riippuu kohteesta ja käyttötarkoituksesta. Jos pitkiä teleputkia harrastaisin, niin ehkä sitten kiinnostaisi myös rajauskerroin, mutta kun en, niin ei. Toisissa järjestelmissä vetoavia aisioita ovat taas sitten omanlaisensa oinaisuushdistelmät ja niiden painotukset.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JukkaP.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaP. »

JupJup kirjoitti:
JukkaP. kirjoitti:
mvuori kirjoitti: Ihmisten ei kannatakaan huolehtia mistään "sentrisyydestä". Sen pitäisi riittää, että saksalaisten pilkuntarkoissa objektiivivertailuissa Zuikot ovat aina kirkkaasti kärjessä, olipa polttoväli mikä tahansa.
Totta. Jopa niinä aikoina, jolloin kennot olivat valittavissa (=filmi), kokemani mukaan Zuikot pelittivät erittäin hyvin.
Niin, mutta eipä ne hyvin pelittävät kai silloinkaan zuikoihin rajoittuneet, kuin eivät nytkään. (olenpa näin "jälkikäteen" käyttänytkin aika monia hyvin pelittäviä 70-80 -luvun ojektiiveja) Itse ainakin olen ollut ihan tyytyväinen, ja ilmeisesti aika moni muukin, esim. moniin pentaxin tuotoksiin:)

(Ei siis ole tarkoitus sanoa että olympuksen nykysysteemi olisi huono: Ei ollenkaan, vaikka se ei ehkä ole kokonaisuutena minua varten. Jotenkin vaan vierastan semmoisia yhteen tekniseen yksityiskohtaan tai tuotemerkkiin vetoavia ylesityksiä. Sen takia tulin tarttuneeksi tuohon telesentrisyyteenkin.)

Jos olympuksen systeemissä minuun joku vetoaa (niin, että uskon että se asia erottaa jonkinverran muista) niin se on se, että ainakin mainostuksen perusteella E3:n sääsuojaus tuntuu hintaluokassaan hieman tuhdimmalta ja aidosti testauksen kautta suunnitellummalta kuin muissa. (eri asia sitten, että toisetkin saattavat käytännössä riittää) Muutenkin vaikuttaa mainostuksen perusteella mietityltä paketilta.

Kuvasuhdekin on ehkä hieman parempi kuin kinofilmin perillisissä, mutta ei se nyt niin iso asia ole, vaan riippuu kohteesta ja käyttötarkoituksesta. Jos pitkiä teleputkia harrastaisin, niin ehkä sitten kiinnostaisi myös rajauskerroin, mutta kun en, niin ei. Toisissa järjestelmissä vetoavia aisioita ovat taas sitten omanlaisensa oinaisuushdistelmät ja niiden painotukset.
Kyllä jotkut muutkin pelittivät hyvin. Käytössä mm. Canon, Nikon, Zeiss. Silloin eivät pelittäneet esim. Sigma ja Tokina, paitsi jossain macro-pötkylöissä. Tämä siis ihan käytännön tilanteissa todettuna. Minusta hirvittävimpiä olivat nuo 300/2.8 nuijat, jotka tulivat Pentax, Canon, Nikon yms. ulkopuolelta. Zuikoja ei tuohon kokoon ollutkaan (300/4.5 ja 350/2.8 kylläkin). Tästä voi olla ihan vapaasti erimieltä, mutta en usko teitä kumminkaan ;)
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Dpreview:ssä: Olympus EVOLT E-510 review

Runko vakaaja oli kuulemma erittäin toimiva.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Vastaa Viestiin