Kamera-lightroom-photoshop-fotonetti(pro)

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
specksturm

Kamera-lightroom-photoshop-fotonetti(pro)

Viesti Kirjoittaja specksturm »

Haluisin vähän apua tai vinkkejä miten saan mahd helposti hyviä paperikuvia fotonetistä. Koska kun äsken pistin kopiofirma tekemään minulle julistetita niin värit olivat olleet niin kyllästyneitä sekä minun screenillä että firman screenillä. koe tulosteet olivat kuitenkin olleet pliisuja. Eli kopiofirma oli joutunut nostaa värikylläisyyttä víelä enemmän että tulisi kelpoja kuvia.

Kamerassa olen käyttänyt AdobeRGB profiili koska sitä suositeltiin käyttöohjeissa jos on tarkoitus käsitellä kuvia vielä jälkeenpäin koneella. Olen sitten käsitellyt RAW tiedostot lightroomissa ja tehnyt niistä jpeg kuvia joka olen sitten jälkikäteen avannut Photshopissa ja sitten muutanut väriprofiiliksi SRGB ksi. Eli sama kun tietokoneen muu työympäristö.

Eli miten minun kannattaa tehdä näitten profiilien kanssa että en pety pahasti kun kuvat tulee Fotonetistä. Olen myös yrittänyt kalibroida screeni mahd hyvin. Yksi juttu mitä olen huomannut Lightroomissa on se että kun klikkaa eka kerta joku kuva niin se haalistuu. Eli ensiksi ne näyttävät hyviltä mutta kun suurennan kuvaa työstämistä varten niin joudun säätää värit niin että näyttävät normaalilta
Eli en oikein tiedä mihin luottaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
fosdinovo

Viesti Kirjoittaja fosdinovo »

Lightroomin osuudesta en tiedä, mutta ensinnäkin näytön kalibrointi on syytä tehdä jollakin pätevällä "hardware"-laitteella. Sitten käsittelet kuvasi valmiiksi ja lopuksi Photoshopissa muunnat väriprofiiliksi Fotonetin profiilin haluamallesi paperilaadulle. Profiilit voit imuroida heidän sivuiltaan. Väriprofiilithan pitää laittaa seuraavaan paikkaan: Windows/System32/Spool/Drivers/Color.

Teemu

http://fototeemun.galleria.fi
specksturm

Viesti Kirjoittaja specksturm »

Kiitos vastauksesta. juu ymmärrän että tuo kalibrointilaite olisi suositeltavaa.
Lähinnä tuo kopiofirman kaveri ihmetteli että kuva oli niin värillinen kun hän katsoi sitä screeniltä eikä itse printti ollut. Vaikka hän printtaa paljon muuta joka päivä joka toistuu hyvin. Eli mietin vaan että missä mahtaa olla vika. Koska oli se kuva myös minunkin screenissä värikäs ja hyvän näköinen.
Olen kyllä käyttänyt aikaisemmin fotonetin profiili mutta silloin oli erilainen työketju. Eli suoran pokkarista srgb-jpeg kuvia säädin photoshopissa ja sitten vaihdoin fotonetin profiiliksi.

tässä on ne työvaiheet miten olen suunnitellut käyttää.

1. RAW kuvat koneelle
2. säädän kuvat maun mukaan L-roomissa ja teen jpeg exportti
3. avaan photohopissa ja vaihdan fotonetin profiiliksi.

Vaihe 3 on sellainen että photari kysyy näin:

The document "***" has an embedded color profile that does not match the current RGB working space.

Embedded: Adobe RGB (1998)
Working: Monitor RGB - sRGB IEC61966-2.1

What would you like to do?
Use the embeddend
Convert document´s colors to the working space
Discard the embedded (don´t color manage)

Mitä suosittelette. Eikö minun kannattaa käyttää se ensimmäinen?
Vai pitäsinkö jo lightroomissa tehdä jotain tälle adobeRGBlle mitä olen käyttänyt kuvaessa.
fosdinovo

Viesti Kirjoittaja fosdinovo »

Jos olet tyytyväinen siihen, miltä kuva näyttää oikein kalibroidulla näytölläsi, etkä aio enää tehdä muutoksia, voit vaan ruksata "Use the embedded". Tärkeätä on, että Fotonettiä varten laitat lopuksi lähetettävään kuvaan heidän väriprofiilinsa haluamallesi paperilaadulle.

Teemu

http://fototeemun.galleria.fi
Vastaa Viestiin