Mitäs objektiivia suosittelette?
-
Mitäs objektiivia suosittelette?
Tarttis hankkia vähän lasia uuteen 300d:hen. Olen vasta aloitteleva räpsijä joten mitään ihan L-sarjan hintaluokkaa en oikein ole ajatellut.
Mutta silmään on osunut nyt lyhyen etsimisen jälkeen ainakin seuraavat linssit:
- Sigma 55-200/4,5-5,6 DC
- Sigma 70-300/4-5,6 APO Macro Super II
Onko minkälaista suositusta porukalla ? Tuo 55-200:nen on vissiin kohtuu uusi vehje ja en ole siitä oikein mitään kunnon arvosteluja yms. löytänyt. Mutta tuota 70-300 jotkut ovat ainakin kovasti kehuneet.. Vai onko joku muu vaihtoehto joka osuisi kutakuinkin noille hintanurkille. Myös Canonin 28-135 IS vähän kiinnostaisi, mutta on taas sitten jo pikkasen eri hintaluokassa.
Tuo 55-200:nen olis tietty siinä mielessä kiva että kun on tuo 18-55 kittilinssi niin ei jäis suurempia aukkoja polttoväleihin. Tod.näk. myös tuon 50/1.8 II:n ostan, mutta se nyt ei toisaalta paljoa mitään maksakaan.
Onko minkälaista suositusta porukalla ? Tuo 55-200:nen on vissiin kohtuu uusi vehje ja en ole siitä oikein mitään kunnon arvosteluja yms. löytänyt. Mutta tuota 70-300 jotkut ovat ainakin kovasti kehuneet.. Vai onko joku muu vaihtoehto joka osuisi kutakuinkin noille hintanurkille. Myös Canonin 28-135 IS vähän kiinnostaisi, mutta on taas sitten jo pikkasen eri hintaluokassa.
Tuo 55-200:nen olis tietty siinä mielessä kiva että kun on tuo 18-55 kittilinssi niin ei jäis suurempia aukkoja polttoväleihin. Tod.näk. myös tuon 50/1.8 II:n ostan, mutta se nyt ei toisaalta paljoa mitään maksakaan.
-
Vähän samassa tilanteessa itsekin olin jokin aika sitten. Vuoden alussa tuli hankittua 300D Kitti. Sitten hommasin tuollaisen Sigman 70-300 (non-APO) optiikan käytettynä. Kuvailin sillä tovin, mutta suurimpaan osaan kuvauskohteistani se oli väärä valinta, joten möin sen pois ja hankin tilalle tuon 28-135 IS:n. Vaikka kitin ja tuon 70-300:n välistä ei suurta aluetta uupunutkaan, niin tuntui siltä, että optiikkaa sai vaihdella koko ajan. Nyt olen tyytyväinen polttovälialueeseen ja optiikkaa ei tarvitse vaihdella juuri ollenkaan.
Mieti siis mitä aiot kuvata ja sen perusteella tee valinta optiikasta. Esim. tällä hetkellä tuo 28-135 IS kattaa 85 %:sti kuvaustarpeeni. Kittilinssiä laajiksena tulee käytettyä 5% ja 10% kaipaisin pitempää töttöröä bajonettiin kiinni. Kesällä varmasti tulee vielä enemmän tarvetta tuollaiselle pitemmälle putkelle; valoa ja näin myös mahdollisuuksia saada onnistuneita kuvia on enemmän. Kesäksi täytynee itsekin taas hankkia kassiin mukaan joku pidempi putki.
Sigma 70-300:sta sen verran, että talviseen aikaan voi olla pieniä hankaluuksia pitää suljinaika tarpeeksi nopeana (valo loppuu kesken). Kesällä tuo ei liene ongelma niinkään. 55-200:sta en osaa sanoa oikeastaan mitään, koska kokemusta ei ole. Kuulutampa nyt vielä, että mieti ne kuvaustarpeesi ja tee sen perusteella valinta, millaisen polttovälialueen zoomin tarvitset.
Kannattaa myös muistaa, että mitään äärimmäisiä huippulaseja nuo sigmat eivät ole. Toisaalta hinnalleen ne antavat kyllä vastinetta. Ja tuossa 70-300:ssa on muuten hauskanen macrotoiminto, jolle kuvittelisin varsinkin kesällä löytyvän käyttöä.
Mieti siis mitä aiot kuvata ja sen perusteella tee valinta optiikasta. Esim. tällä hetkellä tuo 28-135 IS kattaa 85 %:sti kuvaustarpeeni. Kittilinssiä laajiksena tulee käytettyä 5% ja 10% kaipaisin pitempää töttöröä bajonettiin kiinni. Kesällä varmasti tulee vielä enemmän tarvetta tuollaiselle pitemmälle putkelle; valoa ja näin myös mahdollisuuksia saada onnistuneita kuvia on enemmän. Kesäksi täytynee itsekin taas hankkia kassiin mukaan joku pidempi putki.
Sigma 70-300:sta sen verran, että talviseen aikaan voi olla pieniä hankaluuksia pitää suljinaika tarpeeksi nopeana (valo loppuu kesken). Kesällä tuo ei liene ongelma niinkään. 55-200:sta en osaa sanoa oikeastaan mitään, koska kokemusta ei ole. Kuulutampa nyt vielä, että mieti ne kuvaustarpeesi ja tee sen perusteella valinta, millaisen polttovälialueen zoomin tarvitset.
Kannattaa myös muistaa, että mitään äärimmäisiä huippulaseja nuo sigmat eivät ole. Toisaalta hinnalleen ne antavat kyllä vastinetta. Ja tuossa 70-300:ssa on muuten hauskanen macrotoiminto, jolle kuvittelisin varsinkin kesällä löytyvän käyttöä.
-
- Viesti:
Re: Mitäs objektiivia suosittelette?
Tuo 50/1.8 on tosi edullinen ja hyvä hankinta.tsyvanpe kirjoitti: Tod.näk. myös tuon 50/1.8 II:n ostan...
Noita L-laseja kannattaa hankkia, koska itse sain havaita, että niihin sitä kuitenkin päätyy ennemmin tai myöhemmin.
Esim. jos rahaa on niin tuo EF 24-70/2.8 L USM Saksasta 1200 € + lähetyskulut 30 € - 45€ Amerikoista tilaamalla noin 1150 € (hinta muunnettuna dollareiksi suunnilleen, B&H Photo, hinta sisältää lähetyskulut 55 €). Suomessa hinta onkin sitten jo noin 1400 €.
B&H tuntuu olevan luotettava liike. Linkki:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/control ... ubmit.y=10
-
Canon 28-135
Juu se on ihan kelpo linssi tuo Canon 28-135 IS. Itselläni oli se vähän aikaa ja olin melko tyytyväinen. Kuvanvakaaja auttaa paljon, polttovälialue on laaja ja optinen laatukin hyvä (verrattuna jopa L-sarjalaisiin). Mekaanisesti se on hieman rempula vehje.keppana kirjoitti:Esim. tällä hetkellä tuo 28-135 IS kattaa 85 %:sti kuvaustarpeeni.
Omasta yksilöstäni vain hajosi kuvanvakaaja melko pian, mutta takuu oli vielä voimassa. Korjaaminen olisi tullut kalliiksi ja sen sijasta sovin liikkeen kanssa vaihdosta muihin tuotteisiin.
- Spege -
-
Osta ihan mikä vaan
Objektiiveja on liikkellä käytettyinä erittäin paljon. Ei muut voi tietää, että mistä tykkäät, mitä arvostat ja mitä tarvit. Yksi perusohje on aina, että osta 50 1.8. Se on pieni, edullinen ja valovoimaa riittää sekä hämärään että taustablurrauksiin.
Muuten olen sitä mieltä, että osta ihan mikä vaan, kun vain saat sen sopivaan hintaan. Kuvailet sitten sillä, mikä käteen on päätynyt ja opit sekä kuvauksesta että itsestäsi. Jos tarviit myöhemmin erilaisia putkia, polttoväleja tai what ever, niin sitten vaan kaupanteko jatkuu. Kiertoon ne, mitkä eivät miellyttäneet.
Jotkut kuvaa hurjasti laajakulmilla, jotkut telellä ja toisilla on näitä kaikkia. Minusta 28-135 IS on hyvä peli, mutta monelle hyvä on myös väli 28-70 parmmalla valovoimalla. (Mulla on tämmöinen myynnissä, että enempää en kehtaa tätä suositella.)
Muuten olen sitä mieltä, että osta ihan mikä vaan, kun vain saat sen sopivaan hintaan. Kuvailet sitten sillä, mikä käteen on päätynyt ja opit sekä kuvauksesta että itsestäsi. Jos tarviit myöhemmin erilaisia putkia, polttoväleja tai what ever, niin sitten vaan kaupanteko jatkuu. Kiertoon ne, mitkä eivät miellyttäneet.
Jotkut kuvaa hurjasti laajakulmilla, jotkut telellä ja toisilla on näitä kaikkia. Minusta 28-135 IS on hyvä peli, mutta monelle hyvä on myös väli 28-70 parmmalla valovoimalla. (Mulla on tämmöinen myynnissä, että enempää en kehtaa tätä suositella.)
-
- Viesti:
Canonin 28-135 IS on varmasti hyvä yleislasi, itse olen pärjännyt sen esihistoriallisella edeltäjällä 35-135 3,5-4,5 ruma, mutta aivan hyvä lasi. Kuten joku jo sanoikin, polttovälialue on mitä paras.
Kannattaa kytätä vanhempia käytettyjä laseja, pitkässä päässä niitä on kuitenkin jonkin verran ollut tarjolla. Jos et lasin ulkonäöstä piittaa, vanhoissa Canonin omissa on useitakin hyviä laseja tarjolla. L-lasit ovat tietysti kalliita käytettynäkin, mutta vanhempia löytyy aina välillä kaupoista ja jopa aivan kohtuulliseen hintaan.
EX sarjan sigmat ovat hyviä ja niistä on omiakin kokemuksia, noista muista en ole juuri suuria kehuja nähnyt. Tuo kittiä vastaava sigma on kuitenkin ilmeisesti ihan ok.
Kun noita laseja mietit, harkitse tarkkaan, miten katat laseillasi halutuimmat kuvauspolttovälisi. Päällekkäisyydestä voi olla apua tiettyyn rajaan asti, mutta useimmiten esim tuo 28-135 kattaa tarpeesi.
Kannattaa kytätä vanhempia käytettyjä laseja, pitkässä päässä niitä on kuitenkin jonkin verran ollut tarjolla. Jos et lasin ulkonäöstä piittaa, vanhoissa Canonin omissa on useitakin hyviä laseja tarjolla. L-lasit ovat tietysti kalliita käytettynäkin, mutta vanhempia löytyy aina välillä kaupoista ja jopa aivan kohtuulliseen hintaan.
EX sarjan sigmat ovat hyviä ja niistä on omiakin kokemuksia, noista muista en ole juuri suuria kehuja nähnyt. Tuo kittiä vastaava sigma on kuitenkin ilmeisesti ihan ok.
Kun noita laseja mietit, harkitse tarkkaan, miten katat laseillasi halutuimmat kuvauspolttovälisi. Päällekkäisyydestä voi olla apua tiettyyn rajaan asti, mutta useimmiten esim tuo 28-135 kattaa tarpeesi.
-
lippoma. Mitenkäs Amerikasta tulli hoitui.
-
- Viesti:
Kerron ensi viikolla kun lähetys saapuu. Tilasin tuon EF 135/2 L .Proo1 kirjoitti:lippoma. Mitenkäs Amerikasta tulli hoitui.
Linkki:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/control ... 2LEF&Q=&O=
-
- Viesti:
Vaikka Lippoma en olekaan niin vastaan silti oman kokemukseni.Proo1 kirjoitti:lippoma. Mitenkäs Amerikasta tulli hoitui.
Itse tilasin Jenkeistä Adoramalta objektiivin, eikä toimituksesta ole muuta kuin hyvää sanottavana.
Tilauksen jälkeen Adorama pyysi varmennuksen että luottokortti oli oikeasti minun.
Tämän jälkeen tuote lähti Suomeen, ja 2 päivää myöhemmin UPS:n kuriiri oli ovella paketin kanssa.
UPS hoiti tuotteen tullauksen Suomeen.
Tullikuluja ei tästä mennyt, sillä tuote on jonkinsortin tullisuspensiossa.
UPS laskutti myöhemmin tullauksen yhteydessä maksetun alvin + 10e käsittelymaksuja.
======================
-
[quote="tsyvanpe"]Tarttis hankkia vähän lasia uuteen 300d:hen. Olen vasta aloitteleva räpsijä joten mitään ihan L-sarjan hintaluokkaa en oikein ole ajatellut.
Onko minkälaista suositusta porukalla ? Tuo 55-200:nen on vissiin kohtuu uusi vehje ja en ole siitä oikein mitään kunnon arvosteluja yms. löytänyt.quote]
--------
Voisin ensi viikonloppuna laittaa 55-200 DC:llä räpsittyjä kuvia nettiin, jos joku on kiinnostunut tolla objektiivilla otetuista kuvista.
Itsekin olen kohtuullisen kokematon järkkäreiden kanssa, mutta olen itse ollut tyytyväinen 55-200 DC:n hinta/laatu suhteeseen.
Kiva kakkula.
Tarvitsen kuitenkin hieman pidemmälle ulottuvaa putkea, joten laitoin omani myyntiin myydään -osastolle...
Onko minkälaista suositusta porukalla ? Tuo 55-200:nen on vissiin kohtuu uusi vehje ja en ole siitä oikein mitään kunnon arvosteluja yms. löytänyt.quote]
--------
Voisin ensi viikonloppuna laittaa 55-200 DC:llä räpsittyjä kuvia nettiin, jos joku on kiinnostunut tolla objektiivilla otetuista kuvista.
Itsekin olen kohtuullisen kokematon järkkäreiden kanssa, mutta olen itse ollut tyytyväinen 55-200 DC:n hinta/laatu suhteeseen.
Kiva kakkula.
Tarvitsen kuitenkin hieman pidemmälle ulottuvaa putkea, joten laitoin omani myyntiin myydään -osastolle...
-
- Viesti:
Tänään tuli ilmoitus tullista, että tavara (EF 135/2 L) on saapunut tullausta varten ja että tullauksen voi tulla hoitamaan itse tai sitten sen hoitaa jokin välityspalvelu ( en saanut puhelimessa selvää, kun soittivat minulle juuri kun olin ylittämässä Mannerheimintietä aamuruuhkassa ja menossa ratikkka pysäkille).Proo1 kirjoitti:lippoma. Mitenkäs Amerikasta tulli hoitui...
Lähetys B&H:sta kesti 8 päivää tänne Suomeen kun vahingossa valitsin toimitustavaksi tuon AIRMAIL PARCEL POST. Eli kun tilaatte ja haluatte tuotteen amerikoista muutamassa päivässä niin vailitkaa UPS toimitustavaksi tai jokin muu. Hinnassa ei häviä mitään. Mutta oppia ikä kaikki, tästä lähin vältän tuota "AIRMAIL PARCEL POST"-toimituksia. Nyt odottelen, että saan faksilla tullauskuitin jonka sitten maksan tilille ja sitten objektiivi tulee minulle kotiin postin tuomana. Saa nähdä kuinka lähelle tuon objektiivin lopullinen hinta liippaa Saksan hintoja, jotka ovat kuluineen noin 1000 €. Tähän mennessä olen maksanut tästä EF 135/2 L objektiivista kokonaisuudessaan euroja
777 €. Saa nähdä kuinka paljon tekevät yhteensä tulli+alv+tullauskulut ? Laitan viestiä kunhan saan tietää.
Tuskin maltan odotta kuvaamista tällä objektiivilla... odotukseni ovat suuret kun olen lukenut tämän objektiivin arvosteluja ja toistokäyriä.
-
- Viesti:
Toimittaja oli GENERAL PARCEL FINLAND:lippoma kirjoitti:Tänään tuli ilmoitus tullista, että tavara (EF 135/2 L) on saapunut tullausta varten ja että tullauksen voi tulla hoitamaan itse tai sitten sen hoitaa jokin välityspalvelu ( en saanut puhelimessa selvää, kun soittivat minulle juuri kun olin ylittämässä Mannerheimintietä aamuruuhkassa ja menossa ratikkka pysäkille).....Proo1 kirjoitti:lippoma. Mitenkäs Amerikasta tulli hoitui...
http://www.generalparcel.com/moving/at_ ... nland.html
-
Jokos ovat muuttaneet tullauksen kuluja edullisemmaksi vanhasta käytännöstä? Lukemani perusteella oli joskus lähemmäs 40 euroa tullauskulut, jos hoitivat tullauksen - ja vaikka toimittaisivat tulliin vastaanottajan hoidettavaksi, ottivat siitäkin jonkin verran maksua. Tähän verrattuna UPS:n ehdot (viiveetön toimitus heti vastaanottajalle ja 10 euron lisä laskussa sitten joskus) tuntuvat hyviltä.lippoma kirjoitti:Toimittaja oli GENERAL PARCEL FINLAND:
Googlen nyyssihaku aiheesta. gpf, general parcel finland, tulli, jne. -hakusanoilla löytynee enemmän aiheesta
-
- Viesti:
Eli samaan hintaan kuin Saksasta olisi saanut. Opin ainakin sen että en käytä ikinä enää "AIRMAIL PARCEL POST" - lähetystä vaan esimerkiksi UPS-KURIIRIA... [/quote]ArtoH kirjoitti:Tullauskulut 40 € ....
Tänään se sitten tuli. Eli lähti amerikoista 15.3.2004 "AIRMAIL PARCEL POST":na jasaapui GLS:n postina tänään 30.3.2004. Eli älkää ikinä enää tilatko tuolla "AIRMAIL..." -jutulla vaan esimerkiksi UPS:llä. Mutta kaikkein tärkein on se, että objektiivi on "kotona" ja se on jämäkän tuntuinen. Yhtään kuvaa en ole vielä ottanut, tuskin maltan...
Viimeksi muokannut lippoma, Maalis 30, 2004 10 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Jos virheeksi luokitellaan 135/2 ällä laukussa, niin ei kai tuo suurimmasta päästä tuo "virhe" ole... ;-)lippoma kirjoitti:" .. virheist oppii ja kokemus karttuu..."
- htc -
-
Sain juuri jenkeistä yhden optiikan ja minulle soitti kaveri UPS:n puolesta kysyi henkilönumeron tullausta varten. Kysyin häneltä paljonko sieltä vielä on tulossa laskua ja mitä kukin osa tekee.
Hän kysyi minulta, että kuuluuko tämä optiikka digikameraan? Kun myönsin niin hän sanoi, että silloin vero on 0% ainoastaan ALV tulee maksuun n 90€ tässä tapauksessa.
Lopullinen lasku näyttää sitten totuuden.
Hän kysyi minulta, että kuuluuko tämä optiikka digikameraan? Kun myönsin niin hän sanoi, että silloin vero on 0% ainoastaan ALV tulee maksuun n 90€ tässä tapauksessa.
Lopullinen lasku näyttää sitten totuuden.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tänään se sitten tuli. Eli lähti amerikoista 15.3.2004 "AIRMAIL PARCEL POST":na jasaapui GLS:n postina tänään 30.3.2004. Eli älkää ikinä enää tilatko tuolla "AIRMAIL..." -jutulla vaan esimerkiksi UPS:llä. Mutta kaikkein tärkein on se, että objektiivi on "kotona" ja se on jämäkän tuntuinen. Yhtään kuvaa en ole vielä ottanut, tuskin maltan...lippoma kirjoitti:Eli samaan hintaan kuin Saksasta olisi saanut. Opin ainakin sen että en käytä ikinä enää "AIRMAIL PARCEL POST" - lähetystä vaan esimerkiksi UPS-KURIIRIA... ...ArtoH kirjoitti:Tullauskulut 40 € ....
-
Moi! Minä odottelen omaa 100-400L is usm lasiani. Kapine on ollut jo pari päivää suomessa ja maksettu Jenkkeihin. Tällähetkellä käydään kirjeenvaihtoa UPS-firman kanssa. Varmistuksia verotietoja ly-tunnuksia valmista ei tunnu tulevan. Eli homma on kertakaikkiaan PERSEESTÄ. Viimmeksi Saksasta sama juttu.
Jenkeistä, Saksasta Suomeen 2-3 päivää suomessa 5-6-10 päivää.
Näin käpyjä täällä ollaan.
Jenkeistä, Saksasta Suomeen 2-3 päivää suomessa 5-6-10 päivää.
Näin käpyjä täällä ollaan.