Passikuva
-
Yksi perustelu asialle on "harrastaminen", mihin liittyy se ajatus, että tehdään itse, eikä asioiden kuulu olla helppoja, järkeviä tai halpoja.Tapiol2003 kirjoitti:Anteeksi vaan, mutta on vaikea ymmärtää sitä, että tuhertaa omatekoisten passikuvien kanssa, kun niitä saa kuvaamosta ihan kohtuuhintaan.
Tämä oikeastaan helpottaa itse tekemistä, koska ohjeetkin ovat yksiselitteiset ja kuvan hyväksyttävyys ei riipu mielipiteistä.Tapiol2003 kirjoitti:Nykyiset passikuvamääräykset ovat sangen tiukat, eikä niitä enää henkilö tarkasta, joten mutu-vaikutus on - ettenkö sanoisi - niukka.
Matti Vuori
-
- Viesti:
Olemme tehneet tuhansia passikuvia, jotka ovat oletettavasti menneet läpi, kun yksi päivä eräs kuva tulee takaisin. Mukana on virkailijalta saatu hylkäämisperuste "kuvassa liian vähän pixeleitä"...mvuori kirjoitti:Tämä oikeastaan helpottaa itse tekemistä, koska ohjeetkin ovat yksiselitteiset ja kuvan hyväksyttävyys ei riipu mielipiteistä.
Välillä hylkäämisperusteet ovat kyllä aivan järjettömiä ja riippuvat virkailijasta. Aivan hyvin kuvaamossa otettu tai tee-se-itse-passikuva voidaan hylätä.
-
Ei se ammattilainen näytä mitään takaavan. Tutkin tuossa pari tyttöystäväni passikuvaa vuodelta 2006. Kumpikaan ei täytä poliisin vaatimuksia. Passiin niitä ei ole tarjottukaan, joten sitä ei tiedä olisiko kelvannut. Kummatkin on liian kaukaa otettu, toisessa mitta leuasta päälakeen on 31mm ja toisessa 25mm. Jälkimmäisessä lisäksi pää ja hartiat vinossa. Valaistus taas on parempi tuossa, jossa on kaikki muu väärin.
EDIT: nuo kuvat näköjään onkin otettu ennen nykyisen ohjeen voimaantuloa. Edellisistä ohjeista ei ole mitään käsitystä..
EDIT: nuo kuvat näköjään onkin otettu ennen nykyisen ohjeen voimaantuloa. Edellisistä ohjeista ei ole mitään käsitystä..
-
- Viesti:
Passikuvamääräykset muuttui syksyllä 2006, sitä ennen sai tehdä mukavan näköisiä passikuvia ja pään vähimmäismittakin oli pienempi.mimas kirjoitti:Ei se ammattilainen näytä mitään takaavan. Tutkin tuossa pari tyttöystäväni passikuvaa vuodelta 2006. Kumpikaan ei täytä poliisin vaatimuksia. Passiin niitä ei ole tarjottukaan, joten sitä ei tiedä olisiko kelvannut. Kummatkin on liian kaukaa otettu, toisessa mitta leuasta päälakeen on 31mm ja toisessa 25mm. Jälkimmäisessä lisäksi pää ja hartiat vinossa. Valaistus taas on parempi tuossa, jossa on kaikki muu väärin.
Pään mittaan loppui mun Cambo-passikuvakameran taru. Niin isopäisiä asiakkaita ei ole että sillä sais lain vaatimat kuvat otettua:)
-
- Viesti:
Nostellaanpas nyt tätä ketjua.
Olisi reissu Kiinaan tiedossa ja viisumiin tarvitsisi kuvaa..
Uskaltaisikohan sitä ottaa kuvan itsestään (passikuva ohjeet ja vaatimukset ym. kyllä luettu) ja tulostaa valokuvapaperille. Lähinnä vain luin netistä, kuinka itse otettu kuva ei olisi mennyt poliisilla läpi, niin alkoi arveluttaa.. Nythän tietysti ei poliisille oltaisi kuvaa viemässä vaan, konsulaattiin. Kenelläkään kokemusta asiasta?
Ei tosin ole nyt niin iso raha, etteikö voisi valokuvaamossakin käydä ottamassa, mutta kun tämä harrastus on, niin :D
Olisi reissu Kiinaan tiedossa ja viisumiin tarvitsisi kuvaa..
Uskaltaisikohan sitä ottaa kuvan itsestään (passikuva ohjeet ja vaatimukset ym. kyllä luettu) ja tulostaa valokuvapaperille. Lähinnä vain luin netistä, kuinka itse otettu kuva ei olisi mennyt poliisilla läpi, niin alkoi arveluttaa.. Nythän tietysti ei poliisille oltaisi kuvaa viemässä vaan, konsulaattiin. Kenelläkään kokemusta asiasta?
Ei tosin ole nyt niin iso raha, etteikö voisi valokuvaamossakin käydä ottamassa, mutta kun tämä harrastus on, niin :D
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
-
Eipä ne kai tiedä kuka sen on ottanu. Kyllähän niitä välillä tulee bumerangina ihan valokuvaamoissakin otettuja passikuvia.hsm kirjoitti:Mistä poliisi olisi tiennyt kuvan itse otetuksi?tuukki kirjoitti:Lähinnä vain luin netistä, kuinka itse otettu kuva ei olisi mennyt poliisilla läpi, niin alkoi arveluttaa.
Minulla meni läpi ilman huomautuksia 6-vuotiaan ottama kuva, mutta sehän ei ollutkaan itse otettu.
Jos määräykset täyttyy niin kukaan ei kysele kuka sen on ottanut. Jos ei täyty, se pitää ottaa uudestaan kuvaajasta huolimatta.
-
Tuli mietittyä passia ja passikuvaa kun kun vastasyntyneelle juniorille piti sattuneesta syystä saada heti passi. Mietin kuvan ottamista itse, mutta totesin että 20e on ihan ok maksaa ettei tarvitse miettiä vekaran asentoa, valojen soveltuvuutta, taustan siivoamista ja printtaamista oikeaan kokoon. Siispä kuvaamoon.
Lopputulos on ihan karmean näköinen, lähinnä kuvaatytön käyttämän polttovälin ja kuvakulman (hieman alaviisto) vuoksi. Valaistus on kyllä onnistunut ja tasainen, tuli yhdestä isosta softboksista. Noh, eipä poika siitä välitä kun ei mitään mistään tietty ymmärrä vielä 5kk myöhemminkään. Kaikki siis hyvin.
Mutta tulinpa ajattelleeksi sitten koko passia ja tarinan jatkoa sitten tulevaisuudessa. Nykypassi on voimassa 5v. jonka jälkeen poikaa ei kuvasta varmasti tunnista mikään taho. Tuskin edes tällä hetkellä. Ts. vajaan viiden vuoden päästä voisin käytännössä mennä kenen tahansa noin 5v. koltiaisen kanssa uusimaan passia, käyttäen tuota vauvakuvalla varustettua passia pojan henkkarina.
Lopputulos on ihan karmean näköinen, lähinnä kuvaatytön käyttämän polttovälin ja kuvakulman (hieman alaviisto) vuoksi. Valaistus on kyllä onnistunut ja tasainen, tuli yhdestä isosta softboksista. Noh, eipä poika siitä välitä kun ei mitään mistään tietty ymmärrä vielä 5kk myöhemminkään. Kaikki siis hyvin.
Mutta tulinpa ajattelleeksi sitten koko passia ja tarinan jatkoa sitten tulevaisuudessa. Nykypassi on voimassa 5v. jonka jälkeen poikaa ei kuvasta varmasti tunnista mikään taho. Tuskin edes tällä hetkellä. Ts. vajaan viiden vuoden päästä voisin käytännössä mennä kenen tahansa noin 5v. koltiaisen kanssa uusimaan passia, käyttäen tuota vauvakuvalla varustettua passia pojan henkkarina.
-
- Viesti:
Ennenkö passinuudistus tuli voimaan, niin sai 10 vuoden passeja. Myös alta 1 v. ikäisiä muksuja istutettiin tuolille ja seuraavan kerran sitten 10 v. päästä.......varmaan ihan saman näköisiä ovat sitten;)-Q- kirjoitti: Mutta tulinpa ajattelleeksi sitten koko passia ja tarinan jatkoa sitten tulevaisuudessa. Nykypassi on voimassa 5v. jonka jälkeen poikaa ei kuvasta varmasti tunnista mikään taho. Tuskin edes tällä hetkellä. Ts. vajaan viiden vuoden päästä voisin käytännössä mennä kenen tahansa noin 5v. koltiaisen kanssa uusimaan passia, käyttäen tuota vauvakuvalla varustettua passia pojan henkkarina.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
On tainnu polaroidit kuivahtaa perään.....tuu käymään niin kokeillaan ;-)JuhaM kirjoitti:Hannu KH kirjoitti:
Pään mittaan loppui mun Cambo-passikuvakameran taru. Niin isopäisiä asiakkaita ei ole että sillä sais lain vaatimat kuvat otettua:)
Jos sulla on vielä cambo niin voisin tulla passikuvaan ;)
-
Olen joskus jutellut passitoimiston virkailijan kanssa & katsonut miten he arvioivat kuvan kelpoisuuden
- kuvan pitää olla suoraan edestä kuvattu, ja tämän virkailija katsoo yleensä korvanlehdistä, skannattu kuva suurennetaan koko ruudun kokoiseksi ja softa tuo gridin siihen päälle, aika armoton tuomio ja helppo katsoa jollei kuva suorassa
- tuo vaatimus 'suoraan edestä' tulee taasen siitä että kai silmistä ja kasvojen luista luetaan jotain tunnistuspisteitä sinne siruun
Itse kuvasin kerran tarkoituksella passikuvat ohjeen mukaiselle keskiharmaalle taustalle, virkailija epäili kovasti kuvien kelpoisuutta mutta laittoin ne eteenpäin, ja passi tuli OK määräajassa
Tuo on hyvä konsti laittaa kuvia 4..6 kpl samalle 10x15 arkille ja ottaa ulos koneesta + leikata irralleen printistä
- kuvan pitää olla suoraan edestä kuvattu, ja tämän virkailija katsoo yleensä korvanlehdistä, skannattu kuva suurennetaan koko ruudun kokoiseksi ja softa tuo gridin siihen päälle, aika armoton tuomio ja helppo katsoa jollei kuva suorassa
- tuo vaatimus 'suoraan edestä' tulee taasen siitä että kai silmistä ja kasvojen luista luetaan jotain tunnistuspisteitä sinne siruun
Itse kuvasin kerran tarkoituksella passikuvat ohjeen mukaiselle keskiharmaalle taustalle, virkailija epäili kovasti kuvien kelpoisuutta mutta laittoin ne eteenpäin, ja passi tuli OK määräajassa
Tuo on hyvä konsti laittaa kuvia 4..6 kpl samalle 10x15 arkille ja ottaa ulos koneesta + leikata irralleen printistä
-
- Viesti:
Mulla on Photarissa passikuvamakro millä menee 6 kuvaa Canon Shelphyn paperille ja tähänasti ovat kuvat vallesmannille kelvanneet.TR8 kirjoitti: Tuo on hyvä konsti laittaa kuvia 4..6 kpl samalle 10x15 arkille ja ottaa ulos koneesta + leikata irralleen printistä
-
heujastuksista
Nostanpa vanhan aiheen esille, kysymyksellä silmälasiheijastusten hallinnasta.
Varsinkin lasisilla linsseillä varustetuista silmälaseista pakkaa tulemaan vaikeita heijastuksia. Muovilinssiset ovat helpommat kuvattavat. Helppo, mutta joskus kiusallinen keino on pyytää kuvattavaa ottamaan kakkulat pois, ja vedota passikuvan luonteeseen; saumattomaan tunnistettavuuteen, mutta ymmärrettävästi lasit ovat monelle tärkeä asia persoonallisuudessa.
Kuvaan tavallisesti tasovaloilla, ja olen hakenut niiden sijoittelulla ja sontikoilla optimaalista ratkaisua, vielä onnistumatta.
Nyt harkitsen polarisaatiosuodatinta linssin nokalle, mutta auttaako se tuohon lasilinssiongelmaan? Studiosalamat mahdollistavat kyllä riittävän valon saamisen joten aukko/aika ei ole ongelma.
Kamerana fujifilm s100fs, jolla olen jo ottanut 200 passikuvaa, joissa kolmessa silmälasit.
Photari ei ole ratkaisu tällaiseen tusinahommaan.
Varsinkin lasisilla linsseillä varustetuista silmälaseista pakkaa tulemaan vaikeita heijastuksia. Muovilinssiset ovat helpommat kuvattavat. Helppo, mutta joskus kiusallinen keino on pyytää kuvattavaa ottamaan kakkulat pois, ja vedota passikuvan luonteeseen; saumattomaan tunnistettavuuteen, mutta ymmärrettävästi lasit ovat monelle tärkeä asia persoonallisuudessa.
Kuvaan tavallisesti tasovaloilla, ja olen hakenut niiden sijoittelulla ja sontikoilla optimaalista ratkaisua, vielä onnistumatta.
Nyt harkitsen polarisaatiosuodatinta linssin nokalle, mutta auttaako se tuohon lasilinssiongelmaan? Studiosalamat mahdollistavat kyllä riittävän valon saamisen joten aukko/aika ei ole ongelma.
Kamerana fujifilm s100fs, jolla olen jo ottanut 200 passikuvaa, joissa kolmessa silmälasit.
Photari ei ole ratkaisu tällaiseen tusinahommaan.
-
Tästä muistui mieleeni omat kommellukset, kun menin ravintolaan 18 vuotiaana ja käytin henkkarina 10v. passia, jonka olin saanut 9-10 vuotiaana. Aika usein portsarit sitä ihmettelivät ja kommentit olivat tyyliin: "tässähän voi olla kuka vaan". :DHannu KH kirjoitti:Ennenkö passinuudistus tuli voimaan, niin sai 10 vuoden passeja. Myös alta 1 v. ikäisiä muksuja istutettiin tuolille ja seuraavan kerran sitten 10 v. päästä.......varmaan ihan saman näköisiä ovat sitten;)-Q- kirjoitti: Mutta tulinpa ajattelleeksi sitten koko passia ja tarinan jatkoa sitten tulevaisuudessa. Nykypassi on voimassa 5v. jonka jälkeen poikaa ei kuvasta varmasti tunnista mikään taho. Tuskin edes tällä hetkellä. Ts. vajaan viiden vuoden päästä voisin käytännössä mennä kenen tahansa noin 5v. koltiaisen kanssa uusimaan passia, käyttäen tuota vauvakuvalla varustettua passia pojan henkkarina.