Passikuva

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
ode3

Passikuva

Viesti Kirjoittaja ode3 »

Terve

Tarvitsisin muutamia passikuvia. Netistä löysin tälläiset ohjeet. http://www.kamera-lehti.fi/jutut/Passik ... mukset.pdf
ja http://www.digicamera.net/vinkit/vinkki_passikuva.htm . Ajattelin ottaa kuvat itse eikä kaytössäni ole kovin kummoisia studio tarpeita. Onko nuo ohjeet/vaatimukset kovinkin tarkkoja? Tai saanko ylipäätään riittävän hyviä passikuvia kotioloissa vai pitääkö lähteä ihan valokuvaamoon?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
-kake-

Viesti Kirjoittaja -kake- »

Aivan helposti saa kotioloissa pätevän passikuvan. Kunhan osaa tehdä siitä sitten tietokoneella oikean kokoisen (pään siihen kuvaan).

Vaalea tausta ja katse eteenpäin ja räps.
ode3

No sitähän minäkin. Varmistin vain kun noissa ohjeissa valot on aseteltu niin tarkasti.
mr Metsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mr Metsä »

Poliisin passikuvaohjeet: http://tinyurl.com/mmwbw
Markku Metsä
-kake-

Joista käytännössä se pään koko on ainut merkitsevä (jos nyt jotain valokuvauksesta ymmärtää, niin nuo muut on kunnossa).

Kaikkihan nyt muutenkin tietää, ettei saa olla aurinkolaseja tai muita henkiköitä kuvassa/nauraa ym.?
Jari-Matti

Manipuloinnin syvin olemus…

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

-kake- kirjoitti:…osaa tehdä siitä sitten tietokoneella oikean kokoisen…
Ohjeen mukaan:
Kuvan manipulointi/retusointi on kielletty.
Ei sen puoleen. Kävin itse äskettäin passikuvassa paikallisessa valokuvaamossa, jossa tarkistin kuvan kameran näytöltä ja mainitsin, että silmänaluset ovat lasien alla kovin tummat. Tyttö totesi: Ei se haittaa, vaalennan niitä Photoshopissa.

PS. Kannataa varmuuden välttämiseksi tsekata myös poliisin omat ohjeet
-kake-

Re: Manipuloinnin syvin olemus…

Jari-Matti kirjoitti:
-kake- kirjoitti:…osaa tehdä siitä sitten tietokoneella oikean kokoisen…
Ohjeen mukaan:
Kuvan manipulointi/retusointi on kielletty.
...
Ei kai printtikokoon sovittaminen ole retusointia/manipulointia?
Jari-Matti

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

-kake- kirjoitti:Ei kai…
Määrittelykysymys. Pitäisi kai kysyä poliisilta.

Määrittelyä ja lain kirjainta oleellisempaa oikeassa elämässä lienee kuitenkin se minkä virkailija huomaa kuvaa ja nassua vertaillessaan. Kaikki muu on … jollei nyt sallittua niin ainakin mahdollista…

(Haluaisinpa nähdä sen tyypin, joka osaa käyttää photoshoppia ja avaa siihen oman tai muun rakkaan nassun ja tyytyy muuttamaan vain kokoa…)
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Just tein kesällä passikuvat itselleni. Vaimo räppäs kuvan sampsunkin pokkarilla, taustalla oli valkoinen melamiinilevy.

Pikkasen siistin taustaa photoshopissa + laitoin ihon väriprosentit kuntoon. Istutin 9x13cm kokoiseen tiedostoon neljä kuvaa vierekkäin, oikealla pääkoolla ja menin fotoliikkeeseen, jonka kioskista sain itsepalveluna "aidon" valokuvan hintaan 30 senttiä. Päätinkin törsätä ja otin kerralla neljä "arkillista"...

Hyvin meni läpi polliisi-tädille.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jari-Matti kirjoitti:
(Haluaisinpa nähdä sen tyypin, joka osaa käyttää photoshoppia ja avaa siihen oman tai muun rakkaan nassun ja tyytyy muuttamaan vain kokoa…)
0/

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OskuK kirjoitti:
Jari-Matti kirjoitti:
0/
2. 0/

ainakin pasikuvahommeleissa...
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

OskuK kirjoitti:
Jari-Matti kirjoitti:
0/
Osku on tyytyväinen ulkonäköönsä?
Toinen vaihtoehto olisi laiskuus, mikä taas on minulla syynä. Minä en nimittäin viitsi itse ottaa niitä passikuvia.
OskuK

adapteri kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Jari-Matti kirjoitti:
0/
Osku on tyytyväinen ulkonäköönsä?
Toinen vaihtoehto olisi laiskuus, mikä taas on minulla syynä. Minä en nimittäin viitsi itse ottaa niitä passikuvia.
1. olen
2. olen laiskakin, mutta minulle on myös jäänyt käsitys että kaunistettu passikuva ei sitten kuitenkaan yllättäen muutakaan omaa ulkonäköäni ;-}

Waldo's Peoplen Waldo:

ode3

Tuossa aamulla räiskin muutamia passikuvia. Valaistuksena oli yksi työmaavalaisin ja yksi salama. Kummatkin laitoin heijastumaan ympäri seiniä, jotta valo olisi suht tasainen. Kuvat oli kohtuullisia, mutta otan illalla vielä toisen satsin ja kokeilen vielä erilaisia virityksiä.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Oma passikuva meni pari viikkoa sitten läpi.

Salama ylhäältä, heijastin alhaalta, taustana keittiön seina, Photarilla oikeaan kokoon, tulostus halvimmalla musteruiskulla. Ja ilme oli ihan yhtä paha kuin aiemmissakin.

Mustavalkoinenkin muuten kelpaa, ei tarvitse miettiä punaista nenää.
-kake-

olli R kirjoitti: Mustavalkoinenkin muuten kelpaa, ei tarvitse miettiä punaista nenää.
Siis nimenomaan värillinenkin kelpaa. Ennenhän passikuvan piti olla mustavalkoinen.
ode3

olli R kirjoitti: ...ei tarvitse miettiä punaista nenää.
Hah. Luit ajatukseni. Näytän kuvissa hitusen nuutuneelta ja photoshopiin meinasin turvautua. ;D
OskuK

ode3 kirjoitti:
olli R kirjoitti: ...ei tarvitse miettiä punaista nenää.
Hah. Luit ajatukseni. Näytän kuvissa hitusen nuutuneelta ja photoshopiin meinasin turvautua. ;D
Vähän punaista nenään niin näyttää pirteämmältä? ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Anteeksi vaan, mutta on vaikea ymmärtää sitä, että tuhertaa omatekoisten passikuvien kanssa, kun niitä saa kuvaamosta ihan kohtuuhintaan.

Nykyiset passikuvamääräykset ovat sangen tiukat, eikä niitä enää henkilö tarkasta, joten mutu-vaikutus on - ettenkö sanoisi - niukka.
Less Is More
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Tapiol2003 kirjoitti:Anteeksi vaan, mutta on vaikea ymmärtää sitä, että tuhertaa omatekoisten passikuvien kanssa, kun niitä saa kuvaamosta ihan kohtuuhintaan.

Nykyiset passikuvamääräykset ovat sangen tiukat, eikä niitä enää henkilö tarkasta, joten mutu-vaikutus on - ettenkö sanoisi - niukka.
Surkeampia passikuvia oon nähny tulevan "ammatti"passikuvaajilta, mitä otin itse (tai no, vaimo otti, minä hoidin jälkikäsittelyn). Olen kuullut tuttavilta, että muutamankin eri kuvaamon kuvat eivät edes ole menneet läpi passihakemuksen vastaanottajalle. Ei se kuvaamo aina takaa hyvää laatua.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
Vastaa Viestiin