G9 vai S5 IS?

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Antzy

G9 vai S5 IS?

Viesti Kirjoittaja Antzy »

Näitä vakiokyssäreitä. Kumpi olis parempi harrastelijakuvaajalle. Videookin ois kiva välillä kuvata. Molemmissa hyviä ominaisuuksia. Laajakuvaobjektiivin meinaan joskus lisävarusteeksi hommata, niin onko tätä ajatellen esim. G9 parempi. Mites toi S5 IS'n salamakelkka? Onko vakiosalamat malleissa samaa tasoa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kaitsu80

Re: G9 vai S5 IS?

Viesti Kirjoittaja kaitsu80 »

Antzy kirjoitti:Videookin ois kiva välillä kuvata. Molemmissa hyviä ominaisuuksia. Laajakuvaobjektiivin meinaan joskus lisävarusteeksi hommata, niin onko tätä ajatellen esim. G9 parempi.
Itsekkin olen harrastelijana pohtinut samaa kysymystä. Jostain arvosteluista muistan lukeneeni että S5:N videokuvaus toiminnot ovat parempia kuin G9:ssä. Kuvaa pystyy zoomaamaan kuvauksen aikana. G9:ssä objektiivi lukittuu paikalleen filmatessa. Kohinan ja muiden valokuvanlaatuun vaikuttavien asioiden suhteen G9 on puolestaan S5:ttä edellä.

Itselleni salamakenkä ja kompakti koko ovat ratkaisemassa valinnan G9/G7 eduksi. Tosin S5:n überzoomaus on kyllä todella houkutteleva ominaisuus...
ape69

Viesti Kirjoittaja ape69 »

Juu..Tässä ollaan vähän samalla asialla..Tapasin erään henkilön kuvaamasta muuttolintuja..Ajattelin että,häneltä saattaisi saada oivallista apua kameran valintaan..Hänellä oli kyllä kunnon vermeet :) Juu...siinä aikamme juttelimme ja minä kerroin että,pitäs saada parempaa matzkuu ulos..( Nykyinen Canon 530.).Aluksi hän ehdotti tietenkin järkkärii..mutta mulla kun ei riitä kärsivällisyys opetella noita käsisäätöjä :( ... Onhan niissäkin tietysti valmiit kuvausohjelmat (Automaattinen..)..Sitten hän maitsi ton G7..Hän sanoi että,tulee törkeen hyvää jälkee sillä kameralla että,se voisi olla mulle passeli kamera.. :) Samalla sanoi et,siinä kamerassa on tosi hyvät linssit..Paremmat kuin monessa järkkärissä..Hän ei oikein lämminnyt näille Super zoomi kameroille..Jos nyt kuulin oikein niin,sanoi että kuvasta tulee sotkuu kun kamera vähänkin heilahtaa kun zoomi on esim 18 x...En tiedä sitten et,käsitinkö OK.. :) Ja lopuksi kertoi et,hän myy kameroita ammatikseen..

ps.Toivottavasti saatte selvää..kiire.. :(
Antzy

Viesti Kirjoittaja Antzy »

Itekin oon nyt vähän kallistumassa ton G9'n suuntaan. Hintaero G7'han ei ole montaa kymppiä. Vaikka S5'n zoomi ja videon stereoääni houkuttelis, mut kyl noi valokuvaukselliset ominaisuudet on ensijaset.

Mut kommentteja vielä lisää, kiitos!
kaitsu80

Viesti Kirjoittaja kaitsu80 »

ape69 kirjoitti:Aluksi hän ehdotti tietenkin järkkärii..mutta mulla kun ei riitä kärsivällisyys opetella noita käsisäätöjä....

...Sitten hän maitsi ton G7..Hän sanoi että,tulee törkeen hyvää jälkee sillä kameralla että,se voisi olla mulle passeli kamera.. :) Samalla sanoi et,siinä kamerassa on tosi hyvät linssit..Paremmat kuin monessa järkkärissä.

....Jos nyt kuulin oikein niin,sanoi että kuvasta tulee sotkuu kun kamera vähänkin heilahtaa kun zoomi on esim 18 x
Järkkärien koko lienee se perimmäisin syy miksi itse en lämpene näille kameroille. Lisäksi oma budjettini ei taivu useampien linssien ostamiseen, joten kittilinssillä homma jäisi vähän torsoksi.

Itsekkin olen saanut sen mielikuvan että Canonin G sarja edustaa pokkarien eliittiä. Pelimies saa tosin "Törkeen hyvää" jälkeä lähes millä kalustolla tahansa, myönnän rehellisesti että olen nähnyt lukuisia A70 sarjalaisella otettuja gallerioita jotka ovat valovuosia edellä omia otoksiani. Eli se mitä yritän sanoa on tietenkin se ettei ne kamerat itsestään ota niitä hyviä kuvia. Eli kyllä tuliterällä G9:lläkin saa kortin täydeltä rupukuvia...

Superzoom kameroissa on kuvanvakaus mutta toki zoomin ollessa äärimmillään pienikin heilahdus kertaantuu lopputulokseen. Veikkaisin että G9 6x zoom aiheuttaa ääriasennoissaan samanlaisen "ilmiön". Jalustalla / muulla sopivalla tuella tämänkin haittailmiön pystyy minimoimaan.
jurva

Viesti Kirjoittaja jurva »

Mitäs sanotaankaan videokameran käyttöohjeissa.
Näin saat hyvää videokuvaa.

1.) Älä heiluta kameraa kuvatessa.

2.) Älä zoomaa kuvatessa, vaan zoomaa ensin, tai kävele lähemmäksi ja kuvaa vasta sitten.

3.) Älä kuvaa liian pitkiä jaksoja samasta kuvakulmasta. 3-8 sekunttia riittää, opettele mainoskuvissa ja elokuvista.
Reindeer

Viesti Kirjoittaja Reindeer »

kaitsu80 kirjoitti: ...Superzoom kameroissa on kuvanvakaus mutta toki zoomin ollessa äärimmillään pienikin heilahdus kertaantuu lopputulokseen. Veikkaisin että G9 6x zoom aiheuttaa ääriasennoissaan samanlaisen "ilmiön". Jalustalla / muulla sopivalla tuella tämänkin haittailmiön pystyy minimoimaan.
Kuvaan aika paljon G7:lla. Ja vielä melkein pelkästään yhdellä kädellä, toki käytän sitä optista etsintä, joten tuen kameran myös rilleihin ja otsaan. Täytyy sanoa, että "törkeen" hyvin pelittää tuo kuvanvakaaja ainakin G7:ssa. Eipä enää juuri tärähtäneitä kuvia tule zoomin äärimmäisessä teleasennossakaan. Esim. monopodillahan saa sitten lisävakautta, jos sitä kaipaa, tai yksinkertaisesti tukemalla kameran johonkin.
DeepBlueFX

Viesti Kirjoittaja DeepBlueFX »

Olen itsekkin ostamassa (tai ainakin olin) S5 IS:ssää, mutta lähinnä nyt epäilyttää tuo kennon koko. Eli 1/2,5" ja 8MP.
Muuten voisi ajatella vaikka G9:ä, mutta siinä video kuvaus ei ole yhtä hyvin toteutettu.
Vastaa Viestiin