raw-kuvat cd:lle
-
raw-kuvat cd:lle
Voiko raw-kuvat polttaa cd:lle ilman konvertointia? Vai onko kuvien "nouto" cd:ltä photoshoppiin helpompaa, jos on konvertoinut ne?
-
- Viesti:
-
raw tallennuksen lisäksi kannattaa polttaa jpg-versio, mutta vasta sitten kun kuvankäsittely on tehty.mikko kirjoitti:Suosittelen että laitat kuvistasi myös vaikka yhteen kansioon jpg kuvat.
On nopeampaa hakea kuvia jpg:nä kuin raw kuvia.
minulla on ollut osasta kuvia tallennettuna myös tif versio joka on kuvankäsittelyn pohjana ja joskus olen polttanut myös sen (voi jatkaa kuvankäsittelyä myöhemmin).
seppo raami
-
- Viesti:
Teoriassa pakkaamaton tiff on laadullisesti paras, mutta käytännössä jpeg max qualityä voit käyttää aivan kuten tiffiä. Olen viimeisen 8 vuoden aikana käyttänyt useita kymmeniä tuhansia kuvia erilaisiin käyttötarkoituksiin, lähinnä painotöihin, 90% kuvista on ollut jpeg-muotoisia. Olen muuttanut kuvan kokoja (joskus myös suuremmaksi), koskaan ei ole tullut eteen tilannetta että jpeg max quality ei olisi riittänyt laadullisesti.
Sehän puristaa tiedoston useimmiten selvästi pienempään tilaan ja näinollen soveltuu arkistointikäyttöön oikein hyvin.
ps. tiff:nhän voi myös pakata käyttämällä jpeg-algoritimia (ainakin photoshop 7:sta eteenpäin)
Sehän puristaa tiedoston useimmiten selvästi pienempään tilaan ja näinollen soveltuu arkistointikäyttöön oikein hyvin.
ps. tiff:nhän voi myös pakata käyttämällä jpeg-algoritimia (ainakin photoshop 7:sta eteenpäin)
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)