Canonin digiä ostamassa

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
jed

Canonin digiä ostamassa

Viesti Kirjoittaja jed »

Elikkä olen ostamassa ensimmäistä digitaalikameraani.
Jos nyt saisin hieman neuvoja valintaani, kun en aloittelijana saa paljoakaan irti noista teknisistä tiedoista ja niiden perusteella tehdyistä vertailuista.
Vaihtoehtonani ovat Powershot A70, A75 ,A80, ixus400, 430 ja500 Lähinnä mitä konkreettisia eroja satunnaiselle käyttäjälle noiden eri mallien välillä on.
Eri käyttö kohteita maisema/pienimuotoinen luontokuvaus, juhlatilaisuudet, auto yms. remonttien dokumentointi jne. Eli ei mitään yhtenäistä linjaa
Kameralle tulee useita eri käyttäjiä joten helppokäyttöisyys on plussaa kuten myös hyvä akkujen kesto ja pienet ylläpitokustannukset.
Canon on joistain yhteyksistä ilmennyt hyväksi merkiksi ja siksi valintani kallistunee siihen suuntaan, mutta muitakin voi ehdottaa hintaluokan ollessa em. kameroiden luokkaa
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Spede

Viesti Kirjoittaja Spede »

No tuo Ixus-sarjahan on varmasti helppokäyttöisin kaikista digikameroista. Automaattiasennossahan siinä ei paljon muuta ole kuin tähtää ja painaa nappia. 400 ja 430 ero on suoratulostusnappulassa mutta muuta eroa niillä ei ole joten nyt kannattaa hankkia tuo 400 jos sattuu jostain poistohintaan löytämään. 500:n ero kahteen jälkimmäiseen on 1Mpix lisää ja olikohan siihen vähän osiakin uusittu, että tuosta lisäyksestä on jotain hyötyäkin. Lisäksi 500:lla pystyy ottamaan lyhyen pätkän videokuvaa 640x480 resoluutiolla. 4x0:ssa 320x240.

Joku muu saa kertoa noista A70, A75 ja A80 kameroista. Sen verran tiedän että A7x on 3Mpix kameroita ja A80 on 4Mpix. Noissa on enemmän manuaalisäätöjä kuvauksille. A75:ssä on ehkä sen verran A70:tä enemmän ominaisuuksia ja vain pieni hintaero että kannattanee niistä kahdesta valita se. Lisäksi A7x pystyy ottamaan videokuvaa 640x480 resoluutiolla kun A80 vain 320x240.
AMA

Viesti Kirjoittaja AMA »

Ixuksista en juurikaan mitään tiedä, joten sivuutankin ne suosiolla.
A70 ja A75 hintaero on niin pieni A75:n parannuksiin nähden, että oikeastaan vain A75 jää tuosta kaksikosta vaihtoehdoksi.
A80 ja A75 eroja taasen ovat:
- A80:ssä yksi megapikseli enemmän, sekä hieman fyysisestikin suurempi kenno (-> suhteessa kohinattomampia kuvia, ainakin teoriassa)
- A75:ssä isompi ja tarkempi lcd, mutta ei kääntyvää kuten A80:ssä
- A75:llä onnistuu 640 x 480 videon kuvaus, kun A80:llä vain 320 x 240

Tuossa ne taitavat olla tärkeimmät erot A80:n ja A75:n välillä. Molemmat ovat helppokäyttöisiä kameroita ja säätöjäkin löytyy niitä haluaville. Eli valinta perustuu lähinnä siihen mitä ominaisuuksia kamerassa arvostaa. Itse päädyin aikoinani A80:neen, mutta silloin ei ollut vielä A75:ttä. Kääntyvään näyttöön olen tosin jo niin tykästynyt, etten sitä poiskaan vaihtaisi.
Alias_Pd

Sama ongelma...

Viesti Kirjoittaja Alias_Pd »

Mullakin on aivan sama ongelma että minkä kameran ostaisi.. Harkinnan ja pienehkön tutkimisen jälkeen olen päätynyt ostamaan jonkun näistä Canoneista.. A70, A80 tai sitten ixus 400.
Veljekset Keskinen laittoi mielestäni hyvät tarjoukset.. Siellä on nyt A70 hintaan 275 euroa ja ixus 400 hintaan 345 egee..
Olen myös katsonut Akibasta (www.akiba.fi).. Siellä olisi A80-paketti (siihen mukana targus/canon kameralaukku + Kingstonin 256 Mb CF + Vartan Photo Accu laturi ja 4 kpl AA 2100 NiMH) hintaan 475 euroa..

Nyt tarvitsisin hieman apua ja omakohtaisia kokemuksia siihen valintaan..
Mitä eroa Litium-akussa ja NiMH-akkupattereissa(miten latausten kanssa, kesto ym..)?
Eikös A-sarjalaisilla ole enemmän manuaalisäätöjä kuin Ixuksessa?
Ja noihin hintoihin vähän kommentteja?
Ja kaikki apu on tarpeen, jos vain jotain teille mieleen tulee...
Hutimuti

Viesti Kirjoittaja Hutimuti »

Olen harkinnut digikameran ostoa jo puolivuotta. Arvosteluja, forumeja jne. jne. on tullut luettua todella paljon. Tarkoitus olisi nyt keväällä/alkukesällä ostaa digikamera. Pitkään ostoslistan ykkösenä oli ixus 400. Nyt sen tilalle on tullut ixus 430, sillä hintaeroa näillä kahdella kameralla ei juurikaan ole. Myös Canonin A80 on alkanut kiinnostamaan. Eli tulen ostamaan joko ixus 430:n tai A80:n. Päätöstä en ole vielä tehnyt. En ole aikaisemmin kuvannut ollenkaan, joten haluan melko helppokäyttöisen, mutta laadukkaan kameran.
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

Hutimuti kirjoitti:En ole aikaisemmin kuvannut ollenkaan, joten haluan melko helppokäyttöisen, mutta laadukkaan kameran.
Molemmat ovat laatupelejä, mutta Ixus on myös laadukkaan oloinen teräsrunkoineen. Tyylikäs suorastaan! Molemmat tuottavat hyvää jälkeä, pieni koko Ixuksen etuna ja kääntyvä näyttö manuaalisäätöineen kasikymppisen plussia. Henk.koht. ottaisin Keskiseltä nelisatasen hintaan 345 ja jostain 256 kortin kuudellakympillä. Lithium-akku kuulunee latureineen pakettiin ja tuo laukku kympin tai kaksi. Kyseisen akun hyvä puoli on, että se pelittää pari vuotta sataprosenttisesti (loppuu sitten liki laakista). Pienuudestaan johtuen ei myöskään kestä NiMH-satsin kuvalukuja per latauskerta. NiMH-akut ovat kehittyneet huimasti ja pelittävät myös hyvässä hoidossa hyvin. Vaan kantsii satsata kennokohtaiseen latauksen valvontaan. Tarkoittaa siis parisenkymppiä perussatsia suurempaa investointia. Vara-akut pitää olla, niin tai näin.

Hieman lähestymistavasta riippuu tuo lopullinen valinta. Pieleen ei mene, niin tai näin.
- htc -
Spede

Viesti Kirjoittaja Spede »

Hutimuti kirjoitti:Pitkään ostoslistan ykkösenä oli ixus 400. Nyt sen tilalle on tullut ixus 430, sillä hintaeroa näillä kahdella kameralla ei juurikaan ole.
Jos et ihan välttämättä tarvitse sitä suoratulostusnappulaa, joka siitä 400:sta puuttuu niin suosittelisin ostamaan ennemmin sen. Nyt niitä nimittäin saa "vanhentuneena" mallina poistomyynnistä edullisesti ja tekniikka on täsmälleen sama kuin 430:ssä.
Hutimuti

Viesti Kirjoittaja Hutimuti »

Spede kirjoitti: Jos et ihan välttämättä tarvitse sitä suoratulostusnappulaa, joka siitä 400:sta puuttuu niin suosittelisin ostamaan ennemmin sen. Nyt niitä nimittäin saa "vanhentuneena" mallina poistomyynnistä edullisesti ja tekniikka on täsmälleen sama kuin 430:ssä.

Jostain luin että ixus 430:ssä olisi joku asia nopeutunut verrattuna 400:aan. Hmm... Ainakin canonin sivuilla teknisissä tiedoissa näyttäisi kaikki muu olevan samaa paitsi toi tulostusnappula.
jed

Viesti Kirjoittaja jed »

A 75 valittu hintansa ja laatunsa puolesta
saa nähdä....
Alias_Pd

Viesti Kirjoittaja Alias_Pd »

Jep.. Kävin Keskiseltä ostamassa ekan digikameran, mutta Ixusta en tällä kertaa ostanu, koska halusin vähän enemmän manuaalitoimintoja ja se Ixus ois ollu aika pieni.. Kyllä kamerassa saa kunnon touchi olla.. Niin päätin ostaa Canon Powershot A80 ja siihen lisäksi Kingstonin 256 MB muistikortin, Vartan Photo Accu Laturin ja 4 kpl 2100 NiMH ladattavaa akkupatteria ja Targusin kameralaukun.. Paketti tuli maksamaan sellaset 470 egee (Akiballa 475 + postikulut).. Onneks ei tarvinnu Akibasta tilata.. Säästin vielä nyt postimaksutkin ja muutaman euron.
Kuvia oon ottanu heti parina ekana päivänä n. 90 ja kyllä olen ollut hyvin tyytyväinen ostokseeni ja otoksiini. Kuvien tarkkuuteen automaattisäädöillä olen ehkä hieman yllättynytkin.. Ja niissä manuaalisäädöissä on mulla vielä paljon opeteltavaa, mutta kaikki aikanaan...
Vastaa Viestiin