Auttakaa aloittelijaa (olympus c-220 zoom)
-
Auttakaa aloittelijaa (olympus c-220 zoom)
Ostin viimeviikolla kyseisen kameran. Kameran pieneltä näytöltä ja tv:stä katsottuna kuvat näyttävät kohtuullisilta mutta nyt kun siirsin ne tietokoneelle, huomasin että osassa vasenreuna (varsinkin yläreuna) on erittäin epätarkka. Vaikuttaisi että "epätarkat" kuvat on otettu "ilman" zoomia (lähelle zoomatuissa ja makrokuvissa epätarkkuutta ei ole havaittavissa). Koska kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, pistin pari esimerkkikuvaa osoitteeseen: http://koti.mbnet.fi/mikahiet/olkkari.JPG ja toinen http://koti.mbnet.fi/mikahiet/metsassa.JPG . On toki selvää että ei 300€ kameralta voi odottaa ammattilaislaatua mutta onko mielestänne kamera kunnossa? Olisi kiva "kuulla" mielipiteenne ennen (mahdollisesti turhaa) kameran matkaa huoltoon.
-
No vaikea sanoa että onko tuossa mitään vikaa. Itse en edesmenneellä (myydyllä) C220 en kyllä huomannut tuollaista vikaa. Katselin tarkemmin kuviani ja kyllä osassa kuvia oli reunat hieman epätarkkoja, mutta en ole huomannut koska yleensä kuvaessani ei reunoissa ole ollut mitään tarkkaa/yksityiskohtaista.
Samalla huomasin että ainakin minulla näytti olevan ongelma vain ja ainoastaan kuvissa joissa käytössä oli salama ja jossa kuitekin samaan aikaan kohde on jäänyt tummaksi. Eli jos otat zoomilla kuvan niin salama valaisee kaiken kuvassa olevan ja silloin kaikki on tarkkaa. Laajakuvalla taas salama ei välttämättä valaise tarpeeksi reuna-alueita jolloin niistä tulee sumeita.
Minulla ei ollut kuin yhdessä kuvassa kyseinen ongelma ja sekin oli ihan selvästi salaman riittämättömyydestä kiinni. Valaisuolosuhteen näyttivät olevan melkein samat kuin sinun ensimmäisessä mallikuvassa. Kunhan valaistus on kohdallaan (jota se yleensä sisätiloissa ei ole) niin kuvat ovat kyllä teräviä. Ulkonakin on syytä olla hyvä keli jotta tulee hyviä kuvia. Toisessakin esimerkissäsi oli kyllä ulkona otettu kuva mutta valoa näytti olevan vähänlaisesti (pilvinen sää).
Tuskin kamerassa mitään vikaa ole. Kysele toki lisää jos sinulla olisi jotain lisättävää.
Samalla huomasin että ainakin minulla näytti olevan ongelma vain ja ainoastaan kuvissa joissa käytössä oli salama ja jossa kuitekin samaan aikaan kohde on jäänyt tummaksi. Eli jos otat zoomilla kuvan niin salama valaisee kaiken kuvassa olevan ja silloin kaikki on tarkkaa. Laajakuvalla taas salama ei välttämättä valaise tarpeeksi reuna-alueita jolloin niistä tulee sumeita.
Minulla ei ollut kuin yhdessä kuvassa kyseinen ongelma ja sekin oli ihan selvästi salaman riittämättömyydestä kiinni. Valaisuolosuhteen näyttivät olevan melkein samat kuin sinun ensimmäisessä mallikuvassa. Kunhan valaistus on kohdallaan (jota se yleensä sisätiloissa ei ole) niin kuvat ovat kyllä teräviä. Ulkonakin on syytä olla hyvä keli jotta tulee hyviä kuvia. Toisessakin esimerkissäsi oli kyllä ulkona otettu kuva mutta valoa näytti olevan vähänlaisesti (pilvinen sää).
Tuskin kamerassa mitään vikaa ole. Kysele toki lisää jos sinulla olisi jotain lisättävää.