Siis nyt pukkaa hiki otsalle. Windowsin startupissa on Wiziwygiä, adobe gammaa. Menossa taitaa olla joku itse säätämä custom-profiili. Tänään vertasin tietokoneen ruudulla kuvaa, jonka olen kehittänyt IFI:llä. Kuvan sävy on huomattavan erilainen.
Kuvaa ei tarvinnut käsitellä adobella, joten mitään ylimääräisiä profiileja ei matkalla tarttunut.
Millä ihmeen konstilla ruudun saisi näyttämään kuta kuinkin normaalilta otettuihin kuviin nähden.
Tuo näytön kalibrointi ohjeiden mukaan tuntuu aina tyssäävän johonkin vaiheeseen. Esim. säädä kirkkautta bla bla...kunnes et enää erota. Ja piru vie ruudut ja neliöt eivät koskaan mene niinkuin pitäisi.
Meinasin ostaa kannettavan, jotta rakkinetta voisi kuljettaa muuallekin esim. moisten ongelmien saattamana. Ei näistä pöytäkoneista ole mihinkään =P
Kerro miten kalibroit näyttösi. Onko Adobe Gamma turha? Riittääkö WiziWyg? Tarviiko näytön kalibroimiseen värilappuja? Ja mihin niitä tarvitaan? Ovatko näytön, tulostimen, kameran ja kuvan profiili kaikki eri asioita. Apuja ja neuvoja kaivataan.
Edit: Hups, meni nyt kyllä ihan väärään osioon.
Monitorin kalibrointi ':|
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: Loka 13, 2003 23 : 29
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Monitorin kalibrointi ':|
Ota adobe gamma käyttöön ja katsele monitoria hieman kauempaa samalla kun säädät niitä liukuja kalibrointivaiheessa. uusimmassa pikselissä taisi olla joku maininta siitä, että silmien siristely voisi auttaa myöskin.PFloyd kirjoitti:Tuo näytön kalibrointi ohjeiden mukaan tuntuu aina tyssäävän johonkin vaiheeseen. Esim. säädä kirkkautta bla bla...kunnes et enää erota. Ja piru vie ruudut ja neliöt eivät koskaan mene niinkuin pitäisi.
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
pikselin www-sivuilla kohdassa lukijapalvelut > 2/2004 löytyy Adobe Gamman paranneltu suomenkielinen ohje testikuvineen.
http://www.pikseli.fi/index.php?id=36
Jos käytössäsi on Photoshop niin aidon ruutuvedostuksen aikaansaamiseksi voisit varmuuden vuoksi kokeilla vielä seuraavaa:
1) jos sinulla ei vielä ole IFI:n profiilia, hae se IFIn www-sivuilta ja asenna järjestelmääsi
2) käynnistä photoshop ja avaa vertailukuva ruudulle
3) Valitse View -> Proof Setup -> Custom ja hae Profile kohdan alasvetovalikosta äsken asentamasi IFIn profiili, jos asennus onnistui sen pitäisi näkyä tällä listalla.
4) Napauta View-valikosta päälle Proof Colors, nyt photoshopin pitäisi simuloida IFIn valotusjälkeä. Jos IFIltä tullut kuva ja ruudulla oleva kuva ovat edelleen eri sävyisiä niin kalibrointisi on tosiaan pielessä.
ps. useimmissa kuvissa kuva ei juurikaan muutu Proof Colors työkalulla, mikä onkin hyvä merkki. Silloin alkuperäisen kuvan värit toistuvat valotusprosessissa jotakuinkin oikein ilman mittavia värimuutoksia. Toisinaan taas törmää kuviin missä on paljon "ongelmavärejä" ja niissä em. pruuffaus paljastaa osotettavissa olevat muutokset aika kätevästi.
Samoin monilla valokuvapalveluilla, kuten IFIllä on teetetty oma profiili, jonka avulla värinhallintaa käyttävä asiakas voi tarkastella "kehitettävää" kuvaa etukäteen ruudullaan ja ennakoida mahdolliset värimuutokset.
Lopuksi vielä sanon taas kerran, että vaikka värinhallinta kuullostaa hirmu hienolta asialta niin oikeasti suurin osa digikuvaajista ei sitä tarvitse. Monitorin kalibrointia kyllä suosittelen kaikille ja kuvapalveluiden profiilien käyttämistä, mutta oman kameran tai tulostimen tms. härvelin laitekohtaiset profiloinnit on harrastajalle aika turhia.
http://www.pikseli.fi/index.php?id=36
Jos käytössäsi on Photoshop niin aidon ruutuvedostuksen aikaansaamiseksi voisit varmuuden vuoksi kokeilla vielä seuraavaa:
1) jos sinulla ei vielä ole IFI:n profiilia, hae se IFIn www-sivuilta ja asenna järjestelmääsi
2) käynnistä photoshop ja avaa vertailukuva ruudulle
3) Valitse View -> Proof Setup -> Custom ja hae Profile kohdan alasvetovalikosta äsken asentamasi IFIn profiili, jos asennus onnistui sen pitäisi näkyä tällä listalla.
4) Napauta View-valikosta päälle Proof Colors, nyt photoshopin pitäisi simuloida IFIn valotusjälkeä. Jos IFIltä tullut kuva ja ruudulla oleva kuva ovat edelleen eri sävyisiä niin kalibrointisi on tosiaan pielessä.
ps. useimmissa kuvissa kuva ei juurikaan muutu Proof Colors työkalulla, mikä onkin hyvä merkki. Silloin alkuperäisen kuvan värit toistuvat valotusprosessissa jotakuinkin oikein ilman mittavia värimuutoksia. Toisinaan taas törmää kuviin missä on paljon "ongelmavärejä" ja niissä em. pruuffaus paljastaa osotettavissa olevat muutokset aika kätevästi.
Kyllä, juuri näin. Täydellisessä, aukottomassa värinhallinnassa jokainen laite on profiloitu. Parhaimmillaan vieläpä juuri se nimenomainen laite eli ei vain käytetä valmistajan yleistä profiilia vaan mitataan oman laitteen värin luku/toisto-kyky. Monitorin kalibrointihan nyt on pakkokin tehdä laitekohtaisesti, eihän se valmistaja ole voinut tietää millaisissa valaistusolosuhteissa monitorisi on. Ammattimaisessa työskentelyssä on myös ihan normaalia, että skannerit ja tulostimetkin profiloidaan laitekohtaisesti. Ja kyllä osa ammattikuvaajista profiloi säännöllisesti digikameransa. Näiden laitekohtaisten profiilien lisäksi on sitten kuviin liitettävät yleisprofiilit kuten esim. sRGB ja AdobeRGB sekä painopuolella esim. Euroscale Coated v2.Ovatko näytön, tulostimen, kameran ja kuvan profiili kaikki eri asioita.
Samoin monilla valokuvapalveluilla, kuten IFIllä on teetetty oma profiili, jonka avulla värinhallintaa käyttävä asiakas voi tarkastella "kehitettävää" kuvaa etukäteen ruudullaan ja ennakoida mahdolliset värimuutokset.
Lopuksi vielä sanon taas kerran, että vaikka värinhallinta kuullostaa hirmu hienolta asialta niin oikeasti suurin osa digikuvaajista ei sitä tarvitse. Monitorin kalibrointia kyllä suosittelen kaikille ja kuvapalveluiden profiilien käyttämistä, mutta oman kameran tai tulostimen tms. härvelin laitekohtaiset profiloinnit on harrastajalle aika turhia.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: Loka 13, 2003 23 : 29
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Tein kalibroinnin ohjeita vastaavalla tavalla. Mitäs nyt kun tuo Photoshop ilmoittaa
"The document "100_0099_JPG" has embedded color profile that does not match the current RBG working space.
Embedded sRGB IEC61966-2.1
Working: Monitor RGB - Sami - AdobeGamma.icm
-use embedded profile..
-convert document's colors..
-discard the embedded profile..
Mistähän tämä uusi ilmoitus? Tulee myös avattaessa juuri ladattua kuvaa kamerasta.
Edit: Heeei..onkos mulla nyt adobe gamman jälkeen Adobe RGB eikä sRGB, kuten ilmeisesti ennen?
Edit2: Vaihto kamerasta Adobe RGB:hen vai mitä? En mä joka kuvan alussa halua klikkailla ylimääräsiä bokseja.
"The document "100_0099_JPG" has embedded color profile that does not match the current RBG working space.
Embedded sRGB IEC61966-2.1
Working: Monitor RGB - Sami - AdobeGamma.icm
-use embedded profile..
-convert document's colors..
-discard the embedded profile..
Mistähän tämä uusi ilmoitus? Tulee myös avattaessa juuri ladattua kuvaa kamerasta.
Edit: Heeei..onkos mulla nyt adobe gamman jälkeen Adobe RGB eikä sRGB, kuten ilmeisesti ennen?
Edit2: Vaihto kamerasta Adobe RGB:hen vai mitä? En mä joka kuvan alussa halua klikkailla ylimääräsiä bokseja.
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Sinulla on RGB-työtilana monitorisi profiili, vaihda ihmeessä se. Itse käytän työtilana AdobeRGB:tä, toiset käyttävät sRGB:tä, kumpi vaan käy. Löydät työtila-asetukset Edit->Color Settings kohdasta.
Jos käytät sRGB:tä työtilana niin photoshopin ei pitäisi herjata mitään, koska kuvat ovat jo valmiiksi samassa profiilissa, profiiliristiriitaa ei siis synny. Jos laitat työtilaksesi AdobeRGB:n niin kannattaa valita Convert documents colors to working...
Jos profiiliristiriitailmoitukset alkavat nyppimään niin saat ne toki pois päältä samasta Color settings valikosta. Tällöin et tosin voi jatkossa tehdä konversiota avatessa, mutta jos pääasiallisesti siirrät kuvia digikamerasta koneelle niin eipä tuolla nyt ole niin suurta merkitystä.
Jos käytät sRGB:tä työtilana niin photoshopin ei pitäisi herjata mitään, koska kuvat ovat jo valmiiksi samassa profiilissa, profiiliristiriitaa ei siis synny. Jos laitat työtilaksesi AdobeRGB:n niin kannattaa valita Convert documents colors to working...
Jos profiiliristiriitailmoitukset alkavat nyppimään niin saat ne toki pois päältä samasta Color settings valikosta. Tällöin et tosin voi jatkossa tehdä konversiota avatessa, mutta jos pääasiallisesti siirrät kuvia digikamerasta koneelle niin eipä tuolla nyt ole niin suurta merkitystä.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: Loka 13, 2003 23 : 29
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Aivan..muistelin että tuolla on joskus ollut asetuksena tuo Web Graphics, jossa on tuossa sRGB valittuna. Jostain syystä se oli siirtynyt Customille =)
Edit: Vielä jää hivenen sävyeroa ruudun ja kuvan välille. Paperikuvan harmaan sävyt ovat jotenkin "värillisempiä", kuin ruudulla.
Kun kuvaan kuvan näytöltä ilman salamaa, ja paperikuvan salaman valolla, niin sävyt ovat samat. Voisiko loppu olla pelkästään kiinni "työtilani" valaistuksesta?
Pitää kait hommata loisteputkia kattoon =D
Edit: Vielä jää hivenen sävyeroa ruudun ja kuvan välille. Paperikuvan harmaan sävyt ovat jotenkin "värillisempiä", kuin ruudulla.
Kun kuvaan kuvan näytöltä ilman salamaa, ja paperikuvan salaman valolla, niin sävyt ovat samat. Voisiko loppu olla pelkästään kiinni "työtilani" valaistuksesta?
Pitää kait hommata loisteputkia kattoon =D