silmälasit ja kuvaus

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
fan

Viesti Kirjoittaja fan »

jameli kirjoitti:Eipä ole ihmeellinen homma toteuttaa kuvaaminen silmälasien kanssa. Itsellä ainakin aivan täysin onnistuu eos-350D:n kanssa, kun lisäsin etsimeen Canonin etsimen jatkeen EP-EX15.

esim. Digitarvikkeen DSLR- tarvikkeiden listalta löytyy... Etsimen jatke 19,50eur...
Just tämmöstä tarkotin, pitääkin tilata ja kokeilla.

itellä näkö ei vielä kauheen huono oo, riittää tuo kameran oma korjaus (-2.0)

aina ois helpompaa jos onnistus lasien läpi tuo kuvaus ilman kikkailuja.
Canon leirissä ollaan
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Anselmus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anselmus »

Mulla on yksi käyttämätön EP-EX15 etsimen jatke. Osta se pois. 15 euroa (sis. pk:t)
fan

Viesti Kirjoittaja fan »

Anselmus kirjoitti:Mulla on yksi käyttämätön EP-EX15 etsimen jatke. Osta se pois. 15 euroa (sis. pk:t)
no voi... kerkesin viime yönä tilata sen.
Canon leirissä ollaan
Anselmus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anselmus »

Hyvä niin, sillä myin juuri omani.
HannuS

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Silmälaseja käyttävänä pidän parhaana kuvaamista mieluummin moneen asentoon kääntyvän lcd-näytön kautta. Järjestelmäkameroissa sellaisia ei vielä ole ollut, mutta Olympukselta 26.1. eli huomenna ilmeisesti julkistettava E-330 näyttäisi tuovan tähän tarpeeseen ratkaisun.
fan

Viesti Kirjoittaja fan »

dodiin tänään posti toi tuon EP-EX15 etsimen jatkeen.
ensi vaikutelma hyvä mutta ei mikään täydellinen ratkaisu.
silmälasit mahtuu nyt paremmin olemaan etsimen ja silmän välissä.

ainut pikku vika tuli esille, nyt kun tuo jatke on paikallaan niin siinä diopteri säädössä ei riitä säädöt paljaalla silmällä kuvausta varten.

noh kaikkea ei voi saada, luulen että jatke ei tule olemaan kamerassa kiinni joka retkellä mutta usein kumminkin.
Canon leirissä ollaan
fotoman5

Viesti Kirjoittaja fotoman5 »

Anselmus kirjoitti:Mulla on yksi käyttämätön EP-EX15 etsimen jatke. Osta se pois. 15 euroa (sis. pk:t)
Lähetin YV-tä.
911

Viesti Kirjoittaja 911 »

Oisko jollain kokemusta noista molemmista Nikon DK-21M ja Canon EP-EX15 mallista, kumpi sopisi paremmin lasien kanssa kuvatessa?

Edit: EP-EX15 tullut sitten itse kokeiltua viime syksynä ja nyt keväälläkin, mutta ainakin auringonpaisteella tuntuu näkevän paremmin ilman tuota jatkopalaa. Tahtoo tuo auringonvalo päästä siihen väliin heijastelemaan.
Viimeksi muokannut 911, Heinä 13, 2008 23 : 07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Yksi syy miksi vaihdoin 20D:n 1Ds:aan oli juurikin se, etta on lasit kaytossa. Nyt on sen kokoinen etsin, etta siita nakeekin jotain. :)
Trnquill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trnquill »

jameli kirjoitti:Eipä ole ihmeellinen homma toteuttaa kuvaaminen silmälasien kanssa. Itsellä ainakin aivan täysin onnistuu eos-350D:n kanssa, kun lisäsin etsimeen Canonin etsimen jatkeen EP-EX15.
Hankin "muinoin" 350D:hen tuon kyseisen jatkeen ja se onkin sen jälkeen kulkenut mukana kamerasta toiseen. Etsinkuvan pienenemisen lisäksi (koko kuva näkyy kurkistelematta, vaikka silmä olisi laisen vuoksi kauempana kuin normaalisti) tuosta on iloa myös vasemmalla silmällä kuvaaville: Nenää ei tarvitse painaa aivan kiinni kameran näyttöön/nappeihin/säätörullaan. Jää enemmän tilaa työskennellä (peukulla) ja nenänkuvat näytöstä pois.

Vielä on ratkaisematta eräs silmälasien tuoma ongelma: Kirkkaassa valossa kuvatessa etsimeen pääsevä hajavalo. Lasien vuoksi silmä on sen verran kaukana etsimen kupista, että raoista eksyy etsimeen valoa, joka puolestaan tekee alalaidan info-merkinnät lukukelvottomiksi. Tähän en ole äkännyt muuta ratkaisua, kuin piilolasit. Taikka sitten perinteinen pään yli vedettävä huppu... ;)

Kamerasta saa muuten (silmälasien muodosta riippuen) mukavan tukevan, kun painaa etsimen jatkeen kumireunan vasten kulmakarvaa. Kaallistamalla/kumartamalla päätä aivan inan eteenpäin silmälasit mahtuvat silti ainakin minulla siihen väliin mitenkään painamatta. Ja pään kallistuksen myötä nenäkin tulee vielä hieman kauemmas kameran takaseinästä.
-Markus
Fotoni.org
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Trnquill kirjoitti:eräs silmälasien tuoma ongelma: Kirkkaassa valossa kuvatessa etsimeen pääsevä hajavalo. Lasien vuoksi silmä on sen verran kaukana etsimen kupista, että raoista eksyy etsimeen valoa, joka puolestaan tekee alalaidan info-merkinnät lukukelvottomiksi. Tähän en ole äkännyt muuta ratkaisua, kuin piilolasit. Taikka sitten perinteinen pään yli vedettävä huppu... ;).
Tummalla lipan alareunalla varustettu lippis, lierihattu tms. Ei ratkaise ongelmaa kokonaan mutta auttaa sekä etsimeen pääsevän valon että silmään pääsevän valon (=pupillin koko ja siihen liittyen kyky nähdä hämärää etsintä) osalta.
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

Silmälasiongelma on vaikeampi kuin äkkisiltään luulisi. En ole löytänyt siihen ratkaisua. Ei Olympuksen E-330 ratkaise sitä, sillä kaikkea ei voi kuvata takanäytöltä.

Yksi vaikeus on takaa tuleva valo, joka tunkeutuu lasien sivusta ja häiritsee etsinkuvaa. Lasien valmistajat saisivat tehdä lisälaiteen, joka peittäisi lasien reunat, vähän kuin hitsauslasit.

Sitten vielä ne itse lasit, käyttääkö monitehoja, joilla näkisi kaukaiset kohteet ja kameran nippelit. Vaiko kaukolaseja, joilla ei näe mitän. Vaiko lukulaseja, joilla hallitsisi kameran, muttei muuta.

Olen kokeillut joitakin etsimeen tuleviä lisäkkeitä, muten ole saanut ratkaistuksi ongelmaa. Kuvaan edelleen ilman laseja ja lukulasit roikkuvat suupielessä valmiina pikaiseen käyttöön. Onneksi Olympuksen okulaarisäätö riittää, ainakin toistaiseksi.
UnskiVee
Raimo350D

Viesti Kirjoittaja Raimo350D »

Ei ole ikinä tullut mieleen edes kuvata oikealla silmällä. Tästäkin voisi tehdä oman gallupin! Kokeilin juuri tuota oikeaa silmää ja lasit päässä, mutta linssin paksuus reunoilla (-7/-6) vääristää kuvan pahasti. Vasurilla tuota ongelmaa ei kyllä ole. Piilarit tulee laitettua päähän jos tiedossa on tärkeämpää kuvattavaa, kun homma muuttuu mukavammaksi ja tarkemmaksi.
VilleJ

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ei paljoa tarvitse välittää dioptereista, kun näkö on -7.. Silmälaseja käytettävä jotta jotain näkisi.
Trnquill
Viesti:

Konditiona kirjoitti:Tummalla lipan alareunalla varustettu lippis, lierihattu tms.
Tuossa voi olla ongelmana sekin, että kun lipan vetää riittävän alas, häiritsee se jo pystykuvausta. En tosin tiedä, pitää kokeilla.
-Markus
Fotoni.org
Jaakko85

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Trnquill kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:Tummalla lipan alareunalla varustettu lippis, lierihattu tms.
Tuossa voi olla ongelmana sekin, että kun lipan vetää riittävän alas, häiritsee se jo pystykuvausta. En tosin tiedä, pitää kokeilla.
Häiritsee se, ei tarvi lipan olla edes kovin alhaalla.
theshrike

Viesti Kirjoittaja theshrike »

Itse ratkaisin ko. ongelman ostamalla laatikollisen kertakäyttöpiilolaseja jotka länttään päähän kun tiedän lähteväni kuvaamaan pidempää settiä ja heitän silmälasit kamerareppuun. Mutta kukin taaplaa tavallaan =)
Trnquill
Viesti:

theshrike kirjoitti:Itse ratkaisin ko. ongelman ostamalla laatikollisen kertakäyttöpiilolaseja jotka länttään päähän kun tiedän lähteväni kuvaamaan pidempää settiä ja heitän silmälasit kamerareppuun. Mutta kukin taaplaa tavallaan =)
Näin on! Ehdottomasti paras, mutta samalla myös pitkän päälle selvästi kallein ratkaisu.

Yllätyin jonkin verran, kun kyselin piilareiden hintoja: minun kuvaustahdillani (~pari "oikeaa" kuvausta per viikko) kertakäyttöiset ovat kaksi kertaa kalliimmat, kuin kuukausilasit! :o
-Markus
Fotoni.org
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Trnquill kirjoitti:
theshrike kirjoitti:Itse ratkaisin ko. ongelman ostamalla laatikollisen kertakäyttöpiilolaseja
Ehdottomasti paras, mutta samalla myös pitkän päälle selvästi kallein ratkaisu. Yllätyin jonkin verran, kun kyselin piilareiden hintoja: minun kuvaustahdillani (~pari "oikeaa" kuvausta per viikko) kertakäyttöiset ovat kaksi kertaa kalliimmat, kuin kuukausilasit! :o
Hintaeroa tulee lisää, kun ajattelee ne kuukausilasit kolmenkymmenen käyttökerran laseiksi. Itse asiassa tuntuu siltä, että mitä harvemmin piilareita käyttää, sitä useamman kerran niitä voi käyttää ennen kuin niihin on pesiytynyt niin paljon proteiineja että tuntuvat ikäviltä silmissä. Erityisesti jos käyttää piilareitä käsitellessä varmasti rasvatonta saippuaa (vihreä perussaippua, Fairy...) ja putsaa piilarit sekä ennen koteloon laittamista että ennen silmään laittamista.

Jos haluaa että piilareita on mukava käyttää, kannattaa kuivata piilarikäytössä oleva käsipyyhe narun sijaan kuivausrummussa, jolloin siihen jää vähemmän sitä nukkaa joka toisinaan eksyy pikkukarvoina silmän ja piilarin väliin hiertämään.

Usein myös aurinkolasien käyttäminen tekee piilareiden käyttämisestä mukavampaa kun silmä/piilari ei pääse kuivumaan ihan niin nopeasti.
HQ

Viesti Kirjoittaja HQ »

Vastaa Viestiin