Olen ostamassa ensimmäistä digikameeraani haluaisin tietää..

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
tulisman

Olen ostamassa ensimmäistä digikameeraani haluaisin tietää..

Viesti Kirjoittaja tulisman »

Olen ostamassa ensimmäistä digikameeraani haluaisin tietää millainen kamera kannattaa hankia eläin ja luonto kuvaukseen kuvalaatu saisi olla mielellään yli 3.5 megapikseliä kamera saisi olla hinnaltaan max. 300 euroa
mutta kertokaa kuitenkin kalliimistakin kameroista voin laittaa harkintaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

Tuolla hintalapulla taitaa se eläinosasto jäädä hieman sattumanvaraiseksi. Luontoa kuvaat kaikilla kunhan muistat, että hp on tietokone, eikä kamera!!!!

Canonin A-sarja - näin subjektiivisesti - on hyvä (mikä niistä tahansa), testaa mikä tuntuu hyvältä (muistakin merkeistä). Seuraavaksi varmaan saat muita subjektiivisia mielipiteitä niistä merkeistä jotka eivä ole mukavuusaluettani.

Lykkyä hankinnoille!
- htc -
keppana

Viesti Kirjoittaja keppana »

Millaisia karvapallokuvia ajattelit ottaa? Jos otat lemmikkikoirastasi kuvia lojumassa sohvalla, niin Canonin A sarja ja vastaavat ovat ihan passeli ratkaisu. Vaan eipä niissä tuo zoom niin hirveän kauas yllä. Ja onnistuu niillä kivalla ilmalla myös ulkona toimintakuvat. Jos aiot kuvata pussikuukkelia 20 metriä korkean puun oksalla, et saa äsken mainitulla kameraluokalla kuin kärpäsen kakan kokoisen ötökän tallennettua.

Jos haluat napata sen pussikuukkelin koko ruudun kokoisena, kannattaa harkita hieman suurempaa rahallista panostusta. Nyt on julkaistu tukku superzoom kameroita. Esim:

Canon PowerShot S1 IS (38-380mm). Sisältää tuon IS:n eli kuvanvakaimen. Tosin niitä paljonpuhuttuja Megapikseleitä on vain kolme.

Panasonic DMC-FZ10 (38-420mm). Hyvä vaihtoehto myös. Kuvanvakain on myös tässä mallissa. Megapikseli vaatimuksesikin ylittyi.

Konica Minolta DiMAGE Z2 (38-380mm). Neljä miljoonaa pikseliä.

Olympus C-770 UZ tai Olympus C-765 UZ (38mm-380mm). Lähes neljä miljoonaa pikseliä.

Fujin S5000 kameran voisi kanssa tsekata. Olympuksella on verrattain kattava kasa vanhempia malleja, joissa on pitkä polttoväli. Ja Minoltalla on Z1... jne. jne. jne. Suosittelisin visiittiä dpreview sivulle vertailemaan eri kameroita.

En tiedä harrastuneisuutesi tasoa, mutta jotain vinkkiä noista polttoväleistä ja niiden vaikutuksista saat täältä.

Hinnat saat tarkistaa itse; sen voin sanoa, että ne ovat yli asettamasi rajan. Kaikki kameramallit ovat melko uusia ja en ole varma onko niitä edes vielä kaikkia hinnoiteltuina. Jos itse olisin ostamassa tämän luokan kameraa, kääntäisin katseeni Canoniin tai Panasonicciin tuon kuvanvakaimen vuoksi.

Kaikki riippuu oikeista tarpeistasi. Vanhempani ovat ottaneet koirastaan ihan kivoja kuvia Canonin A70 kameralla. Ja sillä hoituu maisemakuvatkin. Ei noita pokkareitakaan tule väheksyä missään nimessä ja monelle ne ovat aivan oiva vaihtoehto.

Ja jos kuvaat niitä koiria sohvalla, niin unohda höpötykseni noista pitkän polttovälin kameroista...
tulisman

Viesti Kirjoittaja tulisman »

kameralla pitäisi pystyä myös kuvaamaan monta kuvaa peräkäin
liikuvasta kohteesta esim. Lentävä haukka ja ravaava hevonen.

millaisia ilmoja nämä kamerat kestävät.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Kysäisepä käytettyjä malleja. Minusta(kin) sen zoomin alueen pidemmän pään pitäisi olla yli 300mm, jotta luonnossa eläimistä saisi kohtuullisen kokoisia kuvia. Uutena sellaiset kamerat ovat yli esittämäsi hintaluokan, mutta esim Olympuksen 2100UZ:n saattaa saada jo lähelle tuota hintaa.

"Monta kuvaa peräkkäin" on niin suhteellinen käsite, että siihen on vaikea sanoa mitään. Jos ne pitää ottaa todella nopeasti, vain järkkäri kykenee siihen. Tosin esim tuo Oly 2100 voi ottaa n 16 kuvaa alle kymmenen sekunnin.

Lentävää haukkaa on todella vaikea kuvata, kun noissa pitkäzoomisissa digeissä on yleensä EVF-etsin. Siinä on sen verran hitautta, että liikkuva lintu on vaikea pitää kuva-alalla. Paikallaan lentävä haukka tietysti, mutta ei vauhdikkaasti liikkuva. Minä olen yrittänyt liitävää lokkia ja pariin kertaan merikotkaa kuvata zoomin pisimmällä asennolla. Kyllä se on pelkkää onnea, jos silloin saa "kunnon" kuvan.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

tulisman kirjoitti:kameralla pitäisi pystyä myös kuvaamaan monta kuvaa peräkäin
liikuvasta kohteesta esim. Lentävä haukka ja ravaava hevonen.

millaisia ilmoja nämä kamerat kestävät.
Juu ei tule järkevästi onnistumaan likellekään tuota budjettia.

/---
ap
juha_m
Viesti:

Re: Olen ostamassa ensimmäistä digikameeraani haluaisin tiet

Viesti Kirjoittaja juha_m »

tulisman kirjoitti:Olen ostamassa ensimmäistä digikameeraani haluaisin tietää millainen kamera kannattaa hankia eläin ja luonto kuvaukseen kuvalaatu saisi olla mielellään yli 3.5 megapikseliä kamera saisi olla hinnaltaan max. 300 euroa
mutta kertokaa kuitenkin kalliimistakin kameroista voin laittaa harkintaan.
Edullisemmasta päästä ainoa järkevä tuohon tarkoitukseen on Panasonicin FZ1/FZ2. Edullisesti kuvanvakain ja iso zoomi.
Vastaa Viestiin